Eicon Diva T/A - WinXP
Fra : Torbenth

Dato : 21-02-04 18:18

Jeg har købt mig en bærbar uden comporte.
Har desuden købt en portreplikator, hvormed jeg skulle kunne bruge bl.a.
modem via usb.
Problemet er at XP ikke understøtter Diva'en.
Portreplikatoren kommer frem som seriel mus på com 4. XP'en kan ikke "se"
Diva'en.
Har prøvet at installere driverne fra Diva'en. Bruger version 2,5. Men det
virker ikke.

Er der en måde jeg kan få det til at virke?
Det skal bruges i min campingvogn, hvor jeg også skal kunne bruge min
analoge telefon.

Gode råd modtages med kyshånd, da jeg helst vil bruge min ISDN og ikke det
indbyggede modem.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-02-04 21:13

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> analoge telefon.
>
> Gode råd modtages med kyshånd, da jeg helst vil bruge min ISDN og ikke det

Hej Torben - lad mig starte med at spørge: "Hvodden f... har du fået ISDN i
campingvognen ?"

Og jo, XP udnderstøtter Diva'en, i det mindste hvis det er den almindlige
boks, TDC har solgt i tidens løb - den hvide fra Siemens.
Jeg har da 2 stk kørende under XP her i byen.
Men mht Diva'en skal du skynde dig at afinstallere XP's egne drivere - du må
kun installere dem, der leveres fra TDC. De indeholder nemlig en væsentlig
del af Divaen's opsætning til brug i DK med TDC..... Derfor skal du
installere fra TDC's cd.
Og om XP kan finde Divaen på en com-port på så'n portreplikator ved jeg ikke
rigtigt, men erfaring med Ericsson's software til flere af deres mobiler kan
måske være til hjælp her. Ericsson bruger nemlig et trick med et program,
der ligger og leger virtuel com-port for deres program.
Og i det kan du vælge den com-port, som er den virtuelle com-port for din
IR-port. Lidt kringlet men man vænner sig til det.
Min tanke er at driverne til din port-replikator måske med lidt held har
noget, der minder om dette. Altså at du kan tildele replikatoren en eller
flere virtuelle com-porte og derved ramme en, som XP vil godkende.
Dette er dog blot en tanke og altså helt uden garanti

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Torbenth

Dato : 21-02-04 23:09

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

ISDN i
> campingvognen ?"

Hej.

Jeg ligger fast på en campingplads. Skifter godt nok til en ny fra i år, men
der er telefonskabe mange steder. (10 m fra min CV).
Min Diva er grå, har 2 stk. (hjemme og i CV).
XP'en detekter slet ikke Diva'en, derfor indlæses der heller ingen drivere
fra XP.
Jeg har indlæst driverne fra TDC's cd, men intet hjælper.
Portreplikatoren ryger ind på com 4 og der er elektrisk forbindelse til
Diva'en, men heller ikke mere.
Men kan man overhovedet få et USB ISDN-modem som understøttes af XP.
Har søgt i EDBpriser, og der vises kun Diva som USB mulighed. Men de
understøttes ikke af XP.

Mvh.
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 22-02-04 12:10

> [...]

> Men kan man overhovedet få et USB ISDN-modem som understøttes af XP.
> Har søgt i EDBpriser, og der vises kun Diva som USB mulighed. Men de

MiniVigor, som sælges i Telebutikken kører USB. Den har godt nok ikke
analoge porte, men så er det vel bare et spørgsmål om, at få en anden
NT-boks med indbyggede analoge porte.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-04 13:10

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> Portreplikatoren ryger ind på com 4 og der er elektrisk forbindelse til
> Diva'en, men heller ikke mere.

Kan du diagnosticere modemet på com4?

> Men kan man overhovedet få et USB ISDN-modem som understøttes af XP.

Ja, spørg evt i en Telebutik.

Fra : Torbenth

Dato : 22-02-04 13:56

> "Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du diagnosticere modemet på com4?

Nej, XP finder ikke modemet overhovedet. Portreplikatoren bliver opfattet
som en seriel mus, indtil der kommer en enhed på som XP kender.
Jeg har kigget på nettet og fundet indtil flere modem'er som understøttes af
XP, også med analoge udgange. Men det er lidt ærgerligt, når man nu engang
har købt 2 stk. Eicon Diva (i Telebutikken).

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-04 14:02

> Nej, XP finder ikke modemet overhovedet.

Det er heller ikke nødvendigt..

> Portreplikatoren bliver opfattet
> som en seriel mus

Det er nok en fejl..

Fra : Torbenth

Dato : 22-02-04 17:41

> Det er nok en fejl..

Det er sikkert pga. softwaren.
Når der kommer en anden enhed på, vil denne sikkert blive detekteret
korrekt.
Mht. XP, så står der på Eicon's hjemmeside, at modem'et ikke understøttes af
XP.
Når XP ikke kan "se" Diva'en, kan den heller ikke indlæse drivere.
Jeg har besluttet mig for at købe et andet modem med analoge udgange og XP
understøttelse samt usb.
Min NT boks fejler jo ikke noget og jeg vil ikke lyve for at få den byttet
til den nye med analog udgang.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-04 18:05

> Det er sikkert pga. softwaren.

Så er den defekt

> Når der kommer en anden enhed på, vil denne sikkert blive detekteret
> korrekt.

Sådan fungerer com-porte ikke. Det er bare et data-hul

> Mht. XP, så står der på Eicon's hjemmeside, at modem'et ikke understøttes
af
> XP.

XP understøtter alle AT-modemer, og sådan kan Divaen sagtens bruges

Fra : Torbenth

Dato : 22-02-04 22:00

> Så er den defekt

> Sådan fungerer com-porte ikke. Det er bare et data-hul

Hej.

Har lige prøvet med en seriel mus i portreplikatoren. Det virker perfekt.

Men Martin, ved du om jeg kan få byttet min NT boks til en af de nye?

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-04 22:50

> Har lige prøvet med en seriel mus i portreplikatoren. Det virker perfekt.

Jeg gætter på at det er portreplikatoren der er lavet tåbeligt.

> Men Martin, ved du om jeg kan få byttet min NT boks til en af de nye?

Ja, det koster vist 500 kr eller så

Fra : Torbenth

Dato : 22-02-04 23:58

> Ja, det koster vist 500 kr eller så

Så kan jeg ligeså godt købe et nyt modem med A/B indbygget. Prisen bliver
det samme og min NT boks fejler jo ikke noget.
Har lige prøvet igen med samme resultat. Har prøvet også med det modem jeg
kører på hér samt flere forskellige kabler.
Min XP v i l ikke detektere modem'et.
Portreplikatoren er en Targus som skulle kunne bruges til diverse enheder.
Den virker jo også med musen.
Tak for hjælpen.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-04 08:07

> Min XP v i l ikke detektere modem'et.
> Portreplikatoren er en Targus som skulle kunne bruges til diverse enheder.
> Den virker jo også med musen.

Problemets kerne er at XP ikke ser portreplikatoren som en standard seriel
port.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-04 18:13

In article <c1am2o$30c9$1@news.cybercity.dk>, torbenth@it.dk says...

> Mht. XP, så står der på Eicon's hjemmeside, at modem'et ikke understøttes af
> XP.

Har et modem/en TA serielport kan det/den bruges med _alle_
operativsystemer, uden undtagelse.
Verden var nemmere hvis Windows ikke brugte drivere til
telekommunationsudstyr.

> Når XP ikke kan "se" Diva'en, kan den heller ikke indlæse drivere.

Indlæs en genetic driver manuelt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-04 19:10

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message
> Det er sikkert pga. softwaren.
> Når der kommer en anden enhed på, vil denne sikkert blive detekteret
> korrekt.

Sikker? Har du prøvet med noget andet?
Mit gæt er at din konverter fra USB til Serial ikke virker.. Der har været
mange problemer med at de dimser ikke virker som de skal... Den man kan købe
i Zitech virker perfekt.
Har du prøvet om du kan lave en AT kommando til modemmet?

Altså bare åbn hyberterminal, vælg comporten og så bare skriv AT, og se om
modemmet svarer tilbage. Gør den ikke det, virker det ikke.

> Mht. XP, så står der på Eicon's hjemmeside, at modem'et ikke understøttes
af
> XP.

Diva´en understøttes fint af XP, når du installere konfig softwaren siger
kommer den med en eller anden fejl. Men konfig softwaren finder fint
modemmet og virker. Det virker i hvertfald Frederiksberg tekniske skole hvor
vi bla. har diva´en

Fra : Torbenth

Dato : 22-02-04 22:06

> [...]
> kommer den med en eller anden fejl. Men konfig softwaren finder fint
> modemmet og virker. Det virker i hvertfald Frederiksberg tekniske skole

Hej.

Det hjælper ikke rigitgt, da der ikke er forbindelse til modem'et.
Det bliver heller ikke detekteret i enhedshåndtering.
Har prøvet med forskellige drivere, men ingen forbindelse.
Min XP nægter at "se" modem'et.
Det er sikkert en ny udgave af XP jeg har, da jeg lige har købt den bærbare
(Toshiba).
Løsningen må nok være at købe en mini + få skiftet min NT boks, eller købe
en med analoge udgange.
Hvis vel at mærke der ikke kommer en løsning med mit problem.
Portreplikatoren kan ikke være defekt, da en seriel mus virker fint.

Mvh.
Torben

Fra : frank damgaard

Dato : 23-02-04 12:42

Torbenth wrote:

> [...]
> Hvis vel at mærke der ikke kommer en løsning med mit problem.
> Portreplikatoren kan ikke være defekt, da en seriel mus virker fint.

Din portreplikator er defekt den virker måske kun med seiel mus.
(eller portreplikatoren er opsat forker).
Det skal virker med hyperterminal på COM porten og
Eicon DIVa vil på "AT <Enter>" svare "OK".

Hvis dette ikke sker, så virker COM porten ikke korrekt
med din portrepliktor (sammen med din laptop).

--
no signature :)

Fra : Torbenth

Dato : 23-02-04 14:19

"frank damgaard" <frank_spamtrap1@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal virker med hyperterminal på COM porten og
> Eicon DIVa vil på "AT <Enter>" svare "OK".
>
> Hvis dette ikke sker, så virker COM porten ikke korrekt
> med din portrepliktor (sammen med din laptop).

Tak for svaret. Jeg vil prøve at kontakte forhandleren hvor jeg har købt det
hele.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-04 14:18

In article <c1b5lt$10k2$2@news.cybercity.dk>, torbenth@it.dk says...

> Det hjælper ikke rigitgt, da der ikke er forbindelse til modem'et.
> Det bliver heller ikke detekteret i enhedshåndtering.

Det er heller ikke nødvendigt for at sende AT-kommandoer til det.

> Har prøvet med forskellige drivere, men ingen forbindelse.

Drop de drivere og prøv at sende AT-kommandoer...

> Min XP nægter at "se" modem'et.

Måske, men derfor kan der sagtens være hul til det. Prøv med AT-
kommandoer.

> Det er sikkert en ny udgave af XP jeg har, da jeg lige har købt den bærbare
> (Toshiba).

Der er ingen forskel på XP på dét område.

> Portreplikatoren kan ikke være defekt, da en seriel mus virker fint.

Portreplikatoren er defekt såfremt AT-kommandoer ikke virker.

Fra : Torbenth

Dato : 24-02-04 00:25

> Måske, men derfor kan der sagtens være hul til det. Prøv med AT-
> kommandoer.

Hej Jesper.

Må krybe til korset og fortælle, at jeg aldrig har haft brug for
hyperterminal og AT kommandoer.
Er du rar at fortælle mig, hvad jeg skal skrive for at åbne hyperterminal?
Portreplikatoren indlæses korrekt og er knyttet til com 4.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 24-02-04 06:38

> [...]
> Er du rar at fortælle mig, hvad jeg skal skrive for at åbne hyperterminal?
> Portreplikatoren indlæses korrekt og er knyttet til com 4.

Hej igen.

Har fundet ud af det.
Portreplikatoren på com 4 bliver opfattet som en seriel mus, hvilket jeg kan
se i enhedshåndtering under mus.
Når jeg sletter den dér, kan jeg sætte diva'en op så det virker.
Problemet er, at når jeg genstarter computeren, finder XP ny hardware og
geninstallerer driveren til microsoft seriel mus. Og så kan jeg starte
forfra.
Har siddet og rodet med det de sidste 3 timer, så nu er jeg mør i hovedet.
Kan ikke finde ud af, hvordan jeg får XP til ikke at installere denne
driver.
Men jeg er da kommet et stykke længere end før, hvor jeg troede, at jeg slet
ikke kunne bruge diva'en.
Nogen løsning på driverproblemet?
Har prøvet at afinstallere og reinstallere adskillige gange på forskellige
måder.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 24-02-04 07:14

> [...]
> Nogen løsning på driverproblemet?
> Har prøvet at afinstallere og reinstallere adskillige gange på forskellige

Hej.

Så lykkedes det. Med næsten lukkede øjne lige inden jeg skal i seng, fik jeg
en sidste idé.
Istedet for at slette musen i enhedshåndtering, deaktiverede jeg enheden. Og
knagme om ikke det var det der skulle til. Nu virker det.
Og jeg siger tak til alle for hjælpen.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-02-04 11:54

In article <c1e235$9n8$1@news.cybercity.dk>, torbenth@it.dk says...

> Er du rar at fortælle mig, hvad jeg skal skrive for at åbne hyperterminal?

Har aldrig anvendt hyperterminal, da jeg aldrig har haft et modem på en
Windows-maskine...

Men ZoC (Zapp-o-Comm) findes også til Windows, ved jeg.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-02-04 13:09

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse
> Og jo, XP udnderstøtter Diva'en, i det mindste hvis det er den almindlige
> boks, TDC har solgt i tidens løb - den hvide fra Siemens.

Divaen er hverken hvid eller fra Siemens

> Men mht Diva'en skal du skynde dig at afinstallere XP's egne drivere - du

> kun installere dem, der leveres fra TDC. De indeholder nemlig en væsentlig
> del af Divaen's opsætning til brug i DK med TDC.....

Nej. Men de er bedre end de indbyggede alligevel.

Fra : Kim

Dato : 22-02-04 11:30

On Sat, 21 Feb 2004 18:18:11 +0100, "Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Jeg har købt mig en bærbar uden comporte.
>Har desuden købt en portreplikator, hvormed jeg skulle kunne bruge bl.a.
>modem via usb.
>Problemet er at XP ikke understøtter Diva'en.

Jeg anvender en standard driver

( C:\Windows\System32\drivers\modem.sys )

--
Kim