GURPS ????
Fra : Mikkel H. Petersen

Dato : 16-01-04 21:19

nu spørger jeg HELT sikkert dumt.. men hvad er det lige GURPS er?

jeg har selv spille AD&D 2nd ED. men har aldrig hørt om GURPS... sikkert
fordi de to ting ikke har en skid med hinanden at gøre... ;) men vil stadige
gerne lige vide hvad det er.

Mikkel

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 16-01-04 21:53

GURPS er et rollespils system udgivet af Steve Jackson Games, jeg mener at
huske at det står for Generic Universial Role Playing System.

At det er Generic / Universial giver sig udtryk i at det påstås at kunne
bruges til alt; man skal altså kunne lave western helte, jedi riddere, og
hulemænd med de samme regler uden besvær.

GURPS er et point based system, dvs. at du køber alle din figurs egenskaber,
i modsætning til et nogle andre spil hvor du ruller terninger for nogle af
egenskaberne.

GURPS er uden tvivl et af de helt store klassiske rollespilssystemer, men
efter min mening trænger det til en ny udgave - tiden har ikke været blid
overfor GURPS. Jeg synes også at GURPS svigter i netop det som er spillets
kerne: priserne for alle de egenskaber man kan købe er ikke afbalanceret på
nogen måde, men på det nærmeste tilfældige.

Hilsen Mads

Hvad er GURPS? Hvad betyder WoD? Hvem er Steve Jackson?

Fra : Mikkel H. Petersen

Dato : 16-01-04 22:40

okay... ved ikke lige om det lyder som noget for mig... da jeg er mere til
d20 systemet.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 17-01-04 13:30

De store forskelle på GURPS og D20 er:

GURPS bruger 3d6 og D20 bruger (måske?) D20. Det giver en anden
sandsynligheds fordeling.

GURPS har ingen classes - man kan lave en spellcaster barbar hvis man kan få
ens points til at passe.

GURPS har ingen levels. Du bliver bedre til hver evne for sig, og du vælger
selv hvad du vil blive bedre til.

GURPS bøger er helt anderledes en D20 bøger. GURPS udgiver setting og genre
bøger, som købes og læses af folk der slet ikke spiller GURPS. Jeg er f.eks.
med stor fornøjelse i gang med at læse GURPS Castle Falkenstein, selvom jeg
ikke kan lide GURPS systemet.

GURPS er billigere end D20. Men behøver kun en bog for at spille GURPS.

Hilsen Mads
"Mit kongerige for et gratis rollespil på 50 sider!"
"Klik på http://dk.groups.yahoo.com/group/rollespildk/, deres majestæt"

Fra : Mikkel H. Petersen

Dato : 17-01-04 14:17

lyder ikke lige som noget for mig... tror nu jeg holder mig til AD&D 2d.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 17-01-04 23:47

Jeg prøver ikke at sælge dig noget. Du spurte hvad GURPS var, og jeg
svarede.

Hilsen Mads

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 18-01-04 11:06

> Jeg prøver ikke at sælge dig noget. Du spurte hvad GURPS var, og jeg
> svarede.

Jeg synes at du kommer med rigtig mange gode indlæg og svar, også selvom jeg
ikke er helt enig i dem alle, men kunne du ikke lige se lidt på
nedenstående:

Det ville gøre det nemmer at læse dine svar.

Lars

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 18-01-04 13:44

> Det ville gøre det nemmer at læse dine svar.

Det kan du måske have ret i, men i dette tilfælde er der tale om:

1) To forgående posts på en sætning hver fra Mikkel H. Petersen. Afleveret
på kort tid. Det skulle være til at overskue.

2) En tråd der, takket være Mikkel H. Petersens indstilling, har bevæget sig
fra det fælles ("Hvad er GURPS?" og "GURPS kontra D20") til det private
("Hvad har M.H. Petersen lyst til at spille*"). Så jeg gætter at andres
interesse i tråden er lille.

3) Muligvis en misforståelse af privat karakter, hvor M.H. Petersen
forveksler mig med den nordsjællandske gruppe der har en plads ledig i et
GURPS / FR spil.

* M.H. Petersen må selvfølgelig spille hvad han vil, og han står ikke på
nogen måde til regnskab for at forklarer sine valg hvis han ikke ønsker.

Hilsen Mads

Fra : Mikkel H. Petersen

Dato : 18-01-04 13:54

det ved kjeg godt... og det var heller ikke meningen at mit svar skulle lyde
sådan... jeg er meget taknemlig for dine svar...

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 18-01-04 11:09

"Mikkel H. Petersen" <mikkel@fritzen.dk> skrev i en meddelelse
> lyder ikke lige som noget for mig... tror nu jeg holder mig til AD&D 2d.

Hmm... så når du kan lide leverpostej, så skal du aldrig prøve et stykke med
spegepølse?

GURPS kan byde på meget som AD&D ikke kan, også selvom jeg synes at GURPS er
et dårligt system (men den dsikussion har vi været igennem).

Du kan sikkert låne GURPS på dit bibliotek, eller få den til at skaffe det
hjem fra et andet bibliotek. Så kan du i det mindste se på det før du
udtaler dig om det er noget for dig.

Lars

Fra : Clemmensen

Dato : 07-02-04 09:02

> [...]
>
> GURPS kan byde på meget som AD&D ikke kan, også selvom jeg synes at
GURPS er et dårligt system (men den dsikussion har vi været igennem).

Det ville helt sikkert kunne udvidde din horisont! Kun at spille en
slags rollespil, gør rollespillere snævertsynede.. Der er så mange spændende
og interessante måder at gøre tingene på i andre rollespil, det er bare
surt, at så få "tør" prøve noget som er alt for forskelligt i forhold til
det de plejer at spille..

Der findes intet perfekt rollespil, men lidt indsigt i andre
regelsystemer, kan gøre ens "plejer-system" noget mere interesant, hvis man
tør ændre i det.. :0)

Har du f.eks. aldrig syntes at det var mærkeligt at Rangers kunne slås
med to våben, når Fightere ikke kunne? Eller hvorfor skal en AD&D kamprunde
vare et helt minut? Det er jo oceaner af tid.. Det er "umiddelbart åndsvage"
regler man kunne få noget viden om fra andre systemer og ved at ændre dem
gøre sit eget system mere spilbart..

AD&D er i min mening et irriterende system. Alt for mange klodsede og
"ulogiske" regler..

Så udvid din verden, prøv noget andet og lad dig inspirere.. Og husk:
Troldmænd i GURPS er også rigtig seje og meget nemmere at tilpasse til dig
og din "stil", end de f.eks. er i AD&D.. :0)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-02-04 16:00

"Clemmensen" <clemmensen@webspeed.dk> writes:

> AD&D er i min mening et irriterende system. Alt for mange klodsede og
> "ulogiske" regler..

Ganske enig. Jeg synes de har gjort et godt arbejde i at lave et nyt system
til D&D (3Ed). Men selv der laver men jo sine egne ændringer nar man synes
det er nødvendigt.

/L