Hvordan opleves skift til ISDN?
Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 06:14

TDC konverterer min linie til ISDN i dag mellem klokken 7:15-16:00 -
hvordan kører dét?

....opdager man bare, at der ikke er nogen opkobling der virker, når
ændringen er gennemført?

Det er vel ikke nødvendigt at koble telefoner og pcer fra allerede fra
klokken 7:15?

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-04 12:21

In article <c3634u$1db7$1@news.cybercity.dk>, glem@det.invalid says...

> ...opdager man bare, at der ikke er nogen opkobling der virker, når
> ændringen er gennemført?

Ja.

> Det er vel ikke nødvendigt at koble telefoner og pcer fra allerede fra
> klokken 7:15?

Nej.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 15:51

Jesper G. Poulsen skrev:

> In article <c3634u$1db7$1@news.cybercity.dk>, glem@det.invalid says...

> Ja.

....det var hvad der skete i morges...

> Nej.

....nu er konverteringen gennemført - jeg skulle dog ha support fra TDC,
da jeg til det interne Jensen-modem i min XP havde indlæst - surprice! -
XP-driveren, og det skulle ha været - endnu en overraskelse! -
W2000-driveren...

....min 98'er virkede bare fra første færd...

Tak til:

"Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC"

....der for et par uger siden opfordrede mig til at få ISDN - dét er som
at komme i himlen efter 4 år med 56K!
Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-04 16:22

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> ...der for et par uger siden opfordrede mig til at få ISDN - dét er som
> at komme i himlen efter 4 år med 56K!

Ja det virker meget stabilt. Dog er 64kbit jo ikke meget til de moderne
websites med meget multimedie osv.. 2mbitr adsl er også at komme i himlem..
og endnu mere utroligt synes man det er, når man sidder og snakker 2 i
telefon og downloader på en 2Mbit linie eller for den sags skyld en 8mbit,
over det samme kobberpar til centralen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 21:22

Bjarke Hansen skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message

> Ja det virker meget stabilt. Dog er 64kbit jo ikke meget til de
> moderne websites med meget multimedie osv..

....jeg nøjes med news...

> [...]
> sidder og snakker 2 i telefon og downloader på en 2Mbit linie eller
> for den sags skyld en 8mbit, over det samme kobberpar til centralen.

....ja, det er (næsten) altid rart at have noget til gode...
Hans

Fra : anders majland

Dato : 16-03-04 21:44

> [...]
> sidder og snakker 2 i telefon og downloader på en 2Mbit linie eller
> for den sags skyld en 8mbit, over det samme kobberpar til centralen.

Hvis man så bare kunne få _nogen_ (læs TDC) til at levere kobber til
det... Det er lidt trættende i længden at se reklamerne for de
forskellige udbydere hvor der med småt står at de ikke føler dig
forpligtet til at tilbyde det til mere end 95% af befolkningen... Mit
lokale elselskab har også lagt planer for at lægge fiber ud.
Selvfølgelig først hvor der der størts kundegrundlag - og hvis alt går
efter deres foreløbige plan forventer de at kunne levere til alle i
indenfor 12år (og det skal sikkert læses som næsten alle).

Inden jeg flyttede i landlige omgivelser havde TDC bekræftet at der
kunne leveres ADSL på addressen (derfor jeg skyder lidt efter dem). Men
bestillingen skulle udføres var liniekvaliteten for ringe Jeg har
også snakket med Sonofon FWA men de har ligesom indstillet udbygningen
af deres net...

Der er jo indimellem noget depat om affolkningen af landområderne -
måske det kunne hjælpe lidt hvis man indførte forsyningspligt på nogle
datatjenester til "rimelige" penge. Ja jeg har hørt på prisen på en fast
linie - uha det er ikke for private...

Måske jeg skulle få en radioamatørlicens og lave mit eget link til en
location der kan leveres adsl/fiber til .....

Hmm det blev da vist efterhånden temmeligt off topic - jeg retter lige
headeren ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 21:53

anders majland skrev:

> Der er jo indimellem noget debat om affolkningen af landområderne -
> måske det kunne hjælpe lidt hvis man indførte forsyningspligt på nogle
> datatjenester til "rimelige" penge.

....der er vist ikke hverken stemmer eller penge i det...
Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-04 22:28

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:c37p6n$ka0$2@sunsite.dk...

> [...]
> bestillingen skulle udføres var liniekvaliteten for ringe Jeg har
> også snakket med Sonofon FWA men de har ligesom indstillet udbygningen

Hvad tænker du på her?

Ja de er svjv stoppet med udbygningen.. Men nu er det jo slet ikke at
sammenligne med ADSL... De reklamere ikke ligefrem med deres produkt... Men
produktet skulle da være aktivt stadigvæk.. Produktet er bare ikke listet på
deres hjemmeside under privat produktert.. Men private kan sagtens bestille.

Hvis de vitterligt skulle være stoppet med at sælge det, så er det da sket
for meget nyligt...

hvis det ellers er dig der bor der´:
http://shor.ter.dk/124747201

Så skulle der nok være en rimeligt chance for line of sight til en ad deres
master inden for omkring 10km

Fra : anders majland

Dato : 17-03-04 12:08

> [...]
> produkt... Men produktet skulle da være aktivt stadigvæk.. Produktet
> er bare ikke listet på deres hjemmeside under privat produktert.. Men

Jeg har talt med dem et par gange. Jeg ligger temmeligt dårligt i
forhold til deres master (Faktisk så dårligt at der knapt er dækning
indendørs med en ericson t39). Nærmeste mast er vist den ved Møldrup
Skole hvor der ad landevejen er 8.5km og nok 6-7km i luftlinie. Og citat
"Uanset hvor høj en mast du sætter op vil vi ikke kunne tilbyde
tjenesten"

Jeg har hørt på prisen på en 7.5meter(+toprør) mast - Den er dyr men
ikke afskrækkende hvis det bare var det der skulle til...

> Hvis de vitterligt skulle være stoppet med at sælge det, så er det da
> sket for meget nyligt...

Jeg skrev at de havde stoppet udbygningen - ikke at de havde stoppet
salget til kunder der er dækket af eksisterende master

> hvis det ellers er dig der bor der´:
> http://shor.ter.dk/124747201
>
> Så skulle der nok være en rimeligt chance for line of sight til en ad
> deres master inden for omkring 10km

Lige præcis - hvis du har inside viden til at komme videre så sig
endeligt til - Evt på email.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 17:46

meddelelse news:c37p6n$ka0$2@sunsite.dk...
> Det er lidt trættende i længden at se reklamerne for de
> forskellige udbydere hvor der med småt står at de ikke føler dig
> forpligtet til at tilbyde det til mere end 95% af befolkningen...

Nu er der jo ikke forsyningspligt, og at levere ADSL ud over de fysiske
grænser er ikke nogen simpel sag.

> Mit
> lokale elselskab har også lagt planer for at lægge fiber ud.
> Selvfølgelig først hvor der der størts kundegrundlag

Ellers er det svært at få en business case til at hænge sammen.

> Inden jeg flyttede i landlige omgivelser havde TDC bekræftet at der
> kunne leveres ADSL på addressen (derfor jeg skyder lidt efter dem).

Ja, det er brandærgerligt

> Der er jo indimellem noget depat om affolkningen af landområderne -
> måske det kunne hjælpe lidt hvis man indførte forsyningspligt på nogle
> datatjenester til "rimelige" penge.

Ja, det ville være et interessant politisk statement.
Problemet er at definere et niveau. Pt skal alle kunne få 64 kbit digitale
kredsløb (ISDN) med forbrugsafregning.
Politikerne kunne nok relativt billigt få TDC til at garantere 64 kbit
flatrate til alle husstande i Danmark, men dette ville nok blive set som
uambitiøst. Men hvor skal grænsen ligge? 2 mbit (surf og lidt IP-telefoni),
10 mbit (al kommunikation pånær TV), 1000 mbit (al kommunikation)?

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 19:36

> Nu er der jo ikke forsyningspligt, og at levere ADSL ud over de
> fysiske grænser er ikke nogen simpel sag.

Nej det bliver hurtigt halvdyrt at udskifte de kabler der blev lagt i
jorden for en halv menneskealder siden ...

> Ja, det ville være et interessant politisk statement.
> Problemet er at definere et niveau. Pt skal alle kunne få 64 kbit
> digitale kredsløb (ISDN) med forbrugsafregning.

Og faste linier er der også forsyningspligt på - men priserne egner sig
ikke til private ...

> Politikerne kunne nok relativt billigt få TDC til at garantere 64 kbit
> flatrate til alle husstande i Danmark, men dette ville nok blive set
> som uambitiøst

Det "sjove" er at TDC tog ISDN som flatrate af programmet omtrent
samtidigt med at vi kunne have fået glæde af det

.. Men hvor skal grænsen ligge? 2 mbit (surf og lidt
> IP-telefoni), 10 mbit (al kommunikation pånær TV), 1000 mbit (al
> kommunikation)?

Det skulle vel være en grænse der flyttes i takt med den tekniske
udvikling. PT ville jeg være glad for en 256 kbit symetrisk med en
hurtig svartid indenrigs.

Pt er eneste økonomiske løsning at købe en ISDN2 mere (og hvis jeg er
heldig skal de udskifte kabler for det - og så bliver adsl måske muligt)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 19:51

meddelelse news:c3sksd$omh$2@sunsite.dk...
> Det "sjove" er at TDC tog ISDN som flatrate af programmet omtrent
> samtidigt med at vi kunne have fået glæde af det

Det kunne ikke overleve til den pris i et liberalt marked.

> Det skulle vel være en grænse der flyttes i takt med den tekniske
> udvikling. PT ville jeg være glad for en 256 kbit symetrisk med en
> hurtig svartid indenrigs.

Du ville, men mere vil have mere. Hvis politikerne først starter på
glidebanen så skal de følge med. Det kan blive dyrt

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 20:16

> Du ville, men mere vil have mere.

Yep ...

I starten af 90'erne boede jeg på et kollegie der havde 2 gange 19200
baud fast modemforbindelse til universitets datacenter. Intent på
kollegiet var der også netværk mellem lejlighederne og jeg vendede mig
til at være online og læse email og usenet til morgenmaden (det ældste
af mine indlæg jeg har kunnet finde på google er fra 10/1992). Det blev
så på et tidspunkt opgraderet til fiber og på universitetet var jeg også
vant til "hurtig" netadgang. Efter studietiden blev det lidt en kold
tyrker med "kun" et modem der da blev opgraderet så jeg kunne køre hele
56k. Det klarede jeg mig med i årevis. Til email og usenet var det
faktisk nok for folk havde endnu ikke fået den uvane at vedhæfte store
filer. Men efterhånden som bredbånd blev mere tilgængeligt blev websider
også tungere og der er mange sites der bestemt ikke egner sig til at se
med 56k..... Også derfor jeg i 2002 havde planlagt med at skulle have
noget hurtigere når vi tog springet til at købe hus - og planlagde
regelmæssigt at arbejde hjemmefra da jeg ville få ganske langt til
arbejde. Jeg har klaret mig med ISDN men det kræver noget planlægning
altid at have slæbt større filer med hjem istedet for bare at arbejde på
dem online.

> Hvis politikerne først starter på
> glidebanen så skal de følge med. Det kan blive dyrt

Det kan det helt sikkert - men det er der jo så meget der er... Der er
jo lavet nogle tiltag for at holde folk i yderområderne. Mange småøer
for ganske store tilskud og en del kommuner er udnævnt til at være så
langt ude at deres indbyggere får et forhøjet kørselsfradrag. Havde jeg
boet et par km nordligere var jeg kommet over kommunegrænsen til en
sådan - men jeg ville nu hellere være et par km tættere på
telefoncentralen

Men for at komme ontopic igen - Hvad kan der fåes af routere der kan
håndtere 2 eller flere ISDN2 og BOD ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 22:39

meddelelse news:c3suac$7cs$3@sunsite.dk...
> Jeg har klaret mig med ISDN men det kræver noget planlægning
> altid at have slæbt større filer med hjem istedet for bare at arbejde på
> dem online.

Som jeg gentagne gange har sagt så har jeg også klaret mig med ISDN (og
arbejder ganske ofte hjemme) indtil nu (dvs. indtil 1/4 hvor min SHDSL
7-9-13 bliver installeret)

> Men for at komme ontopic igen - Hvad kan der fåes af routere der kan
> håndtere 2 eller flere ISDN2 og BOD ?

Zyxel havde en i gamle dage. Men jeg kender ikke markedet så godt længere.
Forekommer mig at der var lidt bøvl med at bundle 2+ linjer. Det skal
understøttes i begge ender.

Ærgerligt at man ikke har produktificeret pakkekoblede net over ISDN. Der er
faktisk ikke nogen grund til at ringe nogen steder hen for at få IP over
ISDN.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 22:43

> Forekommer mig at der var lidt bøvl med at bundle 2+ linjer. Det skal
> understøttes i begge ender.

Kan misforståes..
Der var vist bøvl med mere end 2 kanaler...

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 22:52

> Der var vist bøvl med mere end 2 kanaler...

Det er også hvad jeg har hørt. Dvs jeg har ikke hørt nogen der har haft
en løsning/produkt de ville anbefale...

I princippet kunne jeg jo bare sætte mig på et par indgående linier på
arbejde og så ringe op direkte med 2 eller 4 linier med styr på begge
ender - men så stiger prisen jo også noget over hvad jeg idag giver med
nettid80 (der er skide dyrt når man overskrider sine 80 timer/måneden
(bla. pga af man overgår til at betale opkaldsafgift) - men ellers en ok
billig løsning)

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 12:09

> Du ville, men mere vil have mere. Hvis politikerne først starter på
> glidebanen så skal de følge med. Det kan blive dyrt

Citat fra http://itsvar.dk/:

EU-kommissionens ambitiøse plan for udrulning og demokratisering af
bredbånd i Europa, eEurope 2005, kører efter planen.

Projektet har som mål at få bredbånd ud til så mange EU-borgere som
muligt inden 2005, og som minimum at skaffe demokratisk adgang til
bredbånds-services for alle EU-borgere"

----
Så der er åbenbart lidt politisk bevågenhed ....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-04 13:41

meddelelse news:c3ujkk$t4n$1@sunsite.dk...
> Projektet har som mål at få bredbånd ud til så mange EU-borgere som
> muligt inden 2005

Så mange som muligt er næppe mere ambitiøst end 95%

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 13:46

> Så mange som muligt er næppe mere ambitiøst end 95%

Helt sikkert ikke - Længere nede i artiklen nævnes også bredbåndsadgang
fra biblioteker og lign.. Tælles det med er vi vel allerede på 100% her
i landet.

/A

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 17:50

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse
> Tak til:
> "Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/

Selv tak

> ...der for et par uger siden opfordrede mig til at få ISDN - dét er som
> at komme i himlen efter 4 år med 56K!

Ja, jeg vil stadig fastholde at der er meget stor oplevelsesmæssig forskel
på at sidde på en 56K og en ISDN. Og når man dertil lægger den ekstra kanal,
så mener jeg at valget er oplagt for den lejlighedsvise internetbruger
(dette skal ikke ses som en salgstale for et produkt hos en specifik
udbyder, men for en teknologi)

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 18:01

Martin Højriis Kristensen skrev:

> jeg vil stadig fastholde at der er meget stor oplevelsesmæssig
> forskel på at sidde på en 56K og en ISDN.

....det er der osse; opkobling efter 3 sekunder er uhørt hurtigt i
forhold til 56K...

....synkronisering af nyhedsgrupper med et fingerknips...

> Og når man dertil lægger
> den ekstra kanal,

....ja...

> så mener jeg at valget er oplagt for den
> lejlighedsvise internetbruger (dette skal ikke ses som en salgstale
> for et produkt hos en specifik udbyder, men for en teknologi)

....og til 30 kr. i måneden plus modem er det billigt; har man fx. NetTid
30, kan man alt andet lige gå ned på NetTid 20 på grund af det lavere
tidsforbrug og hente ekstraudgiften hjem dér...
Hans

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 19:41

> Ja, jeg vil stadig fastholde at der er meget stor oplevelsesmæssig
> forskel på at sidde på en 56K og en ISDN.

Yep - og med en ISDN router oplever man ikke den store forskel fra en
lille ADSL før regningen kommer ....

Da ADSL for alvor blev rullet ud i DK måtte min arbejdsgiver alligevel i
flere år "nøjes" med ISDN da centralen ikke var klar og der ikke var
ledigt kobber. Det kørte egenligt ganske rimeligt selvom telefonudgiften
vist var omkring 30000kr/årligt - Det kan man få en ganske pæn
hastigehed for idag.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 01:11

In article <4061bc47$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Ja, jeg vil stadig fastholde at der er meget stor oplevelsesmæssig forskel
> på at sidde på en 56K og en ISDN. Og når man dertil lægger den ekstra kanal,

ISDN er da også komprimeret, mener jeg at huske (det er mange år siden
jeg har haft dataforbindelse via ISDN).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-04 01:13

> ISDN er da også komprimeret, mener jeg at huske

Det kan man på såvel ISDN som K56

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-03-04 02:06

In article <40622403$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Det kan man på såvel ISDN som K56

Jo, men det giver mere på ISDN, da hullet i sig selv er større.

Fra : frank damgaard

Dato : 25-03-04 10:02

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <4061bc47$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> usenet@makr.dk says...

> ISDN er da også komprimeret, mener jeg at huske (det er mange år siden
> jeg har haft dataforbindelse via ISDN).

Der findes "hardware compression" ISDN/PPP det virker dog ikke med
alle internetudbydere og alle mærker ISDN TA (modem).
"software compression" virker med flere internetudbydere, men
desværre kun i MS Windows, da den dårlige kompressionalgoritme
er patenteret.

Med Zyxel Omninet og TDC-Internet virker HW-kompression. (LZ-Stack)

--
no signature :)

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 11:15

> Med Zyxel Omninet og TDC-Internet virker HW-kompression. (LZ-Stack)

hmm måske jeg lige skulle checke om compression er slået til i min zyxel
prestige 202 - det mener jeg nu nok den er men alligevel ...

Fra : frank damgaard

Dato : 26-03-04 15:53

anders majland wrote:

> hmm måske jeg lige skulle checke om compression er slået til i min zyxel
> prestige 202 - det mener jeg nu nok den er men alligevel ...

Er prestige ikke en slags "router" der selv ringer op ?
jeg syntes at hørt at den nogen gange kan drille,
lidt afhængig af hvordan TDC har konfigureret de enkelte
opkaldspunkter.

hvis du har andre ISDN TA (evt serielport) så prøv dig frem
og se om der forskel.

--
Frank Damgaard |

Fra : anders majland

Dato : 27-03-04 08:33

> Er prestige ikke en slags "router" der selv ringer op ?

Jo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-03-04 10:17

In article <hv6uni.8do@mkb84.ftn>, frank_spamtrap1@post.cybercity.dk
says...

> Er prestige ikke en slags "router" der selv ringer op ?

Det er ikke en "slags router" - det _er_ en router

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-04 14:05

> TDC konverterer min linie til ISDN i dag mellem klokken 7:15-16:00 -
> hvordan kører dét?
>
> ...opdager man bare, at der ikke er nogen opkobling der virker, når
> ændringen er gennemført?

Ja noget i den stil... og når de normale telefoner ikke virker, går der vel
ca. et kvater så har teknikeren sat ISDN kortet i centralen. og så skulle
ISDN forbindelsen virke.

> Det er vel ikke nødvendigt at koble telefoner og pcer fra allerede fra
> klokken 7:15?

det ville nok være meget godt.. Da det er ca. 100v der kommer ud af stikket
når man er konvateret til ISDN.. Men det skader vist ikke telefonerne.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 15:53

Bjarke Hansen skrev:

> [...]

> Ja noget i den stil... og når de normale telefoner ikke virker, går
> der vel ca. et kvater så har teknikeren sat ISDN kortet i centralen.

....der gik dog nogen timer, men jeg bor osse langt ude på landet...

> det ville nok være meget godt.. Da det er ca. 100v der kommer ud af
> stikket når man er konvateret til ISDN..

....nå okay - de telefoner jeg har prøvet indtil videre virker stadig...

> Men det skader vist ikke
> telefonerne.

Godtså!
Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-04 16:24

> ...der gik dog nogen timer, men jeg bor osse langt ude på landet...

Du har nok oplevet at han lige har været til frokost

Nu ved jeg selvfølgelig akurart hvordan det fungere.. Men går stærk ud fra,
at der skal byttes et lille printkort på centralen til et ISDN kort istedet.
og det tager jo nok ikke lige 2 timer.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-03-04 21:09

Bjarke Hansen skrev:

> Du har nok oplevet at han lige har været til frokost

....der var én (Martin Højriis Kristensen?) der mente, at der måske
skulle en forstærker på osse - hvor lang tid dét tar skal jeg ikke kunne
sige...
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-03-04 17:47

> [...]
fra,
> at der skal byttes et lille printkort på centralen til et ISDN kort

Der byttes ikke kort ud, men kundens linje forbindes via krydsfeltet til et
ISDN-kort istedet for et POTS-kort

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-03-04 17:25

In article <iYC5c.3899$tv.3844@news.get2net.dk>, bjarke_hansen@*REMOVE.
*spamfilter.dk says...

> det ville nok være meget godt.. Da det er ca. 100v der kommer ud af stikket
> når man er konvateret til ISDN.. Men det skader vist ikke telefonerne.

PC'en er også ligeglad.