HPFS versus hpfs386 med hurtige diske
Fra : Knud

Dato : 24-03-04 21:18

Hej

Der er lidt tavst !

Hvad er menigerne om HPFS med med 2Mb cache og HPFS386 med 16MB når der
anvendes "hurtige" diske, average transfer rate 42 (30-50) MB/sec og bus
rate på 105 MB/sec (disk cache 8 MB).

Min umiddelbare dom er at HPFS386 ikke bidrager markant til performance !

(jeg er lidt usikker på JFS endnu)

Knud

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 27-03-04 02:49

Knud wrote:

> [...]
> rate på 105 MB/sec (disk cache 8 MB).
>
> Min umiddelbare dom er at HPFS386 ikke bidrager markant til performance !

JFS skulle være væsentligt hurtigere til nogle ting - men jeg har ikke
turdet bruge JFS endnu...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-04 08:50

Mikkel C. Simonsen wrote:

> JFS skulle være væsentligt hurtigere til nogle ting - men jeg har ikke
> turdet bruge JFS endnu...

I kan finde en test på
http://pages.prodigy.net/michaln/os2/os2fsperf.html.

Min egen oplevelse er, at Mozilla startes næsten dobbelt så hurtigt på
JFS som på HPFS. Der er dog også ulemper. Jeg har et nogle gange oplevet
ikke at kunne CHKDSKe et JFS-drev, og den ene gang førte det til
datatab. Det skal dog siges, at det kan skyldes en fejl på selve
harddisken, men havde det været HPFS, ville jeg helt sikkert have kunnet
redde dataene.

Jeg har også pt. et JFS-drev der driller. Jeg kan ikke få adgang til det
via WPS'en, kun via kommandolinje eller en åbn-dialogboks. Og det sker
ret jævnligt, at journalinformationerne ikke kan læses under en CHKDSK -
der er altså helt klart noget galt med det pågældende drev. Jeg har ikke
så meget ledig harddiskplads, så jeg har ikke kunnet backe dataene på
JFS-drevet op og se, om en formatering vil kunne hjælpe.

Når jeg får ekstra plads, så jeg kan få bedre styr på mine diske, vil
jeg helt sikkert bruge JFS på grund af den hurtigere programstart, men
det vil blive med jævnlig backup - noget jeg ellers ikke gør så meget i
(jeg elsker at leve livet farligt - for så at fortvivle voldsomt og
bande heftigt, når det går galt).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud

Dato : 27-03-04 12:55

Kim Ludvigsen wrote:

> I kan finde en test på
> http://pages.prodigy.net/michaln/os2/os2fsperf.html.

Jeg har set den...den bidrager ikke til et entydigt valg !

> [...]
> det vil blive med jævnlig backup - noget jeg ellers ikke gør så meget i
> (jeg elsker at leve livet farligt - for så at fortvivle voldsomt og

Jeg har prøvet JFS men den driller...WPS loader ikke fuldkommen og
strander halvejs oppe...bare jeg har et JFS drev som der data på...uden
data ikke noget problem.

Jeg ville netop prøve JFS på mozilla og staroffice som er seje at løbe
igang.
Jeg har nu masser af plads både ram og HD ( 512 MBram, 120G+80G+13G HD)
Diskene kører UDMA 150-133-66 hvilket ikke loader CPU'en overhovdet en
XP2500.

Knud

Fra : Knud

Dato : 27-03-04 12:48

Mikkel C. Simonsen wrote:

> JFS skulle være væsentligt hurtigere til nogle ting - men jeg har ikke
> turdet bruge JFS endnu...

Jeg har det lidt på samme måde med JFS

Knud

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 29-03-04 23:29

Knud wrote:

> Jeg har det lidt på samme måde med JFS

Mit system har kørt glimrende siden jeg installerede det i '99, så jeg
har ikke lyst til at pille for meget... Det tager mig en uges tid at
lave en re-installation.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Knud

Dato : 30-03-04 07:18

Mikkel C. Simonsen wrote:

> Mit system har kørt glimrende siden jeg installerede det i '99, så jeg
> har ikke lyst til at pille for meget... Det tager mig en uges tid at
> lave en re-installation.

Jeg har fået JFS op at køre, på min prg. disk ( en 10Gb parttion), den
har jeg backup af.

JFS virker hurtigere, måske bare pga. 64 MB cache, godt nok er det en
anden disk (Maxtor 120G, SATA, alt. Maxtor 80G UDMA133) men de ens mht.
fysisk transfer rate(antal skiver er forskellige), 120'er har dog 8Mb
cache men de leverer begge 2 lige godt 100Mbyte/sec på interface'et med
0-3 % CPU load og mellem 25-45 Mbyte/sec fysisk.
Det med den lave CPU load tilskriver jeg at CTRL interface'ne er ikke
bundet ind via PCI men en eller anden highspeed bus V-link (VIA KT600
chipsæt)

Jeg havde lidt bøvl med at få det til virke pga. en mærkelig "fejl"

Når WPS kom op strandede den efter at have startet et par prg. som
ligger i startup og kun når JFS partitionen indeholdt data og ikke hvis
man startede en anden OS2 installation som jeg bruger som service
partition. Nogle få gange fik jeg den lidt videre men der kom dele af
PMmail op på skærmen !
Når man havde tilføjet den dynamisk virkede alt ok indtil næste boot.

Årsagen var at min .INI fil indeholdt et startup entry med
G:\pmmail\pmmail.pkg (JFS havde G:) hvor den er kommet fra aner jeg ikke
og hvorfor WPS'en dør/strander er også en gåde.
Det ville være logisk at prøve om en HPFS partition giver samme resultat.

Nu prøver jeg JFS et stykke tid, HPFS har været knokkelstabilt her.

Mvh.

Knud

Fra : steen

Dato : 14-04-04 12:08

On Mon, 29 Mar 2004 22:28:43 UTC, "Mikkel C. Simonsen"
<mcs@post5.tele.dk> wrote:

> Mit system har kørt glimrende siden jeg installerede det i '99, så jeg
> har ikke lyst til at pille for meget... Det tager mig en uges tid at
> lave en re-installation.

xcopy /h/o/t/s/e/r/v - hvis du har plads til at 'mellemlagre', så
tager det vel ca 15-45min.

Jeg har netop skiftet HD på den måde, systemet skal naturligvis
fdisk'es så drevbogstaverne passer igen

Hygge
--
steen - menzi.dk