Overgangsalderen?
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 13-04-04 13:44

Hej NG

Findes der lægeurter eller naturmedicin som kan bruges til at modvirke
svedeturene som kommer med overgangsalderen? Altså som et alternativ til
hormonpiller?

Jeg mener at have hørt noget om, at salvie kan modvirke generne? Er der
nogen der kender noget til det eller har nogle erfaringer hører jeg gerne
fra jer :)

Mvh. Janni Nørmølle

Fra : Ulla Petersen

Dato : 13-04-04 15:32

Hej Janni

Der er en række forskellige naturlægemidler, der kan bruges til at lette
gener som hede-svedeture i overgangsalderen.
De kan købes i Matas eller på Apoteket.
Jeg har især hørt godt om Melbrosia, men der er mange flere. Det er nok også
individuelt, hvad der hjælper.
Der er også homøopatisk medicin, som hos nogle hjælper rigtig godt.
Jeg ved ikke om salvie hjælper, men sølvlys, som der er i flere af de
alternative præparater, skulle evt. kunne gøre en forskel.

Hilsner fra
Ulla

Fra : arc@na

Dato : 13-04-04 17:43

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> wrote in

> Jeg mener at have hørt noget om, at salvie kan modvirke generne? Er
> der nogen der kender noget til det eller har nogle erfaringer hører
> jeg gerne fra jer :)

Du har hørt rigtigt! Salvie virker svedhæmmende, hvis man har svedeture.
Virkningen er dog ikke hormonel, selv om det påstås af mange - der er
IKKE østrogen-agonister i salvie.

Fra "Urter og Urtemedicin":

Udtræk af Salvie har i eksperimenter vist sig at standse svedeture
fremkaldt kunstigt af alkaloidet pilocarpin, og den svedhæmmende
virkning har været udnyttet i behandlingen af tuberkulosepatienter, som
lider meget under nattesved. En undersøgelse fra 30-erne påviser et
stof, som minder om det kvindelige kønshormon østrogen, i Salvie, men
det er usikkert, om dette kan udnyttes terapeutisk.

.... Desuden benyttes Salvie som te mod betændelser i mave- og
tarmslimhinden, ved fordøjelsesproblemer som oppustethed og diarrhoe,
mod svedeture hos kvinder i overgangsalderen og til at standse
mælkeydelsen ved afvænning af ammende småbørn. Den sidste anvendelse er
ikke videnskabeligt begrundet, men jeg har set den virke så mange gange,
at jeg tror på den. Dette er et godt eksempel på empirisk viden. 1-2
tskf. snittet droge overhældes med kogende vand og sies efter 5 min.
trækketid. ...

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Birgitte Elisabeth S~

Dato : 24-04-04 21:08

arc@na <this@ress.is.invalid> skrev:
> [...]
>
>Fra "Urter og Urtemedicin":

>Udtræk af Salvie har i
>eksperimenter vist sig at standse svedeture

Hej!

Tak for det svar det kan også hjælpe mig med mine progblemer.

Venlig hilsen

Birgitte