Tempur madrassen.
Fra : Dina

Dato : 02-06-04 07:43

Jeg vil meget gerne høre om der er nogen i gruppen, der har kendskab til
Tempur madrassen, det drejer sig om en gammel dame som er så forpint af
gigt, og smerterne er værst om natten, vi har tænkt på om det ville være en
ide at anskaffe en Tempur madras til hende, jeg vil blive meget glad hvis
der var nogen der havde erfaring med den.
Mvh.Dina.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-06-04 11:29

"Dina" <Tiger@eye.mail.dk> writes:

> [...]
> ide at anskaffe en Tempur madras til hende, jeg vil blive meget glad hvis
> der var nogen der havde erfaring med den.

Jeg har ingen erfaring med Tempur, men med min mormor. Hun lider også
slemt af gigt, og grunden til at hun ikke sover godt om natten, er at
det er svært at vende sig og at det gør ondt når hun prøver. Hun har
løst problemet let: Silkesengetøj. Man glider nemlig på det, så det
gør det meget, meget nemmere at vende sig. Hun har sovet meget bedre,
siden hun fik sengetøj i silke. Men mon ikke satin kan gøre det?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Dina

Dato : 02-06-04 14:22

> [...]
> gør det meget, meget nemmere at vende sig. Hun har sovet meget bedre,
> siden hun fik sengetøj i silke. Men mon ikke satin kan gøre det?

Det lyder da som om det er en god ide, men problemet med min mor er at hun
ikke kan holde ud at ligge på siden, så det skal samtidig være en
tryaflastende madras, og hun har snart sagt prøvet alt af den slags, men så
har jeg hørt om Tempur og tænkte det måske var en ide.
Mvh.Dina

Fra : Henrik

Dato : 02-06-04 14:03

Ang. Madresser så prøv at gå ind på www.abena.dk de sælger også til private,
og fragt frit når beløbet er over 400 kr. jeg har selv gjort dette da de
produkter tempur har skal vendes engang imellem, den fra sækko (Abena) skal
ikke vendes. den madres jeg har er lige som skåret op i felter dvs. at den
er behagelig at ligge på ring og få en snak med dem, de er venlige og de er
gode til at finde en løsning der er enda prøvetid så passer den ikke lige
til så kan man få pengene retur, jeg gav 2450,- kr. for min leveret til
døren.

De sender somme tider folk ud også

Fra : Dina

Dato : 02-06-04 14:25

"Henrik" <ratcom_wheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode til at finde en løsning der er enda prøvetid så passer den ikke lige
> til så kan man få pengene retur, jeg gav 2450,- kr. for min leveret til

Mange tak for linket, jeg vil kigge på det.
Mvh.Dina

Fra : Ellen

Dato : 07-06-04 15:53

Erfaringer med Tempur produkter.

Jeg har gennem mange år anvendt Tempur produkter og er særdeles godt
tilfreds.
Min Tempur topmadras er små 10 år og fungerer upåklagelig.Den sparer mig for
en masse smerter og jeg kan varmt anbefale den.
Ligeledes er min kørestolshynder lavet af Tempur.

Hilsen
Ellen

Fra : Dina

Dato : 08-06-04 23:25

"Ellen" <ellenmogensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> en masse smerter og jeg kan varmt anbefale den.
> Ligeledes er min kørestolshynder lavet af Tempur.

Jeg er meget glad for de oplysninger jeg kan få fra nogen der selv har
prøvet den, da jeg har tænkt på at min mor skulle have sådan en at ligge på,
både for at undgå liggesår, og måske få mindre smerter om natten, jeg møder
desværre modstand fra den hjemmesygeplejerske der har med min mor at gøre,
hun mener ikke den kan forbygge liggesår, jeg er meget uenig idet.
Mvh.Dina

Fra : Ellen

Dato : 09-06-04 13:04

Hej Dina

Jeg har selv betalt alle mine Tempur produkter undtaget herfra er mine
kørestolshynder.Min kommune vil ikke bevillige madrasser eller andet fra
Tempur.
Den omtalte topmadras var til salg i "Handicap-nyt",du kan få ydereligere
oplysninger ved at kontakte mig.

Lykke og held

Ellen

Fra : Dina

Dato : 09-06-04 17:03

> [...]
>
> Jeg har selv betalt alle mine Tempur produkter undtaget herfra er mine
> kørestolshynder.Min kommune vil ikke bevillige madrasser eller andet fra

Tak skal du have, det ironiske ved den her situation er, at vi slet ikke har
søgt kommunen om hjælp, men er selv villige til at betale den, problemet er
at sygeplejersken ikke er enig i at det skulle være en trykaflastende
madras, jeg har foreslået den,da de madrasser kommunen har at tilbyde er
blevet prøvet, og dem har min mor ikke kunnet ligge på, grundet forskellige
skavanker,så at vi skal møde modstand, når min mor selv vil prøve den, det
fatter jeg ikke.
mvh.Dina

Fra : cybs

Dato : 10-06-04 00:48

"Dina" <Tiger@eye.mail.dk> skrev:

> [...]
forskellige
> skavanker,så at vi skal møde modstand, når min mor selv vil prøve den,

Handler det om, at din mor skal ha hjælp til at vende
sig i sengen? For så kan jeg forestille mig, at
hjemmeplejen ønsker en madras, der er mere
trykaflastende end Tempur, så de ikke skal vende
hende så ofte. Så vidt jeg husker, er Tempur i den
lave ende, hvad grad af trykaflastning angår, så om
den er god nok, kommer an på hendes situation. Både
om hun skal ha hjælp til vendinger, men også om hun
af andre grunde er i højrisiko for tryksår, fx om hun er
mager, har nedsat følesans osv.

MVH

susanne

(X=1 for email)

Fra : Dina

Dato : 10-06-04 07:20

"cybs" <cybsX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Handler det om, at din mor skal ha hjælp til at vende
> sig i sengen?
MVH
susanne

Det drejer sig om at min mor tilbringer mindst mulig tid i sengen, da natten
er et mareridt for hende på grund af smerter, vi skal finde en madras til
hende der er trykaflastende, og måske kan mildne hendes smerter, og jeg
havde hørt om Tempur, at den skulle være en god trykaflastende madras, men
ligger den i den lave ende hvad trykaflastning angår, som du skriver, så kan
jeg godt se problemet, det bliver en svær nød at knække, men knækkes skal
den.
Venlig hilsen Dina.

Fra : Lotte M

Dato : 10-06-04 21:12

"cybs" <cybsX@ofir.dk> skrev:

> [...]
>om hun skal ha hjælp til vendinger, men også om hun
>af andre grunde er i højrisiko for tryksår, fx om hun er

Hvordan opgøres/måles trykaflastning egentlig?

Jeg har prøvet flere andre madrasser (og sædepuder) som angiveligt
skulle have bedre aflastning, men, hvad vendingsfrekvensen angik
skulle jeg vendes oftere på de andre madrasser (vurderet ud fra min
krops behov for stillingsskift) og hvad angår tryk, så gav tempur
mindst trykbelastning (vurderet ud fra min huds beskaffenhed og
smerter).

Jeg fik i øvrigt lavet en grafisk måling af Tempurhyndens aflastning,
mens jeg sad på hynden og der var trykket flot fordelt.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : cybs

Dato : 11-06-04 19:16

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan opgøres/måles trykaflastning egentlig?

Uh, Lotte, det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg
også søgte lidt på, inden jeg svarede Dina - men jeg fandt
ikke noget den dag, selvom jeg kan huske at ha læst
mange sider om emnet i tidens løb - jeg har nok glemt de
rigtige engelske søgeord )-:

Den grafiske måling, som du beskriver - "pressure
mapping", tror jeg - er i hvert fald en af måderne, men
jeg tror der er andre og nyere metoder også - bl.a. har
jeg læst, at man også kan og bør måle "shear", som er de
trækkræfter vævet påvirkes af, når man fx er ved at glide
frem i stolesædet (det er dem, silke eller satin ophæver -
gir desværre nogle andre problemer så som folk der ryger
helt ud af sengen i kampens hede

> [...]
> krops behov for stillingsskift) og hvad angår tryk, så gav tempur
> mindst trykbelastning (vurderet ud fra min huds beskaffenhed og

Jeg husker skemaer over kørestolspuder, som generelt
angav puder med luft eller gel i "en højere klasse" end
dem med skum - selvom de bedste ("viscoelastiske")
skumtyper lå på niveau med de enkleste gelpuder. Men
der er sket meget på skumområdet siden - i hvertfald
ifølge tempurs egen hjemmeside - så det kan være det
ikke holder længere.

Nu fik jeg i øvrigt læst nogle artikler, på HMI artikelbasen,
og de har faktisk lavet deres eget testningsudstyr på
Hjælpemiddelinstituttet, som de vist stadig arbejder på
at forbedre - sjove billeder af noget Storm P.-agtigt (-:
Men jeg kan ikke se, at de er kommet frem med nogle
bedømmelser af navngivne puder og madrasser endnu.

> Jeg fik i øvrigt lavet en grafisk måling af Tempurhyndens aflastning,
> mens jeg sad på hynden og der var trykket flot fordelt.

Der er forskellige systemer til "pressure mapping" og de
har desværre tendens til at give meget forskellige resultater -
lissom skiftende brugere osse vil give skiftende resultater.
(Læst på www.wheelchairstandards.pitt.edu)
Derfor er det ikke nogen sikker måde til at udvælge den
bedste pude/madras på forhånd (selvom mange fabrikanter
henviser til deres produkts fremragende mappings). Men hvis
du blev målt i flere forskellige puder, og denne måling var den
"flotteste", tror jeg roligt du kan være rolig (-:

Jeg tror også roligt vi kan konkludere, at der ikke er belæg
for påstanden om, at tempur IKKE er trykaflastende. Om
den er det rigtige for en bestemt person, må komme an på
en afprøvning, evt. inklusive en trykmåling - synes jeg!

Osse mange hilsner fra

susanne

(X=1 for email)

Fra : cybs

Dato : 11-06-04 19:51

"Dina" <Tiger@eye.mail.dk> skrev:

.............................................. problemet er
> at sygeplejersken ikke er enig i at det skulle være en trykaflastende
> madras......

Jeg slog lige en tempur topmadras op i hjælpemiddeldatabasen,
og under punktet "Trykaflastende" er der skrevet "Ja". Så spør
lige sygeplejersken hvad hendes kilde er......

(Ikk' fordi HMI basen altid er verdensmestre, men de er "the
official powers that be" og vil man gå dem imod skal man
nok ha sine kilder i orden......)

Du får lige linket her:
http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?ldbid=1&linkinfo=4720&include=00000

susanne

Fra : Dina

Dato : 09-06-04 17:03

Fra : Lotte M

Dato : 06-06-04 11:26

Dina skrev:
> Jeg vil meget gerne høre om der er nogen i gruppen, der har kendskab til
> Tempur madrassen,

Jeg har en Tempur topmadras, som jeg bruger ovenpå min gode (Jensen
springmadras. Jeg har prøvet mange forskellige madrasser og
Tempur-springmadraskombinationen er det der bedst passer til mit behov,
hvad angår både komfort og trykaflastning. Når jeg sover ude, så har jeg
altid Tempurmadrassen med mig.

Faktisk har jeg også Tempurhynder i min kørestol, hvor der bla er lavet
en udskæring med blødere skum, svarende til mit haleben.

> det drejer sig om en gammel dame som er så forpint af gigt

Både min basismadras, Tempurmadras og hynderne er bevilget som
hjælpemidler, derudover har jeg selv anskaffet nogle puder, som jeg
bruger ved lejring i min seng.

Der findes forskellige Tempurefterligninger på markedet og de jeg har
prøvet, har ikke tilnærmelsesvis Tempur's egenskaber - de er mere
skum-agtige end Tempuren, der nærmest føles som tyk gele. I øvrigt, hvis
Tempur bliver kold, så bliver den stenhård, hvilket er vigtigt at huske
ved afprøvning, at madrassem/puden/hynden i udgangspunktet bør have
mindst stuetemperatur, hvorefter den ved ibrugtagningen typisk vil blive
varmere/blødere af brugerens kropsvarme.

I øvrigt har jeg lige set i hmmm, PTU-nyt eller Handicap-nyt, at en
familie havde en ret ny Tempur-topmadras til salg. Hvis i køber brugt,
så husk iøvrigt, at få kvittering-garantibeviset med og husk, at rigtig
Tempur er kendetegnet ved at være tungt, ligesom skummet har et stempel
med Tempur, skummets vægt og produktionsdata.
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk

Fra : Dina

Dato : 06-06-04 13:32

> [...]
>
> Både min basismadras, Tempurmadras og hynderne er bevilget som
> hjælpemidler, derudover har jeg selv anskaffet nogle puder, som jeg
Hej Lotte.
Du skal have rigtig mange tak for din forklaring om Tempurmadrassen, det har
sørme hjulpet mig meget, nu ved jeg da noget om det.
Venlig hilsen Dina.