Kørestolsafprøvning - update
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 22:19

I dag har jeg fået en Permobil Chairman 2 S til afprøvning.

Jeg skal tage mig noget sammen for ikke at beslutte mig på
stedet, så jeg siger til mig selv 4 gange i timen: "Det er en
afprøvningsstol - giv tid!".

Jeg havde jo en del problemer med at komme om hjørner
herhjemme med Roltecen, både med den forhjuls- og
baghjulstrukne. Selv en trænet forhjulskører skulle koncentrere
sig noget for at komme fra mit soveværelse til badeværelset,
uden at høvle dør og gerekter - og det med fodpladerne slået
op.

For at have en "Permobildrejenorm" bad vi konsulenten køre
en opvisningstur fra soveværelset til badeværelset - under
flere: "Her er ikke meget plads" udbrud, så fik han kringlet
Permoen igennem - med fodpladerne slået ned / i aktiv stilling.

Efter 8 timers bekendtskab klarer jeg fint min lille "dødsrute"
- endda med aktive fodplader! Jeg skal koncentrere mig,
men sammenlignet med Roltecen går det som en leg.
Affjedringen er klart en gevinst og ja, jeg har svært ved at få
armene ned

Jeg har sendt mange kærlige tanker til Søren og gruppen i
dag - uden råd herfra var Permobilen jo ikke kommet med
i overvejelserne.

Hvad Balderen angår, så fik jeg den ikke prøvet alligevel.

De kom godt nok med stolen, men med et sæde/ryglæn som
jeg hverken kunne bruge som det var, eller udstyre med mine
egne puder.

De ville have (en ikke ubetydelig) betaling for at montere et
brugbart sæde/noget upolstret, så jeg kunne bruge mine
nuværende hynder og flere gange belærte konsulenten mig
om, at en afprøvningsperiode ikke handler om siddestilling,
men om at vurdere stolens funktioner - min tillid til konsulenten
var til at overse herefter.

Ligeså stor indlevnings,- og samarbejdsevne Roltec- og
Permobilkonsulenten har vist, ligeså lille oplevede jeg
Balderens.

Hvad oplevelsen af stolene angår, så oplever jeg Balderen
som lidt leddeløs "østeuropæisk", Roltecen som solid og
funktionel "kampvognsagtig" og Permobilen som solid og
funktionel, men mere "færdig" - indtil videre har jeg ikke
lokaliseret behov for ændringer, som ikke vil kunne laves
med en standardløsning....

Den lokale ergo lyder til at ville lave en positiv indstilling
og hvis hun skulle få nej, så udtrykker terapeuterne fra
hjælpemiddelcentralen at have argumenter til en anke.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-01-04 10:47

Lotte M skrev:
> [...]
> men sammenlignet med Roltecen går det som en leg.
> Affjedringen er klart en gevinst og ja, jeg har svært ved at få

Kan det være mere perfekt - det lyder som om du har fundet et hjælpemiddel
der i dén grad gør en forskel - TILLYKKE !

> Jeg har sendt mange kærlige tanker til Søren og gruppen i
> dag - uden råd herfra var Permobilen jo ikke kommet med
> i overvejelserne.

Det er dét vi er her for - indspark af input

> [...]
> funktionel, men mere "færdig" - indtil videre har jeg ikke
> lokaliseret behov for ændringer, som ikke vil kunne laves

Det lyder stort set som en sætning min Lotte kunne ha skrevet.
Der er dog en ting ved Chairman som min Lotte ikke bryder sig om:
forlygterne er sat fast med velcro En lille pige der sidder på skødet
skal ikke spjætte meget med benene før lygterne så hænger og dingler i deres
ledning!
En fjollet løsning - den gamle, hvor lygten var skruet fast, var uendeligt
meget bedre!
Min Lotte kan ikke selv sætte lygten fast igen, når den falder af, og det
kan du sikkert heller ikke.
Permobils svar på hvorfor de er skiftet fra skue-løsningen til velcro: de
oplever at ALLE deres kunder kører lygterne af HELE tiden...
Min Lotte har aldrig kørt ind i noget som helst, for det gør man jo typisk
ikke med en Permobil. Men måske det er inkarnerede brugere af andre mærker,
der er vant til at "nå, den kan nok ikke komme rundt om det her hjørne, så
nu kører jeg bare TIL" der idag sidder i Permobil, og således får flået
lygterne af i tide og utide... Til dem er velcro vel bedst...
Men til andre der ikke kører ind i "ting", så ER det altså bedst lygten
skruet på, så man har en lygte der altid sidder pænt og nydeligt fast, og
iøvrigt altid lyser i samme retning

> Den lokale ergo lyder til at ville lave en positiv indstilling
> og hvis hun skulle få nej, så udtrykker terapeuterne fra
> hjælpemiddelcentralen at have argumenter til en anke.

Når man læser det du skriver, så lyder det bestemt også som om, at du i
Chairman2 har fundet et hjælpemiddel som vil fungere bedre end de andre du
har prøvet
Og det er jo dét det hele handler om

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 16:38

Søren C. Fischer skrev i <news:ParQb.33$FJ4.26@news.get2net.dk,>:

> Kan det være mere perfekt - det lyder som om du har fundet et
> hjælpemiddel der i dén grad gør en forskel - TILLYKKE !

Jo tak, jeg hejser ikke flaget før jeg har set en bevilling .... hmmm...
stolen stadig under afprøvning

> Der er dog en ting ved Chairman som min Lotte ikke bryder sig om:
> forlygterne er sat fast med velcro

På afprøvningsstolen sidder lygterne solidt monteret, så det har
de åbenbart rettet - hastigheden er også justeret op.

> Men måske det er inkarnerede brugere af
> andre mærker, der er vant til at "nå, den kan nok ikke komme rundt om
> det her hjørne, så nu kører jeg bare TIL"

Så'n plejer jeg ikke at færdes, men jeg kender godt typen

> Når man læser det du skriver, så lyder det bestemt også som om, at du i
> Chairman2 har fundet et hjælpemiddel som vil fungere bedre end de andre
> du har prøvet

Jeg ville ha' været godt tilfreds med en Roltec, det er en fin stol og
konsulenten er kompetent, lyttende og yder fin service - alt andet lige, så
havde Roltecen været en markant forbedring!

Permobilen er bare lidt bedre og mere færdig - og så er den affjedret

Jeg fik i øvrigt fortalt, at Permobil for nogle år siden havde problemer,
der i årevis har givet dem et dårligt ry - indtil videre, så har jeg kun roser
til Permobil!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-01-04 17:03

Lotte M skrev:
> Jeg fik i øvrigt fortalt, at Permobil for nogle år siden havde
> problemer,
> der i årevis har givet dem et dårligt ry - indtil videre, så har jeg
> kun roser til Permobil!

Ok...
Det har vi nu ikke hørt noget om, men Lotte har også kun haft sin Chairman
(hun har stadigvæk den samme) siden 1996

Den har undervejs undergået 2 batteriskift, 1 skift af styreboks i
joysticket og 1 gang justering/rensning af drivsystemet/akslerne (ikke
udskiftet motorer), samt 1 udskiftning af oplader da den gamle brændte
sammen efter 4 år.
(Der er sikkert skiftet et eller andet yderligere som jeg ikke kan huske
lige nu...)

Hendes står iøvrigt på temmelig høj hastighed i trin 3, hvilket
konsulenterne påtaler hver evig eneste gang de kommer i nærheden af den. De
mener at det smadrer motorerne, og ødelægger drivskaler m.v. Men det har dog
immervæk holdt i foreløbigt 6 år nu

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 19:34

Søren C. Fischer skrev i <news:EGwQb.1360$4_2.501@news.get2net.dk,>:

> Ok...
> Det har vi nu ikke hørt noget om, men Lotte har også kun haft sin
> Chairman (hun har stadigvæk den samme) siden 1996

Det var terapeuterne fra HC der nævnte det og konsulenten vedgik
straks, at det er sandt og han arbejder på at få "hul igennem" hos de
forskellige myndigheder.

> [...]
> sammen efter 4 år.
> (Der er sikkert skiftet et eller andet yderligere som jeg ikke kan huske

Det er ikke mange reparationer, lidt på niveau med det jeg hører fra
Roltecbrugerne. I øvrigt har jeg hørt en fugl pippe om, at den nye Rolltec
ikke er så solid som den gamle og styringen er upræcis.

På Velaen har jeg skiftet batterier hver 12-18 måned, skift af dæk og
batterier er sket med nogenlunde samme frekvens.

> [...]
> De mener at det smadrer motorerne, og ødelægger drivskaler m.v. Men det
> har dog immervæk holdt i foreløbigt 6 år nu

Pudsigt, indtil videre er jeg også landet på 3 som passende default - det
er nok ikke helt svarende til Lottes indstilling, for "min" stol kører jo op til
10 kmt - i øvrigt en af de ting jeg ikke har afprøvet endnu.

Det vil godt nok blive nedtur, hvis jeg skal gennem en anke - uha. Det
er helt tydeligt, at min dårlige siddestilling i Velaen er en smerte og
krampe-trigger - til maj er det 2 år siden jeg væltede og stolen blev slået
skæv, siden da har min fysik været ualmindelig ringe, med mange og
lange perioder hvor jeg har været indisponibel. En ny stol er naturligvis
ikke en mirakelkur, men meget tyder på, at den bedre siddestilling gør
min fysiske tilstand bedre og mere stabil.