S-bus ekspertråd efterlyses
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 03-02-04 01:07

Jeg har søgt og fundet oplysning på nettet om S-
bus og om at forbinde ISDN-apparater, men jeg har
et par uafklarede spørgsmål, som jeg vil blive
meget taknemmelig for, hvis noget med indsigt vil
besvare:

Sp.1)
Jeg har to ISDN telefoner forbundet direkte til
NT-boksens to stik og 50 ohm terminering i boksen.
Jeg ønsker at flytte den ene telefon ca. 15 m væk
fra boksen. Kan jeg med en 15 m ledning bibeholde
denne opkobling, eller skal jeg terminere i begge
ender med 100 ohm?

Sp.2)
Hvis jeg laver en S-bus med 100 ohm terminering i
begge ender, kan jeg så stadig tilslutte et ISDN-
apparat direkte til NT-boksens andet stik?

Sp.3)
Medmindre det klart fremgår af svarene på sp.1 & 2,
hvad vil så den anbefalede opkobling være for to
ISDN apparater, eet placeret tæt ved NT-boksen og
eet placeret ca. 15 m væk?

Sp.4)
I en eventuel S-bus med flere udtag, skal disse så
forbindes parallelt? Eller med andre ord, viser
nedestående figur en korrekt S-bus (med tre udtag,
hvor x'erne er RJ45-stikkenes fire midterste ben,
og to lodretstående # er en 100 ohms modstand)?

S-BUS
x----------x---------x---------x----+
x----------x---------x---------x-# #
x----------x---------x---------x-# #
x----------x---------x---------x----+
NT- RJ45 RJ45 RJ45
box udtag1 udtag2 udtag3

På forhånd mange tak!
Mvh. Peter Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 14:11

"Peter Jacobsen" <pjac@image.dk> wrote in message
Du skal altså lige tjekke dine OE settings da du vist har sat den forkert,
så der ikke kommer piletegn. Skal sættes til Uuencode

>Sp.1)

Der sakl termineres med 100ohm i begge ender. ved at sætte NT til 100ohm
termineres den i den ene ende, men der skal så termineres ved telefonen.

>Sp.2)

Ja

>Sp.3)

Terminering ved telefonen 15 meter væk, NT sættes til 100 ohm.

>Sp.4)

Der skal også termineres i NT´en.. Det gøres som sagt ved at sætte NT´en til
100 ohm..

Ønskes der 2 strenge fra NT´en

Altså fx:

x----------x-------x---------x---------x----+
##- x----------x-------x---------x---------x-# #
##- x----------x-------x---------x---------x-# #
x----------x-------x---------x---------x----+
rJ45 RJ45 NT RJ45 RJ45
udtag1 udtag2 box udtag3 udtag4

Så sættes NT til uendelig Ohm

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 04-02-04 00:36

> "Peter Jacobsen" <pjac@image.dk> wrote in message
> Du skal altså lige tjekke dine OE settings da du vist har sat den forkert,
> så der ikke kommer piletegn. Skal sættes til Uuencode

Hej Bjarke
Jeg kan ikke selv se de piletegn, du nævner, men jeg forstår at indlæg
i nyhedsgrupper bør være Uuencode, så det har jeg sat nu. Det stod
til Mime. Tak for det, og i øvrigt tak for din besvarelse!

(Jeg tror nok, jeg forstod det med signalerne og modstandene. Det jeg
havde forsøgt at skitsere var netop, at det er de midterste/inderste to
ledere, der skal termineres, samt de yderste to ledere.)

PS. Med dit "ja" til mit sp. 2 har jeg vel fået afklaret min usikkerhed
mht. til Frank's svar.

Mvh. Peter Jacobsen

Fra : frank damgaard

Dato : 03-02-04 13:24

Peter Jacobsen wrote:

> [...]
> fra boksen. Kan jeg med en 15 m ledning bibeholde
> denne opkobling, eller skal jeg terminere i begge

15 meter er nok lige på grænsen.
Jeg ville nok still NT boks til "100" og lave
en terminering ved ISDN telefonen .

> Sp.2)
> Hvis jeg laver en S-bus med 100 ohm terminering i
> begge ender, kan jeg så stadig tilslutte et ISDN-
> apparat direkte til NT-boksens andet stik?

Der er da kun 2 stik i NT boks, så der er da ikke noget
ledig stik (1 stik til ISDN telefon, og 1 stik til
15m forlængerledning).
Men du kan lave en fordeler eller ekstra ISDN dåse m. udtag.
Så længe tilsluttet udstyr ikke er i for lang afstand, dvs.
med for lang tilslutningskabel, kan flere enheder godt kobles
ved samme udtag via fordeler eller dåse.

> [...]
> hvor x'erne er RJ45-stikkenes fire midterste ben,
> og to lodretstående # er en 100 ohms modstand)?

ja, Se http://linux.adr.dk/isdn.hml

Der skal blot termineres med 100 ohm i begge ender af bussen
(så i din tegning skal NT boks stå på 100)

--
no signature :)

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 04-02-04 00:16

"frank damgaard" <frank_spamtrap1@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med for lang tilslutningskabel, kan flere enheder godt kobles
> ved samme udtag via fordeler eller dåse.

Hej Frank, tak for dit svar!
Der er blot lige ovenstående uklarhed, jeg gerne vil have afklaret.
Det jeg mener er, at min NT-boks har to udtag (1 og 2), og dem
kobler jeg i dag to apparater direkte til. Hvis jeg nu forlænger det
ene udtag (1) med 15 meter og stiller NT-boksen til 100 ohm, kan
jeg så stadig anvende det andet udtag (2), sådan som jeg gør det
i dag?

Hmm, jeg tror jeg er ved at se lyset. NT-boksens to udtag skal blot
betragtes som to udtag på samme bus, altså noget i retning af

i dag:
50ohm -- NTboks -- udtag1 -- udtag2

efter forlængelse:
100ohm -- NTboks -- udtag1 -- udtag2 -- 15m -- udtag2' -- 100ohm

Kunne det være en måde at anskue det på?

Mvh. Peter Jacobsen

Fra : frank damgaard

Dato : 05-02-04 13:09

Peter Jacobsen wrote:

> [...]
> ene udtag (1) med 15 meter og stiller NT-boksen til 100 ohm, kan
> jeg så stadig anvende det andet udtag (2), sådan som jeg gør det

ja.

> [...]

> efter forlængelse:
> 100ohm -- NTboks -- udtag1 -- udtag2 -- 15m -- udtag2' -- 100ohm

> Kunne det være en måde at anskue det på?

ja præcis.

--
Frank Damgaard |

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 15:19

[...]

Skal lige siges at signalerne løber i 2 miderste par, og det udenom. så
modstande skal sidde på mellem pin 4/5 og 3/6 DC spændingen ligger mellem de
2 par. altså + på det ene par og minus på det andet.