Mobning, undskyld hvis det er for meget OT
Fra : Klaus G.

Dato : 05-12-03 18:44

Hej.

Hvis jeg er alt for OT, så siger jeg undskyld, men synes ikke umildbart jeg
kunne finde anden gruppe at spørge i. Men findes der en anden, så skriv det
lige, tak. Her kommer spørgsmålene så:

Hvis man kender en som bliver mobbet på en Handelsskole, hvem skal man så gå
til med problemet, hvis personen som bliver mobbet ikke selv tør? En jeg
kender(min kærste) bliver mobbet ret tit, og hun er meget ked af det. Hun
tør ikke selv gøre noget, og jeg er sq ærlig talt ret træt af at "voksne"
mennesker ikke kan opføre sig ordentligt! Det er et par piger/damer, som er
ældre end min 17årig kærste, som mobber hende næsten hver dag. Hun kender
dem ikke, og aner ikke hvem de er, men hver gang hun møder dem, så går de
igang med alt muligt lort. I starten kunne hun bare ignorere det, men nu har
det stået på siden hun startede i sommer. Og det hjælper jo ikke ligefrem at
hendes forældre lige er blevet skilt, samt at man ikke har noget rigtigt
klasse og sammenhold, fordi de køre forskellige valgfag hver uge, og man
derfor ser nye mennesker hver uge. Dvs. hun ingen venner har på skolen, som
hun kan støtte sig op ad.

Skal jeg gå ned på skolens kontor? Hvad kan de gøre? Hvad hvis mobningen
forsætter? Skal jeg selv tage affære, og ringe til personernes forældre?
Hvad hvis pigerne/damerne ikke bor hjemme? Kender et par stykker som ikke
har noget imod at bruge moderat fysisk vold, men den løsning er jeg ikke
meget for, før diverse andre ting er prøvet.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-12-03 21:22

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Kender et par stykker som ikke har noget imod at bruge moderat fysisk
> vold,

Det skal du under alle omstændigheder holde dig langt væk fra.

> men den løsning er jeg ikke meget for, før diverse andre ting
> er prøvet.

OK, et forsøg på et svar må være:

Find ud af hvor du vil gribe fat:

A) I sig selv (hvad kan jeg selv rette op på, og dermed skabe en god
situation for mig selv) ?
B) I omgivelserne (det er samfundets skyld)

A)
- give hende større selvværd
- give hende mere selvtillid
(www.goshin-jitsu.dk eller www.dju.dk eller noget lignende)

- ovenstående + forløse hendes traumer; angst; problemer m.m.
(http://www.unicorns.dk/unicorn www.psykologer.dk eller lignende)

B)
- få problemet til at forsvinde
(skifte skole)

- tale med skolens ledelse og
- med de implicerede.
(Men hvis hun ikke selv tør gøre det, så er jeg bange for det ikke hjælper.)

Jeg ville selv anbefale "A" (undskyld hvis jeg har gjort lidt reklame. Andre
lignende institutioner kan også bruges)
--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-01-04 23:03

Hej Klaus,

Klaus G. wrote:

> [...]
> tør ikke selv gøre noget, og jeg er sq ærlig talt ret træt af at "voksne"
> mennesker ikke kan opføre sig ordentligt!

Det er noget værre skidt. Mobning kan være ødelæggende for ens dagligdag
og give nogle kedelige problemer senere hen. Jeg har selv være udsat for
langvarig mobning da jeg gik i skole.

Hvis hun ikke selv tør gøre noget, vil hun dybest set være et potentielt
offer for mobning i al fremtid. Mobning kan afhjælpes ved at man griber
ind (og det er ofte nødvendigt), men på langt sigt er man nødt til at
tage en beslutning om ikke at ville lade sig udsætte for det. Er man
tilstrækkeligt determineret, så sker det heller ikke.

Det lyder måske lidt frelst at skrive sådan, men jeg tror (desværre) at
visse folk lettere bliver ofre for mobning end andre og at det skyldes
at de er hurtige til at falde ind i rollen. Det kræver en del arbejde,
men resultatet holder resten af livet.

> [...]
> igang med alt muligt lort. I starten kunne hun bare ignorere det, men nu har
> det stået på siden hun startede i sommer.

Er det umuligt for hende blot at undgå dem?

> [KLIP]

> Skal jeg gå ned på skolens kontor?

Det kan godt være at du bliver nødt til det. Hvis det ikke går i sig
selv og din kæreste ikke finder en måde at slippe ud af det på, må du
gribe ind. Jeg tror stadigvæk på at jo mere hun kan gøre selv, jo bedre.

Prøv at støtte hende i selv at tage initiativ til den slags ting der kan
stoppe det. Husk i den forbindelse at det *ikke* handler om at "slå
igen", men om at være et totalt uinteressant offer. Som offer giver man
den der mobber en bestemt oplevelse, som vedkommende opsøger. Hvis man
ikke får noget ud af at mobbe, så gider man heller ikke. Det er nøglen.

> Hvad kan de gøre? Hvad hvis mobningen
> forsætter? Skal jeg selv tage affære, og ringe til personernes forældre?

I så fald er hun sat fuldstændig udenfor og sagen kan blive meget
indviklet. Jeg har aldrig oplevet den slags, men kan godt forestille mig
at der bare kommer endnu mere ballade ud af at tage den slags kontakt,
med mindre at du er forberedt på at være ekstremt diplomatisk.

Hvis det er nødvendigt at gribe ind, så synes jeg at det er en bedre idé
at involvere nogen på skolen. Du behøver ikke at gøre det til en slags
officiel klagesage ller lignende, men blot et spørgsmål om at få hjælp
til at ændre situationen.

> Hvad hvis pigerne/damerne ikke bor hjemme? Kender et par stykker som ikke
> har noget imod at bruge moderat fysisk vold, men den løsning er jeg ikke
> meget for, før diverse andre ting er prøvet.

I så fald har jeg meget svært ved at se hvad din mission egentlig er.
Det kan godt være at du er vred over at opleve at din kæreste bliver
mobbet, men den slags repressalier ville være en ekstrem overreaktion.

Iøvrigt tror jeg ikke at din kærestes situation ville blive bedre af den
grund. Jeg tror at hun ville sætte mere pris på selv at lære at komme ud
af den slags situationer.

Mvh. Michael.