Kan ikke åbne dxf fil i Autocad 2002
Fra : Søren Hansen

Dato : 16-04-04 08:36

Jeg får tit tilsendt nogle dxf filer, som jeg prøver at åbne i autocad 2002
lt, med autocad giver følgende fejl:
DXF read error
Error in APPID Table
DXF read error on line 1204.
Invalid or incomplete DXF input -- drawing discarded.
Regenerating model.

Hvad gør jeg forkert, og hvad kan jeg gøre?

Mvh Søren Hansen
a/s jubo

Fra : P.C.

Dato : 16-04-04 10:47

Hi

"Søren Hansen" <hansen@jubo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Invalid or incomplete DXF input -- drawing discarded.
> Regenerating model.
>
> Hvad gør jeg forkert, og hvad kan jeg gøre?

Du kan måske ikke gøre så meget idet der desværre findes inkonvertibel DXB
filer. Måske skulle du undersøge lidt om DXF formatet som jo har sin egen
standard for at uafhængige CAD platforme skulle kunne dele tegnings filer i
DXF format. Egentligt er det et ret simpelt format hvor du linie for linie
skulle kunne gå ind og læse kilde filen og det kan nogle gange redde en DXF
fil , men sosagt kun hvis du kender formatet og ved hvordan entities bliver
beskrevet i koden.
Desværre er der bare to forskellige DXF formater , her ser du headeren fra
en DXF ASCII format fil, den fortsætter som du ser med at sætte hele
tegningen op med alle CAD systemets variabler og opsætninger man kan sige at
DXF ASCII filen taster alt ind i hele tegningen inklusive CAD systemets
opsætning i pågældende tegning , her er en lille del af starten af en
tegning med en enkelt polyline ;
0
SECTION
2
HEADER
9
$ACADVER
1
AC1015
9
$ACADMAINTVER
70
6
9
$DWGCODEPAGE
3
ANSI_1252
9
$INSBASE
10
0.0
20
0.0
30
0.0
9
$EXTMIN
10

Og sådan fortsætter DXF filem med at beskrive hele tegningen.
Men så er der også et binært format , her ser starten af filen sådan ud ;

 SECTION  HEADER $ACADVER  AC1015 $ACADMAINTVER F  $DWGCODEPAGE
 ANSI

--------- Og det er jo ikke sikkert at der her er vist alle ASCII tegn ,
længere nede i filen står der f.eks ;

$TDUSRTIMER ( ÊñlËÏol?

hvor Tdsutimer i ASCII udgaven ser sådan ud ;

$TDUSRTIMER
40
0.0020939699
9
$USRTIMER
70
1
9

Som du kan se er DXF i binært format næsten umulig at rette, hvorimod DXF i
ASCII format kan rettes, så det første du bør undersøge, er hvilket format
filen er i.

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/boxes-4.jpg
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/boxes-1.jpg
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/boxes-3.jpg
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/boxes-5.jpg

Have a nice day

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-04-04 15:08

On Fri, 16 Apr 2004 09:36:06 +0200, "Søren Hansen" <hansen@jubo.dk> wrote:

> [...]
>Invalid or incomplete DXF input -- drawing discarded.
>Regenerating model.
>
>Hvad gør jeg forkert, og hvad kan jeg gøre?

Bed afsenderen om at sende dig en ny fil som er kompatibel med din AutoCAD
version.

Der findes programmer som kan konvertere mellem de forskellige formater.
f.eks dette: http://www.autodwg.com/DWG_DXF_Converter/
Foruden at konvertere DXF filer til DWG filer kan dette program konvertere
fra én Acad version til en anden
--
- JN -