|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | BMW spørgsmål Fra : Ole Fisker
 | 
 Dato :  15-02-04 12:15
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har været igang med at bygge de originale el-kontakter på min 75/5 og
 alting virker
 undtagen starteren som faktisk virker for godt.
 
 Der sker det at når jeg sætter tænding på trækker startrelæet med det samme.
 Hvis jeg prøver at aktivere startknappen kan jeg høre at beskyttelsesrelæet
 trækker
 (det som sidder under tanken modsat regulatoren).
 
 Hvis jeg så afmonterer den grønne ledning som giver en plus til
 beskyttelsesrelæet
 så er fejlen væk. Men startknappen virker jo så ikke.
 
 Er der nogen der har prøvet noget lignende og som måske kender et sted hvor
 man
 kan finde et diagram over beskyttelsesrelæet.
 
 
 MVH
 Ole Fisker
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Fisker (15-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Fisker
 | 
 Dato :  15-02-04 13:54
 | 
 |  | Hej
 
 Har selv fundet fejlen.
 
 MVH
 Ole Fisker
 
 "Ole Fisker" <ole@@NOSPAMfamilienfisker.dk> wrote in message
 news:402f54c0$0$29356$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har været igang med at bygge de originale el-kontakter på min 75/5 og
 > alting virker
 > undtagen starteren som faktisk virker for godt.
 >
 > Der sker det at når jeg sætter tænding på trækker startrelæet med det
 samme.
 > Hvis jeg prøver at aktivere startknappen kan jeg høre at
 beskyttelsesrelæet
 > trækker
 > (det som sidder under tanken modsat regulatoren).
 >
 > Hvis jeg så afmonterer den grønne ledning som giver en plus til
 > beskyttelsesrelæet
 > så er fejlen væk. Men startknappen virker jo så ikke.
 >
 > Er der nogen der har prøvet noget lignende og som måske kender et sted
 hvor
 > man
 > kan finde et diagram over beskyttelsesrelæet.
 >
 >
 > MVH
 > Ole Fisker
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (15-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-02-04 22:11
 | 
 |  | 
 "Ole Fisker" <ole@@NOSPAMfamilienfisker.dk> skrev i en meddelelse
 news:402f6bfa$0$29409$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Har selv fundet fejlen.
 >
 Måske lidt pinligt, eller hva'?
 Alligevel kunne det være lærerigt for mange at høre hvorledes det var muligt
 at træde i spinaten!
 
 Mit bud:
 Fejl-montering på relæet, således at starterknappen, såvel som starteren fik
 + fra samme sted (á strøm baglæns ind i relæet):-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (16-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  16-02-04 07:49
 | 
 |  | 
 "Ole Fisker" <ole@@NOSPAMfamilienfisker.dk> wrote in message
 news:402f54c0$0$29356$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har været igang med at bygge de originale el-kontakter på min 75/5 og
 > alting virker
 > undtagen starteren som faktisk virker for godt.
 >
 > Der sker det at når jeg sætter tænding på trækker startrelæet med det
 samme.
 > Hvis jeg prøver at aktivere startknappen kan jeg høre at
 beskyttelsesrelæet
 > trækker
 > (det som sidder under tanken modsat regulatoren).
 >
 > Hvis jeg så afmonterer den grønne ledning som giver en plus til
 > beskyttelsesrelæet
 > så er fejlen væk. Men startknappen virker jo så ikke.
 >
 > Er der nogen der har prøvet noget lignende og som måske kender et sted
 hvor
 > man
 > kan finde et diagram over beskyttelsesrelæet.
 >
 >
 > MVH
 > Ole Fisker
 >
 Nu kører jeg selv med en BMW med /6 ledningsnettet, men jeg søgte i
 diagrammet over /5 modellen for at se om jeg kunne finde en løsning, men
 dette blev ikke resultatet.
 
 Jeg kigger i diagrammet i Haynes og dér finder jeg ikke noget
 beskyttelsesrelæ. Men vedr. det med diagrammet over beskyttelsesrelæet
 bliver det nok umuligt at få fat i ud over de diagrammer over relæer som
 netop er i Haynes diagram for /5 modellen kontra i Clymers hvor de ikke er.
 Jeg er selv nogen gange endt med at have splittet relæer for at kortlægge
 deres virkemåde, hvis jeg er løbet ind i problemer. Jeg har også BMW´s
 værkstedshåndbog og deri er heller ikke diagram over andre relæer en
 ensretteren.
 
 Men tror du ikke at du har forbundet ledningerne forkert? Jeg har selv et
 par gange på forskellige motorcykler været ude for at selvstarteren startede
 når nøglen blev drejet rundt, eller endog under samlende en forbindelse uden
 nogen nøgle endnu isat; skyldes da mest at ledningerne er tilsluttet
 tændingslåsen forkert. Derfor gør jeg altid det når jeg samler ledningsnet,
 at tage så lidt som muligt og så prøve om det virker, og så slukke for den
 igen og gå videre til den næste samling. For nogle år siden samlede jeg med
 en bekendt elingeniør hele ledningsnettet, og da så nøglen blev drejet om
 sprang sikringerne, hvorefter han opgav og forlod stedet. Jeg skilte så det
 hele ad igen og startede derefter forfra med som beskrevet så lidt som
 muligt ad gangen før efterfølgende kontrol.
 
 Og indtil for et par uger siden havde jeg et problem med produktionen af
 strøm, hvor jeg igen og igen kontrollerede relæer og ledningsstik, før det
 viste sig at det var lodningen til jordforbindelsen på generatoren der var
 gået. Da ledningen der stikker igennem en metalplade var det ikke til at se
 eller måle at der var noget galt, først da der blev trukket i den, og
 ledningen kom ud, var forklaringen fundet.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |