Rollespill i skolen?
Fra : Matthijs Holter

Dato : 01-02-04 11:22

Hei!

Jeg vet at det i Danmark har blitt gjort en del forsøk med rollespill i
skolen. Er det noen her, som kjenner til slike forsøk - altså hvilke skoler,
eller navn på lærere som har vært involvert?

- Matthijs

Fra : Gert Hansen

Dato : 01-02-04 12:22

http://www.laivforum.dk/article.php?cid=581

"Matthijs Holter" <fjernspam.matthijs1000@fjernspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:Oq4Tb.31932$BD3.7152709@juliett.dax.net...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-02-04 15:58

On Sun, 01 Feb 2004 10:21:34 GMT, "Matthijs Holter"
<fjernspam.matthijs1000@fjernspam.hotmail.com> wrote:

>Jeg vet at det i Danmark har blitt gjort en del forsøk med rollespill i
>skolen. Er det noen her, som kjenner til slike forsøk - altså hvilke skoler,
>eller navn på lærere som har vært involvert?

Jeg har været udvikler på to større projekter i de sidste par år:
Brainbuilders og Drabssag Melved. I begge tilfælde har det primært
drejet sig om at vise forskellige aspekter af naturvidenskabelige fag.

Brainbuilders var rettet mod gymnasieelever, og omhandlede formidling
af kunstig intelligens. Projektet blev produceret af Instituttet for
Fremtidsforskning, og var støttet af Louis Petersens Legat. Spillet
blev afviklet i slutningen af 2002 på en håndfuld gymnasier:

Mere info:
Projektets website:
http://www.brainbuilders.dk/
Artikel hos Instituttet for Fremtidsforskning:
http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=733&lng=1

Drabssag Melved, der henvender sig til folkeskolens ældste klassetrin,
og som stadigvæk er i produktion, tager udgangspunkt i kriminalteknik
og retsmedicin. Spillet er primært finaniceret af
Undervisningsministeriets ITMF-pulje (ITMF = IT og Medier i
Folkeskolen), men også støttet af bl.a. Learning Lab Denmark, hos
hvem, vi i øvrigt har produceret spillet.

Mere info:
Learning Lab Denmarks projektside:
http://www.lld.dk/consortia/mathandscience/projects/crimescene/da/
Undervisningsministeriet:
http://presse.uvm.dk/nb/nb0313/kap08.htm?menuid=0520
Artikel i Søndagsavisen:
http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Info/9486660.htm
Kort beskrivelse fra en Learning Lab Denmark-messe:
http://www.linqx.dk/e/review/rollespil.php
Indslag i P3s Harddisken:
http://www.dr.dk/videnskab/harddisken/realaudi/hd_031122.ram
http://www.dr.dk/videnskab/harddisken/ugenshd/alleindslag.asp?ID=&page=5
(nederste link er nok ikke permanent)
Berlingske Tidende havde også en artikel i avisen den 5. december
2003, men den er desværre ikke tilgængelig online mere.

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!