"Sortering" af hash pga. værdi, ikke nø
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 10:52

Det er sikkert simpelt, men jeg er helt blank her...

Jeg har et lille "tælleværk" i form af en simpel hash, hvis nøgle er
unik (dah! . Den tilhørende værdi er i sagens natur ikke unik.

Nu vil jeg gerne have et output af denne hash, som er sorteret på værdi
(til en lille hitliste) og ikke nøgle (for dét ville være nemt)

Hvordan gør man det nemt/elegant?

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-04-04 11:01

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Nu vil jeg gerne have et output af denne hash, som er sorteret på
> værdi (til en lille hitliste) og ikke nøgle (for dét ville være nemt)

@sorted_keys = sort { $hash{$a} <=> $hash{$b} } keys %hash;
for $key (@sorted_keys) {
print $hash{$key};
}

Eller

print %hash{$_} for sort { $hash{$a} <=> $hash{$b} } keys %hash;

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 13-04-04 11:01

> [...]
>
> Nu vil jeg gerne have et output af denne hash, som er sorteret på
> værdi (til en lille hitliste) og ikke nøgle (for dét ville være nemt)

my %hash = qw/hest 3 foo 17 bar 11/;
my @keys = sort { $hash{$b} <=> $hash{$a} } keys %hash;
for (@keys) {
print "$_: $hash{$_}\n";
}
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Tore Aursand

Dato : 13-04-04 12:59

On Tue, 13 Apr 2004 11:51:42 +0200, Steen Suder, privat wrote:
> Det er sikkert simpelt, men jeg er helt blank her...

Dokumentasjonen er din venn:

perldoc -q sort

--
Tore Aursand <tore@aursand.no>
"Writing is a lot like sex. At first you do it because you like it.