Batterier til Ascom Eurit 133
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 16:06

Hej,

Håndsættet til min Ascom Eurit 133 er begyndt at opføre sig sært.
Når det ligger til ladning kan det finde på at bippe højlydt, og
når jeg så tager røret for at se hvad der er galt, så står der
'Vent venligst...' i displayet. Efter et stykke tid kommer det
normale display så tilbage, men klokken er ofte nulstillet, så
der må være et eller andet galt. Det er bare svært at vide hvad
der er galt, når den ikke skriver hvorfor den bipper. Min første
mistanke er batterierne og har derfor tænkt mig at købe nogle nye.
Problemet er, at jeg ikke er 100 % sikker på, hvad jeg skal købe.

På de batterier som sidder i den nu (original-batterierne) står
der: NI-MH, AAA, 1.2V, 550 mAh. Jeg kan bare ikke finde batterier
af den type på f.eks. <http://batteribyen.dk>. Det tætteste jeg
kan komme er disse:
<http://www.batteribyen.dk/product_info.php?cPath=46&products_id=266>
- men de er jo på 600 mAh. Gør det mon noget?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 23-04-04 18:04

Hvad med:

http://www.batterier.dk/telefon.htm

her er der 3 stk. til kr. 70,-

Jeg har selv handlet batterier der nogle gange fin service.
--
Venlig hilsen
Kasper Ladingkær

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 21:32

Kasper Ladingkær skrev:

> http://www.batterier.dk/telefon.htm
>
> her er der 3 stk. til kr. 70,-

Tak for det link. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 03:36

> Tak for det link. :)
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Så lige P03P/2, 1 pk. (med 2 stk.) AAA, 1,2 V/750 mA NiMH til kr. 59,95.

Om de samme batterier findes rubriceres til forskellige formål er hamrende
liegyldigt, så længe størrelsen (AAA), typen (NiMH) og nogenlunde
kapaciteten (målt i mA) passer.

NiMH (Nickel/MetalHydrid) er en om ikke videreudvikling, så en type batteri
til erstatning af de gammel kendte NiCd (Nickel/Cadmium) batterier.

NiMH batterier er altså en anden type batterier og samtidig med en væsentlig
større kapasitet, der kræver en noget anderledes opladningsprocedure. De kan
godt oplades i en oplader beregnet for NiCd batterier, men det tager måske
mere end dobbelt så lang tid. Til gengæld er det ikke så heldigt at anvende
ladere beregnet til NiMH til genopladning af NiCd batterier (bliver sikkert
for varme).

Alt dette er helt uvæsentligt i forbindelse med ASCOM Eurit 133, da
ladereren i basisstationen er beregnet til NiMH batterier. Den er samtidig
beregnet, så der ikke er risiko for overopladning ved at lade telefonen
sidde i basisstationen på ubestemt tid.
Karsten H. Jensen

Fra : anders majland

Dato : 26-04-04 15:37

> [...]
> samtidig beregnet, så der ikke er risiko for overopladning ved at
> lade telefonen sidde i basisstationen på ubestemt tid.

Laderen er "dum" - Det er i telefonen at ladeelektronikken sidder, og
man kan i menuen vælge om det er nicd eller nimh man har puttet i den.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 21:55

meddelelse news:c6j7g5$kt8$2@sunsite.dk...

> Laderen er "dum" - Det er i telefonen at ladeelektronikken sidder, og
> man kan i menuen vælge om det er nicd eller nimh man har puttet i den.

> [...]
Det er også en måde at sige det på. Men det er da rigtigt, at der på side 35
i manualen står, hvordan der skiftes mellem Ni-MH og Ni-Cd.

Nu er det bare sådan, at Ni-MH medleveres, og indstillingen derfor er NI-MH
som default.

Så der er vist da ikke mange, der tænker nærmere over - eller i det hele
taget tænker på at skifte til Ni-Cd, med mindre man bor i en udørken med det
som eneste mulighed. Hø, det gør jeg ikke.
Karsten H. Jensen

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 07:10

> Det er også en måde at sige det på.

Jamen "laderen" er ikke andet end et stykke plastik der går det nemt at
sætte en strømforsyning til. Der er ikke noget ladeelektronik i den.

> Så der er vist da ikke mange, der tænker nærmere over - eller i det
> hele taget tænker på at skifte til Ni-Cd, med mindre man bor i en
> udørken med det som eneste mulighed. Hø, det gør jeg ikke.

Nogen kunne tænkes at have genopladelige batterier liggende - og det
gælder måske ogs Thomas der har problemet. Hvis han har NiCd liggende er
det jo dumt at købe nye NiMh bare for at teste om det var batterierne
det var galt med ...

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 12:50

meddelelse news:c6ku46$bl7$1@sunsite.dk...
> gælder måske ogs Thomas der har problemet. Hvis han har NiCd liggende er
> det jo dumt at købe nye NiMh bare for at teste om det var batterierne
> [...]
Helt rigtigt, men i første omgang fik jeg ikke indtrykket af, at det var
tlfældet, for så havde vi, at der var et problem. Først derefter udarter
tråden sig til flere hypotetiske forslag og løsningtsmoddeller - og godt nok
med det. Det er jo det, der skaber dia-tria-quartrologen - eller hvor mange
vi nu blev..

Vi gør jo lige som de små hundehvale - vi prøver sku'.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 03:22

> [...]
> <http://www.batteribyen.dk/product_info.php?cPath=46&products_id=266>
> - men de er jo på 600 mAh. Gør det mon noget?

Prøv i første omgang lige at "rulle" batterierne i holderen. Lidt
kontaminering af kontaktpunkterne kan med tiden godt give lidt
driftsforstyrrelser.

Jeg har selv haft min ASCOM Eurit 133 (ISDN2) i 7-8 år og har ikke oplevet
problemer - ej heller m.h.t. batterier - en fantastisk god telefon synes
jeg.

Genopladelige akkumulatorer (NiMH) kan købes næsten alle steder. De er nu om
dage videreudviklet, så kapaciteten hele tiden forøges inden for samme
batteristørrelse. Så 600 mA i stedet for 550 mA betyder kun, at nu kan du
bruge telefonen i endnu længere tid, inden at genopladning er nødvendig.

Jeg var lige inde og glimse siden på batteribyen.dk. Det ser ud til, at
deres batterier er mærket (ikke nødvendigvis af mærket) PANASONIC, og sjovt
nok, er det samme mærke, der sidder i min Eurit 133 - endnu.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-04-04 13:12

KHJ skrev:

> Prøv i første omgang lige at "rulle" batterierne i holderen.
> Lidt kontaminering af kontaktpunkterne kan med tiden godt give
> lidt driftsforstyrrelser.

Den har ligget på hylden med batterierne ude i den sidste uges
tid fordi jeg ikke gider at høre på det hyleri, men har lige
prøvet at smide dem i igen. Få sekunder efter jeg har placeret
den på laderen, begynder den at hyle. Det ser nærmest ud som
om, at den mister forbindelsen til laderen, for der står ikke
HS:1 oppe i højre hjørne umiddelbart efter den er stoppet med
at hyle. Jeg har også spekuleret på, om det mon kan have noget
med forstyrrelser at gøre, for der er efterhånden proppet meget
forskelligt trådløst udstyr ind i det rum, hvor den står.

> Jeg har selv haft min ASCOM Eurit 133 (ISDN2) i 7-8 år og har
> ikke oplevet problemer - ej heller m.h.t. batterier - en
> fantastisk god telefon synes jeg.

Jeg har også været meget glad for den indtil den begyndte med
det hyleri. Det eneste som altid har irriteret mig ved den er
dens ringetoner, men det er da til at leve med.

> [...]
> stedet for 550 mA betyder kun, at nu kan du bruge telefonen i
> endnu længere tid, inden at genopladning er nødvendig.

Det lyder godt og tak for forklaringen.

> Jeg var lige inde og glimse siden på batteribyen.dk. Det ser
> ud til, at deres batterier er mærket (ikke nødvendigvis af
> mærket) PANASONIC, og sjovt nok, er det samme mærke, der
> sidder i min Eurit 133 - endnu.

Batterierne i min er også mærket PANASONIC. :)
Når den er ladet op, kan den holde 3-4 dage før den løber flad
og sådan har det altid været, så hyleriet har muligvis intet
med batterierne at gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 22:51

> [...]
> Når den er ladet op, kan den holde 3-4 dage før den løber flad
> og sådan har det altid været, så hyleriet har muligvis intet

Nu begynder det da først at blive interessant. Jeg har aldrig kørt min ned
ved at lade den ligge uden for laderen i flere dage incl. en week-end over,
så et eller andet tyder på en fejl, der æder for meget strøm, eller også er
akku'erne simpelthen afgået ved døden. Der kunne måske være tale om en
alarmtone for netop det fænomen, at akkuerne ikke lades eller opfører jeg
efter forskrifterne.

Du må eventuelt lige specificere, hvad det "hyleri" består i. Det har ikke
noget at gøre med toner for internt kald? Har du stadig manualen til den?

Du har formodentlig købt den hos TDC (man får vist ikke noget gratis
derfra), så service og reparation skulle også være muligt, men det er jo
bedre lige at sikre sig bedst muligt, at det ikke er en fejl 40, man er
røget ind i.

I øvrigt kan du også købe NiMH akku'er AAA hos Jem & Fix. Deres mærke hedder
Camedia og er nok noget af det billigste, så det kunne måske være
ulejligheden værd at prøve dem først.'

Har du nogen mulighed for at måle strøm og spænding under ladeforløbet? Og
vil sådanne målinger sige dig noget? (Aner ikke, om du ved noget om
elektronik eller har interesse derfor).

Grundet "slægtsskab" med telefonen kan du om ønsket altid maile mig
direkte.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-04 12:44

KHJ skrev:

> Jeg har aldrig kørt min ned ved at lade den ligge uden for
> laderen i flere dage incl. en week-end over, så et eller andet
> tyder på en fejl, der æder for meget strøm, eller også er
> akku'erne simpelthen afgået ved døden.

Den har aldrig kunnet holde i ret meget mere end 3-4 dage uden
for laderen. Jeg ved ikke hvad der er normalen.

> Du må eventuelt lige specificere, hvad det "hyleri" består i.

Når man placerer den i laderen, kommer der en hyletone og det
er en hyletone magen til den. Hyletonen, når telefonen bliver
placeret i laderen, er telefonens måde at gøre én opmærksom
på, at den er placeret korrekt.
Dér kan den så ligge i måske 20 min., men pludselig kommer den
samme hyletone igen. Andre gange kan den ligge i timevis i
laderen uden at sige noget, men før eller siden begynder den
at hyle og når man så løfter røret, har datoen nulstillet sig
til 01.04.99 og der er ingen kontakt med ladestationen, for der
står ikke HS:1 oppe i højre hjørne af displayet.

Nogle få sekunder efter skifter displayet så til 'Vent venligst'
og så bliver klokken stillet og håndsættet finder ladestationen,
eller omvendt. Det svarer faktisk til at tage strømmen fra lade-
stationen imens telefonen ligger i den.

> Det har ikke noget at gøre med toner for internt kald?

Jeg har kun et enkelt håndsæt, så det tror jeg ikke.

> Har du stadig manualen til den?

Jeps og den har jeg pløjet igennem og kan ikke finde noget som
skulle udløse den hyletone, lige bortset fra lyden ved korrekt
placering af håndsæt i ladestation (side 36 i manualen).

> [...]
> muligt, men det er jo bedre lige at sikre sig bedst muligt, at
> det ikke er en fejl 40, man er røget ind i.

Det er nemlig det. Det er derfor jeg nødig vil sende den til
reparation for blot at opdage, at den bare skal have nogle nye
batterier.

> I øvrigt kan du også købe NiMH akku'er AAA hos Jem & Fix.
> Deres mærke hedder Camedia og er nok noget af det billigste,
> så det kunne måske være ulejligheden værd at prøve dem først.'

Det vil jeg prøve.

> Har du nogen mulighed for at måle strøm og spænding under
> ladeforløbet?

Nej.

> Og vil sådanne målinger sige dig noget?

Heller ikke, men fordi håndsættet tilsyneladende mister strøm
imens det ligger i laderen, kunne man godt få den tanke, at der
måske er noget galt med laderen. Jeg tror dog lige, jeg prøver
med batterierne først. Hvis det ikke virker, må jeg så evt.
overveje, om jeg skal reparere den, eller om jeg skal købe en
ny ISDN-telefon. Den er trods alt ved at være ret gammel.

> Grundet "slægtsskab" med telefonen kan du om ønsket altid
> maile mig direkte.

Tak for tilbudet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-04-04 20:44

Thomas G. Madsen skrev:

> Dér kan den så ligge i måske 20 min., men pludselig kommer den
> samme hyletone igen.

Hmm, den kan tilsyneladende også finde på det når den ikke ligger
i laderen. Her for lidt siden hylede den lige pludselig, og da jeg
kiggede i displayet, stod der 'Vent venligst'. Det stod der i ca.
20 sekunder, så noget tyder på, at den simpelthen taber forbindelsen
til ladestationen af en eller anden grund.
Batteri-indikatoren i displayet viser pt. helt fuld, for den har
ligget i laderen hele formiddagen, så det har muligvis intet med
batterierne at gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:43

> Det er nemlig det. Det er derfor jeg nødig vil sende den til
> reparation for blot at opdage, at den bare skal have nogle nye
> [...]

Det er der noget, der efter din beskrivelse kunne tyde på. Sådanne
akkumulatorer trickel-charges, d.v.s. impulslades, således at ladestationen
sniffer på akku'en ladestand for korrekt ladespænding og -strøm. For meget
vil resultere i gasudvikling, der i værste fald kan medføre eksplosion.

På den anden side, hvis blot én af cellerne er defekt - endten ikke
modtager ladning eller er kortsluttet, kan den hylen være et alarmsignal til
en unormal tilstand.

Det med at prøve et sæt nye akku'er virker som en rigtig god idé.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-04-04 02:29

KHJ skrev:

> Det med at prøve et sæt nye akku'er virker som en rigtig god idé.

Det vil jeg prøve og tak for hjælpen. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-04 01:04

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> tid kommer det normale display så tilbage, men klokken er ofte
> nulstillet, så der må være et eller andet galt.

Det var desværre ikke batterierne i håndsættet og jeg har prøvet
at nulstille både håndsæt og base til fabriksindstillingerne,
men det sker stadig. Øv! Jeg bliver nok nødt til at købe en ny
ISDN-telefon, for det kan vel næppe betale sig at reparere på
Ascom'en. Garantien er forlængst udløbet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 16:29

> [...]
> ISDN-telefon, for det kan vel næppe betale sig at reparere på
> Ascom'en. Garantien er forlængst udløbet.

Prøv da alligevel at indlevere den til leverandøren (TDC?) og på en pris før
rep. Det er for god en telefon sådan lige at give op på.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-04 23:32

KHJ skrev:

> Prøv da alligevel at indlevere den til leverandøren (TDC?) og
> på en pris før rep. Det er for god en telefon sådan lige at
> give op på.

Det kan godt være, at du har ret. Jeg er meget glad for den
telefon og det er vist TDC jeg købte den ved i sin tid.

Jeg prøver at kontakte dem...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-04 00:27

> Det kan godt være, at du har ret. Jeg er meget glad for den
> telefon og det er vist TDC jeg købte den ved i sin tid.

> [...]

OK. Jeg er også meget begejstret for min, og den har nu virket uden
problemer de sidste 5-6 år. Den er desværre bare lidt klodset at rende rundt
med i lommen.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-04 01:32

KHJ skrev:

> Den er desværre bare lidt klodset at rende rundt med i
> lommen.

Det har du ret i. :)

--
Hilsen