Skat og legater
Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 21-01-04 19:46

Fra : Rasmus

Dato : 21-01-04 22:50

"Kaare Brandt Petersen" <kbp@imm.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.HPP.3.96.1040121194049.14226A-100000@isp...
> [...]
>
> Haaber at det er den rette nyhedsgruppe for skatterelaterede spoergsmaal
> ogsaa
>
> Jeg er ph.d. studerende og er paa et udlandsophold i USA for et halvt aars
> tid. Til det udlandsophold har jeg modtaget et par legater og nu ved jeg
> ikke om jeg skal betale skat af dem. I skatten 2003 er der to kategorier
> af ph.d. studerende - den ene skal betale skat af legater og den anden
> skal ikke. Men det er taaget for mig hvad der afgoerer om man er den ene
> slags eller den anden.
>
> Er der nogle der har erfaring med skatteregler for legater til ph.d.

I aviserne siden Nytår har der været en debat fordi nogle skulle betale kæmpe restskatter
netop af modtagne stipendier i udlandet !
Prøv at søge eks. Politiken og Berlingeren JP også på "udlandsophold stipendier legater"
og du får svar.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-01-04 20:08

Kaare Brandt Petersen <kbp@imm.dtu.dk> writes:

> [...]
> skat af legater og den anden skal ikke. Men det er taaget for mig
> hvad der afgoerer om man er den ene slags eller den anden.

Ph.D.-foreningen på DTU er tilsyneladende ved at lave en vejledning.
Jeg fandt denne side med google:
http://www.gbar.dtu.dk/~phd/www-filer/newslett/nr3_2003.htm

Jeg har snakket med nogle folk der har motaget et rejselegat for
matematikandidater. De siger at der for forskel på hvordan
skatteforvaltningerne i de forskellige kommuner fortolker reglerne, så
måske bør du checke med din lokale skatteforvaltning før du tager
afsted.

Jeg synes at jeg kan huske noget med at Ph.D. studerende er
skattefrie, hvis de er væk over et halvt år, men jeg kan ikke huske
detaljerne ...

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/