Udligningsafgift fo
Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-01-04 13:51

Er lige blevet bekendt med der også er noget der hedder
udligningsafgift for disel-biler.... Troede indtil nu det var
vægtafgiften *SS*

Er der nogen der har invalidebil - som får denne betalt?

- Jeg har fået det hidtil - pga. en fejl - men får det ikke på min
kommende bil.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Robert P

Dato : 21-01-04 15:11

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:5bts00llbj4lk2b9f0rqq0bofredlns6nc@4ax.com...
> [...]
>
> Er der nogen der har invalidebil - som får denne betalt?
>
> - Jeg har fået det hidtil - pga. en fejl - men får det ikke på min

Udligningsafgiften er forskellen i indkøbspris på den bevilgede benzindrevne
invalidebil og den ønskede dieseldrevne udgave af samme.

Lisbeth er bevilget en Citroën Jumper - mellemlang med højt tag og
bensinmotor. Den findes ikke i modellisten, men skal slåes op på Citroëns
eget forhandlernet. For Lisbeth betyder det en udligningsafgift på 7000,-;
som vores kommune fortalte os, gerne må tages fra salgsprisen af vores
nuværende invalidebil.

Dertil kommer en årlig 'brændstofs'afgift. Den er ikke stor.

Hilsner RobertP

---

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-01-04 22:47

On Wed, 21 Jan 2004 15:11:07 +0100, "Robert P"
<robertr@post.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>nuværende invalidebil.
>

>Dertil kommer en årlig 'brændstofs'afgift. Den er ikke stor.

Nu er jeg lidt forvirret - for den udlingsafgift jeg netop i dag har
fået forklaret hos kommunen er en årlig afgift.

På min nuværende bil er den 1.230 - måske har jeg ikke helt forstået
hvorfor - og med hvilket formål den er indført i DK - men sådan er der
jo så meget man ikke altid forstår ved samfundet *SS*

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 21-01-04 23:46

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:gmst00ph9e8qvsuhbmnsoo2sfh10a9rbmu@4ax.com...

> [...]
> hvorfor - og med hvilket formål den er indført i DK - men sådan er der
> jo så meget man ikke altid forstår ved samfundet *SS*

Ja det er korrekt at man med diselbil selv skal betale den tillægsafgift på
kr. 1.230,- det vægtafgiftsmæssigt er dyrer at køre diselbil. En
benzinbils-vægtafgift refunderes 100% men diselbils-tillægsafgiften skal man
selv betale.

Jeg har aldrig fået refunderet denne diselbilsafgift, men jeg skal da ikke
udelukke, at der er nogle der har.

Mvh.
Dorthe Lykke Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-04 09:20

Dorthe Lykke Sørensen skrev i <news:400f0135$0$17606$ba624c82@nntp01.dk.telia.net,>:

> Jeg har aldrig fået refunderet denne diselbilsafgift, men jeg skal da
> ikke udelukke, at der er nogle der har.

Jeg har kendskab til en sag, hvor kommunen indstillede en dieselbil
som billigst og bedst egnet, dette uden dieselvalget var begrundet i
brugerens kørselsbehov. Her er den årlige dieselafgift blevet bevilget.

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 22-01-04 21:24

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> wrote in message news:400f87ad$0$5809>
> Jeg har kendskab til en sag, hvor kommunen indstillede en dieselbil
> som billigst og bedst egnet, dette uden dieselvalget var begrundet i
> brugerens kørselsbehov. Her er den årlige dieselafgift blevet bevilget.

Vil det sige, at i de tilfælde hvor dieselbil er eneste mulighed, er der
mulighed for at få afgiften refunderet?

--
Karl Ejnar

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-01-04 17:03

On Thu, 22 Jan 2004 21:23:43 +0100, "Karl Ejnar Christensen"
<a.b@c.mail.dk> wrote:

>Vil det sige, at i de tilfælde hvor dieselbil er eneste mulighed, er der
>mulighed for at få afgiften refunderet?

Det var det jeg fik at vide at der IKKE var mulighed for.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 21:17

Karl Ejnar Christensen skrev i <news:40103086$0$27432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,>:

> Vil det sige, at i de tilfælde hvor dieselbil er eneste mulighed, er der
> mulighed for at få afgiften refunderet?

I det tilfælde jeg kender til er kompensationen bevilget som handicapbetinget
merudgift, med hjemmel i Servicelovens §84.

Der er ikke bevilget kompensation for afgiften i amtskommunen sammen
med bilen, men efterfølgende af primærkommunal sagsbehandler.

Så vidt jeg kan se, efter en skimning af bilbekendtgørelsen (der hjemler
afgiftsnedsættelsen) og §84 vejledningen, så står der ikke, at restafgiften
/ikke/ må bevilges - derfor tænker jeg, at det kan være som feks med
egenbetalingen af batterier til el-kørestol, at det er muligt at bruge §84.