pensel rens ved oliemaling.
Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 21-04-04 13:52

Jeg maler mine billeder med oliemaling.

Mon jeg her kan få gode råd for rensning af pensler.

Jeg renser i lugtfri terpentin
og vasker bagefter i sæbeopløsning.
Det går helt fint, men er dog lidt besværligt.

Måske du har et andet godt råd til rensning ,

med venlig hilsen
Peter

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 21-04-04 14:51

"Peter Hansenfeb04" <peter-hansen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg maler mine billeder med oliemaling.
>
> Mon jeg her kan få gode råd for rensning af pensler.
>
> Jeg renser i lugtfri terpentin

Mineralsk terpentin kan også gøre det
og er væsentligt billigere, så hvis du kan
udholde stanken, er der penge at spare.

> og vasker bagefter i sæbeopløsning.
> Det går helt fint, men er dog lidt besværligt.

Ja -- det er helt efter bogen-- men vel ikke
helt nødvendigt, aftørring i køkkenrulle kan
erstatte sæbebad da det vel er småpensler
det drejer sig om

> Måske du har et andet godt råd til rensning ,

Næppe din fremgangsmåde er helt korrekt

> med venlig hilsen
> Peter

mvh
Tom

Fra : Annie Mogensen

Dato : 21-04-04 23:30

Brun sæbe er godt til at rense oliepensler med. Du tager en klat i
håndfladen sammen med lidt vand og kører penslen rundt og skyller med vand
til den er ren.

Fra : all4you.dk

Dato : 22-04-04 17:51

> [...]
> og vasker bagefter i sæbeopløsning.
> Det går helt fint, men er dog lidt besværligt.
>
> Måske du har et andet godt råd til rensning ,

Jeg bruger også (som Annie) flydende brun sæbe.
Når jeg er færdig med at male gider jeg som regel ikke at rense pensler og
dropper dem bare ned i en bøtte med flydende brun sæbe. Her kan de for den
sags skyld stå i dagevis. Når jeg så får lyst til et rense ja så er det bare
under vandhanen og så er de rene.

Flydende brun sæbe koster næsten ingenting og lugter ikke og vigtigst af alt
det fordamper heller ikke så det er ikke nødvendig med låg.

Jacala.