store HDs
Fra : steen

Dato : 06-03-04 17:57

Hej,

w4
fp15
hpfs386
256MB RAM
650Mhz AMD
120GB WD

Skulle have skiftet mine HDs ud med en ny og større. Det gik egentlig
problemløst, fik dog på et tidspunkt oplyst at ingen partition må være
større end 64GB.

Data flyttede jeg over med xcopy /h/o/t/s/e/r/v - en to torden, så
kørte det.

Så ville jeg lige 'kigge' på de nye partitioner med chkdsk. Aha - så
må jeg jo hellere sætte den til at køre chkdsk under boot. Den påstod
der var fejl på, som blev rettet - den kunnne bare ikke boote
alligevel!

Diskette boot, og så chkdsk /f:3 - det gik fint på de små partitioner,
men ikke på de store (55-60GB) - meldingen var der ikke var nok
hukommelse!?!? Hallo, hvordan kommer man så videre?

For en sikkerheds skyld er jeg så reverted til alm HPFS, den kan man
da om ikke andet få til at køre en /f:3 under boot.

Skal man have en speciel/nyere chkdsk for at checke disse store
partitioner - eller hvad er GB grænsen for succes fra disketter??

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : steen

Dato : 07-03-04 00:45

On Sat, 6 Mar 2004 16:57:24 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> [...]
>
> Skal man have en speciel/nyere chkdsk for at checke disse store
> partitioner - eller hvad er GB grænsen for succes fra disketter??

Tilsyneladende går det galt når chkdsk rører ved diskene fra HD boot,
men fra diskette boot kan jeg checke de små, men ikke de store.
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-03-04 08:08

On 06 Mar 2004 23:44:30 GMT, steen wrote:

<snip>

>Tilsyneladende går det galt når chkdsk rører ved diskene fra HD boot,
>men fra diskette boot kan jeg checke de små, men ikke de store.

Hvilket EIDE styreprogram bruger du og i hvilken mode kører de ??

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Drive nail here [ ] for new monitor.

Fra : steen

Dato : 07-03-04 09:20

On Sun, 7 Mar 2004 06:08:14 UTC, "Peter Jespersen"
<flywheel@tiscali.ddk> wrote:

> Hvilket EIDE styreprogram bruger du og i hvilken mode kører de ??

Dani, er netop ved at installere de nyeste. Mode har jeg ikke blandet
mig i, men som du ser kører den BM og PIO4:

E:\ADD-INS\DANI\DiskInfo cv
0/m: WDC WD1200JB-00EVA0 15.05R15 WD-WMAEK2265298
Port 1F0/ 3F6, Irq 14, Busmaster, PIO4, Ultra DMA2

Device counters
Total operations : 290946 reads, 56191 writes
Total sectors : 2941546 reads, 478023 writes
Busmaster operations: 290933 reads, 56191 writes, 2
misaligned
Total errors : 0 reads, 0 writes, 0 seeks
Total lost states : 0 IRQs, 0 DRQs, 0 BUSY
Total bad states : 0 BMSTA, 0 BMSTA2, 0 BMERR, 0
Chip
Subtotal errors : 0 r0, 0 r1, 0 r2, 0 r3, 0 w0, 0 w1, 0 s0, 0 s1

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Allan

Dato : 07-03-04 10:09

On Sat, 6 Mar 2004 23:44:30 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk> wrote:

> Tilsyneladende går det galt når chkdsk rører ved diskene fra HD boot,
> men fra diskette boot kan jeg checke de små, men ikke de store.

Har du disse linjer med i din aktuelle config.sys:

EARLYMEMINIT=TRUE
BASEDEV=CHKDSK.SYS

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : steen

Dato : 07-03-04 17:57

On Sun, 7 Mar 2004 09:08:34 UTC, "Allan" <allan2@warpspeed.dyndns.dk>
wrote:

> EARLYMEMINIT=TRUE

Ikke denne. Den står og gumler på en lowlevel formatering, og jeg skal
på kursus næste uge - så der 'sker' ikke videre før ugen efter engang.

Tak for nu
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-04 23:21

Allan wrote:

> EARLYMEMINIT=TRUE

Har du nogen dokumentation/forklaring/systemkrav på denne? Jeg bruger
WSeB og får en fejlmeddelelse under opstarten om, at den ikke genkendes,
og at linjen derfor ignoreres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 09-03-04 01:17

On Sun, 7 Mar 2004 22:21:22 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Har du nogen dokumentation/forklaring/systemkrav på denne? Jeg bruger
> WSeB og får en fejlmeddelelse under opstarten om, at den ikke genkendes,
> og at linjen derfor ignoreres.

Forklaring findes i readme til nyere kernels. Det er en mulighed, som er kommet
til indenfor de sidste par år.
Kort sagt, installer sidste testcase kerne - det er vist generelt altid en god ide.

Optionen giver adgang under boot til meget mere mem, end der tidligere har været.
Jeg har selv haft problemer med chkdsk - dog ikke at selve chkdsk fejlede; men
blev chkdsk udført på store partioner, TRAP'ede nogle af de efterfølgende
devicedrivere under load/boot. Her gjorde dette den nødvendige forskel

Der er dog en klar besked om, at dette ikke er nogen generel garanteret
mulighed (der gives ingen garantier) - og det nævnes, at det generelt ikke
tilrådes at bruge den med HPFS386.

Det er en Scott G opfindelse - "if it works for you, fine; if it doesn't - don't blame me."

Den har været en hjælp for mig som sagt, i flere situationer - men den gav mig
fx osse problemer i et halvt år med BTTV driveren - heldigvis fik vi dog omsider
gennemskuet den situation, og fik problemet løst.

jaa, en løsning kan ofte give mange problemer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-04 09:25

steen wrote:

> Diskette boot, og så chkdsk /f:3 - det gik fint på de små partitioner,
> men ikke på de store (55-60GB) - meldingen var der ikke var nok
> hukommelse!?!? Hallo, hvordan kommer man så videre?

Jeg kan heller ikke benytte chkdsk under opstart på de store
partitioner, og det er aldrig lykkes mig at finde en løsning - har
tidligere spurgt her. Heldigvis er mit OS/2-drev ikke så stort, så jeg
har blot disablet det automatiske check ved opstart på de store diske.
Hvis et drev er dirty, starter jeg blot en checkdsk på det efter
opstarten.

Hvis dit OS/2-drev er for stort til at lave en chkdsk under opstart, kan
du evt. overveje at lave en lille boot-partition til en ekstra OS/2, som
du så kan boote på og chkdsk'e om nødvendigt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 07-03-04 11:21

On Sun, 7 Mar 2004 08:25:29 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> har blot disablet det automatiske check ved opstart på de store diske.
> Hvis et drev er dirty, starter jeg blot en checkdsk på det efter

Det er i de fleste tilfælde osse hurtigere at vente med chkdsk til efter opstart,
da det jo så kan gøres sideløbende med anden aktivitet, og man kan jo så
osse chkdsk flere partitioner/drev samtidigt.

Der er iøvrigt en fin lille utility på Hobbes, der kan klare det automatisk:
(hvis det er nødvendigt)

http://hobbes.nmsu.edu/pub/os2/util/disk/lateautocheck.zip

Fra : steen

Dato : 07-03-04 12:12

> [...]

> Jeg kan heller ikke benytte chkdsk under opstart på de store
> partitioner, og det er aldrig lykkes mig at finde en løsning - har

Hmmm..

> Heldigvis er mit OS/2-drev ikke så stort, så jeg
> har blot disablet det automatiske check ved opstart på de store diske.

Under opstart kan den godt køre chkdsk (/f:2 - :3 ved jeg ikke endnu
da det kun køres hvis de fra starten af har været formateret med /l) ,
men da det åbenbart ikke er nok som /f:2 nytter det ligesom ikke
noget.

Er ved lowlevel formateret drevene, så burde /f:3 virker under boot.

> Hvis et drev er dirty, starter jeg blot en checkdsk på det efter
> opstarten.

Kan du jo så kun hvis det ikke er i brug.

> Hvis dit OS/2-drev er for stort til at lave en chkdsk under opstart, kan
> du evt. overveje at lave en lille boot-partition til en ekstra OS/2, som
> du så kan boote på og chkdsk'e om nødvendigt.

For nemhedsskyld var det absolut en mulighed.

Takker
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-04 12:30

steen wrote:

> On Sun, 7 Mar 2004 08:25:29 UTC, Kim Ludvigsen

> Kan du jo så kun hvis det ikke er i brug.

Hvis det er dirty, kan du vist være ret sikker på, at det ikke er i brug

--
Mvh. Kim Ludvigsen