Ekstra sikkerhed - backup/raid ?
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 28-02-04 19:04

Hej NG.

Jeg skal have gjort noget ved sikkerheden på mine diske i min lille private
server så jeg kan tåle noget nedbrud. Lige nu sidder der følgende diske i
serveren:

10GB - Til system (Win2003 Standard Server)
46GB - Ligegyldige data der ikke behøver sikres (men selvfølgelig meget
gerne må!)
3x120GB - data

Der er ikke nogen form for RAID eller andre fancy ting i, og backup er svjv.
en by i Rusland.
Grunden til den lave sikkerhed er simpelthen pengemangel, men det kan
simpelthen ikke blive ved med at gå, så nu skal jeg bruge en BILLIG
backupløsning! Jeg har selv fået øje på følgende muligheder, og vil gerne
have jeres bud på hvilken jeg burde vælge. Evt. andre forslag er også
velkomne:

Løsning 1:
Købe en ekstra 120GB disk og lave software-raid5 på de nu 4x120GB diske.
Herpå kan der så ligges en backup af systempartitionen med jævne mellemrum.
Fordele: BILLIG!
Ulemper: Software-raid5 er langsomt, og det er kun en 866Mhz P3 maskine. Der
er ikke plads til backup af 46GB disken. Ingen backup "udenfor" maskinen

Løsning 2:
Købe en ekstra 120GB disk og en "rigtig" raid5 controller så der er et
hardware raid på de 4x120GB diske.
Fordele: God hastighed på diskene
Ulemper: Dyere løsning, og ikke plads til backup af 46GB disken. Ingen
backup "udenfor" maskinen

Løsning 3:
Købe en 300GB disk og smide i en USB 2.0 box (som jeg har liggende). Herpå
kan man så lave backup engang i mellem af langt det meste på de 3x120GB
diske og en ghost af systemdisken.
Fordele: Backup'en er ikke en del af maskinen, så der er sikkerhed mod
lynnedslag osv.
Ulemper: Langsom backup, og der er ikke "altid" en helt frisk backup.

Løsning 4:
Købe 2x120GB diske ekstra, og lave et software-RAID 5 med 5x120GB diske.
Dermed er der ikke længere brug for 46GB disken og der er fin plads til
ghost af systempartitionen.
Fordele: ?
Ulemper: Ingen backup "udenfor" maskinen.

Hvad skal en fattig studerende dog gøre? :-|

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 28-02-04 23:38

On Sat, 28 Feb 2004 19:03:47 +0100, Peter (8464) wrote:

> [...]
> lynnedslag osv.
> Ulemper: Langsom backup, og der er ikke "altid" en helt frisk backup.

Overvej at bruge den mulighed og flyt disken til en anden lokation, så
du er bedre beskyttet mod brand, indbrud.

Det vanskelige er ikke at tage backup'en. Det er få backuppen tilbage
hvis hardwaren/softwaren er blevet ændret.

Jeg vil være meget betænkelig ved at have en raidcontroler blandet ind
i en backup. I hver fald ikke den samme som styrer de diske hvor data ligger.

> Hvad skal en fattig studerende dog gøre? :-|
Overvej hvor meget fattigere du vil være uden dine data.

/hjj

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 29-02-04 00:20

Hans Jørgen Jakobsen wrote:
> Overvej at bruge den mulighed og flyt disken til en anden lokation, så
> du er bedre beskyttet mod brand, indbrud.

Ved løsning 3 vil den komme til at ligge i et brandskab i garagen

> Det vanskelige er ikke at tage backup'en. Det er få backuppen tilbage
> hvis hardwaren/softwaren er blevet ændret.

Tjah..

> Jeg vil være meget betænkelig ved at have en raidcontroler blandet ind
> i en backup. I hver fald ikke den samme som styrer de diske hvor data
> ligger.

Well, RAID giver jo en dejlig sikkerhed hvis en disk pludselig går ned. Det
er trist at have arbejdet på noget hele dagen for at se disken dø om
aftenen, og man er nødt til at indlæse en backup fra natten før. Men er
software-raid5 for sløvt at arbejde med? Og kan man komme i kontakt med det
igen hvis man indlæser en ghost af systempartitionen hvis den disk skulle
dø? Og hvad med hardware-raid... er hele raid'et tabt hvis controlleren dør?
Så er der jo ikke den store fidus ved det..

> Overvej hvor meget fattigere du vil være uden dine data.

Hehe, JEG vil mene at jeg blev MEGET fattigere, men min økonomiminister
herhjemme vil nok mene at "vores" penge burde blive brugt til
stue/køkken-hardware frem for edb-hardware.....

--
Mvh.
Peter Bak

Erstat invalid med dk i min email adresse

Fra : Henning

Dato : 29-02-04 10:47

> [...]
>lynnedslag osv.
>Ulemper: Langsom backup, og der er ikke "altid" en helt frisk backup.

Den eneste der dur! Raid er ikke backup i sig selv, det giver en vis
tryghed hvis en disk står af, men bliver du ramt af virus el.a. er en
24-48 timers gammel backup bedre end ingenting.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jan Viegand

Dato : 29-02-04 12:08

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> tryghed hvis en disk står af, men bliver du ramt af virus el.a. er en
> 24-48 timers gammel backup bedre end ingenting.

Du kan kombinere med software som automatisk og løbende laver backup af
ændrede filer, fx www.secondcopy.com, til din eksterne harddisk. Du skal
herefter ikke tænke på manuel backup.

Jan

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 01-03-04 16:29

Jan Viegand wrote:

> Du kan kombinere med software som automatisk og løbende laver backup
> af ændrede filer, fx www.secondcopy.com, til din eksterne harddisk.
> Du skal herefter ikke tænke på manuel backup.

Det ser faktisk ret smart ud...!
Disken kommer jo så ikke "væk" fra serveren hvis den altid står på, men hvis
man nu senere hen får råd til en disk til hvor man så kan skifte mellem dem
ville det være en nice løsning tror jeg

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 29-02-04 14:19

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ghost af systempartitionen.
> Fordele: ?
> Ulemper: Ingen backup "udenfor" maskinen.

Løsning 5

Du bør kombinere flere metoder da dine data har forskellige behov.
Dine systemfiler bør være sikret på spejlede diske, da genindlæsning af
systemet uanset backup er noget bøvl, og du risikerer at få problemer med
eventuelle øvrige raid-arrays. Her er risikoen for menneskelige fejl dog
ikke så stor.

Dine arbejds-dokumenter skal MEGET ofte kopieres, da risikoen for
menneskelige fejl er den største, og dataene hurtigt ændres.

Dine data er IKKE sikret bare fordi de ligger på et RAID5-array. Raid-arrays
kan gå i stykker, du kan blive ramt af virus, lynnedslag, tabe serveren på
gulvet, vandskade, tyveri, brand eller almindelig dumhed og slette dine data
ved et uheld.

Data skal UD af serveren !

Prøv at opdele dine data i risiko-kategorier.

Størstedelen af dine data vil sikkert være aldeles grundigt dækket med
månedlig backup da jeg tvivler på du genererer så meget data. Som
udgangspunkt skal denne del af dine data kopieres til ekstern disk (der
lægges i brandskabet) månedligt.
Hvis du har over 300GB data, er der måske noget af det du kunne leve uden...

* Skaf en ekstra 46GB disk og lav et spejl til systemfiler og de aller
vigtigste filer.
Dette sikrer KUN mod diskfejl.
* Sæt din maskine til automatisk at kopiere dine aller vigtigste filer til
seperat disk/mappe hver dag.
Hvis du vælger at afsætte 5GB til vigtige filer/dem du arbejder på, så afsæt
35GB på en anden disk til en mandags-, tirsdags- etc. backup. Så er du
sikret mod utilsigtet sletninger eller overskrivninger.
Dette sikrer KUN mod fejl-40.
*Kopier ugentligt systemfiler og arbejds-data til ekstern disk (der lægges i
brandskab)
Dette sikrer mod brand, tyveri, virus, lynnedslag, dumhed, hardware-fejl
etc.
Men da du kun har en version backup, er du dog ikke sikret mod uheld mens du
laver backup'en...

Rune

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 01-03-04 16:36

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]
> af systemet uanset backup er noget bøvl, og du risikerer at få
> problemer med eventuelle øvrige raid-arrays. Her er risikoen for

Ah hvad.. så skal jeg købe endnu en disk + en billig raid1 controller? Så
vil jeg hellere "nøjes" med en ghost, da meget lidt bliver ændret på
systempartitionen, og det er nu engang en billigere løsning

> [...]
> tabe serveren på gulvet, vandskade, tyveri, brand eller almindelig
> dumhed og slette dine data ved et uheld.

Det har du vel ret i. Backup ud af serveren får 1. prioritet, og så må jeg
se om der bliver råd til RAID5 en anden gang.

> [...]
> (der lægges i brandskabet) månedligt.
> Hvis du har over 300GB data, er der måske noget af det du kunne leve

Leve uden? No way! Jeg er elendig til at slette ting, og nogle gange kan man
få nogle fede nostalgi-trips ved at kigge i 5 år gamle notater og mails
Men ellers har du ret, en meget stor del af tingene er fuldstændig statiske,
og måske skulle man købe en DVD-brænder (som jo også kan bruges til mange
andre ting) og så have en kopi liggende på en stak skiver.

> * Skaf en ekstra 46GB disk og lav et spejl til systemfiler og de aller
> vigtigste filer.
> Dette sikrer KUN mod diskfejl.

Det bliver ikke i denne omgang.

> [...]
> så afsæt 35GB på en anden disk til en mandags-, tirsdags- etc.
> backup. Så er du sikret mod utilsigtet sletninger eller

Fejl-40 forekommer heldigvis ikke så tit længere.. man lærer af sine fejl og
begynder efterhånden at læse hvad der står i de msg-boxe man får smidt i
hovedet