Aage + Clara Oest + Kunst for Varer
Fra : flemming chr. nielse~

Dato : 25-03-04 19:38

Navnet Clara Oest kendes i forbindelse med Asger Jorn, men hun omgikkes også
andre kunstnere. En Aage (efternavn ulæseligt - ligner noget i retning af
VB??) sendte hende i 1938 en pennetegning af et landskab og ved samme
lejlighed et brev, hvoraf fremgår, at Aage har sat to af sine malerier til
salg i Kunst for Varer og i øvrigt lige har fået et oliefyr fra Hess i
Vejle! Andre faktuelle oplysninger er der ikke i brevet, som underskrives
Kys fra Aage og indledes "Kære søde lille Clara".
Har nogen en idé om, hvem denne kunstmaler Aage kan være (Aage Bertelsen
er for gammel!)

mvh.

Flemming Chr. Nielsen

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 25-03-04 20:30

"flemming chr. nielsen" <ad:flemming.chr.nielsen@webspeed.dk(fjern ad:)>
skrev i en meddelelse news:406326e9$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Kys fra Aage og indledes "Kære søde lille Clara".
> Har nogen en idé om, hvem denne kunstmaler Aage kan være (Aage

Gadvist om ikke du tager fejl, han døde i 1945
og var stifter af Kunst for Varer
men der findes da en del andre Aager

mvh
Tom

Fra : flemming chr. nielse~

Dato : 25-03-04 20:54

Aage Bertelsen skriver næppe Kys fra Aage og Kære søde lille Clara eller
omtaler indkøbet af et oliefyr! Han var mig bekendt en ældre og velaflagt
maler og ægtemand i 1938. Har du andre bud på Aage? mvh. Flemming

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 26-03-04 11:53

skrev i en meddelelse news:406338b8$0$241$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Aage Bertelsen skriver næppe Kys fra Aage og Kære søde lille Clara eller
> omtaler indkøbet af et oliefyr! Han var mig bekendt en ældre og velaflagt
> maler og ægtemand i 1938. Har du andre bud på Aage? mvh. Flemming

Måske var han en gammel gris---
Måske havde Clara været hans elev
i så fald kan jeg sagtens forestille mig
at han skriver Kære søde lille Clara
Det med kysset ved jeg ikke rigtigt.

Nå men her har du lidt Aager du kan
hygge dig med

mvh
Tom

Aage Blumensaadt-----------------------1899-1939
Esmer------------------------------1880-1961
Exner------------------------------1870-1951
Bernhard-Frederiksen--------------1883-1963
Gitz-Johansen----------------------1897-1977
Gjødesen---------------------------1863-1939
Lundvald----------------------------1908-1983
Handest-----------------------------1894-?
Sikker-Hansen----------------------1897-1955
Øbro--------------------------------1884-1978
Wang--------------------------------1879-1959
Roose-------------------------------1880-1970

Fra : flemming chr. nielse~

Dato : 26-03-04 12:03

Tak for dit uddybende svar. Hvis du har lyst til at kigge på tegningen, vil
jeg gerne maile dig en scanning + flere uddrag af brevet.
hilsen Flemming

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 26-03-04 12:20

Ja nu er jeg blevet nysgerrig.