Hardwareopgradering - spørgsmål
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 13:55

Greetings!

Jeg har fået nogle stumper i overskud som jeg har besluttet skal komme
OS/2-maskinen til gode.
Det drejer sig om et bundkort men en defekt IDE-kanal - maskinen skal
slet ikke bruge IDE, så det går vel nok?!

Og hvad med grafikkort?
Hvad er der god support for idag?

Og hvad med netkort?

Maskinen kører Warp Connect.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Knud

Dato : 14-01-04 22:24

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> Det drejer sig om et bundkort men en defekt IDE-kanal - maskinen skal
> slet ikke bruge IDE, så det går vel nok?!

Sålænge den er defekt på en måde så systemet ikke kan se forskel på om
det ude enheder på eller defekt, skulle det være ok.

> Og hvad med grafikkort?
> Hvad er der god support for idag?
>
> Og hvad med netkort?

Det er lettere at svare hvis du fortæller hvilke stumper du har og hvad
du prioriterer højst

> Maskinen kører Warp Connect.

Det er vist uden betydning

Knud Ch.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 23:03

In article <nsiNb.2468$VC6.761@news.get2net.dk>, knud-
ch.skrald@nypost.dk says...

> Det er lettere at svare hvis du fortæller hvilke stumper du har og hvad
> du prioriterer højst

Jeg har ingenting, det er bla. derfor jeg spørger...

Den nuværende er baseret på VLB, men det holder jo ikke længere. Den
bliver forsynet med en Tekram 390F, istedet for den Adaptec AHA2842 jeg
har nu.

Jeg mangler bare grafikkort og netkort. Jeg ved ikke hvad der findes
support for, så jeg vælger det der er bedst supporteret. Livet er for
kort til alfa-drivere...

Lydkortet bliver enten SB16 eller Gravis Ultrasound MAX.

Fra : Knud

Dato : 14-01-04 23:16

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <nsiNb.2468$VC6.761@news.get2net.dk>, knud-
> ch.skrald@nypost.dk says...

> Jeg har ingenting, det er bla. derfor jeg spørger...

Ud over motherboard'et !

Jeg misforstod, troede du en del stump(er).

> Jeg mangler bare grafikkort og netkort. Jeg ved ikke hvad der findes
> support for, så jeg vælger det der er bedst supporteret. Livet er for
> kort til alfa-drivere...

Realtek 8139 baserede kort er billige (50 kr) og godt supporteret.
De er ikke verdsmester i lavt CPU load men til alm. brug kan jeg ikke se
det betyder noget.

Grafikkort er jeg selv lidt undersøgelses fasen til en kommende ny PC

AGP kort ?

Hvis så, er ATI vist bedst supp. via scitech snap drivere
Nvidia dårligt da Scitech ikke kan få nogen info fra dem men lave alt ud
fra Linux verdenen.

> Lydkortet bliver enten SB16 eller Gravis Ultrasound MAX.

Har jeg ingen ide om bruger ikke lyd.

Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 02:31

In article <McjNb.2518$%E7.1834@news.get2net.dk>, knud-
ch.skrald@nypost.dk says...

> Ud over motherboard'et !
> Jeg misforstod, troede du en del stump(er).

Ja, motherboard, CPU (PII-400), RAM (256 MB), lydkort, SCSI-controller
og diske

> Realtek 8139 baserede kort er billige (50 kr) og godt supporteret.

Okay. Det er billigere end Intel og må virke i første omgang.

> AGP kort ?

Ja, måske.

> Hvis så, er ATI vist bedst supp. via scitech snap drivere
> Nvidia dårligt da Scitech ikke kan få nogen info fra dem men lave alt ud
> fra Linux verdenen.

Okay. Havde faktisk ikke umiddelbart tænkt på hverken ATI eller NVidia,
da maskinen ikke kommer i nærheden af 3D. Jeg havde tænkt mig noget
brugt fra Matrox. Er det brugbart?

> Har jeg ingen ide om bruger ikke lyd.

Jeg ved at de begge er godt supporteret. GUS MAX'et sidder i det
nuværende setup.

Fra : Knud

Dato : 15-01-04 07:38

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, motherboard, CPU (PII-400), RAM (256 MB), lydkort, SCSI-controller
> og diske

> Okay. Det er billigere end Intel og må virke i første omgang.

Jeg har brugt 4 af dem, den ene som pcmcia og der har ikke været
problemer relateret til dem.

> Ja, måske.

> Okay. Havde faktisk ikke umiddelbart tænkt på hverken ATI eller NVidia,
> da maskinen ikke kommer i nærheden af 3D. Jeg havde tænkt mig noget
> brugt fra Matrox. Er det brugbart?

Jeg vil umiddelbart tro at hvis du ikke skal bruge "fancy" features er
det vist ikke så vigtigt hvilket kort, bare Scitech supp. det.

Jeg bruger et S3 Virge PCI og udover at scitech driverne er langsommere
end IBM's gradd specifikke S3 driver, så virker det fint.

matrox har haft egene OS2 drivere, de er også kendt for at have en god
signal kvalitet, jeg har modificeret de billige Tseng og S3 kort jeg har
brugt for at få en fornuftig signalkvalitet ved 1280*1024.

Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 10:03

In article <4006355a$0$29405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, knud-
ch.skrald@nypost.dk says...

> Jeg vil umiddelbart tro at hvis du ikke skal bruge "fancy" features er
> det vist ikke så vigtigt hvilket kort, bare Scitech supp. det.

Scitech er noget man betaler ekstra for, right?

> Jeg bruger et S3 Virge PCI og udover at scitech driverne er langsommere
> end IBM's gradd specifikke S3 driver, så virker det fint.

Dvs et S3 med IBM's egne drivere er en udemærket løsning?

> matrox har haft egene OS2 drivere, de er også kendt for at have en god

Jamen, så bliver det jo nok et Matrox-kort

> signal kvalitet, jeg har modificeret de billige Tseng og S3 kort jeg har
> brugt for at få en fornuftig signalkvalitet ved 1280*1024.

Jeg skal sikkert ikke over 1024x768.

Den nuværende maskine har et Video7 S3 kort (VLB) med Video7's egne
drivere. Det virker rigtigt godt, men jeg kan jo desværre ikke tage det
med til den nye maskine :-/

Fra : Knud

Dato : 15-01-04 12:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <4006355a$0$29405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, knud-
> ch.skrald@nypost.dk says...

> Scitech er noget man betaler ekstra for, right?

Hvis du har en ecomstation er den med som en Scitech /SE fra IBM

> Dvs et S3 med IBM's egne drivere er en udemærket løsning?

Jeg har ikke kunnet få gengrad til at virke men den specifikke S3 GRADD
er ok og rimelig hurtig.

Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 13:03

In article <400679a1$0$29327$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, knud-
ch.skrald@nypost.dk says...

> Hvis du har en ecomstation er den med som en Scitech /SE fra IBM

Jeg har kun Warp's

> Jeg har ikke kunnet få gengrad til at virke men den specifikke S3 GRADD
> er ok og rimelig hurtig.

Okay.

Det ender nok med et Matrox-kort. De koster jo ikke alverden idag

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-01-04 14:46

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har kun Warp's

Det er vist nok til en ældre version af Scitech Display Doctor. Du kan
hente den via nedenstående adresse, hvor du også kan læse lidt om de
forskellige versioner. Du skal vist have fat i version 704, hvis du vil
undgå registreringskrav.

http://www.warpupdates.mynetcologne.de/english/hard_gradd.html

Direkte link til 704:
ftp://service.boulder.ibm.com/ps/products/os2/os2ddpak_cur/sddse704.exe

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : steen

Dato : 16-01-04 13:36

On Thu, 15 Jan 2004 09:02:30 UTC, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Dvs et S3 med IBM's egne drivere er en udemærket løsning?

Jeg smider gerne mit S3 Trio 3D 2xAGP i en kuvert - det skal kun koste
dig portoen? Kører som nævnt helt fint med IBM driverne.

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 23:25

In article <lo0ibIL54jsd-pn2-efr8o28jQCuy@localhost>,
bondos@_PIST_paradis.dk says...

> Jeg smider gerne mit S3 Trio 3D 2xAGP i en kuvert - det skal kun koste
> dig portoen? Kører som nævnt helt fint med IBM driverne.

Tak skal du ha'. Send mig venligst en email, da jeg ikke kan få Gravity
til at sende emails for tiden. Fjern .invalid fra mailadressen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 15-01-04 15:07

On Thu, 15 Jan 2004 02:30:38 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

<snip>

>Okay. Havde faktisk ikke umiddelbart tænkt på hverken ATI eller NVidia,
>da maskinen ikke kommer i nærheden af 3D. Jeg havde tænkt mig noget
>brugt fra Matrox. Er det brugbart?

Så længe det ikke er et Parhelia er det ganske fint .... der er fnidder
med Scitechs NDA, så de har endnu ikke fået hverken specs eller
referancehardware.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
jacta alea est (the die is cast) - (JC)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 16:06

In article <syljurrygvfpnyvqx.hrjp3y0.pminews@news.tele.dk>,
flywheel@tiscali.dk says...

> Så længe det ikke er et Parhelia er det ganske fint .... der er fnidder

Millenium kan fås til en hundredelas - det er sådan et jeg satser på.

> med Scitechs NDA, så de har endnu ikke fået hverken specs eller
> referancehardware.

Okay.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 18:06

In article <MPG.1a70caa5c634e95e989a1e@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Millenium kan fås til en hundredelas - det er sådan et jeg satser på.

Og det blev købt.
Nu håber jeg bare på at få et Intel netkort.

Fra : Knud

Dato : 15-01-04 22:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> Og det blev købt.
> Nu håber jeg bare på at få et Intel netkort.

(grafik)Brugt, hvor ?

Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 23:27

In article <gtDNb.4565$XN6.4209@news.get2net.dk>, knud-
ch.skrald@nypost.dk says...

> (grafik)Brugt, hvor ?

I dk.marked.privat.edb.intern, hvis ellers sælger vil svare på den mail
han har bedt mig om at sende ham. :-/

Fra : Allan

Dato : 17-01-04 01:46

On Thu, 15 Jan 2004 13:07:10 UTC, "Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> wrote:

> On Thu, 15 Jan 2004 02:30:38 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:
>
> <snip>

> Så længe det ikke er et Parhelia er det ganske fint ....

... men egentlig ikke nogen synderlig god investering længere.

Jeg har et G550 og et Radeon 9200, som jeg har testet på samme maskine.
ATI kortet er 3x ! så hurtigt som Matrox. I OS/2 under nyeste Scitech Snap.
Testet med Sysbench - og dermed intet andet end 2D.

Det overraskede mig gevaldigt, da ATI kortet er billigere end Matrox.
( og begge har stort set samme features (Dual output og TV-out ).

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-04 09:43

In article <YEdw17zDmnZd-pn2-jFCEeU8Hdp3Q@obelix.warpspeed.dk>, allan2
@warpspeed.dyndns.dk says...

> Jeg har et G550 og et Radeon 9200, som jeg har testet på samme maskine.
> ATI kortet er 3x ! så hurtigt som Matrox. I OS/2 under nyeste Scitech Snap.

Hvad er forskellen på Parhelia og G550?
Parhelia har et pænere billede.

> Det overraskede mig gevaldigt, da ATI kortet er billigere end Matrox.
> ( og begge har stort set samme features (Dual output og TV-out ).

Der er andet en hastighed. Der er også billedkvalitet.