OT: TA'er -> produktionsteknolog
Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 08:10

Er det spild af tid for en teknisk assistent med 2 års erfaring i en
konstruktionsafdeling at læse vidre til produktionsteknolog (maskin
tekniker)?

Jeg troede ikke selv det var, men snakkede med en maskintekniker her i
weekenden. Han sagde at man stort set lærte det samme, og at det ville
være spild af tid at tage den tid på skolen for at blive
produktionsteknolog. Hvad syntes I? Er det spild af tid for mig at
læse til produktionsteknolog?

Ja, jeg ved godt det ikke har noget med CAD at gøre, men jeg kunne
ikke finde en mere relevant gruppe.. Sorry..

Skal btw. snakke med en studievejleder her efter ferien, men ville
lige høre jeres mening inden da.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-12-03 14:04

On Tue, 23 Dec 2003 08:10:21 +0100, peet_dk <peet at peet dot
denmark> wrote:

>Er det spild af tid for en teknisk assistent med 2 års erfaring i en
>konstruktionsafdeling at læse vidre til produktionsteknolog (maskin
>tekniker)?

Vil det give dig de kompetancer du savner?
Har du overvejet en eller anden form for ingeniør.

> [...]
>være spild af tid at tage den tid på skolen for at blive
>produktionsteknolog. Hvad syntes I? Er det spild af tid for mig at

Det er mit indtryk et der er en del forskel på de to uddannelser,
men også meget overlap, så det vil helt sikkert afhænge af hvad
du mangler og om du kan få den viden på anden vis f.eks kurser,
selvstudium og lignende.

Du kender sikkert:
http://www.selandia-ceu.dk/erhvervsakademiet/produktionsteknolog.html

Mit kendskab er primært denne:
http://www.produktionsteknolog.dk/

>Ja, jeg ved godt det ikke har noget med CAD at gøre, men jeg kunne
>ikke finde en mere relevant gruppe.. Sorry..
>
>Skal btw. snakke med en studievejleder her efter ferien, men ville
>lige høre jeres mening inden da.

Du har ikke nævnt hvorfor du vil læse videre... er det for at få
viden om et arbejdsområde der er mere interessant, øge dine
jobmulighedder eller en helt anden årsag?

Vi var 12 på holdet som blev Danmarks første
produktionsteknologer (juni 2002) og vi er mindst tre som endnu
ikke har job indenfor fagområdet.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : peet_dk

Dato : 27-12-03 23:49

> Vil det give dig de kompetancer du savner?
> Har du overvejet en eller anden form for ingeniør.

Ingeniør vil tage fuld tid for mig (dvs. også adgangskursus) og hvis man så
ikke liige klare det første gang bruger jeg hurtigt 6 år.

> [...]
> men også meget overlap, så det vil helt sikkert afhænge af hvad
> du mangler og om du kan få den viden på anden vis f.eks kurser,

Det jeg mangler er den mere "sans" for hvordan man konstruere mest optimalt
mht. matrialer, styrke osv. osv. Jeg syntes det vi lærte som TA'er var MEGET
grundlæggende. Vi lærste at tegne ja.. Men at lave sådan rigtigt projekter
syntes jeg ikke vi havde meget af, kun lige det afsluttende. Men selvfølig,
det er jo også kun en grunduddannelse.

> Du har ikke nævnt hvorfor du vil læse videre... er det for at få
> viden om et arbejdsområde der er mere interessant, øge dine
> jobmulighedder eller en helt anden årsag?

Lige siden jeg blev udlært for 2 år siden har jeg haft planer om at læse
vidre til tekniker senere, når jeg har fået lidt erfaring. Både for at være
bedre stillet på jobbet, og øget viden om arbejdsområdet. Men helt basalt er
det jo også fordi jeg har lyst til at lære. Og nu er jeg sagt op, så ville
det jo være et godt tidspunkt.

> Vi var 12 på holdet som blev Danmarks første
> produktionsteknologer (juni 2002) og vi er mindst tre som endnu
> ikke har job indenfor fagområdet.

Nu er det også en dårlig periode, blev selv uddannet i 2001, og var meget
heldig at få job. Jeg har ikke kontakt med nogle af de andre jeg gik sammen
med, men jeg tror næppe de alle sammen har fået job. Der var ihvert tilfælde
ikke mange virksomheder der søgte da vi var færdige.

Jeg talte kort med TL, og ham jeg fik fat i sagde at de genrelt kunne se at
når der skal skæres ned, så er det TA'erne der ryger før PT'erne. Pga. de
"kan" mere og næsten får den samme løn. Og man derfor er bedre stillet. Om
det passer eller ikke ved jeg ikke.

Ingen andre der vil komme med deres syn på sagen? :)

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-12-03 14:25

On Sat, 27 Dec 2003 23:48:59 +0100, "peet_dk" <nospam@nospam.com>
wrote:

> [...]
>syntes jeg ikke vi havde meget af, kun lige det afsluttende. Men selvfølig,

Jeg har da haft en del matematik, Styrkeberegning, Statik,
lejedimensionering, tandhjul, kædetræk, akseldimensionering efter
Decker (en tysk moppedreng), samt alt det som jeg ikke lige kan
huske, men jeg føler mig absolut ikke godt rustet til at
dimensionere.

> [...]
>det jo også fordi jeg har lyst til at lære. Og nu er jeg sagt op, så ville

Tidspunktet er fint da der er langt mellem jobbene p.t., men
check nu andre mulighedder, bl.a. de forskellige ingeniør
studier, inden du går igang.

Bemærk også hvad Klaus skriver. Jeg har haft sensorer fra både
Slagelse og Ålborg og mit generelle indtryk er at
produktionsteknologuddanelsen helt bevidst også er en sykisk
test.

> [...]
>"kan" mere og næsten får den samme løn. Og man derfor er bedre stillet. Om

Det lyder meget sandsynligt og ingeniører er sikkert endnu bedre
stillet.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bo N. Jacobsen

Dato : 28-12-03 21:57

Hej!
Jeg er også uddannet i 2002, og ud af de 13 på mit hold er der højst 3 der
har relevante jobs, problemet er manglen på arbejde, som får ingeniørene til
at søge PT stillinger (tror jeg ihvertfald).
Har en kammerat som skal på revalidering, han blev tilbudt PT, men jeg har
rådet ham til at takke nej, det er der ingen fremtid i.
Faktisk fik jeg presset lederen af uddannelsen i Horsens til at indrømme at
alle bestod bare man mødte, så ved jeg sgu ikke hvor meget der er ved at
gøre en indsats...
MVH
Bo Jacobsen

Fra : peet_dk

Dato : 29-12-03 09:37

> [...]
til
> at søge PT stillinger (tror jeg ihvertfald).

Ja ingeniørene tager PT'erns job, PT'erne tager TA'erns job. Og TA'erne..
ja... Sådan er det i presset tider.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-12-03 10:44

On Sun, 28 Dec 2003 21:56:45 +0100, "Bo N. Jacobsen"
<!fjern!bo-nedergaard@jacobsen.mail.dk> wrote:

>Jeg er også uddannet i 2002, og ud af de 13 på mit hold er der højst 3 der
>har relevante jobs, problemet er manglen på arbejde, som får ingeniørene til
>at søge PT stillinger (tror jeg ihvertfald).

De fleste grupper er presset p.t. også ingeniører.

Jobmæssigt gik det lidt bedre hos os hvor 3 af 12 havde relevante
jobs inden vi var færdige og jeg har kendskab til ydeligere 3 der
fik job.

>Har en kammerat som skal på revalidering, han blev tilbudt PT, men jeg har
>rådet ham til at takke nej, det er der ingen fremtid i.

Hvis samfundet fortsætter med at "sidde på hænderne" får du ret,
men så er der næppe ret meget der e fremtid i. Kommer der gang i
tingene igen står virksomhedderne måske og skriger på flere
ingeniører om et par år og så kan de jo blive nødt til at klare
sig med PT'ere. )

>Faktisk fik jeg presset lederen af uddannelsen i Horsens til at indrømme at
>alle bestod bare man mødte, så ved jeg sgu ikke hvor meget der er ved at
>gøre en indsats...

Hmm... jeg havde faktisk fået indtryk af at Vitus Bering var et
seriøst sted hvor du bl.a kan få merrit hvis du vil læse videre
til ingeniør.

Det er næppe eksamensbeviset alene der giver os job og efter 2 år
ved de udmærkedet hvad de studerende indeholder. Hvis der er
nogen som ikke kan leve op til kravene er de forhåbentligt faldet
fra langt før og senest ved stopprøven efter første år.

I det sidste hold Maskinteknikkere i Randers var der nogle som
ikke klarede stopprøven (så vidt jeg husker 6), og da de ikke
bare kunne gå om på det næste hold, så kostede det det skolen en
del i ekstraundervisning og ny prøve og det havde de næppe ofret
hvis holdningen var så vattet som du nævner.

Vi startede med ca. 34 og 12 holdt ud og blev færdige.
Der var dog ingen som på noget tidspunkt dumpede.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bo N. Jacobsen

Dato : 30-12-03 22:38

> Hmm... jeg havde faktisk fået indtryk af at Vitus Bering var et
> seriøst sted hvor du bl.a kan få merrit hvis du vil læse videre
> til ingeniør.

Vitus Bering er et seriøst sted, fantastisk studiemiljø, det skal de have,
PT uddannelsen er bare ikke ordentligt igang endnu.
Jeg kan læse videre til ingeniør dernede, men det der merit.....
Efter 3. semester startede jeg op på A-niveau matematik sammen med AK, hvor
jeg hoppede ind i deres andet semester.
Jeg fik bøllebank, og lavede matematik 4 timer om dagen i tre måneder
(brugte ½ time på PT lektier), men jeg bestod da A-niveau.
Hvis det samme gør sig gældende for de andre fag man får merit i, tror jeg
man skal holde fingrene væk, og så tage det fulde studie (3½ år), lærene kan
jo ikke tage hensyn til at man ikke lige er på samme niveau som de andre
elever.

> [...]
> del i ekstraundervisning og ny prøve og det havde de næppe ofret
> hvis holdningen var så vattet som du nævner.

Bemærk, for at dumpe på Vitus Bering PT, kræver det en samlet
standpunktskarakter under 6, dvs. Engelsk,tysk, naturfag, matematik,
konstruktion, og drift (så vidt jeg husker) alle karakterer lagt sammen,
delt med antallet af fag og rundet op!
Så skal man altså anstrenge sig!
Dem der falder fra på sådan en uddannelse er dem der ikke har lyst til at
uddanne sig.

MVH.
Bo Jacobsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-12-03 11:48

On Tue, 30 Dec 2003 22:37:47 +0100, "Bo N. Jacobsen"
<!fjern!bo-nedergaard@jacobsen.mail.dk> wrote:

>Vitus Bering er et seriøst sted, fantastisk studiemiljø, det skal de have,

Det er rart at høre.

>PT uddannelsen er bare ikke ordentligt igang endnu.

Begyndervanskelighedder har de vist haft de fleste steder.

> [...]
>jo ikke tage hensyn til at man ikke lige er på samme niveau som de andre

Det er valg med fordele og ulemper, jeg har hørt positive
eksemler i andre brancher.

> [...]
>standpunktskarakter under 6, dvs. Engelsk,tysk, naturfag, matematik,
>konstruktion, og drift (så vidt jeg husker) alle karakterer lagt sammen,

Her var det lidt andelesdes men jeg gjorde opmærksom på at det
måske ikke var helt smart at jeg kunne have bestået stopprøven
med 3 i konstrukrionsfagene for at opnå et gennemsnit på 6.
Det er efterfølgende tilføejet at alle fag skal have midst 5.

>Dem der falder fra på sådan en uddannelse er dem der ikke har lyst til at
>uddanne sig.

Det er jeg _meget_ uenig i. Skuffelsen over hvad udbyttet er
spiller en væsentlig faktor, men lysten til at lære nyt var for
mig større end skuffelsen over udbyttet.

De fleste erhvervsskoler er ikke ret gode til den meget svære
kunst, at beskrive uddannelserne, for dem som intet forudgående
kendskab har til uddannelserne. Desuden er det et spørgsmål om at
få kunder i butikken og her af penge til skolens drift /
overlevelse.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Klaus Villumsen

Dato : 27-12-03 23:48

Hej

Jeg bliver lige nødt til at bryde ind........

LAD VÆRE MED AT TAGE UDDANNELSEN PÅ SELANDIA (Slagelse)
Jeg er er selv uddannet VVS tekniker, og det var en rimelig uddanelse!! En
af mine meget gode venner
gik som produktionsteknolog, og de skræk historier han har fortalt om
deres uddanelse og lærere ....UHA
Det er ikke værd at gå i 2 år og ende som et nervevrag!!

Gør noget andet og hør på et ingenør studie istedet for!! Det er også på
SU (ca. 4000kr........Måneden!!! )

Med venlig hilsen
Klaus Villumsen

Fra : peet_dk

Dato : 29-12-03 09:33

> Gør noget andet og hør på et ingenør studie istedet for!! Det er også på
> SU (ca. 4000kr........Måneden!!! )

Og være færdig som 30 årig, dvs. mere end 30 hvis der bliver noget jeg skal
tage om e.l. Tror simpelthen det er en for stor mundfuld. Ville være sagen
hvis jeg havde en studenter eksamen.

Fra : peet_dk

Dato : 29-12-03 09:36

> LAD VÆRE MED AT TAGE UDDANNELSEN PÅ SELANDIA (Slagelse)

Hov sorry dobbelt post på samme indlæg ;)

Læste selv som TA'er på Selandia, så jeg har heller ikke tænkt mig at læse
der. En jeg arbejder sammen med tog sidste sem. af PT (proceslinjen) i
Odense, det skulle vist være MEGET bedre. Så jeg regner med jeg flytter til
Odense, hvis jeg skal uddanne mig til PT.

Endnu en grund til at læse nu: Uafhængigheden. Jeg kan flytte når og hvor
som helst, uden at skulle aftale mv. det med andre.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-12-03 11:30

On Mon, 29 Dec 2003 09:36:01 +0100, "peet_dk" <nospam@nospam.com>
wrote:

> [...]
>Odense, det skulle vist være MEGET bedre. Så jeg regner med jeg flytter til
>Odense, hvis jeg skal uddanne mig til PT.

Vær opmærksom på om den skole du har tænkt dig også har det
speciale / linie du har tænkt dig.

Den med at du bare kan tage specialet / det sidste halve år på en
anden skole kan ikke anbefales.

>Endnu en grund til at læse nu: Uafhængigheden. Jeg kan flytte når og hvor
>som helst, uden at skulle aftale mv. det med andre.

Jammen du har jo alle mulighedder for at være hos landets
allerbedste undervisere.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 09:17

>Vær opmærksom på om den skole du har tænkt dig også har det
>speciale / linie du har tænkt dig.

Det vil være konstruktion, det har de fleste. Overvejer Odense, da jeg
har hørt godt om det sted.

>Jammen du har jo alle mulighedder for at være hos landets
>allerbedste undervisere.

Vil helst ikke længere væk end Odense eller København.. Det skal jo
være muligt at komme til vennerne ;) Og da det sikkert er umuligt at
få værelse i kbh. Ja.. Så Odense. Men det lyder til Vitus Bering
skulle være i top, men.. Horsens er langt væk.. Nu må vi se hvad TL
siger, om det er spild af tid at læse vidre til PT'er.

Fra : Klaus Villumsen

Dato : 28-12-03 22:20

> [...]
>at
>alle bestod bare man mødte, så ved jeg sgu ikke hvor meget der er ved at

Det er det samme gældende problem for PT på selandia!! og der har de også
nærmest bare skulle møde op!!

Med venlig hilsen
Klaus Villumsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 10:59

Well, har snakket med TL idag, hun mente ikke det ville være spild af
tid at læse vidre til PT'er.. Så det gør jeg nok, hun sagde jeg ville
have let med EDB siden af uddannelsen. Men dem der "havde været ude og
røre i grøden" havde andre sider som jeg så skulle bruge mere tid på
at lære.

Regner med at læse i Odense, da hende jeg snakkede med havde hørt
dårligt om uddannelsen i Kbh. Hvad er jeres erfaring med uddannelsen i
Odense?

Fra : Jesper E

Dato : 07-01-04 16:36

Kan man læse til PT under åben uddannelse / aftenskole? Vil helst ikke
kvitte jobbet.
- Jesper

Fra : Klaus Villumsen

Dato : 07-01-04 19:34

Det mener jeg ikke man kan efter de "nye" regler, PT og vvs installatør
(tekniker) er en videregående uddannelse der er på SU, så jeg mener ikke
man kan gå til det på aftenskole.....

Med venlig hilsen
Klaus Villumsen