Simpel sprøgsmål
Fra : Hans volkemann

Dato : 26-02-04 19:50

Jeg har et meget simpelt spørgsmål:

Hvad er forskellen på en omkostning og en udgift?

mvh
Hans

Fra : Morten Fix

Dato : 26-02-04 20:56

"Hans volkemann" <hans@volkemann.dk> wrote in message
> Jeg har et meget simpelt spørgsmål:
>
> Hvad er forskellen på en omkostning og en udgift?

Jeg fandt min "Indledning til virksomhedsøkonomi" af Sejr Steensen og co.
frem og de definerer udtrykkene således.

Ved en udgift forstås anskaffelse af et aktiv eller en tjenesteydelse.
Ved en udbetaling forstås betaling af et anskaffet aktiv eller
tjenesteydelse.
Ved en omkostning forstås forbrug af aktiver eller tjenesteydelser.

Altså man skelner imellem anskaffelse og forbrug.

-Morten Fix

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-02-04 22:45

> [...]
> Ved en omkostning forstås forbrug af aktiver eller tjenesteydelser.
>
> Altså man skelner imellem anskaffelse og forbrug.

Der defineres som Morten har skrevet herover og kan eksemplificeres således:

d. 10/1 "købes" et parti varer for kr. 10.000 til sit lager, hvilket er en
udgift.. (købes ==> her bestilles / leveres / bogføres)

Varerne er købt på 10 dages kredit

d. 20/2 betales fakturaen. Dette er en udbetaling.

d. 30/2 sælges en halvdelen af varerne (indkøbspris 5.000). Dette betegnes
vareforbrug og er en omkostning.

/Michael Sørensen
8700 Horsens