Studerende og kørsel
Fra : Arne Kristensen

Dato : 29-12-03 20:46

Hej gruppe

Fut mig i fald jeg er forkert placeret :)

Mig og kæresten skal næste år starte på sdu i Sønderborg. Vi regner med at
køre i bil frem og tilbage, så vi har undersøgt en smule om hvor vidt vi kan
få kørselsgodtgørelse

Er der noget der kan henvise til mere info, eller som kan forklare
mulighederne ?

--
Hilsen
/Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 00:50

"Arne Kristensen" skrev 29.12.2003 20:45:

> Mig og kæresten skal næste år starte på sdu i Sønderborg. Vi regner med at
> køre i bil frem og tilbage, så vi har undersøgt en smule om hvor vidt vi kan
> få kørselsgodtgørelse

Det kan i ikke. Læs mere på www.toldskat.dk og www.su.dk

/kristian

Fra : Milea

Dato : 30-12-03 01:32

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in

> Det kan i ikke. Læs mere på www.toldskat.dk og www.su.dk
>
> /kristian

Som jeg ser det, er det kun udelukket hvis de har under 24 km frem og
tilbage.

Jeg skal selv starte på videregående udd. til feb., og spurgte således
skattekontoret om jeg var berettiget til fradrag for
befordring.....hvilket jeg er...får bare ikke noget for de første 24 km.
(Dvs. udturen betaler jeg selv, får så fradrag for hjemturen)

Udover det fik jeg oplyst, at om jeg så kører sammen med en anden, har
jeg stadig denne ret.

Som jeg læser det på www.su.dk, er transportrabat ligmed rabat til off.
transport ala tog og bus. Bruger man egen bil som transport, får man
fradrag for kørsel.

Så jo, I begge kan få befordringsfradrag ved kørsel i egen bil, eller
hvis I kører sammen med andre.

Er I stadig i tvivl, så kontakt Jeres lokale skatteforvaltning, som ved
alt om dette.

Mvh. Milea

Fra : jacob nielsen

Dato : 30-12-03 20:50

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> wrote in message

> Som jeg ser det, er det kun udelukket hvis de har under 24 km frem og
> tilbage.
Det ville være lidt af en nyskabelse. Det lyder umiskendeligt som
befordringsfradraget i ligningslovens §9C, du taler om, og den handler om
transport mellem sædvanlig bopæl og _arbejdsplads_ og ikke om befordring
mellem sædvanlig bopæl og en _uddannelsesinstitution_.

> [...]
> befordring.....hvilket jeg er...får bare ikke noget for de første 24 km.
> (Dvs. udturen betaler jeg selv, får så fradrag for hjemturen)
Hvad er det for en uddannelse du starter på? Hvis det relevant uddannelse
som led i et arbejdsforhold, kan din arbejdsgiver efter ligningslovens §31
udbetale skattefri befordringsgodtgørelse for din transport mellem sædvanlig
bopæl og uddannelsstedet efter satserne i §9C eller dække dine faktiske
udgifter til transport, men hvis uddannelsen alene har privat karakter, er
der ikke noget at komme efter.

> Som jeg læser det på www.su.dk, er transportrabat ligmed rabat til off.

Mvh.
Jacob

Fra : Milea

Dato : 30-12-03 22:33

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in

> [...]
> om transport mellem sædvanlig bopæl og _arbejdsplads_ og ikke om
> befordring mellem sædvanlig bopæl og en _uddannelsesinstitution_.

Jeg kan som sagt kun sige hvad jeg fik af vide på mit lokale
skattekontor, at selvom at det var udd. jeg påbegyndte, ville jeg stadig
være berrettiget til befordringsfradraget, ved kørsel i egen bil, eller
sammen med en anden.

> [...]
> §9C eller dække dine faktiske udgifter til transport, men hvis
> uddannelsen alene har privat karakter, er der ikke noget at komme

Min udd. må gå ind under privat karakter, da jeg ikke har en arbejdsgiver
der betaler for mig. Jeg påbegynder en videregående udd. på SU, med en
varighed på 3½ år.

> Mvh.
> Jacob

Mvh. Milea

Fra : jacob nielsen

Dato : 31-12-03 02:38

> Min udd. må gå ind under privat karakter, da jeg ikke har en arbejdsgiver
> der betaler for mig. Jeg påbegynder en videregående udd. på SU, med en
> varighed på 3½ år.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte den lokale skatteforvaltning igen for
at være sikker på, at det ikke de ikke har misforstået dig eller lignende,
så du ikke får en kedelig overraskelse senere. Hvis de vitterligt mener, at
man kan få befordringsfradrag som studerende, må du meget gerne spørge dem,
hvad de baserer det på og melde tilbage her. Det kender jeg nogen, der ville
sætte stor pris på.

Godt nytår,
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 16:41

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dem,
> hvad de baserer det på og melde tilbage her. Det kender jeg nogen, der

Det vil jeg gøre. Kommunen har desværre haft ferielukket, men gør det engang
i det nye år.

Godt nytår :)

/Anders