|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kørsel med CV Fra : HansT
 | 
 Dato :  10-03-04 22:26
 | 
 |  | Hej i gruppen
 
 Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
 Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
 Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med ovennævnte
 vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
 
 Venli hilsen
 Hans T.
 
 
 
 
 |  |  | 
  T. Hartung (10-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  10-03-04 22:38
 | 
 |  | 
 "HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:sEL3c.108164$jf4.6483255@news000.worldonline.dk...
 > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
 > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
 ovennævnte
 > vogntog.
 Læs cv korrekt dvs. tunge ting i bunden, og over akslen. kugletryk ca. 65-75
 kg.
 Er vognen uden stabilisator anbefales en sådan.
 > Fart
 max gældende lovgivning og efter forholdende (hehe) men sund fornuft må også
 anbefales her.
 >antal omdr., gearvalg mm.
 >
 ja det kan man jo næsten mærke på bilen og de aktuelle bl.a topografiske
 forhold - men din bil trækker bedst omkring de 3.500 - 4.500 omdr/min. og
 vil antagelig være "død" under de 3.000 omdr./min. lad ikke bilen sejtrække
 brug gearkassen flittigt
 >
 >
 -- 
 mvh
 T. Hartung
 VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
  HansT (10-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HansT
 | 
 Dato :  10-03-04 23:04
 | 
 |  | 
 
            Tak for det.
 Cv'en er fra 2003 og monteret med stabilisator.
 Jeg spørger mest fordi jeg nok her i starten har meget svært ved at være så
 hård ved motoren. Bilen kører omkring 145 km/t ved 3500 o/min og det er
 meget sjældent at jeg har været højere oppe i registeret.
 Men jeg kan forstå at det bare er begynderpjat fra min side.
 Hilsen Hans T.
 "T. Hartung" <T.Hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:404f8a8b$0$1563$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:sEL3c.108164$jf4.6483255@news000.worldonline.dk...
 >
 > > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
 > > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 > > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
 > ovennævnte
 > > vogntog.
 >
 > Læs cv korrekt dvs. tunge ting i bunden, og over akslen. kugletryk ca.
 65-75
 > kg.
 >
 > Er vognen uden stabilisator anbefales en sådan.
 >
 > > Fart
 >
 > max gældende lovgivning og efter forholdende (hehe) men sund fornuft må
 også
 > anbefales her.
 >
 > >antal omdr., gearvalg mm.
 > >
 > ja det kan man jo næsten mærke på bilen og de aktuelle bl.a topografiske
 > forhold - men din bil trækker bedst omkring de 3.500 - 4.500 omdr/min. og
 > vil antagelig være "død" under de 3.000 omdr./min. lad ikke bilen
 sejtrække
 > brug gearkassen flittigt
 > >
 > >
 > -- 
 > mvh
 >
 > T. Hartung
 > VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
 > www.sitecenter.dk/hartung >
 >
            
             |  |  | 
   T. Hartung (10-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T. Hartung
 | 
 Dato :  10-03-04 23:32
 | 
 |  | 
 "HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:lcM3c.108180$jf4.6485704@news000.worldonline.dk...
 > Tak for det.
 Velbekomme
 > Jeg spørger mest fordi jeg nok her i starten har meget svært ved at være
 så
 > hård ved motoren.
 Ved at lade den sejtrækker er du hård ved motoren - 16 V motorer er skabt
 til flere omdrejninger - modsat de ældre 8V'er - så ned i gear   ))
  Bilen kører omkring 145 km/t ved 3500 o/min og det er
 > meget sjældent at jeg har været højere oppe i registeret.
 Opel er noget højgearet - 4 gear vil nok være der du mest skal kører ved alm
 marchhastighed.
 Skal bilen trække noget så er det ned i gear og op med omdrejningerne -
 bilen vil elske det da den er skabt hertil.
 Før jeg fik Turbo smækkede jeg omdrejningerne på min Mondeo op på ca.
 4.000 - 4.500 i Kasselbakkerne for at holde trækkraften opad. Til tider
 nåede den da også 5.500 omdr. et kort øjeblik, men så fik konen ondt af
 den - men det er ikke noget problem - bare bliv ude af det det røde felt !!!
 -- 
 mvh
 T. Hartung
 VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung |  |  | 
  Arne Keller (11-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Keller
 | 
 Dato :  11-03-04 09:49
 | 
 |  | 
 
            HansT wrote:
 > Hej i gruppen
 > 
 > Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
 Velkommen.
 > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
 > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria 
 vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.
 > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med ovennævnte
 > vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
 > 
 Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
 Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie    Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet 
 ens hver gang du kører.
 -- 
 Arne Keller
 Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk  | www.net-faq.dk |  |  | 
  Kjeld Krogh (11-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kjeld Krogh
 | 
 Dato :  11-03-04 10:08
 | 
 |  | 
 "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
 news:c2p96o$hc8$1@sunsite.dk...
 > HansT wrote:
 >
 > > Hej i gruppen
 > >
 > > Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
 >
 > Velkommen.
 >
 > > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
 > > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 > Jeg køre også i en Opel Vectra magen til din, med en HomeCar som har en
 totalvægt på 1300 kg
 et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil sejtrække. Pas
 også på i vådt føre, da der ikke
 skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter selv med
 gode dæk. Håber I får mage
 gode ture
 mvh
 Kjeld Krogh
 > Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria
 > vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.
 >
 > > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
 ovennævnte
 > > vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
 > >
 > Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
 > Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie    >
 > Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet
 > ens hver gang du kører.
 >
 > -- 
 > Arne Keller
 > Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
 > www.kabling.dk  | www.net-faq.dk |  |  | 
   HansT (11-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HansT
 | 
 Dato :  11-03-04 15:26
 | 
 |  | 
 
            Jeg siger tak for bemærkningerne. Og ja, vi glæder os utroligt til at komme
 ud at køre. Vi var på et par småture i efteråret og det var bare sagen.
 Efter mange år med luftmadresser og soveposer er det ren luksus med cv'en.
 Hilsen Hans T
 "Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:40502c9b$0$1628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
 > news:c2p96o$hc8$1@sunsite.dk...
 > > HansT wrote:
 > >
 > > > Hej i gruppen
 > > >
 > > > Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
 > >
 > > Velkommen.
 > >
 > > > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700
 o/min.
 > > > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
 >
 > > Jeg køre også i en Opel Vectra magen til din, med en HomeCar som har en
 > totalvægt på 1300 kg
 > et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil sejtrække.
 Pas
 > også på i vådt føre, da der ikke
 > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter selv
 med
 > gode dæk. Håber I får mage
 > gode ture
 > mvh
 > Kjeld Krogh
 > > Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria
 > > vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.
 > >
 > > > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
 > ovennævnte
 > > > vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
 > > >
 > > Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
 > > Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie    > >
 > > Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet
 > > ens hver gang du kører.
 > >
 > > -- 
 > > Arne Keller
 > > Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
 > > www.kabling.dk  | www.net-faq.dk >
 >
            
             |  |  | 
   Gismo (11-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gismo
 | 
 Dato :  11-03-04 22:52
 | 
 |  | Kjeld Krogh wrote:
 
 > et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil
 > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
 > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
 > selv med gode dæk. Håber I får mage
 > gode ture
 > mvh
 > Kjeld Krogh
 
 Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er for
 højt eller
 støddæmperne bagi er for dårlige.
 
 Gismo.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kjeld Krogh (12-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kjeld Krogh
 | 
 Dato :  12-03-04 09:58
 | 
 |  | 
 "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Kjeld Krogh wrote:
 >
 > > et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil
 > > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
 > > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
 > > selv med gode dæk. Håber I får mage
 > > gode ture
 > > mvh
 > > Kjeld Krogh
 >
 > Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er for
 > højt eller
 > støddæmperne bagi er for dårlige.
 >
 > Gismo.
 >
 > Hej Gismo.
 Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn vi
 har, men vi har prøvet forskellige
 læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger mellem
 50 og 60 kg
 Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
 Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
 Oktavia, uden problemer
 mvh
 Kjeld K
 
 
 
 
 |  |  | 
     Carsten Stage (12-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  12-03-04 11:29
 | 
 |  | 
 
            Kjeld Krogh wrote:
 > Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
 Det er godt med kraftige dæmpere, når man kører med campingvogn - men husk
 at hele bilens undervogn er vigtig, ikke bare bag og dæmpere menogså foran
 skal det være i orden. Kraftige gasdæmpere hele vejen rundt, suppleret med
 kraftigere fjedre bag må være løsningen. Husk på at det ikke så meget er
 dæmperne men fjedrene, der bærer bilen.
 Firmaet MAD laver ekstra- og udskiftningsfjedre til mange biler, dit lokale
 værksted kender dem sikkert. Se mere her:
http://www.mad-tooling.com/ -- 
 Med venlig hilsen,
 Carsten Stage
 Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk |  |  | 
      Arne Keller (13-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Keller
 | 
 Dato :  13-03-04 14:16
 | 
 |  | 
 
            Carsten Stage wrote:
 > Kjeld Krogh wrote:
 > 
 > 
 >>Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
 > 
 > 
 > Det er godt med kraftige dæmpere, når man kører med campingvogn - men husk
 > at hele bilens undervogn er vigtig, ikke bare bag og dæmpere menogså foran
 > skal det være i orden. Kraftige gasdæmpere hele vejen rundt, suppleret med
 > kraftigere fjedre bag må være løsningen. Husk på at det ikke så meget er
 > dæmperne men fjedrene, der bærer bilen.
 > 
 Jeg har nu i 3 år haft glæden af at have en bil med automatisk niveau 
 regulering, det fungerer glimrende. Når jeg fylder bilen med bagage og 
 familien og så kobler min CV på bliver bagvognen straks væsentlig 
 hårdere og køreegenskaberne er meget gode, hele vogntoget er stift og 
 kører meget stabilt.
 Den samme CV var tidligere bag på min Astra ret livlig.
 Jeg har aldrig undersøgt hvordan det virker, men jeg tror at det er 
 noget elektrisk opstraming som sker.
 -- 
 Arne Keller
 Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk  | www.net-faq.dk |  |  | 
     HansT (13-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HansT
 | 
 Dato :  13-03-04 16:58
 | 
 |  | Her kan jeg faktisk også berette at min Vectra har noget let til at slippe
 ved igangsætning. Indtil nu har jeg troet at det var mine manglende
 evner/erfaring der var årsagen, men godt at høre at det ikke kun forholder
 sig sådan.
 Min mekaniker fortæller at det også kunne ha noget med vægtfordelingen på
 bilen at gøre. Altså før man pakker og sætter cv'en på krogen.
 Faktisk påstår han at Vectra'en solo har let til hjulspind ved kraftig
 acceleration.
 Vectra'en har noget længere akselafstand end Oktavia'en, måske spiller det
 osse ind.
 Hilsen Hans
 "Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:40517c0d$0$815$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > > Kjeld Krogh wrote:
 > >
 > > > et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil
 > > > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
 > > > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
 > > > selv med gode dæk. Håber I får mage
 > > > gode ture
 > > > mvh
 > > > Kjeld Krogh
 > >
 > > Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er
 for
 > > højt eller
 > > støddæmperne bagi er for dårlige.
 > >
 > > Gismo.
 > >
 > > Hej Gismo.
 > Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn
 vi
 > har, men vi har prøvet forskellige
 > læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger mellem
 > 50 og 60 kg
 > Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
 > Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
 > Oktavia, uden problemer
 > mvh
 > Kjeld K
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
      Kjeld Krogh (13-03-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kjeld Krogh
 | 
 Dato :  13-03-04 18:38
 | 
 |  | Hej Hans
 Tak for dit indlæg jeg kan tilføje at  ved kraftig acceleration  fedter min
 Vectra også, så der er noget om snakken som din mekanikker fortæller
 Kjeld K
 "HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:87G4c.110587$jf4.6595188@news000.worldonline.dk...
 > Her kan jeg faktisk også berette at min Vectra har noget let til at slippe
 > ved igangsætning. Indtil nu har jeg troet at det var mine manglende
 > evner/erfaring der var årsagen, men godt at høre at det ikke kun forholder
 > sig sådan.
 > Min mekaniker fortæller at det også kunne ha noget med vægtfordelingen på
 > bilen at gøre. Altså før man pakker og sætter cv'en på krogen.
 > Faktisk påstår han at Vectra'en solo har let til hjulspind ved kraftig
 > acceleration.
 > Vectra'en har noget længere akselafstand end Oktavia'en, måske spiller det
 > osse ind.
 > Hilsen Hans
 > "Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:40517c0d$0$815$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > > news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > > > Kjeld Krogh wrote:
 > > >
 > > > > et godt råd til dig vil være brug ikke  gear 5 da din bil vil
 > > > > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
 > > > > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
 > > > > selv med gode dæk. Håber I får mage
 > > > > gode ture
 > > > > mvh
 > > > > Kjeld Krogh
 > > >
 > > > Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er
 > for
 > > > højt eller
 > > > støddæmperne bagi er for dårlige.
 > > >
 > > > Gismo.
 > > >
 > > > Hej Gismo.
 > > Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn
 > vi
 > > har, men vi har prøvet forskellige
 > > læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger
 mellem
 > > 50 og 60 kg
 > > Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
 > > Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
 > > Oktavia, uden problemer
 > > mvh
 > > Kjeld K
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |