|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Motorolie Fra : KeLMeK
 | 
 Dato :  24-01-04 14:36
 | 
 |  | 
 
            Hejsa!
 Jeg skal til at have skiftet motorolie på banditten.... Nu var jeg lige i
 bilka og så at de havde en shell helix plus semisyntetisk 10W-40 på tilbud.
 Den nuppede jeg med, men er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg
 overhovedet kan bruge den til en mc.
 Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en af
 dem som shell promoverer som MC olier?
 På forhånd tak!
     Jakob
 ------------------------
 Suzuki Bandit 600 '98
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=464 |  |  | 
  brian/hon 750 (24-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brian/hon 750
 | 
 Dato :  24-01-04 16:01
 | 
 |  | 
 
            Hvis det var mig ville jeg kun hælde decideret mc olie på.Har prøvet med en
 bil olie(mobil).Det kostede en ny kobling,da den begyndte at fedte i 5-6
 gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
 at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc olie
 pga
 de fleste  mc´er har våd kobling
 -- 
 MVH Brian /hon750
 fjern" FJERN" i mail adresse
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=241 "KeLMeK" <jk@NOSPAMkelmek.dk> skrev i en meddelelse
 news:4012756a$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hejsa!
 >
 > Jeg skal til at have skiftet motorolie på banditten.... Nu var jeg lige i
 > bilka og så at de havde en shell helix plus semisyntetisk 10W-40 på
 tilbud.
 > Den nuppede jeg med, men er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg
 > overhovedet kan bruge den til en mc.
 >
 > Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en
 af
 > dem som shell promoverer som MC olier?
 >
 > På forhånd tak!
 >     Jakob
 >
 > ------------------------
 >
 > Suzuki Bandit 600 '98
 > http://www.dfmc.dk/default.asp?id=464 >
 >
            
             |  |  | 
  KeLMeK (24-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KeLMeK
 | 
 Dato :  24-01-04 16:05
 | 
 |  | 
 "brian/hon 750" <bstk@FJERNstofanet.dk> wrote in message
 news:4012889b$0$27327$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > Hvis det var mig ville jeg kun hælde decideret mc olie på.Har prøvet med
 en
 > bil olie(mobil).Det kostede en ny kobling,da den begyndte at fedte i 5-6
 > gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
 > at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc
 olie
 > pga
 > de fleste  mc´er har våd kobling
 
 
 Hej
 
 Det var faktisk også det jeg kom i tanke om, _efter_ jeg havde købt det
 andet. Jeg køber en anden, og returnerer bil-olien
 
 tak tak
 Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Rittig (24-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  24-01-04 16:49
 | 
 |  | "KeLMeK" <jk@NOSPAMkelmek.dk> skrev i en meddelelse
 news:401289af$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > > Hvis det var mig ville jeg kun hælde decideret mc olie på.Har prøvet med
 > en
 > > bil olie(mobil).Det kostede en ny kobling,da den begyndte at fedte i 5-6
 > > gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
 > > at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc
 > olie
 > > pga
 > > de fleste  mc´er har våd kobling
 
 > Det var faktisk også det jeg kom i tanke om, _efter_ jeg havde købt det
 > andet. Jeg køber en anden, og returnerer bil-olien
 
 Lige netop Shell Helix kan du nu sagtens hælde på en motorcykel - jeg har
 ihvertfald kørt på den på min Honda 600.
 Det er kun ganske få bil-olier der indeholder additiver som
 motorcykelkoblinger ikke kan tåle, og Shell Helix er ikke en af dem.
 
 Men Shell har jo også noget de markedsfører som mc olie, så hvis ellers det
 ikke er markant ringere end Helix bil-olien, så kunne du jo køre på den.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jan Strandgaard (24-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Strandgaard
 | 
 Dato :  24-01-04 16:56
 | 
 |  | Det er faktisk Zink, der er i mange bilolier. Det tilsættes for at nedsætte
 friktionen internt i motoren for derved at spare energi. Problemet er bare,
 at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
 det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.
 
 Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på Banditten,
 og stort set alle bilolier er højere end det.
 
 Jan Strandgaard
 "KeLMeK" <jk@NOSPAMkelmek.dk> skrev i en meddelelse
 news:401289af$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "brian/hon 750" <bstk@FJERNstofanet.dk> wrote in message
 > news:4012889b$0$27327$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > > Hvis det var mig ville jeg kun hælde decideret mc olie på.Har prøvet med
 > en
 > > bil olie(mobil).Det kostede en ny kobling,da den begyndte at fedte i 5-6
 > > gear.Fik forklaret af en Mc forhandler,
 > > at der er nogle additiver (teflon osv.)i bil-olien som ikke findes i mc
 > olie
 > > pga
 > > de fleste  mc´er har våd kobling
 >
 >
 > Hej
 >
 > Det var faktisk også det jeg kom i tanke om, _efter_ jeg havde købt det
 > andet. Jeg køber en anden, og returnerer bil-olien
 >
 > tak tak
 >     Jakob
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Claus Rittig (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  25-01-04 12:12
 | 
 |  | "Jan Strandgaard" <jan@skovvej.dk> skrev i en meddelelse
 news:40129595$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Det er faktisk Zink, der er i mange bilolier. Det tilsættes for at
 nedsætte
 > friktionen internt i motoren for derved at spare energi. Problemet er
 bare,
 > at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
 > det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.
 
 Rart med lidt fakta.
 
 > Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på Banditten,
 > og stort set alle bilolier er højere end det.
 
 Jeg har ikke kørt på noget ringere end API SJ i de sidste mange år på alle
 mine cykler, og jeg har ikke haft skyggen af problemer med det - ER det ikke
 bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få
 der får de problemer.
 
 Rittig
 
 
 
 
 |  |  | 
     Lars T. Thomsen (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  25-01-04 12:31
 | 
 |  | 
 
            > > Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på
 Banditten,
 > > og stort set alle bilolier er højere end det.
 >
 > Jeg har ikke kørt på noget ringere end API SJ i de sidste mange år på alle
 > mine cykler, og jeg har ikke haft skyggen af problemer med det - ER det
 ikke
 > bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få
 > der får de problemer.
 Jow, men olie-fabrikanterne skal jo også leve og kan de ikke sælge al
 plæneklipperolien, så kan de jo bare udskifte etiketten med betegnelsen:
 "MC-olie" og sælge det til det dobbelte af, hvad en gængs og god bil-ole
 ville koste!    Min MC's nok 20 år gamle kobling er snart udtjent (kan se det på dens
 slidindikator), så skulle der eksperimenteres med bil-olier, så skulle det
 jo være nu. Dels fordi, at jeg ville tro, at den mindste antydning af
 problemer tydeligt ville mærke og opstod der problemer, så kunne man jo bare
 udskifte den i forvejen udtjente kobling.
 Dette skete der ikke en pind ved.
 Jeg kan godt få koblingen til at glide *lidt*, hvis MC'ens sættes i gear,
 løbes i fart og koblingen omgående slippes. Men dette kunne jeg også før jeg
 hældte bil-olie i den. Så dette tror jeg helt bestemt skyldes det udtjente
 koblingssæt samt fjedre.
 Jeg har hældt en del forskellige bil-olier i min gamle 250ccm'er og har ikke
 oplevet nogen problemer, men det kan måske skyldes at momentet i motoren jo
 selvsagt ikke er som mange andre MC'er. Men jeg ville da våge den påstand,
 at hvis man ikke har problemer med koblingen, så kan man da ligeså godt
 vælge en højkvallitets bil-olie, fremfor en halvdårlig MC-olie.
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
      m0rt3n (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m0rt3n
 | 
 Dato :  25-01-04 13:53
 | 
 |  | 
 
            Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
 motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den man
 skal hælde på noget man er glad for. Men mange motorcykler skal faktisk køre
 med plæneklipperolie. Veteranmotorcykler har så store tolerancer i motoren
 at de vil gå i stykker med tynd olie. Først vil alle de gamle aflejringer
 blive vasket af og derefter "klonk". Så Harleyer og Nimbuser og andre er
 bedst tjent med en gang plæneklipperolie.
 -m0rt3n zrx1100
 > Jow, men olie-fabrikanterne skal jo også leve og kan de ikke sælge al
 > plæneklipperolien, så kan de jo bare udskifte etiketten med betegnelsen:
 > "MC-olie" og sælge det til det dobbelte af, hvad en gængs og god bil-ole
 > ville koste!    |  |  | 
       Claus Rittig (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  25-01-04 16:34
 | 
 |  | 
 
            "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4013bc2b$0$29312$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Så Harleyer og Nimbuser og andre er
 > bedst tjent med en gang plæneklipperolie.
 > > Jow, men olie-fabrikanterne skal jo også leve og kan de ikke sælge al
 > > plæneklipperolien, så kan de jo bare udskifte etiketten med betegnelsen:
 > > "MC-olie" og sælge det til det dobbelte af, hvad en gængs og god bil-ole
 > > ville koste!    Hæ, jæ hæld du plæneklipperolie på din V-rod, det skal nok blive
 underholdende...    Tjek lige op på citatteknikken - http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html Rittig
            
             |  |  | 
       M. Høy (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : M. Høy
 | 
 Dato :  25-01-04 16:27
 | 
 |  | 
 
            "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4013bc2b$0$29312$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
 > motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den man
 > skal hælde på noget man er glad for.
 Klip
 Du joker, gør du ikke?? I så fald, hvis du har ret, så skal jeg aldrig sætte
 mine ben på en Shell-station igen, det er da den nye Brent-Spar skandale    Mvh.
 Een der foretrækker Castrol-produkter til bil og mc!
 M. Hoey
 (Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 |  |  | 
        m0rt3n (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m0rt3n
 | 
 Dato :  25-01-04 16:58
 | 
 |  | 
 
            Jeg arbejdede for Shell fra 89-00, og det var hvad jeg fik at vide på
 diverse kurser. Men det drejer sig altså kun om den der hed X100 SAE30 (jeg
 ved ikke hvad den hedder i dag), og en god tyk olie er bedst for simple
 maskiner med store tolerancer så som plæneklippere, harleyer og gamle
 amerikanerbiler.
 -m0rt3n zrx1100 som selv lige har bestilt et årsforbrug af Castrols RS4 hos
 louis.de
 > Du joker, gør du ikke?? I så fald, hvis du har ret, så skal jeg aldrig
 sætte
 > mine ben på en Shell-station igen, det er da den nye Brent-Spar skandale
   > M. Hoey
 > (Suzuki GT750A)
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 > "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
 > > Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
 > > motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den man
 > > skal hælde på noget man er glad for.
            
             |  |  | 
         M. Høy (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : M. Høy
 | 
 Dato :  25-01-04 17:11
 | 
 |  | 
 
            "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:4013e79f$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg arbejdede for Shell fra 89-00, og det var hvad jeg fik at vide på
 > diverse kurser. Men det drejer sig altså kun om den der hed X100 SAE30
 (jeg
 > ved ikke hvad den hedder i dag), og en god tyk olie er bedst for simple
 > maskiner med store tolerancer så som plæneklippere, harleyer og gamle
 > amerikanerbiler.
 > -m0rt3n zrx1100 som selv lige har bestilt et årsforbrug af Castrols RS4
 hos
 > louis.de
 >
 > > Du joker, gør du ikke?? I så fald, hvis du har ret, så skal jeg aldrig
 > sætte
 > > mine ben på en Shell-station igen, det er da den nye Brent-Spar skandale
 >    > > M. Hoey
 > > (Suzuki GT750A)
 > > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 >
 > > "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
 > > > Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
 > > > motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den
 man
 > > > skal hælde på noget man er glad for.
 >
 >
 Okay, det må jeg nok sige, sjov fidus de har! Ikke særlig tiltalende    Mvh.
 M. Hoey
 (Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234 |  |  | 
          Ib Jakobsen (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  25-01-04 21:27
 | 
 |  | 
 
            "M. Høy" wrote:
 > > diverse kurser. Men det drejer sig altså kun om den der hed X100 SAE30
 > (jeg
 > > ved ikke hvad den hedder i dag), og en god tyk olie er bedst for simple
 > > maskiner med store tolerancer så som plæneklippere, harleyer og gamle
 > > amerikanerbiler.
 Jeg svarer lige på en del af det gamle indslag. Plæneklipperolie som mange
 selskaber fører er ganske enkelt SAE30 olie. Ofte står det på bagsiden. Og skal
 det være en rigtig god fidus så sælges de på 0,65l dunke til det dobbelt af
 literprisen. Men folk vil hellere købe det i byggemarkedet af en intetanende
 diskenspringer.
 > > > > Jeg ved at den olie Shell sælger til plæneklippere, er lavet af brugt
 > > > > motorolie, og selv om genbrug er godt, så det er nok ikke liiige den
 > man
 > > > > skal hælde på noget man er glad for.
 > >
 > >
 >
 > Okay, det må jeg nok sige, sjov fidus de har! Ikke særlig tiltalende    Det er ikke kun dem der har fået fidusen. Prøv lige at se her:
http://www.oliegenbrug.dk/ Så jeg må nok skuffe dig. Kan du ikke forlige dig med tanken om genbrugolie, så
 er der nok kun trædecyklen tilbage.    --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
     Martin Sørensen (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  25-01-04 16:29
 | 
 |  | >> Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på
 >> Banditten, og stort set alle bilolier er højere end det.
 > Jeg har ikke kørt på noget ringere end API SJ i de sidste mange år på
 > alle mine cykler, og jeg har ikke haft skyggen af problemer med det -
 > ER det ikke bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader
 > til at være ret få der får de problemer.
 
 Jeg tror ikke det er en skrøne, da der rent faktisk er nogen der oplever
 problemer med det. F.eks. kan jeg nævne at Shell Helix (købt fordi det var
 på tilbud) ikke duer i en vens CB400N.. Såsnart Helix'en blev skiftet til
 noget bedre, så gled koblingen ikke mere.
 
 Problemet kan nok sammenlignes lidt med NGK-problemerne. Langt de fleste har
 absolut ingen problemer med NGK tændrør, men nogle få cykler kan ikke køre
 ret langt før de dør. Min XS400 Seca kører f.eks. præcist lige så godt med
 NGK som med Denso, og af den grund køber jeg den billigste af dem -> NGK.
 
 Du har fundet ud af at dine cykler kører fint med API SJ 'bil'-olie, og så
 er det fint. Så er der jo noget bedre muligheder for at købe olie herhjemme
 til gode priser.
 Jeg tror dog ikke man kan generalisere ud fra dine erfaringer og konkludere
 at alle andre cykler skulle kunne køre med det. Det må bero på forsøg på de
 enkelte cykler.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-01-04 17:12
 | 
 |  | 
 Claus Rittig skrev i meddelelsen ...
 >
 >Jeg har ikke kørt på noget ringere end API SJ i de sidste mange år på alle
 >mine cykler, og jeg har ikke haft skyggen af problemer med det - ER det
 ikke
 >bare en skrøne, det med koblingsproblemerne? Der lader til at være ret få
 >der får de problemer.
 En meget sejlivet en af slagsen...  Jeg har også brugt "bilolie" på alle
 mine MC'er gennem tiden, uden problemer*. Jeg bruger Mobil Synt S med API SL
 på VTR'en, det kan man læse lidt om på http://home20.inet.tele.dk/tfv/olie/ * Til BSA'en skulle man dog vælge en "tykkelse" som ikke bare løb ud gennem
 alle pakfladerne     mvh
 Orla
 >
 >Rittig
            
             |  |  | 
      Steen Gruby (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  25-01-04 18:45
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 25 Jan 2004 17:12:00 +0100, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:
 Hej.
 >
 >En meget sejlivet en af slagsen...  Jeg har også brugt "bilolie" på alle
 >mine MC'er gennem tiden, uden problemer*. Jeg bruger Mobil Synt S med API SL
 >på VTR'en, det kan man læse lidt om på http://home20.inet.tele.dk/tfv/olie/ >
 Jeg har vist skrevet dette før, men pyt:
 Jeg har prøvet forskellige olier i min XN85 Turbo.
 Med flere typer havde jeg tydelige problemer med at få koblingen til
 at slippe, med deraf følgende vanskeligheder med at finde frigear og
 væmmelift højt klonk når 1. gear skulle lægges ind.
 Jeg landede ved Q8's  F1 fuldsyntetiske olie, der tilsyneladende
 fungerer fint.
 Der er ingen tendenser til at koblingen glider selv ved provokeret
 nedgearing med full boost på turboladeren.
 Min Paso er specificeret til at anvende Castrol GTX2 olie, der er en
 ren bilolie.
 OK; den har også tørkobling    Den får også Q8's F1 olie.
 Jeg har prøvet en af de billige olier fra Brugsen i Paso'en.
 Det var på kanten af en katastrofe.
 Olien blev pisket til mælkehvidt skum der stod ud af udluftningen.
 Hjem og skifte igen    Jeg skal ikke eksperimentere med billig olie mere. 
 >
 >* Til BSA'en skulle man dog vælge en "tykkelse" som ikke bare løb ud gennem
 >alle pakfladerne     >
 Hvis du finder et middel der kan holde olien "inde" i gamle
 englændere, så hvisk mig det lige i øret   )
 Jeg mindes min Velocette, og min kamp med at få den bare nogenlunde
 tæt    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
       Ukendt (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-01-04 20:18
 | 
 |  | 
 Steen Gruby skrev i meddelelsen
 <8cv710psdkftuup89f4lh32h9e230levc1@4ax.com>...
 >On Sun, 25 Jan 2004 17:12:00 +0100, "Orla Pedersen"
 >Hvis du finder et middel der kan holde olien "inde" i gamle
 >englændere, så hvisk mig det lige i øret   )
 >Jeg mindes min Velocette, og min kamp med at få den bare nogenlunde
 >tæt    Min fætter foreslog på et tidspunkt kølertætner i olien     mvh
 Orla
 >
 >--
 >
 >Steen Gruby
 >Suzuki XN85 Turbo
 >Ducati Paso 750
 >NSU Super FOX 1958
 >www.gruby.dk |  |  | 
        Steen Gruby (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  25-01-04 22:59
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 25 Jan 2004 20:17:52 +0100, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:
 Hej Orla.
 >
 >Min fætter foreslog på et tidspunkt kølertætner i olien     >
 Hæ, ideen er meget god   ))
 Men der skal nok mere til    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Soren Lindholt (26-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Lindholt
 | 
 Dato :  26-01-04 11:00
 | 
 |  | 
 
 Jan Strandgaard <jan@skovvej.dk> wrote in article
 <40129595$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 > Det er faktisk Zink, der er i mange bilolier. Det tilsættes for at
 nedsætte
 > friktionen internt i motoren for derved at spare energi. Problemet er
 bare,
 > at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
 > det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.
 >
 > Du skal ikke hælde olie med højere klassifikation end API SG på
 Banditten,
 > og stort set alle bilolier er højere end det.
 >
 
 Det kan jeg til nød acceptere. Men jeg kan ikke forstå hvorfor en dårligere
 (lavere kvalitets-rating) olie skal være meget dyrere en den moderne
 bilolie??
 Optrækkeri, det er hvad det er....
 
 Søren
 Tid der er spildt godt kommer ikke dårligt tilbage
 
 
 |  |  | 
    TA (07-02-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  07-02-04 03:13
 | 
 |  | "Jan Strandgaard" <jan@skovvej.dk> wrote in message
 news:40129595$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Det er faktisk Zink, der er i mange bilolier. Det tilsættes for at
 nedsætte
 > friktionen internt i motoren for derved at spare energi. Problemet er
 bare,
 > at det også nedsætter friktionen mellem koblingspladerne i din motor - og
 > det er ret svært at fjerne zink fra koblingspladerne.
 
 Er du nu sikker på det?
 
 'Zink', eller rettere zddp, har to funktioner i motorolien. For det første
 modvirker det, at olien oxiderer og dermed ødelægges af luftens ilt. For det
 andet virker det som nødsmøring ("anti-wear") når oliefilmen bliver for tynd
 og derfor ikke længere formår at holde metalfladerne adskilte. Oliefilmen
 kan blive for tynd af flere årsager: fx høj temperatur, høj belastning eller
 manglende smøring/olie-flow.
 
 Zink er især med til at smøre knasterne, hvor belastningen er større end
 oliefilmen kan bære. Zink sørger også for at smøre stemplet/stempelringene i
 den allerøverste del af cylinderen, hvor olien fordamper pga den høje
 temperatur. Desuden giver zink også vigtig smøring i startøjeblikket, hvor
 olien er løbet fra metalfladerne og hvor smøretrykket er lavt. Endelig er
 zink vigtig for smøringen af gearkassen, hvor der også forekommer høj
 belastning.
 
 Mange mc-er er fra fabrikkens side opgivet til at anvende en olie af type
 API SH (eller tidligere), der netop kendetegnes ved et stort indhold af
 zink. Svjv har man anvendt zink i motorolie siden 50'erne og dengang var der
 ingen begrænsning på indholdet af zink, men med fremkomsten af type SH blev
 indholdet begrænset til 1.200 ppm (parts-per-million) og er senere blevet
 begrænset yderligere til 1.000 ppm i type SJ og SL (xW-40 olier og tykkere
 dog undtaget). Med indførslen af den ny GF-4 standard d.å. bliver indholdet
 svjv yderligere reduceret til ca 500 ppm.
 
 I de moderne olier til biler går man efterhånden bort fra at anvende zink da
 dette skader katalysatoren. Desuden går udviklingen imod stadig tyndere
 olier for at opnå bedre brændstof-økonomi. De ny olier anvender derfor andre
 additiver, der erstatter zink og som desuden er friktionsreducerende. Disse
 additiver kan give problemer med koblingen på en mc.
 
 Men man tilsætter altså ikke zink for at reducere friktionen i motoren og
 zink giver ikke anledning til koblingsfedteri (ikke mig bekendt). Tværtimod
 er det godt i en mc-olie (og det skriver du jo faktisk også).
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik (24-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik
 | 
 Dato :  24-01-04 18:06
 | 
 |  | 
 
            KeLMeK wrote:
 > Hejsa!
 > Jeg skal til at have skiftet motorolie på banditten.... Nu var jeg lige i
 > bilka og så at de havde en shell helix plus semisyntetisk 10W-40 på tilbud.
 > Den nuppede jeg med, men er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg
 > overhovedet kan bruge den til en mc.
 > Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en af
 > dem som shell promoverer som MC olier?
 > På forhånd tak!
 >     Jakob
 > ------------------------
 > Suzuki Bandit 600 '98
 > http://www.dfmc.dk/default.asp?id=464 Nope . . . . . .
 Du kan for øvrigt få Castrol RS 4t billigt hos louis
 eller Motul 300V hos Hein Gericke i flensborg . . . og når du alligevel
 skal ned og hente øl    |  |  | 
  Gert Bo thorgersen (25-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen
 | 
 Dato :  25-01-04 01:13
 | 
 |  | 
 "KeLMeK" <jk@NOSPAMkelmek.dk> wrote in message
 news:4012756a$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hejsa!
 >
 > Jeg skal til at have skiftet motorolie på banditten.... Nu var jeg lige i
 > bilka og så at de havde en shell helix plus semisyntetisk 10W-40 på
 tilbud.
 > Den nuppede jeg med, men er efterfølgende kommet til at tænke på om jeg
 > overhovedet kan bruge den til en mc.
 >
 > Kan jeg bare bruge denn, eller skal jeg hellere returnere den, og købe en
 af
 > dem som shell promoverer som MC olier?
 >
 > På forhånd tak!
 >     Jakob
 >
 > ------------------------
 > Suzuki Bandit 600 '98
 > http://www.dfmc.dk/default.asp?id=464 >
 Du må nok levere olien tilbage og købe en decideret motorcykel olie pga. det
 med vådkoblingen.
 Jeg kom selv ind i dilemmaet, da jeg købte en off-roader,for i min BMW R100
 bruger jeg bilolietypen da jeg jo i den har separat gearkasse og motor og
 dermed tørkobling. Men da så købte off-roaderen måtte jeg til at købe olie
 beregnet til motorcykler da den jo har vådkobling. Så nu må jeg passe på
 ikke at forveksle når jeg fylder olie på.
 Mvh.
 Gert Thorgersen
            
             |  |  | 
 |  |