POP3 server - lytte på port ?
Fra : Simon [2700]

Dato : 16-04-04 18:21

Hej,

Jeg skal lave et program der kører på en linux maskine (nok redhat hvis det
ændrer noget), og det skal så lytte på port 110 for at se om der er nogen
klienter der forespørger om post. Er der nogen af jer der ved hvad jeg skal
gøre, eller kigge på ? sådan lige umiddelbart skal serveren vel
vide at hvis der er port 110 trafik skal den starte mit script, der gerne
skulle kunne køre flere instanser ad gangen hvis nu flere klienter vil
kommunikere samtidigt ?

mange tak
mvh.Simon

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 16-04-04 20:03

In article <408015d6$0$284$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Simon [2700]" <devnull@linux.org> wrote:

> [...]
> vide at hvis der er port 110 trafik skal den starte mit script, der gerne
> skulle kunne køre flere instanser ad gangen hvis nu flere klienter vil

Der er vist simple server-eksempler i perlfaq, men du kan også overveje
om du ikke synes det er nemmere bare at lave en service du kan køre med
inetd. Så styrer inetd alt med listen, connect, fork osv.

Så er der kun tilbage for dig at implementere POP protokollen, men det
er helt sikkert også en udfordring i sig selv at gøre rigtigt. Var det
ikke lettere at bruge en eksisterende POP-server?

-Lasse

Fra : Simon [2700]

Dato : 16-04-04 21:23

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er helt sikkert også en udfordring i sig selv at gøre rigtigt. Var det
> ikke lettere at bruge en eksisterende POP-server?

jo muligvis, men jeg skal lave noget der henter fra en bruges egen server,
og behandler beskeden hvorefter brugeren
kan hente det via pop3 fra min server. og for at kunne dette ville jeg helst
bare kunne ændre i datafilerne og kende strukturen
helt, istedet for at skulle måske emaile det til min egen server hvilket
måske ville koste dyrbar båndbredde :(
og så kunne det måske være spændende at lave... men hvis du ved sådan cirka
hvor på nettet jeg skulle kigge, ville
det være en stor hjælp.. (aner ikke hvor jeg skal finde faq'en, prøvede cpan
og perl.org uden held, har også kigge på google
før jeg spurgte her i news uden den store hjælp).

mange tak
mvh.Simon

Fra : Simon [2700]

Dato : 16-04-04 21:36

> Der er vist simple server-eksempler i perlfaq, men du kan også overveje
> om du ikke synes det er nemmere bare at lave en service du kan køre med
> inetd. Så styrer inetd alt med listen, connect, fork osv.

har ingen anelse om hvad inetd er men det lyder interessant det må jeg lige
kigge efter på google, hvis du har noget
link til noget brugbart om det, så er det også velkomment :)

mange tak for hjælpen
mvh.Simon

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-04-04 22:16

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> writes:

> [...]
> bare kunne ændre i datafilerne og kende strukturen
> helt, istedet for at skulle måske emaile det til min egen server hvilket

Det kan jeg ikke se at det ville sammenlignet med at hente det via
POP3. I hvert fald ikke voldsomt meget mere.

Prøv perlfaq(1) eller <http://faq.perl.org/>

--
Jacob - www.bunk.cc
No snowflake in an avalanche ever feels responsible.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-04-04 22:18

> [...]

> kigge efter på google, hvis du har noget
> link til noget brugbart om det, så er det også velkomment :)

Prøv inetd(8). Vær opmærksom på at Red Hat Linux vist bruger xinetd,
så du skal måske finde en passende manualside til den i stedet.

--
Jacob - www.bunk.cc
It was all so different before everything changed.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-04-04 22:27

On Fri, 16 Apr 2004 19:20:36 +0200, Simon [2700] wrote:

> [...]
> klienter der forespørger om post. Er der nogen af jer der ved hvad jeg skal

http://search.cpan.org/search?query=POP3+server&mode=all

Der er bla. Net::Server::POP3 og Mail::POP3Server.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Simon [2700]

Dato : 17-04-04 06:40

Tak for det allesammen, nu har jeg i hvert fald noget at kigge på !
mvh:SImon