Valgte forkert for 10 år siden..
Fra : Malou*k

Dato : 19-04-04 16:12

Hejsa, håber nogle har et godt råd:

Jeg gik ud fra Handelsskole og Gymnasium for ca.
10 år siden, desværre gik handelsvejen.. blev udlært
og arbejder i dag hos Dansk Supermarked..

Er blevet gevaldigt ked af butiksfaget og har desuden
problemer med ryggen -dokumenteret og får sovepiller
til de sene dage hvor lukkevagt på 12-13 timer ikke er
atypiske!

Så kommer min gamel drøm: at blive skolelærer.
(det er også hårdt -men at gå i 12 timer, i en butik er for meget)

Hvad gør jeg?, kan jeg via HK komme økonomisk igang?
Skal jeg gå ledig eet år? -eller kan kommunen hjælpe?
For man er vel mere heldig stillet med en omskolning end en
person som går hjemme og intet laver -pga. rygsmerter..

Der skal siges, at smerterne er periodisk, det er ligeså meget
at jeg er "mættet" af mit fag, har ikke børn -da det også er
svært hvis begge arbejder i butik -samt min løn er ikke meget
at skrive hjem om...

Desværre kan vi begge ikke leve på min SU og min kærstes
dagpenge..

Det er bøden for at stå som ung -og ikke ane hvad man ville
-Andre som står i min situation?

Knus
Malou

Fra : Milea

Dato : 19-04-04 16:31

"Malou*k" <none@teledk.dk> wrote in news:4083ec3c$0$424
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> dagpenge..
>
> Det er bøden for at stå som ung -og ikke ane hvad man ville

Hej Malou.

Min første tanke, da du skriver at du har problemer med ryggen, og det er
dokumenteret: Har du overvejet revalidering?

Jeg ved dog ikke hvordan man søger, eller kommer i betragtning, men gik
på HF med en pige, som også havde arb. i butiksfaget i mange år (udd.),
og havde mange problemer med ryggen. Via revalidering kunne hun få en ny
udd.

Mvh. Milea

Fra : Malou*k

Dato : 21-04-04 13:05

"Milea skrev i en meddelelse

> Min første tanke, da du skriver at du har problemer med ryggen, og det er
> dokumenteret: Har du overvejet revalidering?

Ja, men ved ikke hvordan? og hvilke krav og økonomien i det..

Tak for dit svar

Mvh
Malou

Fra : Milea

Dato : 21-04-04 16:51

> Ja, men ved ikke hvordan? og hvilke krav og økonomien i det..
>
> Tak for dit svar
>
> Mvh
> Malou

Fandt et par link:

http://www.flere-penge.dk/Revalidering.htm

http://www.vidar.dk/vidar/vidartik.nsf/0/e3f05cd4db52aaa24125688f00460f2c
?OpenDocument

http://www.susaa.dk/dk/default.asp?filnavn=/dk/revalidering.asp

Håber det kan give lidt svar

/Milea

Fra : (Per Røn

Dato : 21-04-04 17:10

Malou*k <none@teledk.dk> wrote:

> Ja, men ved ikke hvordan? og hvilke krav og økonomien i det..

Maksimum dagpengemax / 0,9. Bøger, studieafgifter, computer og transport
[skolekort?] betalt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Malou*k

Dato : 21-04-04 21:25

Hej Per...

Max. dagpenge + bøger, computer og transport betalt?!?!
Hvor finder du det henne?

ikke fordi jeg tvivler..

Hilsner
Malou

Fra : (Per Røn

Dato : 22-04-04 05:23

Malou*k <none@teledk.dk> wrote:

> Max. dagpenge + bøger, computer og transport betalt?!?!
> Hvor finder du det henne?

Sådan var det i hvert fald tidligere; jeg skal ikke udelukke at det er
ændret. Og der var altså /ikke/ tale om max dagpenge, men om max
dagpenge divideret med 0,9. Det ser dog ud til at have ændret sig:

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/D703B98FF3822799412569D
F003BD234?OpenDocument

hvor du kan læse:

Den egentlige uddannelse

Når du og kommunen i samarbejde har fastlagt en egentlig jobplan med
revalidering, får du hjælp i form af en revalideringsydelse, der svarer
til dagpengenes højeste beløb.

Revalideringsydelsen svarer til højste dagpengebeløb ifølge Lov om
arbejdsløsforsikring. Er du under 25 år, er ydelsen normalt kun det
halve, med mindre du f.x. forsørger egne børn i hjemmet. Vær opmærksom
på, at du skal betale skat af ydelsen.

Ydelsen er uafhængig af dine og din eventuelle ægtefælles indtægter og
formue: Du må dog kun have en arbejdsindtægt på 12.000 kr. om året før
skat, uden at der foretages fradrag i ydelsen, og det forudsætter, at
det lokale center kan godkende, at du arbejder i begrænset omfang under
revalidering.

Løbende udbetalinger fra forsikringer og pensionsordninger fratrækkes
også i ydelsen, når de sammenlagt med revalideringsydelsen overstiger
dine hidtidige indtægter.

Du kan normalt højst få revalideringsydelse i 5 år.

Du kan få hjælp til udgifter, der er forbundet med uddannelsen, f.eks.
bøger og materialer.
===

Se i øvrigt:

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/E2BFB16FCAF98809412569D
F0035F5AD
--
Per Erik Rønne

Fra : (Per Røn

Dato : 19-04-04 19:40

Malou*k <none@teledk.dk> wrote:

> Skal jeg gå ledig eet år? -eller kan kommunen hjælpe?
> For man er vel mere heldig stillet med en omskolning end en
> person som går hjemme og intet laver -pga. rygsmerter..

Er du ledig i et år skal du aktiveres. Og du kan så aktiveres på et
2-årigt studenterkursus [mig bekendt kan man aktiveres i to år].

Før du kan aktiveres kan du så tage enkeltfag på et studenterkursus,
hvilket vil lette situationen. Dog højst [eller under?] 20 klokketimer
om ugen, hvilket så svarer til 20 * 60 / 45 lektioner à 45 minutter = 27
lektioner.

Men du skriver at du »gik ud af handelsskole og gymnasium« for 10 år
siden. Med hvilken eksamen? Med HHX kan du direkte optages på et
lærerseminarium, og det på såvel den fulde 4-årige uddannelse som på
meritlæreruddannelsen [hvilket jeg dog ikke vil anbefale folk uden to
universitetsfag der kan bruges i folkeskolen, som dansk og matematik].

Undersøg i øvrigt mulighederne for revalidering.
--
Per Erik Rønne

Fra : Malou*k

Dato : 21-04-04 13:10

"Per Rønne" skrev i en meddelelse

> Er du ledig i et år skal du aktiveres. Og du kan så aktiveres på et
> 2-årigt studenterkursus [mig bekendt kan man aktiveres i to år].

-Så jeg skal være ledig i et år, -det er svært når man kommer fra
butiksfaget -så finder AF hurtigt en pølsevogn

> [...]
> meritlæreruddannelsen [hvilket jeg dog ikke vil anbefale folk uden to
> universitetsfag der kan bruges i folkeskolen, som dansk og matematik].

Jeg har den 1-årige HG (dengang EFG) og derefter den 2-årige HF.

> Undersøg i øvrigt mulighederne for revalidering.

Takker - vil jeg prøve, -er det hos kommunen, AF eller fagforeningen?

Venlige hilsner
Malou

Fra : (Per Røn

Dato : 21-04-04 17:10

Malou*k <none@teledk.dk> wrote:

> Jeg har den 1-årige HG (dengang EFG) og derefter den 2-årige HF.

Ja, så kan du i hvert fald direkte optages på den 4-årige
læreruddannelse.

> Takker - vil jeg prøve, -er det hos kommunen, AF eller fagforeningen?

Kommunen. Bistandskontoret.
--
Per Erik Rønne

Fra : bj

Dato : 23-04-04 07:23

henvend dig til din kommune, hvor du bor, alle har en sagsbehndler
tilknyttet, find ud af hvem det er og aftal en tid og I vil kunne finde ud
af dine muligheder sammen.

bj

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse