Spørgsmål om grundmaling..
Fra : all4you.dk

Dato : 11-03-04 21:15

Da jeg kan få en masse "masonitplader" (staves det sådan) vil jeg gerne male
på dem i stedet for på lærred. (det er billigere) men jeg vil gerne vide
hvad jeg skal grunde med.

Jeg kan også få disse brune plader der er glatte på den ene side og ru på
den anden, men spørgsmålet er det samme.

Kan jeg bruge ganske almindelig grundmaling (acryl grundfarve til indendørs
træ) købt på trælasten og male med oliefarve på dette? - eller er der andre
der har erfaringer med maling på træplader?

Jacala

Fra : JMJ

Dato : 11-03-04 21:41

On Thu, 11 Mar 2004 21:14:42 +0100, "all4you.dk" <langholm@all4you.dk>
posted:

> [...]
>træ) købt på trælasten og male med oliefarve på dette? - eller er der andre
>der har erfaringer med maling på træplader?

Acrylic Gesso
http://www.art-boards.com/Acrylic%20Panel%20Gesso.htm

Fra : all4you.dk

Dato : 11-03-04 22:27

OK - kan det købes herhjemme? - og hvor (måske et link.)

Er det Gesso i bruger til grunding af træplader? - eller kan man bruge noget
billigere?

Jacala

Fra : JMJ

Dato : 11-03-04 22:33

On Thu, 11 Mar 2004 22:26:35 +0100, "all4you.dk" <langholm@all4you.dk>
posted:

>OK - kan det købes herhjemme? - og hvor (måske et link.)
>
>Er det Gesso i bruger til grunding af træplader? - eller kan man bruge noget
>billigere?
>
>Jacala
Du kan bare bruge hvide acrylic maling, vis du vil,
men til *kunst* er gesso best.
Du kan kobe de for ver Kunst forhandler.
Lig,
http://www.aartdevos.dk/default.php
Aarhus

Fra : JMJ

Dato : 11-03-04 22:36

On Thu, 11 Mar 2004 22:33:25 +0100, JMJ <jooo@tele2adsl.dk> posted:

> [...]
>Du kan bare bruge hvide acrylic maling, vis du vil,
>men til *kunst* er gesso best.
>Du kan kobe de for ver Kunst forhandler.

Golden primer
--

Regards,
Joe

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 12-03-04 21:47

Hvis du skal male med akryl er akrylgesso eler vævfylder helt fin, men skal
du male med olie er du nødt til at bruge andre metoder, da linolien kan
trænge ind , og under hærdningen sprænge, og dermed mørne fibrene.

Til oliefarver skal du gøre således:
lav noget limvand: 1 del lim + vand = 10 dele limvand. lav det på vandbad,
da limvandet skal op på ca. 80C
kom det på lærred eller plade. lad det tørre, og slip. Gentag processen.

lav en gesso :
1 del renset kridt
1 del pigment
1 del limvand
det hele røres varmt (80C) sammen
Tilsæt ½ -1½ del linolie. røres langsomt i. pas på det ikke skiller.
mal lærred eller plader mindst 2 gange. slip i mellem hver gang. Du må ikke
mindske din olieandel fra det ene lag til det næste.

Mvh
A.C.Rosmon
..

Fra : all4you.dk

Dato : 13-03-04 08:45

TAK for opskriften.
Jeg er dog lidt i tvivl, så derfor følgende.

Du giver en opskrift på "limvand" og det lyder billig. Bagefter giver du en
opskrift på "Gesso"
I opskriften på Gesso indgår Limvand? - men i opskriften på Limvand skriver
du at det bare kan smøres på pladen.

Jeg er lidt forvirret. Men hvis jeg forstår dig ret så kan jeg faktisk
"nøjes" med Limvand da jeg jo ikke behøver at bekymre mig om "mørnede fibre"
da jeg udelukkende skal bruge det på træplader - er det rigtig forstået.

Jeg har været ude og lede efter "gesso'er" og finder at det koster ca. 110,-
pr. liter. I diverse anbefalinger skrives der at man til brug for oliemaling
bare skal gentage prosessen 2 gange for at undgå at linolien trænger ind til
fibrene. Men igen undres det mig. Når der snakkes om "fibre" er det så ikke
lærred det snakkes om?

Ingen penge har jeg nok af - derfor jagter jeg en billig grunder. Træplader
derimod kan jeg få gratis så det er her grunderen skal bruges og ikke på
lærred.

Almindelig hvis grundmaling til indendørs brug, kan købes til ca. 79,- pr.
liter så hvis det var godt nok er det billigere end 110,-

Men hvis Limvandet er nok - kan der måske laves noget her der endnu
billigere - afhængig af hvad "lim" er.

Hvilken lim bruger du til dette og hvad koster det der hvor du køber det?
(der er 100'vis af forskellige limtyper) og når du siger "+ vand" er det så
bare vand i en mængde indtil man mener konsistensen er brugbar?

Jacala

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 14-03-04 00:28

Du starter med at give dit lærred eller plade limvand mindst 2 gange,og Husk
at slibe hver gang. Derefter giver du gesso mindst 2 gang, og her skal du
igen slibe. med andre ord får du mindst 4 lag. altsammen skal påføres varmt.
Hvis du laver det i en konservesdåse der står i en gryde med varmt vand, er
temperaturen rigtig, når det begynder at larme.

Mvh
A.C.Rosmon