Passiv Køling af P3
Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 14:29

Hej NG

Håber det er det rigtige sted.

Jeg kunne godt tænke mig at sætte passiv kølling på mine Dual P3 866MHz, kan
det lade sig gøre og hvilke køleelementer skal jeg i givet fald bruge??

--
Med Venlig Hilsen
Anders Ugelvig

Byt --(a)-- med @

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 26-01-04 23:35

"Anders Ugelvig" <anders_ugelvig--(at)--hotmail.com> wrote in message
> [...]
kan
> det lade sig gøre og hvilke køleelementer skal jeg i givet fald bruge??

Tjaeh. Det kan "vel godt" lade sig gøre selvom jeg ikke vil anbefale det.

Jeg går ud fra at formålet med passiv køling er, at du skal benytte maskinen
som en altid tændt maskine eventuelt i hjemmet eller i åbent kontor areal?
(det ville vel heller ikke give mening med støjdæmpning i et serverrum :).
Hvis det er tilfældet, så synes jeg du skal undersøge alternative muligheder
hvis du vil have støjdæmpet maskinen:

- whisperbox
- støjisolering af kabinettet
- vandkøling
- eventuelt at skifte til større cpu kølere der afgiver mindre støj.(papst
blæsere er rimelige)

Personligt har jeg støjdæmpet min arbejdsmaskine med nogle rimeligt
agressive støjdæmpningsmåtter (kan købes via webconsult.dk bl.a.) -
udskiftning af cpu til papst, fjernet northbridgekøleren og endeligt lavet
intermistisk ophæng til harddiske for at reducere støjen fra dem. Jeg har
også set nogle rimelig gode resultater med at bygge whisperboxes til
hjemmeservere.

Hvis du skal bruge mere info omkring støjdæmpning (eller om passiv køling er
ok) osv. så skal du næsten tage og kigge lidt indenfor
overclocker/casemodder miljøet (check evt. overclocking.dk) og læs dig frem
derefter.

Håber det hjælper, ellers må du jo råbe op!

/Martin

Fra : Peter Pan

Dato : 27-01-04 00:15

"Anders Ugelvig" <anders_ugelvig--(at)--hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Håber det er det rigtige sted.

Støj gruppen var måske mere passende?

> Jeg kunne godt tænke mig at sætte passiv kølling på mine Dual P3 866MHz,
kan
> det lade sig gøre og hvilke køleelementer skal jeg i givet fald bruge??

En Pentium 3 866 MHz afsætter ca. 23 Watt.

De få processorer som kan fåes med passiv køling (Via C3) ligger alle i 7-10
watt området. Via sætter selv en blæser på når den passere 10 Watt.

Og har du samtidig 2 af dem, og ikke noget særlig kabinet køling, går det da
helt galt.

Jeg tror du skal kigge på støjsvage kølere eller vandkøling istedet.

Mvh
Anders

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-01-04 14:04

Peter Pan wrote:
> En Pentium 3 866 MHz afsætter ca. 23 Watt.
> De få processorer som kan fåes med passiv køling (Via C3) ligger alle i 7-10
> watt området. Via sætter selv en blæser på når den passere 10 Watt.

Jeg har en workstation derhjemme fra fujitsu, hvor dens 750MHz P3'er
udelukkende er passivt kølet.. endda med en ret lille køleplade.

Der er så monteret nogle plastik-"heatpipes" der vha. den varme
lufts evne til at flyve op af trækker luft forbi kølepladen og ud af
kabinettet ..

Den bliver da godt nok ret varm, men har ikke desto mindre været
tændt ca. 2 år i træk uden problemer.

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Jonny Jensen

Dato : 11-02-04 17:50

> [...]
> watt området. Via sætter selv en blæser på når den passere 10 Watt.
>
> Og har du samtidig 2 af dem, og ikke noget særlig kabinet køling, går det

Lad os nu ikke male fanden på væggen ;)

Jeg har i min filserver herhjemme en Pentium III Xeon 600 MHz (afsætter
ifølge en chart jeg har ca 35-40 watt), 1 GB ram og 4 x 120 GB Western
Digital 7200 RPM diske. Jeg har med termisk lim monteret en profil fra en
coolermasterkøler til 99,- og smidt blæseren væk. Den bliver ikke mere end
håndlun selv ved torture tests og eneste jeg har af køling ellers er en 92
mm ved 5 volt, som trækker luft rundt i de harddiske jeg har hængende i
no-vibe rammer og det hele pakket ind i NC Magic Fleece måtter...
¨
Maskinen har kørt uden fejl eller genstart i knap 6 mdr nu, ved stue
temperature fra 17-26 grader ca. og den kan vitterligt ikke høres hvis man
befinder sig en 2-3 meter væk, ellers kun en svag summen.

Jonny.