|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjelm Fra : Boesen
 | 
 Dato :  25-12-03 17:29
 | 
 |  | 
 
            Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
 En klaphjelm? Eller en alm?
 Hvilke kan i anbefale?
 Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
 -- 
 Anders Boesen
 Aprilia RS125 Extrema
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=465 |  |  | 
  Armand (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-12-03 17:47
 | 
 |  | 
 "Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:3feb102c$0$69994$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
 > En klaphjelm? Eller en alm?
 > Hvilke kan i anbefale?
 > Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
 
 - Klaphjelme kan være komfortable for brillebrugere, men vil typisk støje
 mere end traditionelle hjelme!
 - Klaphjelme er IKKE beregnet til kørsel med åben klap!
 - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
 hidsigere lakeret/udstyret!
 
 Brug vinteren til at få testet hjelme ved en hvilken som helst lejlighed, og
 find dén hjelm (mærke/type/str.) der passer dit(!) hovede bedst - I den
 forbindelse kan jeg ikke nok anbefale "Hamburger Motorrad-tage" der s.v.j.h.
 løber af stablen i weekenden i skellet mellem jan/feb - Det er et
 arrangement hvor alt er at finde og der oftetst er masser af messetilbud!!
 
 --
 Armand.
 
 (*): "bedre" bør dække primært pasformen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Boesen (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Boesen
 | 
 Dato :  25-12-03 19:04
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
 > - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
 > hidsigere lakeret/udstyret!
 Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks. louis til
 ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt pris? Eller
 næsen?
 (Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret   )
            
             |  |  | 
   Anders Houmark (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  25-12-03 19:40
 | 
 |  | 
 
            Boesen wrote:
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
 >> - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
 >> hidsigere lakeret/udstyret!
 >
 > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
 > louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
 > pris? Eller næsen?
 > (Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret   )
 Jeg vil gætte på, at det er fordi, hjelmene skal være godkendte, og de så
 alle er "lige sikre" ved evt. styrt. Forskellen ligger i komforten ved brug,
 både støj og om hvor godt hjelmen sidder på hovedet.
 -- 
 Anders Houmark
www.AndersH.dk |  |  | 
    Jens Jacob Bager Jen~ (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  25-12-03 20:39
 | 
 |  | > > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
 > > louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
 > > pris? Eller næsen?
 
 De billige hjelme er "gode nok". Vægten falder dog som hjelmene bliver
 dyrere. Jeg har selv en Shoei hjelm model til 2000kr som jeg har brugt i
 årevis. Den passer bare rigtig godt, og fordi den passer rigtigt godt er
 den også mere lydløs end en hjelm der er for stor.
 
 Det er ikke sikkerheden der er det store parameter for at købe en dyr
 hjelm. Det er komfort, udluftning, vægt, farver og ikke mindst mode.
 
 Jens Bager Jensen
 CBR 600 og DR 600
 Præs for PMC
 
 
 
 |  |  | 
     Press Esc (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Press Esc
 | 
 Dato :  25-12-03 22:21
 | 
 |  | Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
 og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
 jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold til
 den meget billigere Kiwi
 jeg har en til mig selv og en til konen, og har ikke fundet nogen bedre!!
 en ulempe er at den er stram at få på men så sidder den ellers bare som den
 skal.
 men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den, men
 det tror jeg!
 
 
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:bsfec9$h7p$1@abbeden.bunk.cc...
 > > > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
 > > > louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
 > > > pris? Eller næsen?
 >
 > De billige hjelme er "gode nok". Vægten falder dog som hjelmene bliver
 > dyrere. Jeg har selv en Shoei hjelm model til 2000kr som jeg har brugt i
 > årevis. Den passer bare rigtig godt, og fordi den passer rigtigt godt er
 > den også mere lydløs end en hjelm der er for stor.
 >
 > Det er ikke sikkerheden der er det store parameter for at købe en dyr
 > hjelm. Det er komfort, udluftning, vægt, farver og ikke mindst mode.
 >
 > Jens Bager Jensen
 > CBR 600 og DR 600
 > Præs for PMC
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
      Armand (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-12-03 23:35
 | 
 |  | 
 "Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:6xIGb.988$MM6.411@news.get2net.dk...
 > Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
 > og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
 > jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold
 til
 > den meget billigere Kiwi............
 > men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den, men
 > det tror jeg!
 Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
 roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud fra
 egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt, hvorimod
 den Kiwi de har prøvet - - - - - -    --
 Armand.
            
             |  |  | 
       Press Esc (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Press Esc
 | 
 Dato :  26-12-03 00:32
 | 
 |  | 
 
            Det kunne du vel se jeg mente!!!!
 > > men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsfosp$1v3d$4@news.cybercity.dk...
 >
 > "Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:6xIGb.988$MM6.411@news.get2net.dk...
 > > Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
 > > og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
 > > jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold
 > til
 > > den meget billigere Kiwi............
 > > men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den,
 men
 > > det tror jeg!
 >
 >
 > Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
 > roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud
 fra
 > egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt, hvorimod
 > den Kiwi de har prøvet - - - - - -    >
 >
 > --
 > Armand.
 >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
        Armand (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-12-03 15:31
 | 
 |  | 
 "Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:krKGb.1662$B01.886@news.get2net.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bsfosp$1v3d$4@news.cybercity.dk...
 > >
 > >
 > > Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
 > > roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud
 > > fra egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt,
 > > hvorimod den Kiwi de har prøvet - - - - - -    >
 > Det kunne du vel se jeg mente!!!!
 > [citat]: "men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om
 > den"
 Hvis du lige fuldførte dit eget citat ["men det tror jeg!"], ville du se
 hvad jeg opponerede imod!  :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Armand (25-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-12-03 23:34
 | 
 |  | 
 "Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:3feb266d$0$69964$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
 > > - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
 > > hidsigere lakeret/udstyret!
 >
 > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks. louis
 til
 > ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt pris? Eller
 > næsen?
 > (Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret   )
 En godkendt hjelm er godkendt til den ondeste belastning, og ingen hjelme er
 endnu set falde igennem i diverse magaziners tests, ejheller godkendte
 plasthjelme :-|
 At godkendelsens krav er langt tilstrækkelige ses ud af det faktum f at
 ingen fabrikant endnu har skønnet det nødvendigt hhv. givtigt at producere
 efter egen højere norm, og derfor vil man fra fabrikant/forhandlers side
 heller ikke kunne finde én enenste argumentation for at prisen følger
 sikkerheden!!
 I disse high-tech tider hvor det ene eksotiske materiale erstatter det
 andet, fejlopfatter man ofte yderskallen som den primære crash-dæmper; men
 det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den der
 tager sig af størstedelen af begivenhederne qua energi-absorbtionen fra
 nedslaget!
 Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
 igennem skumplasten og ind til kraniet.
 Deraf kan udledes at en hjelm der føles godt at have på og derfor må
 formodes at ligge jævnt til omkring ens hovede, vil absorbere energier fra
 et givent nedslag bedre end en hjelm der enten er løst siddende eller
 pletvis har
 hulrum imellem kranie og indehjelm - Ergo: En velsiddende plast-
 hjelm kan være langt bedre under crash-brug, end alle andre dyrt lakerede
 hjelme i eksotiske materialer og med alskens features, og deri ligger min
 opfordring til at teste sig igennem enhver hjelmhylde man kommer til at stå
 overfor!!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
    Allan Bjerregaard (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Bjerregaard
 | 
 Dato :  26-12-03 11:11
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsfosj$1v3d$3@news.cybercity.dk...
 > det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den
 der
 > tager sig af størstedelen af begivenhederne qua energi-absorbtionen fra
 > nedslaget!
 > Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
 > igennem skumplasten og ind til kraniet.
 
 Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt og
 læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned på et
 hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin mc, og
 hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
 
 Det Armand skriver lyder meget fornuftigt, men som jeg læser det, står det
 i direkte modsætning til, hvad jeg tidligere har læst og hørt.
 
 Hvad skal man nu tro???
 
 Allan Bjerregaard
 XV1100
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-12-03 15:37
 | 
 |  | 
 "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3fec0bda$0$29373$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >   "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bsfosj$1v3d$3@news.cybercity.dk...
 >   > det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den
 >   > der tager sig af størstedelen af begivenhederne qua
 energi-absorbtionen
 >   > fra nedslaget!
 >   > Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
 >   > igennem skumplasten og ind til kraniet.
 >
 >   Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt
 > og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned på
 et
 > hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin mc, og
 > hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
 >   Det Armand skriver lyder meget fornuftigt, men som jeg læser det, står
 > det i direkte modsætning til, hvad jeg tidligere har læst og hørt.
 
 Altså:
 Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke køre
 rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!
 
 Men:
 DMU (Road Racing) godkender hjelme der har været brugt under styrt, alene
 igennem en fysisk undersøgelse:
 - Drejer en given påvirkning sig kun om ridser i overfladen, formodes
 inderhjelmen ikke at have været påvirket i en grad så skumplasten er blevet
 sammentrykket og dermed uden funktion ved senere lejlighed!
 - Har en given påvirkning medført et slaglignende billede medførende lokal
 knust overflade (á slået flager af glasfibers gelcoat), kan hjelmen
 alligevel godkendes hvis materialet ikke er svækket i strukturen således at
 man med et par tommelfingre formedelst kan fornemme et blødt område(*)!
 
 Selvom jeg er bekendt med DMC's anbefalinger, synes jeg derudfra nok at de
 er temmeligt unuancerede!
 
 Jeg har forøvrigt oplevet en hjelm der sad så stramt at (RR-)stævnelægen
 ikke kunne pille den af en bevidstløs (=> helt slapppe muskler > munden
 åbnede sig blot når man trak op i hjelmen), så alt for stramt skal en hjelm
 nu altså heller ikke sidde!!
 
 (*):
 Denne mulighed for undersøgelse og godkendelse er til dels umulig på
 plasthjelme, hvorfor en komposithjelm hurtigt kan tjene sig ind igen for en
 RR-udøver, derved at den ikke bliver konsekvent kasseret!
 
 
 --
 Armand
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jes Vestervang (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  27-12-03 16:59
 | 
 |  | Armand wrote:
 >
 > "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
 >>
 >>   Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt
 >> og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned
 >> på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin
 >> mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
 
 > Altså:
 > Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
 > køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!
 
 Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen' komprimeres.
 Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse den mængde
 energi det kan absorbere en anden gang.
 
 Det minder mig om de båtnakker man ofte ser til træf, som både kaster med
 deres hjelme (ind i telte etc.) og sidder på dem :-/
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
       Armand (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-12-03 19:19
 | 
 |  | 
 "Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
 news:vqm0c1-491.ln1@svedig-gnu.fake...
 > Armand wrote:
 > >
 > > "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
 > >>
 > >>   Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg
 > >>   hørt og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis
 falder
 > >>   ned på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig
 på
 > >>   sin mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
 >
 > > Altså:
 > > Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
 > > køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!
 >
 > Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen'
 > komprimeres. Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse
 den
 > mængde energi det kan absorbere en anden gang.
 
 En komposithjelm kan ikke have været trykket ind så inderhjelmen er blevet
 komprimeret, uden at man efterfølgende vil kunne mærke et "soft spot" i
 skallen!
 Med plasthjelme er det derimod mere kryptisk!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jes Vestervang (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  29-12-03 15:35
 | 
 |  | Armand wrote:
 >
 > "Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev:
 >> Armand wrote:
 >> >
 >> > "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
 >> >>
 >> >>   Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg
 >> >>   hørt og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis
 > falder
 >> >>   ned på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra
 >> >>   sig
 > på
 >> >>   sin mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
 >> > Altså:
 >> > Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
 >> > køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige
 >> > tab!
 >>
 >> Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen'
 >> komprimeres. Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse
 > den
 >> mængde energi det kan absorbere en anden gang.
 
 OE-quoting, når det er bedst^^^^ :-/
 
 > En komposithjelm kan ikke have været trykket ind så inderhjelmen er blevet
 > komprimeret, uden at man efterfølgende vil kunne mærke et "soft spot" i
 > skallen!
 
 Ok, det var jeg ikke klar over.
 
 > Med plasthjelme er det derimod mere kryptisk!
 
 Jep, og det er vel næsten grund nok til at boykotte dem :-| Man kan jo
 alligevel få en fiberkomposithjelm til en god tusse.
 --
 mvh Jes Vestervang
 
 
 |  |  | 
  Morten Jensen (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Jensen
 | 
 Dato :  26-12-03 09:19
 | 
 |  | Jaa det er jo det med støjen der er så lumsk. Hvordan skal man nogensinde
 kunne teste, hvordan en hjelm er under kørslen, når man står i en butik og
 prøver? Jeg selv har en fin hjelm, der sidder godt, men den larmer meget.
 Alt for meget! Uden ørepropper kan jeg ikke køre med den. Sidst på denne
 sæson fandt jeg ud, at at hvis jeg sidder helt ret, så hjelmen har en
 position, som hvis den stod på et bord, så er den helt lydløs! Men det er jo
 ikke så rart at køre sådan i længere tid...
 -m0rt3n zrx1100
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jes Vestervang (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  27-12-03 16:54
 | 
 |  | 
 
            Morten Jensen wrote:
 > Jaa det er jo det med støjen der er så lumsk. Hvordan skal man nogensinde
 > kunne teste, hvordan en hjelm er under kørslen, når man står i en butik og
 > prøver?
 Hos Leo Mortensen i Gludsted <http://www.leomortensen.dk>,  fik jeg da lov
 til at prøvekøre et par hjelme, helt uden problemer.
 -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
  henrik (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : henrik
 | 
 Dato :  26-12-03 00:54
 | 
 |  | Boesen wrote:
 
 > Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
 > En klaphjelm? Eller en alm?
 > Hvilke kan i anbefale?
 > Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
 
 
 Den der passer bedst til DIT hoved ...
 Dvs. Du er nød til at prøve en masse forskellige mærker 5-15 stk.
 Så kan du jo altid bestille den i Tyskland når du har fundet en der passer
 perfekt.
 P.S. Klaphat er for gamle mænd !!!
 
 
 
 
 |  |  | 
  brian/hon 750 (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : brian/hon 750
 | 
 Dato :  26-12-03 10:37
 | 
 |  | 
 
            Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
 -- 
 MVH Brian /hon750 der har klaphat pga. briller
 fjern" FJERN" i mail adresse
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=241 "henrik" <aa@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:bsftae$gqc$1@abbeden.bunk.cc...
 > Boesen wrote:
 >
 > > Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
 > > En klaphjelm? Eller en alm?
 > > Hvilke kan i anbefale?
 > > Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
 >
 >
 > Den der passer bedst til DIT hoved ...
 > Dvs. Du er nød til at prøve en masse forskellige mærker 5-15 stk.
 > Så kan du jo altid bestille den i Tyskland når du har fundet en der passer
 > perfekt.
 > P.S. Klaphat er for gamle mænd !!!
 >
 >
            
             |  |  | 
   Jes Vestervang (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  27-12-03 16:53
 | 
 |  | 
 
            brian/hon 750 wrote:
 > Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
 Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt uden
 problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig: Jeg tager
 bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den anden - og
 omvendt, når den skal på igen    Måden du citerer på gør det svært at følge tråden - læs lige lidt her:
 <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
    Anders Houmark (27-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  27-12-03 21:40
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > brian/hon 750 wrote:
 >
 >> Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
 >
 > Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt
 > uden problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig:
 > Jeg tager bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den
 > anden - og omvendt, når den skal på igen    Jeg har brugt briller i de ~2 år jeg kørte på knallert, og har gjort på
 næsten samme måde som dig.. Dog tager jeg hjelmen på så den dækker ned til
 ørene, så tager jeg brillerne af og holder dem i den ene hånd, og trækker
 hjelmen ned med den anden.. Så kan man lirke brillerne på med begge hænder,
 og dernæst spænde :)..
 .... Men jeg gruer for den dag en bi eller hveps finder vej op i hjelmen..
 med brillerne på, er det desværre ikke bare liiige at hive hjelmen af i en
 fart ;-/
 -- 
 Anders Houmark
www.AndersH.dk |  |  | 
     Jes Vestervang (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  28-12-03 14:14
 | 
 |  | 
 
            Anders Houmark wrote:
 > Jes Vestervang wrote:
 >> brian/hon 750 wrote:
 >>
 >>> Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
 >>
 >> Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt
 >> uden problemer.
 >
 > Jeg har brugt briller i de ~2 år jeg kørte på knallert, og har gjort på
 > næsten samme måde som dig.. Dog tager jeg hjelmen på så den dækker ned til
 > ørene, så tager jeg brillerne af og holder dem i den ene hånd, og trækker
 > hjelmen ned med den anden.. Så kan man lirke brillerne på med begge
 > hænder, og dernæst spænde :)..
 Det er egentlig også sådan jeg gør, når den skal på... Doh!    > ... Men jeg gruer for den dag en bi eller hveps finder vej op i hjelmen..
 > med brillerne på, er det desværre ikke bare liiige at hive hjelmen af i en
 > fart ;-/
 Ja, der er det nok lidt træls, men det er jo heldigvis ikke noget der sker
 dagligt    -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
    Ib Jakobsen (28-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  28-12-03 01:09
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt uden
 > problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig:
 Sig det ikke. Mine solbriller lagde ved siden af hjelm og handsker på
 Kildebjerg. Kom først i tanke om den efter et par kilometer.    > Jeg tager bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den anden -
 > og
 > omvendt, når den skal på igen    God rutine. Men kan du tage hjelmen af med en hånd, er den så ikke for løs?.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
     Jes Vestervang (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  29-12-03 15:31
 | 
 |  | 
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > God rutine. Men kan du tage hjelmen af med en hånd, er den så ikke for
 > løs?.
 Næh, det tror jeg ikke, jeg tager bare rimeligt godt fat i den (i
 hagestykket)    Der er jo nok også forskel på, hvor lette forskellige
 hjelme er at hive af.
 -- 
 mvh Jes Vestervang
            
             |  |  | 
      Ib Jakobsen (29-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  29-12-03 17:28
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Næh, det tror jeg ikke, jeg tager bare rimeligt godt fat i den (i
 > hagestykket)    Der er jo nok også forskel på, hvor lette forskellige
 > hjelme er at hive af.
 .....Eller hvor store flyveører man har. Der er nok der jeg har problemet
 hvis jeg tager den af på den måde.    --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
  Peter Hansen (26-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansen
 | 
 Dato :  26-12-03 02:35
 | 
 |  | 
 > Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
 Tvivler lidt på visiret på de "billige" hjelme kan nappe en sten med 110
 km/t eller højere fart    Hvilket efter min mening også er noget man skal se efter.
            
             |  |  | 
  anders majland (31-12-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : anders majland
 | 
 Dato :  31-12-03 10:36
 | 
 |  | 
 
            > Tvivler lidt på visiret på de "billige" hjelme kan nappe en sten med
 > 110 km/t eller højere fart    > Hvilket efter min mening også er noget man skal se efter.
 Det kan det på min nolan n100 klaphjelm. Dvs jeg ved ikke helt hvad
 hastigheden og vægten var af stenen men det gav et gevaldigt knald og
 resulterede i en 3-4cm lang og temmelig dyb ridse.
 -- 
 Anders dot Majland at jyde dot dk
 email address in header is not valid
            
             |  |  | 
 |  |