hierakiet handelsskole HG/HH individuelt
Fra : Kristian Haas

Dato : 08-01-04 15:06

Hej alle sammen

jeg er handelsskole elev, på en HG uddannelse, og intete ondt om denne
uddannelse for den er skam meget god, men mine med kammerater på
uddannelsen, ser det som en udd. bare til ren afslapning, hvoraf hvis man
tager en elev fra HH og kigger på en elev fra HG kan man se en stor forskæl
på de to elever, jeg oplever tit og ofte elever på en HG drive den af.
desværre kan man sige at personen bare driver den af i stedet for at lave
noget, hvad kan man som elev gøre for at få resten af eleverne med til
aktiviteter i skoletiden og eller uden for skolen, skal siges at jeg er
kasser i vores elevråd og at jeg angagere mig meget i skolen, selvom man
kigger på at jeg er HG tror mange jeg er HH. hvorfor tror man tit, at den
elev som angegere sig er HH, er det fordi hierakiet siger, HG er nogen som
er umotiveret eller hvordan, jeg kunne godt tænke mig at få noget respons på
den her, for sikkert mange oplever det samme på deres handelsskole, eller
måske bare en alm. folkeskole for den sags skyld...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-01-04 07:08

"Kristian Haas" <krissebaze@hotmail.com> posting:

(Forbehold: Kender ikke noget specielt til HH eller HG )

>desværre kan man sige at personen bare driver den af i stedet for at lave
>noget, hvad kan man som elev gøre for at få resten af eleverne med til
>aktiviteter i skoletiden og eller uden for skolen, skal siges at jeg er

Spørgsmålet er, som jeg ser det, /om/ man kan gøre noget. Nogle folk
er bare dybt umotiverende/useriøse uanset hvilken uddannelse, der er
tale om. Det er muligt, der er flere af dem på HG end HH eller andre
uddannelser.

Et useriøst forhold til sin uddannelse viser vel, at man -- når det
kommer til stykket -- ikke er interesseret i at være der, og det er
af tvang, man er der, for at kunne klare sig i samfundet. Måske
ville man hellere bare ud på et arbejde og tjene penge, men de
ufaglærte jobs svinder ind, så det er ikke en reel mulighed. En
eller anden form for uddannelse er påkrævet. Er der noget at gøre
ved det i så fald? Ikke umiddelbart, som jeg ser det.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Kristian Haas

Dato : 09-01-04 13:14

Det vil jeg give dig fulkommen ret i, at de måske er useriøse. men hvordan
kan man så gøre noget ved at de bliver mindre useriøse, og at de måske for
viljen til at gøre et stykke insats for at få HG'er til at virke mere prof.
hvis man kan sige det på den måde.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-01-04 08:25

> [...]

>viljen til at gøre et stykke insats for at få HG'er til at virke mere prof.

Jeg kan ikke umiddelbart se en god løsning på det. Hvis ikke
interessen er der for ens uddannelse, så vil jeg næsten kalde det
umuligt i nutidens Danmark at ændre på det. Blot mit syn på det.

PS: Det gør det lettere at læse dine svar, skrive svar til dem og
generelt finde rundt i indlæg og tråde, hvis du skriver dine svar
_under_ det, du konkret svarer på. Endnu bedre bliver det, hvis du
på samme tid sletter overflødigt af det indlæg, du svarer på, så man
direkte kan nøjes med at se det, du konkret svarer på, og ikke alt
det, der fx leder op til det. Du kan læse mere om det på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html og evt. spørge til
det i gruppen dk.velkommen.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-01-04 19:58

"Kristian Haas" <krissebaze@hotmail.com> wrote in message

> angagere mig meget i skolen, selvom man kigger på at jeg er HG tror
> mange jeg er HH. hvorfor tror man tit, at den elev som angegere sig

Jeg ville gætte på at det var fordi en HH er mere kendt end en HG. Dvs. man
nævner det man har kendskab til først.

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Arne Kristensen

Dato : 10-01-04 22:25

"Kristian Haas" <krissebaze@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]

> den her, for sikkert mange oplever det samme på deres handelsskole, eller
> måske bare en alm. folkeskole for den sags skyld...

Jeg har haft samme oplevelse ( Gik på HG men gik over på HH).. Tror det
hænger samme med niveauét på HG er lavere en på HH.
Dem som går på HG er mange gange, folk som ikke ved, hvad de skal lave efter
skolen. De laver ikke en skid, kommer som det passer dem.
Tror nogle hænge røve har været med til at give uddannelsen et dårlig ry.
Og så hænger det nok også sammen med, at man man ikke behøver have særlig
gode karakter, for at komme på denne uddannelse.
Når man ikke kommer ind på karakter, så tror mange at det kun er dummies,
der tager den uddannelse.
Hvilket det ikke er.
På min skole ser de også ned på HG´er. Efter jeg er kommet på HH,
er der ingen som kommer med dumme kommentarer,
når jeg siger hvilken uddannelse jeg tager.
Er skide ( undskyld udtrykket) det skal være sådan, har også irriteret mig
over det mange gange.

--
Mvh Malene

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-01-04 13:18

"Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> posting:

>From: "Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk>
--klip--
>--
>Mvh Malene

Altid godt med lidt personlighedsspaltning.

Fra : Arne Kristensen

Dato : 11-01-04 16:49

> "Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> posting:
>
> Altid godt med lidt personlighedsspaltning.

Synes det er for besværligt at rette navn _hver_ gang

--
Mvh Malene

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-01-04 17:44

"Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> posting:

>Synes det er for besværligt at rette navn _hver_ gang

Jeg kender ikke dit program (MS Outlook Express), men mon ikke det
er muligt med flere kontoer?

Du kan evt. spørge herom i gruppen

Fra : Kristian Haas

Dato : 12-01-04 20:14

er det ikke OT

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 13-01-04 11:47

Fra : Kristian Haas

Dato : 12-01-04 20:15

er det ikke OT

Fra : Arne Kristensen

Dato : 13-01-04 16:13

> er det ikke OT
> "Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

Måske var det en ide selv at lære lidt om usenet ? F.eks. at citere korrekt
?!´

Ifald du vil fortsætte, fut mig over til mudderkast

/Anders

Fra : Kristian Haas

Dato : 12-01-04 20:15

er det ikke OT*

Fra : Kristian Haas

Dato : 13-01-04 12:23

på min skole ser man også HG som en eller anden form for nedværdigende. er
det eleven som er med til at få det til at ligne det eller er det lærene.
som for det til at ligne det det er idag.

på andre skoler har man helt flyttet HG klasserne til andre bygninger for så
at de kan arbejde selvstudie, med egne lærer jeg snakker så ud fra fact jeg
ved. kan ikke udtale mig om skolens navn, da jeg ikke vil hænge nogen ud.
andre skoler, har HG selv deres eget elevråd, så de ikke kommer i kontakt
med HH., er det forkert af skolen at gøre det på den måde.
svært at sige. jeg ved det ikke.
min mening om alt det her,
der skal tages hånd om problemerne individuelt på skolerne. det e rbare
svært når man ikke ved hvordan man skal gøre, nogen som har nogen gode fiff
til hvordan man kan gøre, eller hvordan man ikke skal gøre for den sags
skyld...

på forhånd tak

Fra : BN

Dato : 27-01-04 11:17

Kristian Haas <krissebaze@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bu0kfc$he9$1@sunsite.dk...
> [...]

fiff
> til hvordan man kan gøre, eller hvordan man ikke skal gøre for den sags

BN:
Hej
man er nødt til at se HH og HG i et historisk og samfundsmæssig perspektiv,
for at kunne forstå denne udvikling. Først er det ikke pænt at tale
nedsættende om andre.
Men i 80'ene i de gode gamle EFG tider startede man på handel & kontorlinien
(som reelt svare til HG), derefter kunne man så vælge at fortsætte på den 2
årig HH. Her man man fx. fag, som kaldes EUD fag. Dette begreb findes
stadigvæk idag og på HH har man et enkelt på første år. (salg & service).
Og det har vel stadigvæk, da man delte HH og HG i den nuværende form, men
beholdt nogle fællesnævner. Fx. det omtalte EUD fag. Men også at man evt.
kan overføres fra HG2 til HH2, eller hvis man stopper på HH efter 1 eller 2
år, så får man HG huen.
Idag med de reformer der har været og den store der kommer, så er
fællesnævneren ikke særlig stor mellem HH og HG. Fx. afskaffer man faget
salg & service. HH skal derimod mere tilpasses image mæssigt til det almene
gymnasium, mens man fagmæssig tilpasser det almene gymnasium til HH. Bla.
ved at indføre fælles nye valgfag og afskaffe den 1årig HH.
Dermod ændres HG til zapper generationen, iøvrigt sammen med de andre EUD
uddanelser, så man får en individuel forløb. Så der ikke meget tilbage, man
har tilfælles. Så hvor man af praktiske årsager er nødt til at have to
bygninger, så er det naturligt at tage en hel uddanelse, her HG og placerer
dem sammen. Hvilket også er lettest mht. lærer påsætningen.

Men at man har en general negativ holdning overfor HG skyldes nogle
generelle ting, som de gode elever må lide under. Men det kender vi fra
andre situationer (unge mennesker er uhøflige, københavnere siger IK' osv.)
Undre folk sig over hvilke generelle ting vi taler om, så er det den
gennemsnitlig fraværsprocent på hg der er 3 x større, der er flere ting der
'forsvinder' fra en hg afdelingen og endelig er niveau forskellen -betydelig
..

Lidt uofficielt er der forskellige hensigter med de 2 uddanelser. HH er for
folk der vil læse videre eller ønsker kontor elevplads, indenfor fx. det
kommunale, en bank eller fx. shipping. Mens HG er primært for folk der skal
ud og have en elevplads i en butik, sekundært på lager eller lignende.
Jeg har set en del elever, der har problemer med at tage en hg, men når de
får en elevplads, så bliver de meget dygtige til dette. Altså problemet er
de ikke er boglig minded men er ellers gode, rare og dygtige mennesker.

Det er også et problem, er om man har valgt rigtigt !!?? Jeg har haft
elever, der efter et år på HG er hoppet over på HH og har brokket sig over
manglende information, da de gik i folkeskolen. med de nye ordninger i
folkeskolen, hvor eleverne kan være en uge eller 4 uger på forskellige
ungdomsuddannelser, skulle der gerne blive flere der vælger rigtigt første
gang.

- Det var så et synspunkt, fra den anden side af katederet af en der
underviser på HH og har undervist på HG. Til personen der startede denne
tråd, er det bare at sige klø på og glem alt hvad andre siger. Er du glad
for din hg, så er det dét der er vigtig. Hvis nogen taler nedsættende om
dig/hg - så kunne det være at du er den kloge i den situation og lader det
passere.

mvh B.N
adjunkt