Erfaringer med den 1-aarige HHX
Fra : Pernille

Dato : 26-05-04 23:24

Hejsa.

Jeg gaar lidt og overvejer om jeg skal starte direkte paa Kobenhavns
Universitet eller om jeg skal tage den 1-aarige HHX forst. Hvis jeg
tager den, bliver det paa Niels Brock, hvor de korer det i saakaldte
profiler. Da jeg er interesseret i reklame, ville jeg vaelge den
profil, der hedder "Afsaetning og mediekundskab."
Er der nogle der har erfaringer med den 1-aarige HHX? Kan det bruges?
Nemt? Svaert? Spild af tid? Jeg er sproglig student med matematik paa
B-niveau, har det noget at sige?

Tak for hjaelpen,
- Pernille Thomsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-04 04:08

Pernille <p9lle@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Er der nogle der har erfaringer med den 1-aarige HHX? Kan det bruges?
> Nemt? Svaert? Spild af tid? Jeg er sproglig student med matematik paa

Jeg har den 1-årige HH, og har i hvert fald ikke fortrudt. En del af
eleverne er i øvrigt fallerede universitetsstuderende, som ikke kunne
klare den manglende mødepligt dér.

http://www.brock.dk/UNG/1aarigHHX/1aarig_intro.htm

Dengang havde 1-årig HH ikke nogen særlig »profil«, men vi matematiske
studenter blev samlet i matematiske klasser, hvor vi i min klasse så
blev hele 24 drenge og så kun 4 piger.

Vi havde så fagene:

Driftsøkonomi.
Regnskabslære.
Nationaløkonomi.
Erhvervsret.
Handelsregning [erstattet af edb året derpå].
Engelsk med handelskorrespondence.
Tysk med handelskorrespondence.
Fransk med handelskorrespondence.

Men jeg troede i øvrigt at det var vedtaget at afskaffe 1-årigt HH. Hvis
jeg husker ret, så bliver den sikkert afskaffet med virkning fra
skoleåret 05/06, og så er det sidste udkald.

Indtil de finder ud af at de er nødt til at genindføre den.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-05-04 21:41

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

>Men jeg troede i øvrigt at det var vedtaget at afskaffe 1-årigt HH. Hvis
---klip---
>Indtil de finder ud af at de er nødt til at genindføre den.

Hvad skulle -- i så fald -- ligge til grund for at genindføre den
med tvingende nødvendighed?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-04 07:57

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) posting:

> ---klip---
>
> Hvad skulle -- i så fald -- ligge til grund for at genindføre den
> med tvingende nødvendighed?

At alternativet for rigtigt mange af eleverne ville være en fremtid som
ufaglærte.

Nu er det ganske simpelt en del år siden jeg gik der, men som jeg husker
det var halvdelen af eleverne tidligere universitetsstuderende, som ikke
havde kunnet klare den manglende mødepligt. Den 1-årige HH er faktisk
den eneste erhvervsuddannelse beregnet for studenter, hvor der er
mødepligt.

Men naturligvis kan de vælge at blive murerlærlinge eller lignende i
stedet for. En sådan har jeg faktisk stødt ind i som lærer på en teknisk
skole; han var gået vejen studentereksamen -> murerlærling ->
stud.arch., selv om han nu kun lige var begyndt på teknisk skole.
Arkitektformaerne foretrækker ganske simpelt arkitekter med en
håndværksmæssig baggrund, og mig bekendt er arbejdsløsheden blandt
arkitekter [nyuddannede?] på en 50%.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 02-06-04 14:06

Hejsa!

Jeg er lige blevet lidt nysgerrig efter at have læst denne tråd, du siger at
der blandt andet var mange frafaldne uni studerende på uddannelsen, hvis
ellers jeg har forstået det ret?! :) Men vil den så være spild at tage for
dem der har tænkt sig at tage uni bagefter, og rent faktisk gennemfører
det?! Eller hvordan? :)

- Jesper

Fra : Peter Thomsen

Dato : 02-06-04 21:00

"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem der har tænkt sig at tage uni bagefter, og rent faktisk gennemfører

Ja !
Hvis du går på Uni og gennemfører, så har din HHx en værdi af 0,00 eller et
tabt år. Hvis du gerne vil på Handelshøjskolen, men ikke er sikker på om
handelsfag er noget for dig, så kan den være god nok. Den vil så fungere som
et supplement til en evt. humanistisk uddannelse. Men reelt set har den
ingen værdi i sig selv vis-a-vis en universitetsgrad.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-04 09:16

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> [...]

> et supplement til en evt. humanistisk uddannelse. Men reelt set har den
> ingen værdi i sig selv vis-a-vis en universitetsgrad.

Hvis man har bestået sin kandidatgrad, så har den ringe værdi, men man
har nu stadig lært noget nationaløkonomi, erhvervsret, regnskabslære og
driftsøkonomi. Og burde også være blevet bedre til fremmedsprog - noget
man næppe bliver ansat på, men som man da i hvert fald kan bruge til
noget.

Man kunne tidligere komme igennem HD 1. del på et år mod normalt to år,
men den mulighed er afskaffet, og /formelt/ kan man nøjes med at tage et
1-årigt kursus i regnskabslære og driftsøkonomi for at starte på HD. I
øvrigt det samme kursus som indgår i 1-årigt HH, og med forbehold for
ændringer

HA-studiet kan man starte på direkte efter studentereksamen.

Og i forbindelse med studiejob kan man bruge en HH til at få et job
under kandidatstudiet.
--
Per Erik Rønne

Fra : KBN

Dato : 02-06-04 17:00

HUSK
at det er sidste chance for at læse den 1 årig HH.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-04 09:16

KBN <bn1994-haabet@post12.tele.dk> wrote:

> HUSK
> at det er sidste chance for at læse den 1 årig HH.

Indtil de må genindføre den.
--
Per Erik Rønne