Matematik til politiprøven
Fra : jacob

Dato : 14-04-04 13:23

Hejsa..

Håber I kan hjælpe mig. Jeg skal til politibetjent prøven, og der er nogle
matematik spørgsmål.

Desværre er det lang tid siden jeg har brug matematik, og jeg er lost uden
lommeregner, selv på meget små
og lette stykker.

Kender I til nogen hjælpemidler for at hjælpe mig med at læse op på
færdighedsregningen.

Der er spg så som.

Løs ligningen 6 x + 2 = 2 x + 3
Omskriv brøken 7/20 til decimaltal
Omskriv 12% til decimaltal
2940 mg. i g. (Svar med 2 decimaler)
4209 / 0,14 (Svar med 2 decimaler)=
82,14 + 11,9 =

Lette ja, men ikke når man sidst har reget kun med papir og blyant for 10 år
siden.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-04-04 14:20

"jacob" <FJERNMIGjeo@post6.tele.dk> writes:

> Kender I til nogen hjælpemidler for at hjælpe mig med at læse op på
> [...]

Så vidt jeg huske, så svarer det nogenlunde til færdighedsregning i 9.
klasse. Så mit bud vil være at smutte på biblioteket og låne en 9.
klasses matematikbog. Ikke at jeg aner hvad man bruger i dag, eller
kan huske hvad man brugte for 10 år siden, da jeg gik i 9. klasse.

Alternativt kan du opsøge den lokale folkeskole og spørge pænt, om du
må låne en af dem.

Held og lykke med det.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 15-04-04 09:47

> [...]

> 82,14 + 11,9 =
>
> Lette ja, men ikke når man sidst har reget kun med papir og blyant for 10 år

Jeg støtter forslaget om at se i matematikbøger fra folkeskolen
(inklusive øvehæfterne), dog vil jeg foreslå 6.-8. klasse i stedet for
9. klasse. Selv om det lyder som meget med tre års bøger, så er der
en del repetition i dem, så det burde ikke tage specielt langt tid.

Men jeg kan da supplere med et par grundlæggende teknikker til de
nævnte opgavetyper.

> Løs ligningen 6 x + 2 = 2 x + 3

Her skal man få alle x'erne på venstre side af lighedtegnet og alle
ikke-x'erne på højre side. Det sker ved at lave ens additioner og
subtraktioner på begge sider:

6x + 2 = 2x + 3
<=> 6x - 2x + 2 = 2x - 2x + 3 (træk 2x fra på begge sider)
<=> 4x + 2 = 3 (reducer)
<=> 4x + 2 - 2 = 3 - 2 (træk 2 fra på begge sider)
<=> 4x = 1 (reducer)

Herefter dividerer man på begge sider med tallet foran x:

4x = 1
<=> x = 1/4

> Omskriv brøken 7/20 til decimaltal

Generelt kan det gøres ved at dividere tæller med nævner i lang
division, men da 20 går op i 100 er det nemmere at forlænge brøken til
100-dele:

7/20 = (7*5)/(20*5) = 35/100 = 0,35

> Omskriv 12% til decimaltal

Procent betyder "pr. 100", så 12% er det samme som 12/100, altså 0,12.

> 2940 mg. i g. (Svar med 2 decimaler)

Der går 1000 milliggram på et gram, så man skal dele med 1000, altså
2,940 g. Da man skal svare med 2 decimaler, afrunder man til 2,94 g.

> 4209 / 0,14 (Svar med 2 decimaler)=

Når man skal dividere med et kommatal, er det en god ide at forlænge
brøken så nævneren er et heltal, altså 420900 / 14. Herefter bruger
man lang division:

300,642
--------
14|4209
-- 42 <------------ 42 er 3*14
---
00
0 <----------- 0 er 0*14
---
09
0 <---------- 0 er 0*14
---
90
84 <--------- 84 er 6*14
---
60
56 <-------- 56 er 4*14
---
40
28 <------- 28 er 2*14
---
120

Når man har tre decimaler kan man stoppe og afrunde (i dette tilfælde
runde ned) til 300,64. Husk reglen om at 5 eller mere runder op og 4
eller mindre runder ned.

> 82,14 + 11,9 =

Her skal man blot sørge for at der er lige mange decimaler på tallene
inden de lægges sammen:

82,14
+ 11,90
-------
94,04
=======

   Torben

Fra : Carsten Thrane

Dato : 15-05-04 22:44

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) wrote in message news:<w58ygxmxvf.fsf@pc-032.diku.dk>...

> [...]
> eller mindre runder ned.

> Her skal man blot sørge for at der er lige mange decimaler på tallene

divisionsstykket er det klart sværeste
det giver
ikke 300,64 men
30064,285 som afrundes til 30064,29

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-04 03:44

jacob <FJERNMIGjeo@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> 82,14 + 11,9 =
>
> Lette ja, men ikke når man sidst har reget kun med papir og blyant for 10 år

Med undtagelse af 4209/0,14 er der da tale om hovedregning.
--
Per Erik Rønne