|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kan ikke starte Fra : Gert Schlæger
 | 
 Dato :  01-03-04 11:55
 | 
 |  | 
 
            For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november, forsøgte jeg 
 i går at starte den.
 Det var den temmelig upåvirket af. Der gik ikke ret længe, før der ikke 
 var tilstrækkelig strøm til at trække starteren rundt. Så blev laderen sat 
 på (en rigtig MC-lader).
 I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers kan 
 give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at der 
 er løbet benzin nok frem til at starte på ?
 Og ja ja - jeg ER opmærksom på dødemandsknappen      Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?
 Inden opstaldningen fyldte jeg tanken helt op, og den sidste måned kørte 
 jeg med sprit tilsat benzinen - den sidste tankfuld fik et ekstra "skvæt".
 Mvh Schlæger
            
             |  |  | 
  Jens Arnfast (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Arnfast
 | 
 Dato :  01-03-04 12:12
 | 
 |  | 
 
            Gert Schlæger wrote:
 > Det var den temmelig upåvirket af. Der gik ikke ret længe, før der ikke 
 > var tilstrækkelig strøm til at trække starteren rundt. Så blev laderen 
 > sat på (en rigtig MC-lader).
 > 
 > I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers kan 
 > give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at 
 > der er løbet benzin nok frem til at starte på ?
 Uhm.. nu har du sikkert druknet tændrør, så hiv dem ud og rens dem (ie. 
 et par timer i cellulosefortynder eller en glasblæsning).
 Ellers, sæt den på pri, fuld choker og evt et pust dieselstart i 
 indsugningen - hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den    -- 
 -jens
 Tidligere XJ600 som var en k*lling at starte efter en vinter
            
             |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  01-03-04 16:31
 | 
 |  | 
 
            "hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
 Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
 når den havde stået stille meget længe...
 --
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
   Moller (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  01-03-04 16:36
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:c1vkvd$648$1@sunsite.dk...
 > "hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
 >
 > Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
 > når den havde stået stille meget længe...
 
 Hmmm, nu blir man jo lidt i tvivl :) men hvis jeg har misforstået det
 korekt så FUT:dk.fritid.hundeluftning
 
 Men jo, hvis man er for doven til at tømme svømmerhusene, og ikke har et
 helt friskt batteri... så må der motion til :)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens Arnfast (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Arnfast
 | 
 Dato :  01-03-04 18:43
 | 
 |  | 
 
            Moller wrote:
 >>"hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
 >>Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
 >>når den havde stået stille meget længe...
 >Hmmm, nu blir man jo lidt i tvivl :) men hvis jeg har misforstået det
 > korekt så FUT:dk.fritid.hundeluftning
 > 
 >Men jo, hvis man er for doven til at tømme svømmerhusene, og ikke har et
 > helt friskt batteri... så må der motion til :)
 ... og det har vi jo allesammen godt af!    Jeg har heldigvis en lille slidske ned til garagen - det gør det nemmere 
 at "løbe" en ged igang - så var der bare sliddet med at få den op af 
 bakken    Derudover var batteriet _helt_ frisk og alligevel skulle der en 4-5 ture 
 ned af bakken før den kom rigtigt igang    I år måtte jeg nøjes med at stoppe tændrør i cellulosefortynder og lade 
 lidt på batteriet for at få liv i dyret (RSV'en ;)) - men så sprang den 
 også igang    -- 
 -jens
 RSV1000
            
             |  |  | 
   Jes Vestervang (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  01-03-04 23:57
 | 
 |  | 
 
            Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
 > "hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
 > 
 > Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
 > når den havde stået stille meget længe...
 ....og den løsning skal nok lige følges med en advarsel om ikke at give fuld
 gas, for så ryger man nok ad h... til    Fuld gas plejer nu også at være en sikker måde _ikke_ at få startet sin mc.
 -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  01-03-04 13:12
 | 
 |  | 
 
            > For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november,
 > forsøgte jeg i går at starte den.
 Hej Gert
 Lad batteriet helt op. Tøm svømmehusene og start glad.
 -- 
 Mojn Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39 |  |  | 
  Anders Rostgaard Bys~ (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Rostgaard Bys~
 | 
 Dato :  01-03-04 13:26
 | 
 |  | 
 
            I forlængelse af subj: 
 Er der nogen der kan svare på hvorfor min CB500 insisterer på at spule
 store mængder benzin ud af overløbet (ellerhvaddetnuhedder??) fra
 karburatorerne i stedet for at starte ordentligt? Har checket
 tændrørerene, har tømt svømmerhusene, har skilt store dele ad - alt
 sammen uden held    Mvh Anders
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  01-03-04 13:49
 | 
 |  | 
 
            > Er der nogen der kan svare på hvorfor min CB500 insisterer på at spule
 > store mængder benzin ud af overløbet (ellerhvaddetnuhedder??) fra
 > karburatorerne i stedet for at starte ordentligt? Har checket
 > tændrørerene, har tømt svømmerhusene, har skilt store dele ad - alt
 > sammen uden held    Hej Anders
 Det er svømmehusventilerne der hænger. Tap let på siden af karburatorerne.
 Det burde ryste dem på plads.
 -- 
 Mojn Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39 |  |  | 
   Anders Rostgaard Bys~ (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Rostgaard Bys~
 | 
 Dato :  01-03-04 14:34
 | 
 |  | Hej JJ,
 
 >Det er svømmehusventilerne der hænger. Tap let på siden af karburatorerne.
 
 
 Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
 lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
 lidt hårdere denne gang...
 
 Mvh Anders
 
 
 
 |  |  | 
    Moller (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  01-03-04 14:58
 | 
 |  | 
 "Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
 meddelelse news:6se640lirti4iv3924c0rvum3s8182vssq@4ax.com...
 > Hej JJ,
 >
 > >Det er svømmehusventilerne der hænger. Tap let på siden af
 karburatorerne.
 >
 >
 > Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
 > lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
 > lidt hårdere denne gang...
 
 Ellers luk for hanen (hvis du kan)... og prøv at starte... så tømmes
 svømmerhuset... derefter tap let på kaburatorene og se om de falder fri...
 hvis du er heldig og det er skidt så vil det blive skyldet ud når du har
 tømt kaburatorene og åbner for benzinen igen...
 
 VH
 Lars Molnit
 P.S. Kaburatore skal behandles som var det konen... blidt og
 forsigtigt... så intet vold der.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Msp (02-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Msp
 | 
 Dato :  02-03-04 02:01
 | 
 |  | 
 
            > Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
 > lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
 > lidt hårdere denne gang...
 >
 Nu ingen vold, tag en stor hammer med det samme   )
 Mogens
            
             |  |  | 
  Carsten (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten
 | 
 Dato :  01-03-04 13:30
 | 
 |  | 
 
            Hej du
 Jeg havde samme problem med min XJ600 sidste år, det er simpelthen
 karburatoren der mangler "væske", tag tændrørene ud, hæld  en squise (5 -
 10ml)  benzin i hvert "hul" sæt tændrørene i igen og start satanen,
 håber det vil hjælpe dig
 MVH Carsten Berg
 Haderslev
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=303 "Gert Schlæger" <gertschlager.fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:c1v4pd$f62$1@abbeden.bunk.cc...
 > For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november, forsøgte jeg
 > i går at starte den.
 >
 > Det var den temmelig upåvirket af. Der gik ikke ret længe, før der ikke
 > var tilstrækkelig strøm til at trække starteren rundt. Så blev laderen sat
 > på (en rigtig MC-lader).
 >
 > I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers kan
 > give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at der
 > er løbet benzin nok frem til at starte på ?
 >
 > Og ja ja - jeg ER opmærksom på dødemandsknappen      >
 > Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?
 >
 > Inden opstaldningen fyldte jeg tanken helt op, og den sidste måned kørte
 > jeg med sprit tilsat benzinen - den sidste tankfuld fik et ekstra "skvæt".
 >
 > Mvh Schlæger
 >
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (01-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  01-03-04 15:25
 | 
 |  | > I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers
 > kan give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri"
 > for at der er løbet benzin nok frem til at starte på ?
 > Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?
 
 Har du haft tømt karburatorerne inden opstartsforsøget? 3 md. gammel benzin
 der har fået lov til at dampe af, er ikke godt at starte en kold motor på.
 
 Tøm dem vha. bundskruen, og luk skruen igen. Sæt benzinhanen på Pri, vent et
 halvt minut, så karburatorerne kan blive fyldt op igen. Fuld choker, ingen
 gas, tryk på 'start'. Så burde den give lyd fra sig efter få sekunder. Hvis
 den begynder at tænde uden dog egentligt at starte, så kan der evt. gives
 lidt gas (kun lidt) for at give den det sidste skub, så den kommer igang.
 
 Man kan også supplere med lidt dieselstart i indsugningen lige inden man
 trykker start. Det kan lette starten en smule.
 
 Da jeg skulle starte min egen for et par uger siden, tømte jeg
 karburatorerne, fyldte dem vha. 'pri', gav fuld choker, et sprøjt startgas i
 indsugningen, og trykkede på start. Under et sekund efter startede den, så
 det gik rimeligt smertefrit denne gang.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mikker (02-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikker
 | 
 Dato :  02-03-04 09:59
 | 
 |  | "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<c1vh43$f2j$1@news.cybercity.dk>...
 SNIP
 >" Tøm dem vha. bundskruen, og luk skruen igen. "
 
 Er denne skrue til at komme til uden at skille noget ad? Jeg går ud
 fra der er 1 skrue/karb. Er der kærv eller kan man løsne med fingrene?
 
 Michael XJ600
 
 
 |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (02-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  02-03-04 10:31
 | 
 |  | 
 
            > Er denne skrue til at komme til uden at skille noget ad? Jeg går ud
 > fra der er 1 skrue/karb. Er der kærv eller kan man løsne med fingrene?
 Hej Michael
 Den sidder i bunden af karburatoren. Det er ikke en fingerskrue, men oftest
 en lille 4mm unbracho eller er stjerneskrue.
 Løsen den, så benzinen løber ud. Hold en frysepose under. Sådan en kan holde
 benz ca. 15 minutter. Så kan du se om der er skidt, vand, orange benz som er
 gammelt og kun svagt lugtende. Vand ligner kugler i en lavelampe og lægger
 sig i bunden af posen.
 -- 
 Mojn Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39 |  |  | 
    Mikker (03-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikker
 | 
 Dato :  03-03-04 16:17
 | 
 |  | Tak for tippet! Det skal prøves, det med posen. Så kan man jo se om
 der er grund til at bekymre sig eller om benz. ser normal ud med den
 behandling man har givet maskinen før opstaldning.
 mvh
 Michael
 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message news:<pvY0c.1525$1W4.200@news.get2net.dk>...
 > > Er denne skrue til at komme til uden at skille noget ad? Jeg går ud
 > > fra der er 1 skrue/karb. Er der kærv eller kan man løsne med fingrene?
 >
 > Hej Michael
 >
 > Den sidder i bunden af karburatoren. Det er ikke en fingerskrue, men oftest
 > en lille 4mm unbracho eller er stjerneskrue.
 > Løsen den, så benzinen løber ud. Hold en frysepose under. Sådan en kan holde
 > benz ca. 15 minutter. Så kan du se om der er skidt, vand, orange benz som er
 > gammelt og kun svagt lugtende. Vand ligner kugler i en lavelampe og lægger
 > sig i bunden af posen.
 
 
 |  |  | 
  Lasse Christensen (04-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Christensen
 | 
 Dato :  04-03-04 19:05
 | 
 |  | 
 
            Gert Schlæger wrote:
 > For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november, forsøgte 
 > jeg i går at starte den.
 > 
 > Det var den temmelig upåvirket af. Der gik ikke ret længe, før der ikke 
 > var tilstrækkelig strøm til at trække starteren rundt. Så blev laderen 
 > sat på (en rigtig MC-lader).
 > 
 > I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers kan 
 > give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at 
 > der er løbet benzin nok frem til at starte på ?
 > 
 > Og ja ja - jeg ER opmærksom på dødemandsknappen      > 
 > Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?
 > 
 > Inden opstaldningen fyldte jeg tanken helt op, og den sidste måned kørte 
 > jeg med sprit tilsat benzinen - den sidste tankfuld fik et ekstra "skvæt".
 > 
 > Mvh Schlæger
 > 
 Nu har jeg aldrig ejet en mc, men måske kunne det være dine simmerringe 
 der er døde, efter opstaldning.
 Ellers er der de normale ting man gennemgår:
 Kompression
 Gnist
 Benzin tilførsel
 Hvis disse faktorer er til stede, så starter den.
            
             |  |  | 
 |  |