Hvorfor kom aktiemarkedets kollaps i 1929
Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-03-04 17:11

Emnet siger vist det meste Men dog ikke alt, jeg er på jagt
efter litteratur om grunde til aktiemarkedets kollaps i 1929 på vegne
af en medstuderende der skal skrive bacheloropgave om dette.

Han har haft fat i Galbraith og Kindleberger samt Milton og Schwartz.
Jeg lovede at høre, om der var andre kilder der kunne anbefales, samt
gerne eventuelle publikationer fra forskere om samme emne. Gerne i
onlineformat. Jeg har haft fat i Wopec (http://netec.mcc.ac.uk/WoPEc/)
- Working Papers In Economics, dog uden større held. Men måske nogen i
gruppen har kendskab til andre steder, der kunne benyttes.

Med venlig hilsen

Lasse Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-03-04 18:57

Lasse Jensen <lasse@---nospam.dk> wrote:

> Emnet siger vist det meste Men dog ikke alt, jeg er på jagt
> efter litteratur om grunde til aktiemarkedets kollaps i 1929 på
> vegne af en medstuderende der skal skrive bacheloropgave om dette.

Du (eller din medstuderende) kunne starte med at læse Rober Shiller's
bog "Irrational Exuberance", Princeton University Press, 2000.

Robert Shiller's homepage er vel et meget godt sted at starte for den
type projekter.
http://aida.econ.yale.edu/~shiller/

Jeg tror dog ikke, at du skal forvente at finde noget entydigt svar på
spørgsmålet "hvad var årsagen til aktiemarkedets kollaps i 1929" (eller
det i 1987, eller 19xx...). Der er mange meninger om den sag!

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 14-03-04 23:31

"Lasse Jensen" <lasse@---nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Working Papers In Economics, dog uden større held. Men måske nogen i
> gruppen har kendskab til andre steder, der kunne benyttes.

Prøv at læs nogle artikler af professor på KU Jakob Brøchner Madsen - han
udtalte sig bl.a. i foråret sidste år om en række paralleler mellem
aktiemarkedet (og samfundsøkonomien generelt) idag og situationen i USA i
slutningen af 1920erne.. Prøv at finde ham på Google, og hvis i har adgang
til Infomedia ligger der med garanti også nogle artikler der.. Selvom hans
fokus mest ligger på markedets udvikling i dag, tror jeg nok det vil
interessere din medstuderende i forbindelse med opgaveskrivningen.. Om ikke
andet nogle interessante perspektiver på sagerne..

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-03-04 10:39

Lasse Jensen skriver:

> [...]
> af en medstuderende der skal skrive bacheloropgave om dette.

Hvorfor kom aktiemarkedets kollaps i 1929

Jo, det skete fordi kurserne blev drevet højere op end værdien af
aktierne.

Det kender man også i dag hvor de næsten værdiløse aktier fra Microsoft
har en høj kurs.

Hvis denne korte variation ikke er rigtig, så for tæl mig om det.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-03-04 18:37

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvorfor kom aktiemarkedets kollaps i 1929
>
> Jo, det skete fordi kurserne blev drevet højere op end værdien af
> aktierne.

Hmm, aktiekursen *er* værdien af aktien.

> Hvis denne korte variation ikke er rigtig, så for tæl mig om det.

Done.

--
Jesper Lund

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-03-04 10:06

On Tue, 23 Mar 2004 18:36:53 +0100, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Hmm, aktiekursen *er* værdien af aktien.

>Done.

Jeg vil da lige sige tak til dem, der har givet mig forslag til ekstra
litteratursøgning, og de er videregivet til studiekammeraten.

Mon ikke det Peter Ole Kvint mener er, at aktiekurserne blev drevet op
i en højere værdi end det underliggende aktiv overhovedet kunne
repræsentere (altså samme princip som da IT-boblen sprang) ??

-LAsse

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-03-04 18:09

> [...]

> op i en højere værdi end det underliggende aktiv overhovedet kunne
> repræsentere (altså samme princip som da IT-boblen sprang) ??

Måske, men så skal du præcist definere værdien "..som det underliggende
aktiv kunne repræsentere", ellers bliver det en tom forklaring ala
"aktiekurserne faldt fordi de var overvurderet".

De store kursfald på IT aktier kunne jo også skyldes, at vi simpelthen
revurderede vores opfattelse af de fremtidige dividendestrømme (og
indtjeningen) i branchen, eller at vi revurderede den risikopræmie, som
investorerne skal kræve af IT aktier. Begge disse forklaringer holder
sig inden for den fundamentale model for aktiekursen med rationelle
investorer, hvor forventede fremtidige dividender diskonteres med en
passende risikojusteret rente.

--
Jesper Lund

Fra : Job

Dato : 27-03-04 19:09

Det giver fortsat anledning til diskussion, hvorfor aktiemarkedet kollapsede
i 1929. For en god oversigtsdiskussion samt diverse relevante
kildehenvisninger, se Gregory Mankiws "Macroeconomics" (udgivet af
Worthpublishers). Den nyeste udgave er 5th Edition (mener jeg).

Selvom bogen er en grundbog i makro, er gennemgangen ganske elegant og
oplysende. Jeg kan varmt anbefale den.

Job.