§84
Fra : Mette

Dato : 02-04-04 15:45

Nu har vi så meget med §84 og hjælp til at dække de merudgifter man har,
blandt andet også ved sin bil. Hvis man først får beviliget §84 og hjælpen
herunder også er til bilen kan de så ligepludselig tage den fra én ? Jeg
tænker på - jeg får dækket nogle ting under § 84 nu også til min bil, jeg
får ikke et fast beløb om månenden for det kan de ikke helt finde ud af, men
jeg skal sende kvitteringer og så bliver de ting vi har aftalt dækket. Så
tænker jeg...hvis man laver en aftale med dem når man skifter bil og nogle
udgifter stiger (og det er pga sygdommen) kan de så fra den ene dag til den
anden sige at det vil vi ikke hjælpe med ? Bilen skal man jo have i 6 år ?
Jeg er meget glad for jeres respons herinde vil jeg lige sige og jeg ved i
hvertfald at jeg nok skal have en ergoterapeut med mig ud at finde ud af
hvilken bil jeg skal have den udskiftningen nærmer sig (min bil er nu 5½ år,
så der skal jo til at søges!) - Jeg kører MEGET - jeg kører jo alle steder
jeg skal hen så den når sikkert at have rundet de 200.000 når jeg skal af
med den, og derfor er det jo også vigtigt at man tænker lidt på
driftsomkostninger ganske som I skriver.
Jeg kom til at tænke på - hvad gør I andre når I skal til service med
bilen - jeg må jo kun køre i en speciel bil og det er tit et problem - som
regel fik jeg en lånebil og så kørte min kæreste den, men det er noget
bøvlet nu hvor vi ikke kommer sammen mere, jeg kan ikke blive ved med at få
ham til at hjælpe når vi ikke længere er sammen. Tager I taxa eller hvad ?

Venlig hilsen og god weekend

Mette

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 16:20

"Mette" <mette@dk-gillian.dk> wrote:

>jeg
>får ikke et fast beløb om månenden for det kan de ikke helt finde ud af, men
>jeg skal sende kvitteringer og så bliver de ting vi har aftalt dækket.

Det er jo en løsningsmodel, men det nye regler (der er mere end 1 år
gamle) lægger op til at man finder et samlet beløb for hele året og
deler det med 12, så du får en fast månedlig ydelse.
Det er ikke længere nødevendigt med dokumentation, udgifterne skal
bare sandsynliggøres.

>udgifter stiger (og det er pga sygdommen) kan de så fra den ene dag til den
>anden sige at det vil vi ikke hjælpe med ? Bilen skal man jo have i 6 år ?

I følge reglerne skal dine udgifter revurderes engang om året, og der
er det selvfølgelig meningen at de skal justeres så ydelsen svarer til
udgifterne. Hvis du stadig har udgifterne bør de således ikke bare
fjerne ydelsen, og da slet ikke fordi udgifterne stiger.

Du kan læse meget mere om §84 på http://ryk.dk/

>Jeg kom til at tænke på - hvad gør I andre når I skal til service med
>bilen

Enten aftaler jeg service en dag hvor jeg ikke skal bruge bilen, og
hvis jeg kan får jeg en af vennerne til at køre ind på værkstedet i
hans bil og så henter jeg ham der så jeg kan køre hjem og han så kører
min bil derind og omvendt når den skal hjem igen eller jeg aftaler med
værkstedet at de kører mig hjem eller afleverer bilen.
Nu har jeg også kun 7 km ind til værkstedet, før da jeg boede et andet
sted og havde 25 km til værkstedet aftalte jeg ofte en præcis tid, så
jeg bare ventede den time det tager at lave service.

Hvis du ikke har nogen der kan hjælpe dig og du har brug for at køre
mens bilen er på værksted, så er udgiften til taxa jo også en
merudgift som du kan få dækket.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,