Fastsættelse af valuta
Fra : BPS

Dato : 19-02-04 07:19

Hvordan bliver de daglige valutakurser fastsat f.eks dollaren, hvem beregner
kursen og hvordan?
Hilsen
Bjarne

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 19-02-04 09:20

"BPS" <oleks@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan bliver de daglige valutakurser fastsat f.eks dollaren, hvem
beregner
> kursen og hvordan?

Valutakurser er priser på penge, og de fungere nogenlunde ligesom
aktier... Prisen bliver fastsat udfra udbud og efterspørgsel, det er altså
"markedet" der bestemmer prisen.

Høj efterspørgsel = Stigende kurser
Lav efterspørgsel = Faldende kurser

Det er derfor at Nationalbanken nogle gange går ud og foretager støtte
opkøb af Kronen, det er for at mindske den udbudte mængde, og dermed forsøge
at få Krone-kursen til at stige....

Jacob

Fra : Torben

Dato : 19-02-04 13:19

"Jacob Blirup Larsen" <jacobblirup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opkøb af Kronen, det er for at mindske den udbudte mængde, og dermed forsøge

Jeg kan godt støtte BPS i spm - fordi det må jo være en aftale "national"bankerne imellem,
det er dem der "trykker" pengene og begynder
DK at sælge ud af en lands valuta billigt, må pågældende land købe DK-valuta op så prisen
stiger, at det ikke nu om dage finder sted i store
mængder, hvor der kun er den daglige mindreudsving (for at sætte folk i arbejde) ellers
kunne man ligesågodt fastlåse kursen på valuta !

vh Torben

Fra : Per Larsen

Dato : 19-02-04 13:47

> [...]
arbejde) ellers
> kunne man ligesågodt fastlåse kursen på valuta !

Indenfor EU er der jo også en aftale, Danmarks Nationalbank skal j oforsøge
at holde kursen overfor Euroen indenfor nogle marginaler.... Altså
Nationalbanken køber/sælger Kroner/Euro for at holde kursen nogenlunde
konstant...

Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-02-04 18:30

"Torben" <Torben@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt støtte BPS i spm - fordi det må jo være en aftale
> "national"bankerne imellem,
> det er dem der "trykker" pengene og begynder

Der skal ikke trykkes pengesedler, idet valutahandlen sker med
tilgodehavender (indskud) i banker, og finansieres med lån i banker.
Prisen på valuta fastsættes som prisen på alle andre ting: hvad køber
og sælger bliver enige om, dvs. udbud og efterspørgsel. I nogle
tilfælde kan nationalbankerne have en interesse i at et bestemt
valutakryds (f.eks. kroner per euro) ligger inden for bestemte bånd,
og i så tilfælde vil nationalbankerne ofte foretage støtteopkøb eller
justere den korte rente. Men kursen fastsættes stadig ud fra udbud og
efterspørgsel.

--
Jesper Lund