"Simpel" hjemmeserver..?
Fra : Sparre

Dato : 07-03-04 17:57

Hejsa

Vil ha anskaffet mig en "computer" som skal virke som web/ftp/fil server
herhjemme, ikke noget fansy eller noget, jeg har kabinet/psu/gfx osv, så det
er faktisk kun mobo/cpu/ram og hardisk(e) jeg skal ha fat i, jeg mener at
det burde kunne gøres for ca 3-4000,- kr, med ganske almindelige dele..

noget jeg skal være opmærksom på? regner med noget lignende Intel CPU
omkring 2.4 GHz, måske SATA diske i raid 1 (det er det der spejlnoget right
?)

--
Sparre

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-04 18:30

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> skrev i en meddelelse
> noget jeg skal være opmærksom på? regner med noget lignende Intel CPU
> omkring 2.4 GHz, måske SATA diske i raid 1 (det er det der spejlnoget
right
> ?)

Har du brug for så meget kraft?
Ellers kig på miniITX-kortene. De er små, bruger ganske lidt strøm, og
koster omkring 1500 kr. for et bundkort med en 1 GHz processor

Fra : Sparre

Dato : 08-03-04 19:56

> Har du brug for så meget kraft?
> Ellers kig på miniITX-kortene. De er små, bruger ganske lidt strøm, og
> koster omkring 1500 kr. for et bundkort med en 1 GHz processor

Har også tængt lidt på det, men den må gerne kunne serve film osv. til min
KiSS DP-500, og der fil blive brug for at flere flytter store filer frem og
tilbage samtidigt og så ville det være rart med et par hurtige harddiske, og
med VIA's kommer man som jeg lige kan se over de 133..og kunne godt tvivle
på at 1 GHz kan klare det..men kan være jeg tager fejl jo

--
Sparre

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-03-04 18:21

On Sun, 7 Mar 2004 18:29:56 +0100, Martin H jriis Kristensen wrote:

> [...]
>Ellers kig på miniITX-kortene. De er små, bruger ganske lidt strøm, og
>koster omkring 1500 kr. for et bundkort med en 1 GHz processor

De findes også til Pentium M, det er så en halvdyr processor!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
HEADLINE: Apathy Rally Cancelled Due To Lack Of Interest.

Fra : Brian Møller

Dato : 07-03-04 22:05

> [...]
> noget jeg skal være opmærksom på? regner med noget lignende Intel CPU
> omkring 2.4 GHz, måske SATA diske i raid 1 (det er det der spejlnoget

Hej

Jeg vil nok sige at 2.4 ghz er lidt mere en man lige kan "bruge" til
hjemmebrug.
Jeg har selv en P3 600 med 512 mb ram (mere end nok) der kører linux. Denne
server servicerer mig med ftp, fildeling, dns, web, pop3, imap samt en del
overvågning af cpu, mem, harddisk og meget andet.
Det kunne sikkert gøres med meget mindre og gør det sikkert også andre
steder.

Så jeg ville købe en brugt cpu for et par hundrede kroner. F.eks. har jeg
selv lige købt en P3-1000 for 550 kr + porto. Så du burde være hørende for
2000 kr, selv hvis du købe nyt.
CPU 500 kr
MB 500 kr
HD 600kr
RAM 300-400 kr
Porto 100 kr.

Men hvis du køber lidt brugt så kan det gøres godt og billigt.

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-04 16:22

In article <qafsh1-82a.ln1@server.moellernet.dk>, news@moellernet.dk
says...

> selv lige købt en P3-1000 for 550 kr + porto. Så du burde være hørende for

En ny Duron 1400 koster det halve.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Møller

Dato : 11-03-04 10:36

> In article <qafsh1-82a.ln1@server.moellernet.dk>, news@moellernet.dk
> says...

> En ny Duron 1400 koster det halve.

Jeg glemte så bare lige at skirve at der var et Asus CUV4X med i handlen
også.
Tilligemed er jeg ikke så AMD glad da jeg har ristet pølser på en før. Eller
rettere jeg ristede pølser på den bagefter den var brændt af pga. en køler
der havde sat sig.

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-03-04 14:12

In article <74p5i1-ej.ln1@server.moellernet.dk>, news@moellernet.dk
says...

> Jeg glemte så bare lige at skirve at der var et Asus CUV4X med i handlen
> også.

Okay, så hænger det bedre sammen.

Fra : morten jensen

Dato : 16-03-04 14:10

Hvad nu hvis man også skal bruge den som spil server, hvad kræver det så,
samt det der er beskrevet i denne tråd?

//Morten

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 17-03-04 09:00

morten jensen wrote:
> Hvad nu hvis man også skal bruge den som spil server, hvad kræver det så,
> samt det der er beskrevet i denne tråd?

Jeg har med succes kørt en CS server på en P3 - 600MHz med 256 MB RAM
for 12 spillere, det var der ingen problemer i... (på linux)

Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-04-04 01:25

> [...]
>
> noget jeg skal være opmærksom på? regner med noget lignende Intel CPU
> omkring 2.4 GHz, måske SATA diske i raid 1 (det er det der spejlnoget

Det lyder som overkill... Jeg har en filserver banket op på en P3 500 MHz
XEON, med 768 MB ram og 6 x 120 GB WDJB diske i RAID 5 på en Super Track
SX6000 controller fra promise, alt sammen på en Windows 2003 Server... Den
kører GANSKE fint til daglig med FTP, filserver, netværksovervågning og
"scriptbot" på 3 forskellige IRC-netværk, og den er sjældent mere end 5-20%
belastet.

Diskene er så monteret i kraftige bagage-elastikker i et Chieftec kabinet af
de helt store, beklædt med Magic Fleece måtter og med en 350 Watt PSU fra
AOpen, som har en meget støjsvag 120 mm blæser i. CPU'en har jeg monteret en
billig køleprofil til en Athlon XP3200+ på, en halvstor alu-ting med
kobberbund, som gør at jeg kan køre passivt køle uden problemer. Endelig
skal de nævnes at en P3 kun bruger max 28 watt, mod de fleste nyere CPU'ers
60-80+ watt... Alt i alt en meget støjsvag og strømbesparende server, som
bare kører ;)

Jonny.