Diskusprolaps
Fra : Sørensen

Dato : 21-03-04 18:42

Har netop fået konstateret en sådan nederst i ryggen, lige før rygraden
drejer ind til halebenet.
Den er lille, men den er der, og giver smerter i balle og lår og lidt værken
i hele benet.
Der må være masser "derude", som har erfaringer med dette, og jeg søger gode
råd ang. behandlingsmetoder, operation eller fysioterapi, eller hvad?
Og dernæst: Hvor lang tid EFTER en evt. operation er man "handicappet"? Og
ligeledes, hvis man vælger fysioterapi, hvor lang tid skal man regne med at
det varer??
Tak for gode råd.
Sam.

Fra : søren larsen

Dato : 25-03-04 01:54

Sørensen <removepbs@adslhome.dk> skrev:

>råd ang. behandlingsmetoder,
>operation eller fysioterapi, eller hvad?
Der er gode muligheder for et godt resultat med
fysioterapi.

>ligeledes, hvis man vælger
>fysioterapi, hvor lang tid skal man regne med at
>det varer
Hvis din diskusprolaps ikke er ret stor,behøver det ikke at tage
meget lang tid.
--
mvh søren larsen

Fra : kingsarl

Dato : 01-04-04 18:32

Hvordan har du fået konstateret at den er der?
Er du scannet (CT / MR ) ?

Er det i privat eller offentlig regi ?

Hvis det er offentligt kan jeg forestille mig at du er blevet tilbudt en
operation, da man normalt ikke scanner, med mindre man overvejer en
operation.
Hvis den er lille kan der være tale om en protrusion dvs. en udbuling og
dermed ikke en prolaps. Dette har betydning for tidshorizonten for
hvornår du kan forvente en bedring.

En bruskskive (diskus) er opbygget af en "ringstruktur" i den yderste
del mens den midterste del består af en blød masse som virker
stødabsorberende. Det er kun den yderste del af bruskskiven hvor der er
nerver og for at du har smerter skal der altså være en revne i denne
del. Når man taler om prolaps er det altså den bløde midterste del som
er presset ud gennem den yderste ringsturktur. Herved kommer den til at
presse på nerverødderne som går ud fra rygmarven og det er dette pres
som giver dig de udstrålende smerter i ben.
80-90 % af alle prolapser kan behandles vha. konservativ behandling,
dvs ikke-operations behandlinger (fysioterapeut, kiropraktor etc.). Hvis
du bliver opereret er der bedring i 80-90% af tilfældene.

Du skal gøre dig det klart at der er tale om et langstrakt forløb typisk
3-6 mdr før du får en normal hverdag, men det er ikke ensbetydende med
at du er 100% symptomfri. Ofte vedbliver der nogle føleforstyrrelser i
form af lidt prikkende fornemmelser eller lign.

Du skal være MEGET opmærksom på hvad der sker af udvikling i dine
symptomer. Hvis du oplever at du har en ændret vandladnings /
afføringskontrol eller at din fod begynder at "klappe" mod jorden (drop
fod) når du går er det akut operationsindikation, dvs at du skal
opereres med det samme. Dette skyldes ikke at det er livstruende, men
derimod at man har vurderet at hvis man ikke forsøger en operation vil
det føre til en stærkt forringet livskvalitet.

Håber ud kan bruge lidt af ovenstående.

Thomas

P.S. ovenstående er overfladisk beskrevet, da det vil føre forvidt at gå
mere i detaljer

http://www.kandu.dk/