Oversigt over netbanker
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-04 22:40

Er der stemning for at lave en liste over netbanker, og hvordan de
virker under OS/2?

Jeg tænker på noget i stil med denne liste:
http://www.linux.dk/support/bank/index.php?cn=dk

Listen kunne evt. placeres på Team OS/2s hjemmeside eller et andet
passende sted.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-03-04 10:05

On Sat, 27 Mar 2004 22:40:19 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Er der stemning for at lave en liste over netbanker, og hvordan de
>virker under OS/2?
>
>Jeg tænker på noget i stil med denne liste:
>http://www.linux.dk/support/bank/index.php?cn=dk

Jeg vil sige at jeg syntes at det er et godt initiativ, men
med følgende kommentarer...

At lave en analyse alene for den enkelte bank kan ikke være
særlig relevant, idet der i grunden kun findes 3-5
forskellige slags netbanker - nemlig det antal der svarer
til de edb-centraler som de enkelte banker er tilknyttet.

Når man ser på det eksempel du henviser til, så kan det
undre at der er så stor forskel på analysen på hhv.
Amagerbanken, Arbejdernes Landsbank, Diskontobanken,
Handelsbanken, Roskilde Bank, Diskontobanken selv om alle
benytter nøjagtig det samme basissystem, nemlig det der
tilbydes via Bankernes EDB Central ( www.bec.dk ). En
væsentlig oplysning i analysen må være hvilken central den
pågældende bank er tilknyttet og således give mulighed for
et samlet overblik over denne.

Endelig så sker der jo løbende en udvikling på disse
systemer, så gamle undersøgelser er nok ikke meget værd.
Analyser der er ældre end 6-9 måneder vil nok ikke være
meget værd - måske endda direkte misvisende.

>Listen kunne evt. placeres på Team OS/2s hjemmeside eller et andet
>passende sted.

Selvfølgelig - det vil være det eneste rigtige sted

/Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-04 10:20

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> forskellige slags netbanker - nemlig det antal der svarer
> til de edb-centraler som de enkelte banker er tilknyttet.

Har du en oversigt over de enkelte banker og deres tilhørsforhold? Det
kan jo gøre det betydeligt nemmere, hvis der blot skal laves 3-5 test,
der så fordeles ud på en liste med de enkelte banker.

> Når man ser på det eksempel du henviser til, så kan det
> undre at der er så stor forskel på analysen

Kan det ikke være fordi de enkelte banker selv har lavet nogle
ændringer?
Jeg kan ikke få Lån & Spar Bank til at virke, mens Sydbank virker fint,
benytter de ikke begge BEC?

(Lån & Spar Banks gamle netbank er forøvrigt stadig tilgængelig, og den
virker fint med Netscape 4.7x, men hverken den nye eller gamle virker i
Mozilla)

> Endelig så sker der jo løbende en udvikling på disse
> systemer, så gamle undersøgelser er nok ikke meget værd.
> Analyser der er ældre end 6-9 måneder vil nok ikke være
> meget værd - måske endda direkte misvisende.

Enig, så der skal helt klart være en tidsangivelse og en note i stil med
ovenstående.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas Lersey

Dato : 28-03-04 19:07

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
>(Lån & Spar Banks gamle netbank er forøvrigt stadig tilgængelig, og den
>virker fint med Netscape 4.7x, men hverken den nye eller gamle virker i

Hverken Lån & Spar Bank eller Sydbank er kunder hos BEC. På BEC's
<http://www.bec.dk> hjemmeside kan man se en liste over BEC's kunder.

Nogle banker har lavet deres egen menu til BEC's webbank mens andre
benytter den af BEC leverede menu tilsat bankens eget stylesheet.

-
Thomas

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-03-04 19:14

On Sun, 28 Mar 2004 11:19:42 +0200, Kim Ludvigsen
> [...]

>kan jo gøre det betydeligt nemmere, hvis der blot skal laves 3-5 test,
>der så fordeles ud på en liste med de enkelte banker.

Der er kundelister på de enkelte centralers hjemmesider. Om
den er uddybende ved jeg dog ikke...

www.bec.dk
www.bankdata.dk
www.sdc.dk

>Kan det ikke være fordi de enkelte banker selv har lavet nogle
>ændringer?

Jo, prøv at se hvad Thomas svarer omkring banker tilknyttet
BEC.

Som nævnt kan der være afvigelser, men basisfunktionerne er
vel bygget på samme princip indenfor hver enkelte
datacentral. Jeg vil foreslå at den der anmelder samtidig
angiver hvilken datacentral dennes bank er tilknyttet hvis
det er en tilgængelig information.

>Jeg kan ikke få Lån & Spar Bank til at virke, mens Sydbank virker fint,
>benytter de ikke begge BEC?

Når jeg kigger på løsningen hos Lån & Spar siger
certifikatet at det er udstedt af SDC, så L&S benytter altså
SDC.
Sydbank har jeg også rodet lidt med og der fremgår det at
der er tale om datacentralen Bankdata.

/Knud

Fra : Knud

Dato : 28-03-04 13:40

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> http://www.linux.dk/support/bank/index.php?cn=dk
>
> Listen kunne evt. placeres på Team OS/2s hjemmeside eller et andet

Hej jeg vil gerne bidrage.

Jeg har adgang til 2 banker med forskellige systemer.

Mvh.

Knud Ch.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-04 14:15

Lad mig lægge ud, så kan vi altid senere prøve at finde det rette format
for informationerne, inden vi får det lagt ud på hjemmesiden.

Lån & Spar Bank - gammel version:
http://www.lsb.dk/linux
Version 1.6.2 er stadig tilgængelig af hensyn til Linux-brugere, den
virker under OS/2 med Netscape 4.61 og Java 1.17A. Der er dog to småfejl
hos mig. Når jeg vil overføre/betale, husker den ikke
betalingsmodtagerne, dvs. de vises kortvarigt i felterne, men forsvinder
straks igen. Og når jeg har afsendt en betaling kommer "Betalingen
sendt"-beskeden ikke automatisk frem, jeg skal opdatere siden.

Lån & Spar Bank - ny version:
http://www.lsb.dk
Den nye version af netbanken virker hverken i Netscape 4.61 eller i
Mozilla. banken arbejder på en Linux-løsning, som også gerne skulle
virke under OS/2.

Sydbank:
http://www.sydbank.dk
Virker fint i Mozilla 1.6 med Innoteks Java Plug-in 1.4.2_01.

Skandiabanken:
http://www.skandiabanken.dk

Fra : Knud

Dato : 28-03-04 15:28

Kim Ludvigsen wrote:
> Lad mig lægge ud, så kan vi altid senere prøve at finde det rette format
> for informationerne, inden vi får det lagt ud på hjemmesiden.

Nordea:
Vist nok en IBM thin client løsning.
Virker fint med java 1.3.2 + mozilla 1.5.
Har en særhed ved opstart første gang efter mozilla er startet, man skal
taste enter på URL'en.
Iflg. deres support skulle der være enkelte ting som ikke virker.
Jeg har ikke bemærket andet end opstart tingen.

Andelskassen:
En BEC løsning.
Virker delvis i java 1.3.2. + mozilla 1.5
Man kan komme ind, se konti, posteringer.
Betaling: ved jeg ikke, bruger det ikke.
Nogle menuer eks. hjælp, underpunkter vil ikke åbne ved klik, ses
iøvrigt som en hyppig fejl på WEB sider som er IE specielle.
For dial brugere er der en uheldighed..den har ingen "keep alive" dvs.
forbindelsen lukker og man må starte en session.

Nordea løsningen holder selv forbindelsen.

Mvh.

Knud ch.

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 29-03-04 23:25

Kim Ludvigsen wrote:

> Sydbank:
> http://www.sydbank.dk
> Virker fint i Mozilla 1.6 med Innoteks Java Plug-in 1.4.2_01.

Så nye versioner behøves ikke. Det virker fint med den "IBM Web Browser"
og Java 1.3.? der følger med eCS 1.1

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Allan

Dato : 14-04-04 00:35

On Sun, 28 Mar 2004 13:14:59 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Lad mig lægge ud, så kan vi altid senere prøve at finde det rette format
> for informationerne, inden vi får det lagt ud på hjemmesiden.

Så vil jeg da skynde mig at sige, at Knud nok allerede får ret i,
at han så misvisende informationer fra omtalte Linux side.

> [...]
> straks igen. Og når jeg har afsendt en betaling kommer "Betalingen
> sendt"-beskeden ikke automatisk frem, jeg skal opdatere siden.

Jeg kan godt nikke genkendende til disse småproblemer, dem havde jeg
osse dengang jeg brugte den version.

> [...]
> Den nye version af netbanken virker hverken i Netscape 4.61 eller i
> Mozilla. banken arbejder på en Linux-løsning, som også gerne skulle

Den nye(ste) version (portalbanken) virker ganske fortrinligt under OS/2,
og har sådan set gjort det lige fra de første tests (med Mozilla)
Eneste (men en smule vigtigt) problem er, at man ikke kan konvertere
nøglefilerne under Mozilla (dette er ikke et OS/2 problem, men et Sun Java
problem (osse under Win)).
Løsningen er at slæbe sine nøglefiler ind på en Win maskine, der kører med
IE, og hvor Sun Java ikke er installeret. Her kan konverteringen foretages, og
den nye nøglefil kan så kopieres tilbage igen til OS/2 maskinen (personligt
brugte jeg selv VPC med en Win98)

Portalbanken ser iøvrigt _meget_ bedre ud under os/2, end den gamle
1.x bank med Netscape 4.6

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-04 05:36

Allan wrote:

> [...]
> Eneste (men en smule vigtigt) problem er, at man ikke kan konvertere
> nøglefilerne under Mozilla (dette er ikke et OS/2 problem, men et Sun Java

Man kan heller ikke oprette nye nøgler. Jeg fik et nyt brugernummer,
fordi det gamle ikke kunne konverteres, men den gik i stå under
oprettelsen. Jeg vil lige prøve at melde det nye nummer til igen og så
prøve at oprette nøglerne under Windows.

> Portalbanken ser iøvrigt _meget_ bedre ud under os/2, end den gamle
> 1.x bank med Netscape 4.6

Jeg bryder mig ikke om, at posteringsoversigterne vises i omvendt
rækkefølge, men det er vel blot en vanesag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 16-04-04 00:55

On Wed, 14 Apr 2004 04:36:26 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> oprettelsen. Jeg vil lige prøve at melde det nye nummer til igen og så
> prøve at oprette nøglerne under Windows.

Right. Alt hvad der har med ændringer i nøglerne at gøre, kan ikke lade
sig gøre med Sun's Java, så ja, nye nøgler skal oprettes under Win/IE

Husk at den nydannede nøglefil skal ligge på C: drevet, og dette skal supporte
lange filnavne.

Det vil jeg tro, du overlever