LotR nedtur
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 23-01-04 21:07

Per 23. Januar lukker Decipher sin rollespilsdesign afdeling i LA. Det var
dem der gik og puslede med Lord of the Rings og Star Trek.

Vi tager den i langsom gengivelse:

1) Firma med stor pengetank.

2) Årtiets licens + stor licens.

3) Fiasko.

Tankevækkende.

Hilsen Mads

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-01-04 11:09

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:

> Per 23. Januar lukker Decipher sin rollespilsdesign afdeling i LA. Det var
> dem der gik og puslede med Lord of the Rings og Star Trek.

> [...]

Stor licens = dyr licens. Så hvis man ikke sælger nok af sit produkt,
så dør man.

Det var nogenlunde det samme (kombineret med at Tolkien Enterprises
var meget ufleksible som kreditorer), der fik ICE (udgiverne af de
gamle Middle Earth Roleplaying system) til at gå ned. ICE er dog så
siden genstartet og har lavet et nyt spil baseret på deres gamle
Rolemaster.

West End Games, der lavede det første Star Wars rollespil (som i
øvrigt var ret godt), havde lignende problemer.

Det lader til at filmselskaber og andre rettighedshavere har ret
opskruede forventninger til salg af rollespil baseret på filmlicenser.
De sammenligner måske med D&D eller med salg af brætspil baseret på
samme filmlicens.

   Torben

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 26-01-04 19:22

> [...]
> opskruede forventninger til salg af rollespil baseret på filmlicenser.
> De sammenligner måske med D&D eller med salg af brætspil baseret på

Filmselskaber kræver selvfølgeligt alt det de kan - det er ikke deres job at
være "rimelige" eller "realistiske".

Det utrolige er at rollespilsfolk igen og igen køber licenser i dyre domme i
håb om at "de millioner der elsker Star Wars" eller "de titusinder der læser
Rasmus Klump" pludselig, alle som en, vil kaste sig over et licens
rollespil.

Selv rollespillere der er fanatiske Lords of the Rings fans bruger jo bare
det system de plejer (GURPS, D20, hvadend) til deres LotR champagner.

Hilsen Mads

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 26-01-04 20:07

"Mads Jakobsen" <caltropp@yahoo.dk> writes:

> Per 23. Januar lukker Decipher sin rollespilsdesign afdeling i
> LA. Det var dem der gik og puslede med Lord of the Rings og Star
> Trek.

For et par uger siden bladrede jeg kort i et rollepil om ringenes
herre. Der var en masse farvebilleder fra filmen, men det virkede
ikke som om at der var særligt meget mere at komme efter. Jeg havde
lidt på fornemmelsen at det var et rollespil der handlede om en film.

Jeg må indrømme at jeg ikke nåede at læse særligt grundigt i bogen.
Det må man vist heller ikke i nede i Fantask, medmindre man har tænkt
sig at købe.

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-01-04 11:09

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) writes:

> [...]
> ikke som om at der var særligt meget mere at komme efter. Jeg havde
> lidt på fornemmelsen at det var et rollespil der handlede om en film.

Deciphers Ringenes Herre spil har fået rimeligt gode anmeldelser, og
dækker mere end bare filmen. Det er dog blevet kritiseret for at have
for meget magi.

I bøgerne/filmene er det jo kun ganske få, der kan lave magi, og
Gandalf, Sauron og Saruman er ikke engang mennesker. De er alle
Maiar, men ikke samme type -- Troldmændene (inkl. Radagast, Pallando
og Alatar) er Istari Maiar, mens Sauron og Balrog'en er faldne Maiar
(korrumperet af den faldne Valar Melkor/Morgoth). Maiar er en slags
mindre engle - skabt som Iluvatars tjenere, men mindre kraftfulde end
Valarerne.

I spillet er det muligt for bl.a. mennesker at blive magikere. Der er
et spinklet belæg i bøgerne for for denne mulighed, idet Gandalf ved
Morias port siger "I once knew every spell known to elf, dwarf and
man", hvilket tyder på at mennesket i hvert fald på et tidspunkt
kendte til magi.

   Torben

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 27-01-04 18:53

> [...]
> known to elf, dwarf and man", hvilket tyder på at mennesket
> i hvert fald på et tidspunkt kendte til magi.

Og så er der The Witch-King of Angmar, som senere blev leder for Nazgul.
Folkene fra Numenor var i hvert fald i stand til at lave magiske våben,
hvilket tyder på et vist kendskab til magi. Og Gandalf er på et tidspunkt
usikker på om The Neuromancer virkelig er Sauron, hvilket må betyde at det
kunne være et menneske eller i det mindste en elver.

Jeg giver dig ret i at menneske-magi ikke ligefrem er noget der gennemsyrer
Ringenes Herre, men man kan argumentere for at det er fordi Sauron ville
opdage udøverne og enten udslette eller korrumpere dem (det er det argument
der bruges i MERP 2nd edition). Og når nu rollespillere så gerne vil spille
magikere, hvorfor skal de så ikke have lov?

- Klaus

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-01-04 11:19

"Klaus Æ. Mogensen" <klaudiusNOSPAM@get2net.dk> writes:

> Og Gandalf er på et tidspunkt usikker på om The Neuromancer virkelig
^^^^^^^^^^^
> er Sauron, hvilket må betyde at det kunne være et menneske eller i
> det mindste en elver.

Du mener vel "Necromancer"? Det er jo ikke Gibson, det her.

   Torben

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 27-01-04 19:17

> Deciphers Ringenes Herre spil har fået rimeligt gode anmeldelser, og
> dækker mere end bare filmen. Det er dog blevet kritiseret for at have
> for meget magi.

LotR er også blevet kritiseret for overhoved ikke at være spilletestet.

Et helt spil lavet på fornæmmeren. Gys.