konverterings program
Fra : banditxx

Dato : 26-03-04 14:14

er der nogen her som kender til et program som kan lave autocad filer fra en
indscannet tegning? det der er tale om er noget en kunstner skal have
vand/laser/plasma skåret. hvor jeg har lovet at hjælpe lidt til .mvh taico

Fra : P.C.

Dato : 27-03-04 12:01

Hi

"banditxx" <taico@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indscannet tegning? det der er tale om er noget en kunstner skal have
> vand/laser/plasma skåret. hvor jeg har lovet at hjælpe lidt til .mvh taico

Det er måske en smule OT , men jeg har også været i den situation at en
kunstner fra akademiet skulle have noget hjælp i et projekt , indtil flere
gange faktisk.
Det du spørger om tyder på at du selv ikke ved så meget om CAD og det er da
givet at der i dette fora vil være flere som kunne vejlede jer begge ,det
kunne jeg nok også gøre, men jeg ville nok sidde tilbage med en tvivl som
altså flere gange har plaget mig mht. kunstnere og CAD ; -------- hvorfor
vil kunstneren ikke selv gøre sine pensler rene ? ,det er hvad der undrer
mig hver gang en kunstner ikke vil annerkende værktøjets krav om
profesionalisme.
Måske er mine krav til kunstnere for høje, men der var da engang, hvor
perfektion og kvalitet gik op i en højere enhed og hvor kunstneren havde så
meget respekt for sit arbejde ,at det at mestre værktøjet var nøglen til
succes ; men sådan er det måske ikke mere ?
Min oplevelse af kunst , ------- godt nok på mit stade , ---- er ellers at
det absolut befordrer visionen når man ikke er kommet billigt til det , når
der er så meget alvor bag kunsten at man ikke gider have andre til at lave
sit arbejde og man respekterer værktøjerne og materialernes begrænsning og
udtryk .
Jeg ved godt at kunst for en meget stor dels vedkommende, er en social
gestus. At det handler mere om attitude og medier , men det er nok også det
der gør at jeg skriver dette off-topic indlæg ; -------- jeg tror nemlig at
kunsten er mere end high-tech showoff , jeg tror at det kræver indlevelse og
fordybelse og jeg tror også at når kunst kræver en forklaring, så kan det
måske være fordi kejseren ikke har noget tøj på.
Desværre tror jeg også at H.C.A. måske var en smule naiv når han påstod at
fra børn og fulde folk skal man høre sandheden ------ det gølder ikke
kejserens tøj, fordi om så en barnlig sjæl idag siger at han ikke har tøj
på, så vil det sociale pres aligevel lægge et slør over tilskuerens øjne og
måske besætte hans sind med mistro overfor kritik.
Din ven kunne jo blot scanne sine tegninger og få dem skåret, så simpelt er
det faktisk. Og der er nok masser i dette fora som kunne fortælle hvordan
den digitale teknik også kunne bruges af kunstnere, ------- for mit
vedkommende må jeg blot indrømme, at jeg synes man skal yde en indsats for
at kunne kalde sig kunstner på det digitale område ; man skal have en vision
,selvom idag er det måske tyndet ud i de virkelige visionære og dygtige
kunstnere og vi vil hellere have kunsten som noget socialt eller noget med
attitude og tågede forklaringer, Vi lever jo ikke i P.H.'s tid vel , og der
er langt mellem de der tør sige deres mening og som har noget at have deres
mening i .
------- Undskyld hvis min mening er en smule negativ på kunstens vegne, men
måske ender det med at du ikke engang kan tegne et hus ,uden at være
bogholder.
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Fra : Leif

Dato : 27-03-04 13:08

Hej Taico.......

Hvis du lige vil se bort fra det gylle P.C. lukker ud i tråden er her lidt
hjælp:

Autodesk har deres RasterDesign.
Hvis du søger på "r2v" på Google.com får du links til dette program
(Raster_to_Vector).
I højre side af skærmen er der flere andre links.

Der er mange andre lignende, og fælles for de fleste er at de tilbyder en
form for demo/prøve-tid, hvor der ofte er forskellige begræsninger.
Det kan f. eks. være at du kun kan vektorisere en del i midten af din
Acad-tg.
så tegner du bare en ramme langt uden for dit scannede emne.

Jeg hjælper dig gerne, så du kan bare maile din scanning, så vil jeg kigge
på den.

Mvh, Leif
En brandit

___,
\o

/ \
.

Fra : Anders B \(9000\)

Dato : 29-03-04 17:47

> [...]
> indscannet tegning? det der er tale om er noget en kunstner skal have
> vand/laser/plasma skåret. hvor jeg har lovet at hjælpe lidt til .mvh taico

Lidt af en omvej, men tror det måske trods alt er den letteste:

Adobe Streamline -> Adobe Illustrator -> AutoCAD

Mvh
Anders