ISDN, BeoTalk 1100 og stillesvar?
Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 21:25

....er der nogen måde man kan få stillesvaret i BeoTalk'en til at fungere
sammen med ISDN?

....hér ringer det hele ved 1. opkald...

....hvad med BeoTalk 1200 - er dén ændret på det område?
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-03-04 17:27

In article <c37o6f$1mh$1@news.cybercity.dk>, glem@det.invalid says...

> ...er der nogen måde man kan få stillesvaret i BeoTalk'en til at fungere
> sammen med ISDN?
> ...hér ringer det hele ved 1. opkald...

Hvis svareren sidder på samme port som dine telefoner, så virker det.
Ellers ikke.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-04 19:16

> In article <c37o6f$1mh$1@news.cybercity.dk>, glem@det.invalid says...

> Hvis svareren sidder på samme port som dine telefoner, så virker det.

....jeg har to porte (ab1 og ab2) - svareren sidder på én af dem, men ringer
lystigt med...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-03-04 20:20

In article <c3a4cb$2j5o$1@news.cybercity.dk>, glem@det.dk says...

> ...jeg har to porte (ab1 og ab2) - svareren sidder på én af dem, men ringer
> lystigt med...

Begge porte har samme nummer, kan jeg regne ud. Prøv at flytte svareren
over på samme port som telefonerne og se om det så ikke virker.

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-04 20:45

Jesper G. Poulsen skrev:

> Begge porte har samme nummer, kan jeg regne ud.

....jeps...

> Prøv at flytte
> svareren over på samme port som telefonerne og se om det så ikke
> virker.

....dér sidder de i forvejen...

....der er 4 porte ialt: 2 ISDN som jeg bruger til mine pc'er og 2
analoge, som jeg bruger til telefoner og svarer...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 03:03

In article <c3a9ih$2ovl$1@news.cybercity.dk>, glem@det.dk says...

> ...der er 4 porte ialt: 2 ISDN som jeg bruger til mine pc'er og 2
> analoge, som jeg bruger til telefoner og svarer...

Nej, du misforstår.

ISDN(2) er 2 kanaler. Din NTab har 2 analogporte. Disse analogporte
tilgår de samme to kanaler som dit ISDN-udstyr. Du har ikke 4 porte. Du
har 2 ab-porte. ISDN bruger ikke port-begrebet.

Har du svareren på _samme_ port som telefonerne (sidder de i samme
stik)?

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-03-04 08:21

Jesper G. Poulsen skrev:

> In article <c3a9ih$2ovl$1@news.cybercity.dk>, glem@det.dk says...

> Nej, du misforstår.

....kan sagtens tænkes!

> ISDN(2) er 2 kanaler. Din NTab har 2 analogporte. Disse analogporte
> tilgår de samme to kanaler som dit ISDN-udstyr. Du har ikke 4 porte.
> Du har 2 ab-porte. ISDN bruger ikke port-begrebet.

....okay - NTab-boksen er en "black box" for mig...

> Har du svareren på _samme_ port som telefonerne (sidder de i samme
> stik)?

Ja, dét skulle jeg mene...

....der er 2 stik til analoge telefoner i NTab-boksen; i det éne stik har
jeg sat svareren sammen med x antal telefoner og i det andet stik sidder
resten af mine telefoner...

....de analoge stik bruger en tilslutning (dét dér runde stik med 3
slidser i) ligesom en almindelig telefon, og dét gør svareren osse, så
dét er det naturlige valg - udover at svareren (vel?) osse er analog...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 16:39

In article <c3bikr$1155$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> Ja, dét skulle jeg mene...
>
> ...der er 2 stik til analoge telefoner i NTab-boksen; i det éne stik har
> jeg sat svareren sammen med x antal telefoner og i det andet stik sidder
> resten af mine telefoner...

Så har du ikke _alle_ telefoner på _samme_ stik som svareren. Prøv at
koble de telefoner fra som sidder for sig selv (altså ikke sammen med
svareren).
Virker det så efter hensigten?

> ...de analoge stik bruger en tilslutning (dét dér runde stik med 3
> slidser i) ligesom en almindelig telefon, og dét gør svareren osse, så
> dét er det naturlige valg - udover at svareren (vel?) osse er analog...

Hvis den bruger et gammeldags telefonstik, så har den hvertfald et
analogt interface.

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-03-04 17:18

Jesper G. Poulsen skrev:

> Så har du ikke _alle_ telefoner på _samme_ stik som svareren.

....nej, dét har jeg ikke...

....jeg har 11 (elleve) telefoner, nummervisere og svarere, og har spredt
dem på ab1 og ab2, da brugsanvisningen til NTab-boksen siger "op til 3
telefoner på hver stik afhængig af strømforbruget"...

....som Anders Majland skrev forleden er brug af både ab1 og ab2 en
forudsætning for at kunne snakke på begge kanaler...

> Prøv at
> koble de telefoner fra som sidder for sig selv (altså ikke sammen med
> svareren).

....gør jeg lige...

> Virker det så efter hensigten?

....nej, desværre - de tiloversblevne telefoner ringer stadig...

....okay...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 20:06

In article <c3ci43$25ng$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> ...som Anders Majland skrev forleden er brug af både ab1 og ab2 en
> forudsætning for at kunne snakke på begge kanaler...

Men analoge telefoner, ja. Jeg har kun ISDN-telefoner og de tager bare
den første ledige linie.

> ...nej, desværre - de tiloversblevne telefoner ringer stadig...

Så er jeg blank... :-/

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-03-04 20:12

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg har kun ISDN-telefoner og de tager bare
> den første ledige linie.

....mine er analoge...

> Så er jeg blank... :-/

....smed en mail til B&O i går...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-04 22:52

In article <c3csaq$2hs6$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> ...mine er analoge...

Man får først fuldt udbytte af ISDN, når man får ISDN-telefoner. Og så
er Beocom 3 desuden et ganske flot apparat at ha' stående...

> ...smed en mail til B&O i går...

Meld tilbage, når du ved mere...

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-03-04 23:27

Jesper G. Poulsen skrev:

> Man får først fuldt udbytte af ISDN, når man får ISDN-telefoner.

....ka være, de er blevet bedre med årene - min eks-svigerfar bestilte
ikke andet end at beklage sig over kvaliteten, da han for mange år siden
var på ISDN...

> Og så
> er Beocom 3 desuden et ganske flot apparat at ha' stående...

....købte mit første stykke B&O for 30 år siden

....har lige smidt en formue efter en BeoCom4 med headset...

> Meld tilbage, når du ved mere...

....I will!

Tak for indsatsen!
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-03-04 08:14

In article <c3d7or$30d5$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> ...ka være, de er blevet bedre med årene - min eks-svigerfar bestilte
> ikke andet end at beklage sig over kvaliteten, da han for mange år siden
> var på ISDN...

De første ISDN-telefoner var jo ikke minded på alm. hjem. B&O har
præsteret at forene design, brugervenlighed og funktioner.

> ...købte mit første stykke B&O for 30 år siden

Min Beocom 3 er ikke mere end et par år gammel (mit første B&O). Det
næste B&O bliver en Beocom 6000 med ISDN-base.

> ...har lige smidt en formue efter en BeoCom4 med headset...

Kan den bruge Beocom 6000 baser?

Fra : Bjarne Just

Dato : 19-03-04 08:31

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> In article <c3d7or$30d5$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> Kan den bruge Beocom 6000 baser?

Nix - den er helt stand-alone og virker kun med sin egen base.

mvh Bjarne

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 19-03-04 08:40

> Kan den bruge Beocom 6000 baser?

Det burde den når den overholder DECT standarden.
(det ved Martin Højriis Kristensen vist bedre end jeg - hvis han læser med?)

--
Venlig hilsen
Kasper Ladingkær

Fra : Bjarne Just

Dato : 19-03-04 13:43

"Kasper Ladingkær" <ladingkaer@sletdettetdcadsl.dk> wrote in message

> Det burde den når den overholder DECT standarden.
> (det ved Martin Højriis Kristensen vist bedre end jeg - hvis han læser
med?)

Det er en DECT telefon og den overholder standarden, men den er parret til
basen og brugeren kan ikke registrere den til andre telefoner.

Telefonen skal understøtte GAP for at kunne tilmeldes andre baser, og BeoCom
4 er ikke GAP kompatibel.

mvh Bjarne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 18:44

"Kasper Ladingkær" <ladingkaer@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det burde den når den overholder DECT standarden.
> (det ved Martin Højriis Kristensen vist bedre end jeg - hvis han læser
med?)

Jeg er først kommet til den nu. Som Bjarne skriver er det et must at den
overholder GAP (og at man selv kan tilknytte den til andre baser) før den
kan "flyttes". Selv om den overholdt GAP er det dog ikke sikkert at man fik
den fulde B&O-funktionalitet

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 01:15

In article <4061c8c3$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> kan "flyttes". Selv om den overholdt GAP er det dog ikke sikkert at man fik
> den fulde B&O-funktionalitet

Der er tale om et B&O håndsæt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-04 01:16

> Der er tale om et B&O håndsæt.

Jep, men hvis den kobles på via GAP på en base den ikke er beregnet på, så
kan den da sagtens tænke at miste funktionalitet. (Hypotetisk idet vi har
fået at vide at den ikke understøtter GAP)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 02:05

In article <406224d2$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Jep, men hvis den kobles på via GAP på en base den ikke er beregnet på, så
> kan den da sagtens tænke at miste funktionalitet. (Hypotetisk idet vi har

Det er korrekt, men chancen er ulige større ved en B&O-base.

> fået at vide at den ikke understøtter GAP)

Og så må man jo undre sig...

Fra : Bjarne Just

Dato : 28-03-04 18:01

> Og så må man jo undre sig...

Det kunne jo være, at det bevidst var valgt, at det skulle være sådan.

mvh Bjarne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 09:12

In article <4067054e$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ugyldig@ingenspam.invalid says...

> Det kunne jo være, at det bevidst var valgt, at det skulle være sådan.

Bang & Olufsen har ellers altid slået på at deres produkter let kunne
sættes sammen til en større helhed - men det er sikkert slut nu.

Fra : Bjarne Just

Dato : 30-03-04 10:26

> Bang & Olufsen har ellers altid slået på at deres produkter let kunne
> sættes sammen til en større helhed - men det er sikkert slut nu.

B&O har altid haft produkter, som _ikke_ skulle være system produkter, men
stand-alone (både tv og telefoner). BeoCom 4 er således også en stand-alone
telefon på ligefod med BeoCom 1600, 2500 etc.
Dermed er der produkter til forskellig brug/ønsker, og produkterne
udkonkurrerer ikke hinanden.
Ønsker man et telefonsystem, kan man vælge BeoCom 6000 og BeoCom 2. Ønsker
man ikke et system, så kan man vælge BeoCom 3 ISDN og BeoCom 4.

mvh Bjarne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 10:36

In article <40693d19$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ugyldig@ingenspam.invalid says...

> man ikke et system, så kan man vælge BeoCom 3 ISDN og BeoCom 4.

Beocom 3 er da en systemløsning, idet den registrerer samtlige udgående
opkald. Har man flere af dem, kan de alle registrere samtlige udgående
opkald og man behøver derfor ikke huske ved hvilket apparat man sidst
brugte det pågældende udgående nummer.

Fra : Bjarne Just

Dato : 30-03-04 12:44

> [...]
> opkald. Har man flere af dem, kan de alle registrere samtlige udgående
> opkald og man behøver derfor ikke huske ved hvilket apparat man sidst

Med system tænker jeg især på deling af telefonbog (BeoCom 6000 har eks.
ikke "global genkald"). Selve det at detektere samtlige udgående opkald
(global genkald) er ikke noget, som kræver andre B&O produkter. Der sniffes
jo bare på linien.

mvh Bjarne

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 08:43

Jesper G. Poulsen skrev:

> De første ISDN-telefoner var jo ikke minded på alm. hjem.

....nå, okay!

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-03-04 18:37

Jesper G. Poulsen skrev:

> In article <c3csaq$2hs6$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> Meld tilbage, når du ved mere...

Her er 1. udmelding fra B&O:

"Tak for din e-mail af 16. marts.

Det glæder mig at se, at du er ejer af BeoTalk 1100.
For at få stillesvar til at fungere vil det være nødvendigt at abonnere

Vis Nr. idet centralen udsender informationen om telefonnummeret inden
den
sender ringeinformationen.

Med venlig hilsen
Bang & Olufsen a/s

XXXXX XXXXX
Customer Service"

(jeg har svaret tilbage, at jeg *har* "Vis Nummer" )
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-03-04 01:12

In article <c3psjl$2ha0$1@news.cybercity.dk>, hans@it.dk says...

> Vis Nr. idet centralen udsender informationen om telefonnummeret inden
> den
> sender ringeinformationen.

Danish style. Alle andre steder i verden udsendes nummer-info _efter_
første ring

> (jeg har svaret tilbage, at jeg *har* "Vis Nummer" )

Da jeg fik ISDN var "vis nummer" standard.

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 07:19

Jesper G. Poulsen skrev:

> Alle andre steder i verden udsendes nummer-info _efter_
> første ring

Okay! - godtnok!

> Da jeg fik ISDN var "vis nummer" standard.

....er det osse hér - men det er repræsentanten for B&O åbenbart ikke
klar over...

....nu må jeg se, om der kommer endnu en reaktion fra dem...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-03-04 18:53

Hans Paulin skrev:

> ...nu må jeg se, om der kommer endnu en reaktion fra dem...

....gjorde der nu:

"Tak for din retur mail af 23. marts. Jeg beklager meget dette sene
svar.

Da du allerede abonnerer på Vis Nummer kan det jo ikke være årsagen til
problemet. Vi kan derfor ikke svare på hvad grunden kan være, men tror
måske at det ligger i den digital-til-analog omskifter du anvender til
BeoTalk 1100 efter at du har fået ISDN. Den udsender åbenbart ikke de
informationer som BeoTalk 1100 har brug for.

Med venlig hilsen
Bang & Olufsen a/s

Xxxxx Xxxxxxxx
Customer Service"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 18:50

> Danish style. Alle andre steder i verden udsendes nummer-info _efter_
> første ring

Og ingen af delene giver nogen mening på en ISDN-linje

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 01:16

In article <4061ca50$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Og ingen af delene giver nogen mening på en ISDN-linje

Det gør det på a/b-porten i sammenhæng med det udstyr der er koblet
til.

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 18-03-04 23:35

> ...hér ringer det hele ved 1. opkald...

Jeg havde slet ikke set problemet her, men kan sige at når du bruger begge
porte vil telefonerne altid ringe 1 gang, da NTab boksen sender
"ringlesignalet" ud på begge porte, og da et apparat på port 1, ikke kan
styre udstyr på port 2, vil du altid høre en ringning indtil Beosvar har
taget kaldet, og derved registreret NTab boksen at kaldet er taget og
stopper med at ringe på den port hvor beosvar ikke sidder.

Jeg kender kun beosvar fra det jeg lige har læst på deres side, men som jeg
ser det, skal den på ISDN sidde som første apparat på port(1) eller (2), og
så skal alle telefoner sidde på samme port før det vil virke. Dvs. du skal
kun bruge 1 port, og jeg tror næppe du kan få 11 apparater til at køre på 1
port.

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 00:03

Kasper Ladingkær skrev:

> [...]
> Beosvar har taget kaldet, og derved registreret NTab boksen at kaldet
> er taget og stopper med at ringe på den port hvor beosvar ikke sidder.

....jeg har foretaget nogle opkald til "mig selv" i går, og det var kun
det 1. opkald, der gik igennem, hvorefter de efterfølgende opkald røg
direkte på telefonsvareren, så du har fuldstændig ret...

....hvis alt andet skulle glippe, kan jeg - hvis jeg fx. skal tidligt i
seng - låse på dén måde, altså ved at give et ring til mig selv...

....en anden og knap så god måde er at trykke *34# på begge ab-porte, så
man slår dem fra - men så er dén, der evt. ringer, afskåret fra både
BeoTalk og Beskedsvar...

> Jeg kender kun beosvar fra det jeg lige har læst på deres side, men
> som jeg ser det, skal den på ISDN sidde som første apparat på port(1)
> eller (2),

....hvordan kan man sætte den som "den første"?

> og så skal alle telefoner sidde på samme port før det vil
> virke. Dvs. du skal kun bruge 1 port,

....dét var dét Jesper foreslog; det virkede desværre ikke...

> og jeg tror næppe du kan få 11
> apparater til at køre på 1 port.

....selvom jeg kunne, ville det så ødelægge mine muligheder for at kunne
snakke på én linie, mens en anden snakkede på den anden - ikke at det
ofte ville blive brugt, men alligevel...

....snakkede med en supporter hos TDC, der mente, at BeoTalk 1200 havde
bedre styr på det...

....nu må jeg se hvad B&O evt. svarer...
Hans

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 19-03-04 08:37

> ...hvordan kan man sætte den som "den første"?

Rent fysisk skal den sidde ført på udgangen:

NTab -------> Beosvar ---------->andre telefoner

Det hele handler om at få svaret til at være den som får det første kald (og
ikke sender det videre), så ingen andre telefoner ringer

Det bliver spændende at se hvad B&O siger, men jeg ser udfordringen i, at du
vil have 1 svarer til at virker på 2 linier, for bemærk at når NTab'en
sender signal ud på det 2 analoge porte, så kan du se dem som 2 analoge
linier, du kan ikke tage telefonen på den ene linie (udgang/port), og "bare"
lægge røret på, og så tage den på den anden linie (udgang/port), der skal
"stille om" mellem portene.

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-04 08:52

Kasper Ladingkær skrev:

> Rent fysisk skal den sidde ført på udgangen:
>
> NTab -------> Beosvar ---------->andre telefoner

....jamen, se:

....der er 2 analoge stik: ab1 og ab2 i NTab-boksen (der selvfølgelig
sidder først):

....i det ene stik sætter du den medfølgende ledning med et rundt hunstik
med 3 slidser i, og i dét monterer du så de forskellige telefoner og din
svarer og så videre; de sidder jo bare i en "klump", så vidt jeg kan
forstå; det er vel lige meget om det ene stik sidder oven på det andet,
eller hvad: vi snakker vel om nanosekunder hér, hvis det er!?

....i det andet stik sætter du så bare resten af dine telefoner på samme
måde; der er ingen hér der sidder "først"!?

> Det hele handler om at få svaret til at være den som får det første
> kald (og ikke sender det videre), så ingen andre telefoner ringer

....ja, fint nok - jeg kan bare ikke se hvordan - medmindre der var et
udtag på svareren, hvis du forstår...

> Det bliver spændende at se hvad B&O siger,

....hvis der kommer en reaktion...

> [...]
> (udgang/port), og "bare" lægge røret på, og så tage den på den anden
> linie (udgang/port), der skal "stille om" mellem portene.

....ja...

....men efter ét opkald er der jo spærret totalt, som før beskrevet, så
lidt virker det da...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-04 19:53

Hans Paulin skrev:

> efter ét opkald er der jo spærret totalt, som før beskrevet, så
> lidt virker det da...

....nu har jeg cuttet linien mellem NTab-boksen og telefonstikket med en
gammel telefonledning, et relæ, en trafo og et elektronisk kontaktur;
når jeg går tidligt i seng, tænder jeg for kontakturet, der så afbryder
til centralen...

....stumperne havde jeg endda fra min gamle E76-telefon, der skulle
kobles fra, når man gik på med 56K...

....Besked-svar virker så ikke, men det er bare ærgeligt...
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 18:53

"Hans Paulin" <hans@it.dk> skrev i en meddelelse
> ...Besked-svar virker så ikke, men det er bare ærgeligt...

Altså den i nettet placerede telefonsvarertjeneste? Det burde den da, det du
gør svarer jo til at telefonen ikke bliver taget

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 19:08

Martin Højriis Kristensen skrev:

> [...]

....ja...

> Det burde den da,
> det du gør svarer jo til at telefonen ikke bliver taget

....prøvede lige igen; den virker ikke...

....det lydsignal man får, når man ringer til mig efter jeg har afbrudt
ledningen, svarer heller ikke til en optaget-tone...
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 19:14

> ...det lydsignal man får, når man ringer til mig efter jeg har afbrudt
> ledningen, svarer heller ikke til en optaget-tone...

Nej, der er jo heller ikke optaget.. Prøv lige at koble alle analoge enheder
fra NTAB'en og se om du så ryger i beskedsvar.

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 19:25

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Prøv lige at koble alle analoge
> enheder fra NTAB'en og se om du så ryger i beskedsvar.

....det gør jeg!

....i værste fald ka jeg klippe *efter* NTab-boksen, hvis jeg vil bevare
Besked-svar...

....kræver dog som udgangspunkt et relæ mere, eller hvad?
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 19:39

> ...i værste fald ka jeg klippe *efter* NTab-boksen, hvis jeg vil bevare
> Besked-svar...

Ahh, du kobler simpelthen NTab'en helt fra? Det må du ikke, så går din linje
reelt ned, og det giver en fejlmeddelelse, ikke optaget/intet svar.

> ...kræver dog som udgangspunkt et relæ mere, eller hvad?

Ja, du vil jo så være nødt til at frakoble begge analoge linjer, men hvis
dit relæ ikke allerede har 2 (hvad katten er det man kalder det ved relæer?
poler, ben, kanaler, ledere, linjer?) så kan et sådant relæ købes for 20-30
kroner i den nærmeste elektronikbiks.

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 19:49

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Ahh, du kobler simpelthen NTab'en helt fra?

....ja, for jeg havde kun ét relæ...

> Det må du ikke, så går
> din linje reelt ned, og det giver en fejlmeddelelse, ikke
> optaget/intet svar.

....jeg ændrer det i morgen!

> hvis dit relæ ikke allerede har 2 (hvad katten er det man kalder det
> ved relæer? poler, ben, kanaler, ledere, linjer?) så kan et sådant
> relæ købes for 20-30 kroner i den nærmeste elektronikbiks.

....plejer at bruge lysrelæer (til en bil); de er lidt (noget) større og
dyrere, men holder godt...

Tak for hjælpen!
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 18:52

> Rent fysisk skal den sidde ført på udgangen:
> NTab -------> Beosvar ---------->andre telefoner

Er der pass-thru i Beosvar'en? Ellers er det jo ligegyldigt

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 18:58

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Kasper Ladingkær" <ladingkaer@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:405aa32a$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er der pass-thru i Beosvar'en?

....dét er der ikke, så vidt jeg ka regne ud; den har ca. samme
tilslutning som en (analog-)telefon...
Hans

Fra : Bjarne Just

Dato : 24-03-04 21:18

"Hans Paulin" <hans@it.dk> wrote in message

> ...dét er der ikke, så vidt jeg ka regne ud; den har ca. samme
> tilslutning som en (analog-)telefon...
> --

Det er korrekt, at der ikke er pass-thru i BeoTalk 1100 (og 1200).
Stillesvar virker ved at telefonsvaren detektere den første ringning _meget_
hurtigt og derved når at besvare kaldet inden de andre telefoner (som
normalt sidder parallelt med) ringer. Problemet med ISDN er som før nævnt,
at der i en NTab er 2 porte, hvor BeoTalk kun kan forhindre ringning på de
apparater, der sidder parallelt med selve BeoTalk'en. Eventuelle ISDN
telefoner vil højst sandsynlig ringe 1 enkelt gang (måske kun give en kort
ringelyd), mens telefonerne på den anden analoge kanal vil ringe en enkelt
gang.

Jeg læste før, at de andre telefoner kun ringede første gang - jeg
spekulerer lige på, om du har betjent Stillesvar korrekt. Man skal trykke 2
gange på klokken for at aktivere stillesvar (displayet viser "ooooooooooo"
skiftevis klokkeslettet). Grunden til jeg kom i tvivl er, at under normal
brug vil telefonsvaren ringe det antal gange, man har sat den op til og
herefter tage kaldet, men (som jeg husker det) kun ved det første kald. Når
der ligger en besked, så vil telefonsvareren tage kaldet med det samme (hvis
kviksvar er slået til) og det vil den gøre indtil man har aflyttet
beskederne.

Det sidste står i manualen
http://www.bang-olufsen.com/graphics/bogo/userguide/beotalk1100/BeoTalk_1100
_Danish.pdf
Det står lidt gemt på side 40 i tabellen.

mvh Bjarne

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 21:42

Bjarne Just skrev:

> Jeg læste før, at de andre telefoner kun ringede første gang

....ja - under mine forsøg opnåede jeg på et tidspunkt at "låse" systemet
via én opringning - men ved andre forsøg ringede telefonerne hver gang -
jeg ved ikke hvori forskellen lå; begge situationer er dog på sigt
uholdbare, da jeg synes det er for besværligt at afbryde ved at skulle
ringe til mig selv - og jeg har derfor valgt at afbryde linien med
et par relæer i stedet for...

> - jeg
> spekulerer lige på, om du har betjent Stillesvar korrekt. Man skal
> trykke 2 gange på klokken for at aktivere stillesvar (displayet viser
> "ooooooooooo" skiftevis klokkeslettet).

....ja, sådan var jeg osse vant til at betjene den inden jeg fik ISDN...

> [...]
> telefonsvareren tage kaldet med det samme (hvis kviksvar er slået
> til) og det vil den gøre indtil man har aflyttet beskederne.

....inden konverteringen til ISDN fungerede BeoTalk som den skulle...

> Det sidste står i manualen

http://www.bang-olufsen.com/graphics/bogo/userguide/beotalk1100/BeoTalk_1100
> _Danish.pdf
> Det står lidt gemt på side 40 i tabellen.

....okay - men jeg tror desværre ikke at jeg kan bruge Stillesvar på min
ISDN uden større indgreb...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 01:19

In article <4061ecec$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ugyldig@ingenspam.invalid says...

> ringelyd), mens telefonerne på den anden analoge kanal vil ringe en enkelt
> gang.

Kan man ikke sætte et delay på port 2?