Tekst om kalvebæreren (Moschophoros)
Fra : Martin Kruse

Dato : 25-05-04 23:01

Hey NG!

Jeg skal bruge noget tekst om kalvebæreren (Moschophoros) fra Delphi.
Enhver tekst er velkommen, helst med kilde-reference, da jeg skal bruge det
i en opgave.

På forhånd tak

Martin Kruse

NB: X-postet i dk.kultur og dk.kultur.billedkunst

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-05-04 10:00

Martin Kruse skrev:
> Jeg skal bruge noget tekst om kalvebæreren (Moschophoros) fra
> Delphi. Enhver tekst er velkommen, helst med kilde-reference, da
> jeg skal bruge det i en opgave.

Jeg går ud fra at det er den statue, som findes i kopi i
Den kongelige afstøbningssamling som nr. 1787.

KAS inv.nr. 1787; Statue. Ung mand, 'Kalvebæreren' på sokkel.
Opstillet af Rhombos; Højde: 211
1. sal, forhus, helligdom
Originalen: Marmor
Græsk, arkaisk ca. 570 f.Kr.
Oprindelsessted: Grækenland, Athen, Akropolis 1888
Nuværende placering: Grækenland, Athen, Akropolismuseet Inv. 624

Jeg kan ikke hjælpe med nogen tekst, men måske kan du
"google" noget frem ved at prøve forskellige søgeord på
forskellige sprog.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-05-04 23:29

Martin Kruse skrev:
> Jeg skal bruge noget tekst om kalvebæreren (Moschophoros) fra Delphi.

Det er småt med tekster på diverse links, synes jeg. Her er et med billede:
http://www.ancient-greece.org/images/art/kouros/pages/08moschoforos_jpg.htm

--
'rluf

Fra : Martin Kruse

Dato : 27-05-04 17:22

Ja..
Har selv prøvet at søge på mange forskellige ting og da jeg ik ku finde
noget var det så jeg prøvede at skrive herinde
Men tak for hjælpen anyways.

--

Martin Kruse

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-05-04 21:47

Martin Kruse wrote:

> [...]
>
>På forhånd tak
>
>Martin Kruse
>
>NB: X-postet i dk.kultur og dk.kultur.billedkunst

Søge tekst på tysk

Kalbträger Aus hymettischem Marmor. Athen, Akropolismuseum Weihgeschenk
des Rhombos 580/570 v. Chr.
Schrader Nr. 409; Schefold 26, 34, 70; Richter, Archaic Greek art
against its historical background (1949), 64-65; Lullies-Hirmer Taf.
24-25; W. Schiering, Der Kalbträger, Opus Nobile 11 (1958).

Søge tekst på engelsk

The Moschophoros (calf-bearer). Archaic statue of a bearded man carrying
a calf on his shoulders. The eyes of the figure were inset. According to
the inscription on the base, it was offered by Rhombos. Dated to 570
B.C. Inv. no. 624.

http://images.google.dk/images?q=Moschophoros&svnum=100&hl=da&lr=&ie=UTF-8&filter=0

Der er nok ikke så meget at fortælle om ham.