Handicaphjælpere føler sig misbrugt ?!?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-04 18:02

Hvad er det da for noget pladder der står på DR textTV ?!?

Uddrag:
"Handicaphjælpere føler sig misbrugt
Vi oplever posttraumatisk stress og sygemeldinger som konsekvens af, at de
handicappede behandler hjælperen nedladende, siger formand for FOA Århus,
Kirsten Normann til MetroXpress
De samvirkende Invalideorganisationer afviser, at misbrug og nedværdigende
behandling er et stigende problem."

Hvad pokker har FOA gang i ?!?

§77 er af store dele af verden betragtet som "verdens bedste
hjælperordning", og det føler FOA åbenbart nu trang til, at sætte
spørgsmålstegn ved ?

At der er nogle brugere der ikke behandler deres ansatte ordentligt, er da
den enkelte kommunes pligt og ansvar, at undgå - kan længere er den ikke.
Men såvidt jeg er bekendt, så er kommunerne ualmindeligt dårlige til
opfølgning på dette område, på trods af at de faktisk har et stort ansvar
netop dér - jeg er som handicaphjælper igennem 10 år f.eks. aldrig blevet
forespurgt af kommunen om hvilke arbejdsvilkår jeg bydes. Nu er det så
specifikt på min arbejdsplads overhovedet intet problem, men i de historier
man hører/læser om, hvor brugeren har haft flere hundrede ansatte igennem en
årrække, kunne man da nok stille spørgsmåltegn ved hvorfor de mon kun er
ansat i meget kort tid...

Jeg håber, at brugerne i Århus kommer på barikaderne nu hvor offentligheden
præsenteres for så hård kritik af §77, for ordningen har som jeg ser det
intet brugbart alternativ!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-04 00:35

Hej Søren

Søren C. Fischer wrote:
> [...]
> Kirsten Normann til MetroXpress
> De samvirkende Invalideorganisationer afviser, at misbrug og nedværdigende

Det er nok desværre ikke helt løgn. Jeg har ihvertfald 2 eksempler her
fra netop Århus, hvor en hjælper har måttet sige sin stilling op pga.
misbrug til opgaver, der lå uden for vedkommendes aftaleområder. begge
følte sig direkte mobbet af de handicappede, Desuden er der et eksempel
med en kørestolsbruger fra Kbh., som endda har været vist på DRTV1 for
nogle år siden, hvor den handicappede helt klart gjorde opmærksom på, at
hjælperen "...kun var et nødvendigt onde, og det får de også at vide, og
når jeg ikke har brug for dem, har de bare at holde sig væk fra mine
stuer og blive på deres værelse!- Så skal jeg nok kalde, når og hvis jeg
vil have hjælp..." - + meget mere af samme skuffe! - De måtte ikke
engang bruge hendes køkkenog lave sig en kop kaffe!

Det er da heldigvis forholdsvis enkeltstående eksempler, men mit indtryk
er, at der desværre bliver flere og flere af dem.

> Hvad pokker har FOA gang i ?!?

Jeg tror faktisk, de har gang i et par - for dem at se væsentlige ting...
1, bedre arbejdsbetingelser for hjælperne
2, Højere løn til hjælperne
3, FOA vil diktere arbejdsvilkårene
4, FOA vil have lov til uanmeldte inspektionsbesøg hos den handicappede
5, FOA vil have studenterhjælpere ud og deres egne ind
6, Tvungen faglig organisering af hjælperne
7, En gruppe af socialrådgivere modarbejder §77 - især her i Århus!

Flere af disse punkter har direkte været nævnt i TV2 Østjylland.

Og kan de mere eller mindre få pisket en stemning op mod de handicappede
og få tvangsorganiseret hjælperne, så har hjælperne jo en langt stærkere
stilling rent fagjuridisk.

Det vil så betyde, at hvis der kommer sådanne sager op, så kan der
indledes fagretslige skridt, med måske både erstatninger og
kompensationer, - som på det øvrige arbejdsmarked.

Kommer handicaphjælperne ind under FOA, så vil det også udelukke fx. at
studerende vil kunne tage sådanne jobs som en slags ekstra indtægt til
studierne. - Jeg kender da flere studerende, der både er og har været
handicaphjælpere, og hvor der ingen problemer er/har været. - tværtimod
har flere af de 'forhold' medført varige venskaber! - Jeg har sågar hørt
om et tilfælde her i området, der blev til et parforhold - ægteskab
endda, - der stadig varer ved..

> §77 er af store dele af verden betragtet som "verdens bedste
> hjælperordning", og det føler FOA åbenbart nu trang til, at sætte
> spørgsmålstegn ved ?

Tja, nogle af dem, der har været hjælpere, er senere blevet ansat under
'Den kommunale Ledsagerordning', og jeg har da hørt nogle af dem give
udtryk for det, jeg nævner i begyndelsen, - at de bl.a. føler sig
mobbet. - Men jeg tror stadig, det mest er rent arbejdsmarkedspolitisk -
jvf. punkterne ovenfor.

Det _er_ en god ordning, men der er dog nogle brist, når en
socialrådgiver kan skalte og valte, som han/hun finder det for godt - og
endda direkte nægte at modtage en ansøgning, og når så ansøgning bliver
afsendt med krav om skriftlig bekræftelse på modtagelsen, så kommer den
godt nok, men så går der ikke lang tid, før der kommer et ubegrundet
afslag, - "Ansøger er ikke udadrettet aktiv", som selvfølgelig ankes, -
og den anke har nu ligget 'til høring' i snart et halvt år... - Ja, det
er en sag, hvor jeg er bisidder for den handicappede! Ansøgeren vil jo
bl.a. netop gerne have en hjælper for at kunne blive aktiv igen, som
vedkommende tidligere har været...

> [...]
> årrække, kunne man da nok stille spørgsmåltegn ved hvorfor de mon kun er

Jeg kan kun være enig med dig her. Men jvf. de eksempler, jeg nævner
herfra og fra TV, så burde disse personer aldrig være bevilget en
hjælper. - Oftest er det den handicappede selv, der har et problem, der
for det meste er af psykisk art, og som så skal gå ud over en eller
anden, - og hvem er nærmest? - hjælperen selvfølgelig - og desværre!

Et par af vore venner har en hjælpeordning, og jeg har aldrig nogensinde
hørt et knoppet ord dér, - tværtimod så er hjælperne oftest kede af det,
når de er nødt til at holde, - fx. pga. færdiggørelse af studier osv.,
og det vil jo gå ud over deres arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis de
fortsætter som hjælpere, - hvilket er endnu en urimelighed i systemet...

> Jeg håber, at brugerne i Århus kommer på barikaderne nu hvor offentligheden
> præsenteres for så hård kritik af §77, for ordningen har som jeg ser det
> intet brugbart alternativ!

Jeg håber så, det bliver den fornuftige bruger, der kommer ud af busken
og ikke den flok brokkehoveder, vi har her i byen, og som har gjort sig
temmelig uheldigt bemærkede!

Men du har ret. - Der _er_ ingen alternativ til §77, som det ser ud nu,
og hvorvidt der kan laves en bedre ordning, tvivler jeg stærkt på.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-04 15:50

Erik Richard Sørensen skrev

> [...]
> følte sig direkte mobbet af de handicappede, Desuden er der et
> eksempel med en kørestolsbruger fra Kbh.,

Jeg kan også finde eksempler på kropumulige hjælpere, hjælpere der
udebliver fra vagt, hjælpere der tilsidesætter instruktioner, hjælpere
der opfører sig grænseoverskridende - men det vil være useriøst at
slutte noget generelt herudfra.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-04 19:00

Hej Lotte

Jeg er ikke uenig med dig, men jeg tror, at disse tilfælde herfra er
medvirkende til, at FOA fører sig så voldsomt frem netop her i området
lige nu. - Århus er jo et stort område med både mange brugere og mange
hjælpere.

mvh. Erik Richard

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-04 15:37

Søren C. Fischer skrev

> Hvad pokker har FOA gang i ?!?

De er på medlemsrov, men set fra nord skyder de sig selv i
foden. Mine hjælpere finder ikke den type generaliseringer
tillidsvækkende, så udsagnet er sandsynligvis (endnu) et
argument imod FOA.

Vi har netop etableret en bruger-hjælperklub i nordjylland og i
den forbindelse havde vi besøg fra Århus, en bruger og en
hjælper.

Det er mit indtryk, at FOA har godt fat i de Århusianske
brugere, men det er da middelsvært uheldigt, at de graver
grøfter, frem for at bygge broer.

Jeg er ikke i tvivl om, at FOA kan finde eksempler på elendigt
arbejdsmiljø og umulige brugere, omvendt kan der findes
eksempler på grænseoverskridende og umulige hjælpere, der
kan sågar findes eksempler blandt hjælpere som er uddannede.

77'en /er/ en speciel konstruktion og den kan kun fungere og
bestå i et samarbejdsklima - nogle brugere egner sig ikke
til ordningen, dem må kommunerne sortere fra og nogle
hjælpere egner sig ikke til den specielle ansættelsesform,
dem må vi brugere sortere fra - og så må brugere og hjælpere
i fællesskab arbejde for bedre forhold - det er jo i begge
parters interesse
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 30-03-04 22:04

"Lotte M" skrev

> Vi har netop etableret en bruger-hjælperklub i nordjylland og i
> den forbindelse havde vi besøg fra Århus, en bruger og en
> hjælper.

Det lyder spændende, kan du fortælle mere.

> Det er mit indtryk, at FOA har godt fat i de Århusianske
> brugere, men det er da middelsvært uheldigt, at de graver
> grøfter, frem for at bygge broer.

Ja, og ét er jo at prøve at samle hjælperne i én fagforening; men hvis det
skal virke, må de skrive overenskomst med brugerne. Dette ville så kræve, at
brugerne var medlem af én arbejdsgiverforening.

> [...]
> eksempler på grænseoverskridende og umulige hjælpere, der
> kan sågar findes eksempler blandt hjælpere som er uddannede.

Jeg ved ikke lige, hvorfor FOA skulle være den bedste fagforening for
hjælperne, de er jo ikke offentlige ansatte. De er privat ansatte, men godt
nok med lidt specielle løn- og arbejdsforhold.

> [...]
> dem må vi brugere sortere fra - og så må brugere og hjælpere
> i fællesskab arbejde for bedre forhold - det er jo i begge

Jeg tror også, vi langt hen ad vejen kommer længere ved samarbejde og
individuelle aftaler. Og det er jo særdeles vigtigt, at kemien passer. Ja
mere vigtigt end medlemsskab af en bestemt fagforening.
Og så kan jeg kun bifalde, at man i fællesskab prøver at få gennemført bedre
vilkår.

--
Karl Ejnar

Fra : Lotte M

Dato : 01-04-04 17:25

Karl Ejnar Christensen skrev

> Det lyder spændende, kan du fortælle mere.

Der er ikke så meget at fortælle endnu. Der var stiftende
generalforsamling den 20. januar og der har været holdt
et arrangement/møde, udover generalforsamlingen.

Første mål er at få kontakt til brugere og hjælpere i de
forskellige nordjyske kommuner, det er ikke så nemt pga
tavshedspligten. Kommunerne må ikke udlevere adresser
og er ikke nødvendigvis villige til at videreformidle info.

I Aalborg var specialcenteret åh så imødekommende,
men selv om de angiveligt havde indkaldelsen til
generalforsamling først i december, så modtog vi først
indkaldelserne 3-4 dage før generalforsamlingen :-/

Foreningen hedder Klubben for brugere og hjælpere
i Nordjylland

Formåls§'en:
"Foreningens formål er at bedre arbejdssituationen for
brugere og hjælpere – under servicelovens §76 & §77,
hvilket søges gjort gennem kurser og debatter. Endvidere
at støtte og hjælpe hinanden samt udveksle erfaringer
vedr. §76 & §77. Ligeledes til stadighed at søge bedre
samarbejde brugere og hjælpere imellem, samt bedre
arbejdsforholdene for hjælpere."

Forkvinden hedder Marit Høyrup og jeg formidler gerne
en kontakt

> Ja, og ét er jo at prøve at samle hjælperne i én fagforening; men
> hvis det skal virke, må de skrive overenskomst med brugerne. Dette
> ville så kræve, at brugerne var medlem af én arbejdsgiverforening.

Det er ikke nemt at indgå overenskomst med arbejdsgivere
som ingen penge har at råde over og i øvrigt har en begrænset
kompetance. Som jeg ser det er der kun en løsning, nemlig at
loven giver kommunerne pligt til at følge x-overenskomst.

> Jeg ved ikke lige, hvorfor FOA skulle være den bedste fagforening for
> hjælperne, de er jo ikke offentlige ansatte. De er privat ansatte,
> men godt nok med lidt specielle løn- og arbejdsforhold.

Jeg er ikke vild med FOA, men ser ingen alternativer.

> Og så kan jeg kun bifalde, at man i fællesskab prøver at få
> gennemført bedre vilkår.

I skal være velkomne
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Hfd

Dato : 01-04-04 22:43

Hej

Handicaphjælper Foreningen Danmark er et alternativ til FOA

Kasserer
Kjeld Nielsen
Handicaphjælper Foreningen Danmark
admin@hfd.dk - www.hfd.dk

Fra : Lotte M

Dato : 02-04-04 10:41

Hfd skrev

> Handicaphjælper Foreningen Danmark er et alternativ til FOA

Meget interessant - min hjælper spørger, jeg stenograferer:

Hvor mange hjælpere organiserer i og hvilken a-kasse
samarbejder i med - jeg antager i ikke er medlemmer nok
til en selvstændig a-kasse?

Hvad kan i tilbyde af rådgivning ved evt. arbejdsskade og
vanskeligheder i ansættelsen? Og hvad med kurser?

Pt er mine hjælpere fordelt i HK, Metal, KAD eller var det
SID, og den kristne - jeg ved flere overvejer sidstnævnte.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : HELA

Dato : 04-05-04 23:38

Hej med jer alle :)

Mon ikke det også sommetider er et spørgsmål om hvor langt den enkelte
hjælper vil gå ???
Jeg siger ikke at man skal give så meget af sig selv at der ikke er "mig"
tilbage men min indstilling er da klart at når jeg tar på "arbejde så er det
min brugers liv jeg skal leve mig ind i og ikke min bruger som skal leve sig
ind i mit liv.
Hvis "VI " nu som hjælpere satte os mere ind i situationen en vi måske gør
!!!!! nu vil jeg ikke se på alle hjælpere med de samme øjne, men for dæælen
hvor er der skifet hjælpere ud de steder jeg har været......... måske har
jeg været pokkers heldig !!!! men jeg har da haft det godt !!! ´Vi får
muligheden for at komme tæt på andre mennesker ........ hvad ville ville vi
selv gøre hvis vi sad der ....... ville vi ikke være kede af at vi ikke selv
kunne lave eet stykke rugbrød med leverpostej eller finde den sidste røde
pølse i posen nede i hjørnet af køleskabet, og så bare sidde og gnave den i
sofaen, Det ville jeg ihvertfald ................

Håber på en reaktion på mit indslag

Hygge

Lars Filip

Fra : marlene

Dato : 15-05-04 19:49

hvad vil du gerne have en reaktion på?
du svare selv på dine spørgsmål, når du altså ikke konkludrere.

jeg kender heldigvis ikke hjælpere der ikke vil være til stede for bruger.
har haft mit job i 8 år og der er kun lille udskiftning, men vi er så
heldige, at bruger er meget interesseret i vores liv.
hvilket - tror jeg - er nødvendigt for fortrolighed og venskab.
det er mit liv der danner bund for arbejdskraft og energi, når jeg er hos
bruger.
god week-end.

Fra : Edvard Holm

Dato : 19-05-04 00:50

"marlene" <rod@nya.dk> wrote in message news:<c85ol9$8om$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> hvilket - tror jeg - er nødvendigt for fortrolighed og venskab.
> det er mit liv der danner bund for arbejdskraft og energi, når jeg er hos

Hej til alle.
Jeg søger en til to hjælpere til en 65 årig handicappet
førtidspensionist, kvinde, det kan være mand / kvinde i alderen fra 30
til 50, har egen bil er en habil chauffør, til dagligdags gøremål
herunder transport til indkøb, kørsel betales særskilt og løn efter
aftale, er der nogen som er interesseret kan de sende en mail til mig
med navn adresse telf nr mail til globalemu@post.cybercity.dk eller
telf nr 20924082, da denne annonce er meget seriøs ønskes ingen
unødvendige henvendelser, dine kvalifikationer er ovenstående som
minimum, arbejdet aftales, hvis der er nogen som kender nogen der
kunne være interesseret, er de velkommen til at kontakte mig,
vedkommende bor i københvns område, der ønskes hurtig hjælp.
med venlig hilsen
Edvard Holm.