El-kørestol
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 14:19

Måske husker i "historien" om min skæve stol - her er en update.

Jeg kontaktede hjælpemiddelcentralen, i håb om de ville vurdere Velaen,
skævhedens omfang og stolens tilstand i øvrigt. Kom derfor til møde på
hjælpemiddelcentralen i juli. HC ville ikke vurdere Velaen, men de ville
gerne formidle kontakt til min kommune, med henblik på bevilling af en
siddestillingsanalyse.

Min kommune bevilgede analysen og distrikts-ergoen (som var ny) kom
i august, beså Velaen og lavede noget skema-forarbejde til analysen. I
oktober fandt analysen sted og for en god uge siden var der så møde,
med fremlæggelse af HC's konklusion - her mødte jeg i øvrigt atter en
ny distriktsterapeut.

Ikke uventet var konklusionen, at Velaen ikke er hensigtsmæssig.
HC medbragte 2 stole, som de mente ville kunne imødekomme mit behov
- en Roltec-stol og en Balder-stol, Balderen har nogle funktioner som
Roltecen ikke har, men Roltecen virkede mest stabil og solid. Da begge
stole, med hver sine fordele, var brugbare, blev det besluttet, at jeg skal
afprøve begge stole over lidt længere tid.

Det er en lang proces og jeg har mine tvivl, hvad angår kommunens
velvilje. Terapeuten som bevilgede analysen, understrege kraftigt, at
analyse ikke var = bevilling, uanset konklusionen, hvor den aktuelle
terapeut afsluttende sagde ved analysen, at kommunen naturligvis
er indstillet på handle på HC's konklusion, at det er et naturligt næste
skridt.

I dag kl 10 kom Roltec med en afprøvningsstol En Vision D54 med
forhjulstræk - angiveligt skulle der være rettet op på retningsustabiliteten
som normalt følger af forhjulstrækket. Stolen har el-monobenstøtte,
kan kippe både frem og tilbage, har el-ryg - hængslet så tøjet ikke ruller,
ligesom stolen kan hæves.

Onsdag i næste uge kommer Balderen på prøve. Jeg kan ligge helt
ned i Balderen, dens benstøtte er el-længdejusterbar og sædet kan
skydes frem - derudover har den samme funktioner som Roltecen. Ved
den overfladiske afprøvning virkede Balderen meget sejlende ved ligeud-
kørsel og den trak lidt ringere end Roltecen, så jeg er meget spændt på
afprøvningen.

Jeg kender en del Roltec-brugere og har indtryk af, at Roltecen er ret
driftssikker og virksomheden i øvrigt har et fornuftigt serviceniveau,
Balderen har jeg derimod ikke meget indtryk af.

Hvad er jeres erfaringer og er der noget, som jeg bør være særligt
opmærksom på?

I øvrigt, så har jeg stadig ikke fået en afgørelse vedrørende hjælpere
til ferie og weekend i 2003 :-/
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-03 19:10

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev:

>Måske husker i "historien" om min skæve stol - her er en update.

Jow da.

> [...]

> I oktober fandt analysen sted

> for en god uge siden var der så møde,
>med fremlæggelse af HC's konklusion - her mødte jeg i øvrigt atter en

Den første var vel gået på pension eller død af alderdom.

>Hvad er jeres erfaringer og er der noget, som jeg bør være særligt
>opmærksom på?

Jeg kender ikke til de aktuelle tilbud, men må jo advare dig. Jeg har
hørt om ergoer, der tager røven på folk.

>I øvrigt, så har jeg stadig ikke fået en afgørelse vedrørende hjælpere
>til ferie og weekend i 2003 :-/

Som om det var noget der hastede.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 02:07

Kaj Svenningsen skrev i news:bqg3lb.3vvoi5r.1@kajsvenningsen.dk,:

> Den første var vel gået på pension eller død af alderdom.

Tsk, hun blev flyttet..... men sagsbehandlingstiden taget i betragtning, så
var dit gæt sandsynligt.

> Jeg kender ikke til de aktuelle tilbud, men må jo advare dig. Jeg har
> hørt om ergoer, der tager røven på folk.

Ja, det er træls, når vi trækker en af umuliuserne.

> Som om det var noget der hastede.

Problemet løser sig selv om 3 uger, jeg overvejer om jeg orker søge
for 2004.

I øvrigt, Roltecen punkterede, da jeg handlede til aften og for lidt
siden sagde det "bang" og motoren til monobenstøtten sprang af ;-(

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-12-03 08:09

>Ja, det er træls, når vi trækker en af umuliuserne.

Ja, og træls der er så mange af dem.

>Problemet løser sig selv om 3 uger, jeg overvejer om jeg orker søge
>for 2004.

Så har de vist næsten nået deres mål.

>I øvrigt, Roltecen punkterede, da jeg handlede til aften og for lidt
>siden sagde det "bang" og motoren til monobenstøtten sprang af ;-(

Efterhånden er det lige til Svikmøllen.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 13:40

Kaj Svenningsen skrev i <news:bqhhac.3vvs3un.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Ja, og træls der er så mange af dem.

Jeg har teori om, at en del af de gode folk fravælger de stillinger,
hvor de skal praktisere iht til skuffecirkulærer, hvor kulturen ikke
er til saglige og begrundede afgørelser.

Det er få, som har kræfter til at holde fast - det er jo "bare" et
arbejde og huslejen skal betales.

> Så har de vist næsten nået deres mål.

Ja, det er ironisk.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-12-03 16:20

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev:

>Jeg har teori om, at en del af de gode folk fravælger de stillinger,
>hvor de skal praktisere iht til skuffecirkulærer, hvor kulturen ikke
>er til saglige og begrundede afgørelser.

Det har du muligvis ret i, men betyder det så ikke også, at de gode
ikke er at finde i kommunalt regi

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 21:11

Kaj Svenningsen skrev i <news:bqie2j.3vvs3un.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Det har du muligvis ret i, men betyder det så ikke også, at de gode
> ikke er at finde i kommunalt regi

Jeg har mødt gode sagsbehandlere og møder også personer, som
oplever at få en god service, så alle de gode kan ikke være væk.
Men for hulen, hvor det fylder, når det går skidt.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-12-03 00:16

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev:

>Jeg har mødt gode sagsbehandlere og møder også personer, som
>oplever at få en god service, så alle de gode kan ikke være væk.

Sikkert bare et par efternølere, der ikke er undsluppet endnu.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-12-03 12:07

On Tue, 2 Dec 2003 02:06:31 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

>I øvrigt, Roltecen punkterede, da jeg handlede til aften og for lidt
>siden sagde det "bang" og motoren til monobenstøtten sprang af ;-(

De helt store - (er ikke standard) - dæk, punkterer meget meget
sjældent. Højst én gang om året.

Mine forhjul er punkterfri, men dem vil du vist ikke køre med så vidt
jeg husker.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 13:30

Karsten Jensen skrev i <news:ufsosvc55r0htjcjkh3ma1h8ocpe9ofsjo@4ax.com,>:

> De helt store - (er ikke standard) - dæk, punkterer meget meget
> sjældent. Højst én gang om året.

Ok tak, det er noteret.

> Mine forhjul er punkterfri, men dem vil du vist ikke køre med så vidt
> jeg husker.

Luft = affjedring og det samler jeg på, men når jeg finder den rigtige
stol, skal det da afprøves, om forskellen kan mærkes i praksis.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-12-03 16:21

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev:

>Luft = affjedring og det samler jeg på, men når jeg finder den rigtige
>stol, skal det da afprøves, om forskellen kan mærkes i praksis.

Men mine nuværende massive dæk er filme blødere end de luftfyldte på
den anden stol.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 11:58

On Tue, 2 Dec 2003 13:30:02 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

>Luft = affjedring og det samler jeg på, men når jeg finder den rigtige
>stol, skal det da afprøves, om forskellen kan mærkes i praksis.

Jeg troede også de var for hårde, men nej, de er faktisk ganske gode -
og så er "trykket" altid ens, og sikrer en god kørsel.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 15:07

Lotte M skrev:
> I øvrigt, Roltecen punkterede, da jeg handlede til aften og for lidt
> siden sagde det "bang" og motoren til monobenstøtten sprang af ;-(

Snakker du her om en helt ny stol som du har til afprøvning......???

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 21:19

Søren C. Fischer skrev i <news:a01zb.584$1V.487@news.get2net.dk,>:

> Snakker du her om en helt ny stol som du har til afprøvning......???

Ja! Det er noget med, at de ikke forlods havde fået afprøvet, om AJ's
monostøtte fungerede til den forhjulstrukne stol. Med det anvendte
beslag var der ikke plads til motoren, ligesom AJ anvender et
plasticbeslag, som Roltec normalt skifter til noget mere robust.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 21:59

Lotte M skrev:

> Ja!

Det er ikke den bedste måde, at overbevise en kunde om, at de skal vælge
netop dét produkt...

Ja, jeg begriber ikke, at du ikke forlanger at få en Permobil på prøve...
Eller i det mindste får mulighed for, at køre rundt ién i ½ time...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-03 19:39

Lotte M skrev:
> Hvad er jeres erfaringer og er der noget, som jeg bør være særligt
> opmærksom på?

Jeg har som sagt kun erfaringer via Lottes Permobil...
Den er nok dyrere end de 2, og derfor ikke en af dem som HC mente var
aktuelle...??
Men det undrer mig, at du ikke har den på prøve også...

Du bør jo være meget opmærksom på, om stolen du'r i din bil, om den er
behændig i din bolig o.s.v.
Også om den kan komme ud/ind af de butikker du er vant til, eller ved at du
med din Vela har problemer...
Men det ved du nok allerede
Med din skrøbelige ryg ville jeg også være obs på om stolen har affjedring
på drivhjul.

> I øvrigt, så har jeg stadig ikke fået en afgørelse vedrørende hjælpere
> til ferie og weekend i 2003 :-/

Gud fri mig vel!
Det kan da ikke være rigtigt ?!?
Hva gør du så - lader være med at holde ferie og tage på weekend.........?

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 01:58

Søren C. Fischer skrev i <news:cVLyb.5705$CL2.548@news.get2net.dk,>:

> Jeg har som sagt kun erfaringer via Lottes Permobil...
> Den er nok dyrere end de 2, og derfor ikke en af dem som HC mente var
> aktuelle...??
> Men det undrer mig, at du ikke har den på prøve også...

Ved ikke om Permobil har en stol med de ønskede funktioner, men
under alle omstændigheder, så er det jo billigst og bedst egnede, så
hvis hverken Roltec eller Balder duer, så må de jo lede videre. Jeg
ved slet ikke hvad de forskellige koster, udover at Balder og Roltec
angiveligt koster nogenlunde det samme...

> Du bør jo være meget opmærksom på, om stolen du'r i din bil, om den er

Ja - en del af vurderingen går på bespænding, så jeg slipper får den
alt for lave frihøjde, hvor jeg hænger fast alle mulige - og umulige
steder :-/

> behændig i din bolig o.s.v.

Jeps.

> Også om den kan komme ud/ind af de butikker du er vant til, eller ved at
> du med din Vela har problemer...
> Men det ved du nok allerede

Jo, men det er alligevel rart at repetere

> Med din skrøbelige ryg ville jeg også være obs på om stolen har
> affjedring på drivhjul.

Jeg er ikke god til at sætte mig ind i teknikken, men jeg er meget
obs på affjedringen.

> Gud fri mig vel!
> Det kan da ikke være rigtigt ?!?

Jeg har overvejet at rykke, men det har knebet med krudtet.

> Hva gør du så - lader være med at holde ferie og tage på
> weekend.........?

Ferien blev aflyst, for jeg havde ikke råd til det store udlæg,
weekendturene er heller ikke blevet.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-12-03 12:08

On Tue, 2 Dec 2003 01:57:31 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

>Jeg er ikke god til at sætte mig ind i teknikken, men jeg er meget
>obs på affjedringen.

Der ér affjedring på de store hjul, men det er ganske ganske lidt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 13:24

Karsten Jensen skrev i news:kjsosv0e20b3crqhbemetr6mv76013mq7d@4ax.com,:

> Der ér affjedring på de store hjul, men det er ganske ganske lidt.

Min oplevelse er, at Roltecen er noget bedre affjedret end Velaen.
Ved selebespænding i bilen, bemærker jeg, at Roltecen ikke
vugger/sejler - angiveligt fordi hejset er mere robust.

Men hold da k. hvor den larmer. Der er jo også linac- (stave?)
motorer på Velaen, men de larmer markant mere på Roltecen.
Da motorbeslaget knækkede af benstøtten, så fik jeg lejlighed
til at konstatere hvorfra larmen kommer :-/

Fra : Leonard

Dato : 02-12-03 15:33

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> wrote:

>Men hold da k. hvor den larmer.

Roltec's nye model larmer meget mindre end den gamle, det er sikkert
en af de gamle du har på prøve.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 12:00

On Tue, 2 Dec 2003 13:23:55 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

> [...]
>Da motorbeslaget knækkede af benstøtten, så fik jeg lejlighed
>til at konstatere hvorfra larmen kommer :-/

Den nye model som du sikkert kører rundt i larmer NOGET mindre end
min, og jeg ved at Roltec gør et arbejde for at minimere støjen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 12:43

Karsten Jensen skrev i <news:efgrsv04kifipj5rdqq4t8fgpeepj6afji@4ax.com,>:

> Den nye model som du sikkert kører rundt i larmer NOGET mindre end
> min, og jeg ved at Roltec gør et arbejde for at minimere støjen.

Noget mindre end din og noget mere end Velaen

Roltec-sælgeren fortalte, at larmen kommer fra linac-motorerne, men
dem har Velaen jo også Da motoren knækkede af, fik jeg i øvrigt
lejlighed til at konstatere, at det var benstøtten/forlængerledet og
ikke motoren, som larmen kom fra.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 14:42

Lotte M skrev:

> Ja - en del af vurderingen går på bespænding, så jeg slipper får den
> alt for lave frihøjde, hvor jeg hænger fast alle mulige - og umulige
> steder :-/

Vi synes at Permobil's "Permalock" fungerer upåklageligt, og der er ikke
noget under kørestolen der "rager nedad"
Ifm. den igangværende bilsag har vi da også talt meget om
kørestolsfastspænding, og vi er begge faktisk lidt imponerede over at det
nuværende permalock har fungeret 100% uden vedligeholdelse eller lign i de
+6 år det har siddet i bilen

> Jeg er ikke god til at sætte mig ind i teknikken, men jeg er meget
> obs på affjedringen.

F.eks. har Permobil Chairman 2 Corpus affjedring af både for- og baghjul.
Og hov, nu vil jeg jo ikke lyde som en Permobil-sælger
Jeg har bare indtryk af, at dem vi kender der benytter Permobil (og som jo
tit og ofte har haft andre mærker tidligere) fungerer bedre i en
Permobilstol. Svært at beskrive, men det er bl.a. noget med dét besvær der
er med f.eks. kantsten, dørbredder, stolens vendediameter, om tingene holder
eller om de går i stykker o.s.v.
Vi har 2 af hinanden uafhængige venner der sidder i Rolltec, og de har
f.eks. begge oplevet at armen der bærer fodstøtterne er knækket, og den ene
har sågar oplevet at drivakslen i den ene side knækkede. Gæt selv om den
slags sker når det er fredag og aller mest ubelejligt...

> Ferien blev aflyst, for jeg havde ikke råd til det store udlæg,
> weekendturene er heller ikke blevet.

Trist trist trist !
Vi føler med dig/Jer !

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 22:18

Søren C. Fischer skrev i <news:VE0zb.577$6M.537@news.get2net.dk,>:

> Vi synes at Permobil's "Permalock" fungerer upåklageligt, og der er ikke
> noget under kørestolen der "rager nedad"

Så vidt jeg kan se, så kan ingen af Permobils stole imødekomme
mit behov.

* El-sædekip - både frem og tilbaws.
* El-ryglæn, skal kunne komme langt ned - liggende stilling er idealet.
* El-monobenstøtte, som er længdejusterbar og kan hæves ved liggende
stilling.
* El-hejs.
* Skal have trækkraft, så jeg ikke skal "bumpe" op og ned ad kanter.
* Skal være affjedret.

> [...]
> kørestolsfastspænding, og vi er begge faktisk lidt imponerede over at det
> nuværende permalock har fungeret 100% uden vedligeholdelse eller lign i

Jeg har siddet fast en del gange med mit nuværende system - hvor
nødudløseren ikke har kunnet frigøre stolen. Sahva lavede sidst en
stålpind, så hjælperen ved hjælp af pinden og en hammer, kan slå
krogen løs.

Det er HC's indstilling, at der skal søges ny bespænding til Sprinteren,
der findes angiveligt testede løsninger til begge stole, løsninger som
ikke tager min frihøjde.

> Vi har 2 af hinanden uafhængige venner der sidder i Rolltec, og de har
> f.eks. begge oplevet at armen der bærer fodstøtterne er knækket, og den
> ene har sågar oplevet at drivakslen i den ene side knækkede.

Realistisk set, så kan alle stole gå i udu. Af de Roltec-brugere jeg kender,
mener jeg ikke, at nogen har haft problemer/mandags-stole - flere har
valgt Roltec igen og igen.

> Gæt selv om
> den slags sker når det er fredag og aller mest ubelejligt...

Det ved jeg af erfaring :-/

Jeg fik sat lidt kortere fodholdere på Roltecen i dag, men jeg oplever
stadig, at den fylder /alt/ for meget og jeg er tilbøjelig til at tro, at det
ikke skyldes min manglende rutine med forhjulstræk.

Velaen måler 108 cm med el-benstøtterne, hvor Roltecen måler 120 cm,
når de små hjul vender bagud og i korteste position 115 cm. Når fod-
holderne er vippet op, måler den "kun" 110 cm, men det er lidt bøvlet,
hvis hjælperen skal klappe fodholderne op, for jeg kan komme ud af
hoveddøren.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-12-03 00:06

Lotte M skrev:

> [...]
> stilling.
> * El-hejs.
> * Skal have trækkraft, så jeg ikke skal "bumpe" op og ned ad kanter.

Øhhhh..... medmindre jeg misforstår et eller andet fuldstændigt, så kan
Lottes nuværende Chairman 1 det idag...
Måske pånær at sædet kun kan hælde bagover fra vandret, altså ikke hælde
fremad...

> * Skal være affjedret.

Øhhh ja, som jeg skrev: Chairman 2 Corpus har affjedring på både bag- og
forhjul...

> [...]
> nødudløseren ikke har kunnet frigøre stolen. Sahva lavede sidst en
> stålpind, så hjælperen ved hjælp af pinden og en hammer, kan slå

Sikke dog en stenalder-løsning

> Det er HC's indstilling, at der skal søges ny bespænding til
> Sprinteren,
> der findes angiveligt testede løsninger til begge stole, løsninger som
> ikke tager min frihøjde.

Fint nok, at du/de er obs på problematikken - det *er* jo ret væsentligt, at
du ikke flår venner og bekendte dørtrin i smadder

> Realistisk set, så kan alle stole gå i udu. Af de Roltec-brugere jeg
> kender, mener jeg ikke, at nogen har haft problemer/mandags-stole -
> flere har
> valgt Roltec igen og igen.

Enig.
Dét som min Lotte byder sin Permobil, og har gjort i de +6 år hun nu har
haft sin, kan jeg så sammenligne med vores bekendte der har Roltec... Og
Lottes har ikke gjort knuder mere end 1-2 gange, og det var bagateller som
f.eks. at joysticket fornyligt blev udskiftet da det var lidt slidt...
Vores bekendte har derimod oplevet at tingene knækkede, brækkede, eller
faldt af - ting som gjorde at stolen blev stationær og ikke kunne køre
overhovedet...

> [...]
> holderne er vippet op, måler den "kun" 110 cm, men det er lidt bøvlet,
> hvis hjælperen skal klappe fodholderne op, for jeg kan komme ud af

Nu bliver det lidt teknisk
Hvis du ikke har kigget på den, så check som sagt Permobil Chairman 2
Corpus:
http://www.permobil.dk/PDF/marknad/prodblad/se/chairman2corpus.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 12:39

Søren C. Fischer skrev i news:4V8zb.1703$W63.700@news.get2net.dk,:

[Permobil el-stol]

> Lottes nuværende Chairman 1 det idag...
> Måske pånær at sædet kun kan hælde bagover fra vandret, altså ikke hælde
> fremad...

Fremad-kip er et must, men jeg vil da nævne Permobil for HC..

> Nu bliver det lidt teknisk

Uha, det er jeg ikke meget for

> Hvis du ikke har kigget på den, så check som sagt Permobil Chairman 2
> Corpus:
> http://www.permobil.dk/PDF/marknad/prodblad/se/chairman2corpus.pdf

Tak, det er fint, men hvor ville det være rart med en skitse, så jeg kan se
hvor der er målt - om benstøtterne er målt med. Iøvrigt, den kan da ikke
komme helt ned i liggende stilling - vel ?

Når jeg ser på målene og på Permobilens benstøtter i forhold til Roltecen,
så ligner de hinanden meget - hmmm Permobilen fylder vist lidt mere.

Med min baghjulstrukne Vela kan jeg komme fra soveværelset, og
umiddelbart dreje om hjørnet til badeværelset - dette selv om gangen
er smal. Med den forhjulstrukne Roltec hænger jeg i døren/gerektet
med baghjulene og jeg er på nippet til at konkludere, at problemet
ikke er min teknik (Jan står gerne bag mig og giver "gode råd" *S*)

Jeg vil forsøge at lave en målfast skitse - det kan være i kan hjælpe
med at vurde om bedre forhjulstræk-teknik er løsningen.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 15:30

Lotte M skrev:
> Jeg vil forsøge at lave en målfast skitse - det kan være i kan hjælpe
> med at vurde om bedre forhjulstræk-teknik er løsningen.

Jeg tegner gerne lidt med en af Kristines tudser på gulvet, og ser om Lotte
kan snige sig rundt

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 17:01

Søren C. Fischer skrev i <news:5yHzb.3800$OA5.2183@news.get2net.dk,>:

> Jeg tegner gerne lidt med en af Kristines tudser på gulvet, og ser om
> Lotte kan snige sig rundt

Har fabrikeret en skitse: http://www.lotte-m.dk/jpg/skitse.JPG

Den røde afmærkning er min køreretning, fra soveværelset til
badeværelset. Med sammenklappede fodhvilere og tæer, kan jeg
akkurat klemme Roltecen igennem, men det skal være så akkurat,
at det vil blive en daglig gene. Jeg synes heller ikke om alternativet,
at vende i køkkenet - Bibi kan jo have kammerater på besøg og
grundlæggende er det bøvlet med en omvej.

Med Velaen er det en gene, også for hjælperne, at el-benstøtterne
skal afmonteres, når jeg skal på badevarelset - benstøtterne er
nemlig tunge og klodsede http://www.lotte-m.dk/jpg/vr_lotte.jpg .

Jeg vil helst kunne komme på badeværelset helt uden der skal
gøres noget ved stolen, men jeg kan leve med fodhvilerne skal
klappes op. Derimod kan jeg ikke leve med at det skal være
præcitionskørsel.

I øvrigt Søren - går det godt med Kristine?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 18:05

Lotte M skrev:

> Har fabrikeret en skitse: http://www.lotte-m.dk/jpg/skitse.JPG

Når Lotte kommer hjem fra svømning så bliver hun forelagt problematikken
Jeg opstiller en forhindringsbane, og så må vi se hvad Lotte og hendes
Permobil siger til udfordringen

> I øvrigt Søren - går det godt med Kristine?

Jow det går
Hun har lige rundt 8 kilo, så hun er stadigvæk lille af sin alder...
Kristine snakker og snakker og snakker og snakker.... Af sin alder at være
er hendes sproig særdeles udviklet
Men hun gå og kravle har vi endnu ikke set noget til

Hun var hos Sahva igår, og få taget mål til et korset, idet hendes
rygmuskulatur er for svag til at "bære" ryggen. Så hun har fået sig en
skoliose, som vi håber er midlertidig, og kan bremses (eller helst fjernes)
med korset...

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 21:02

Søren C. Fischer skrev i <news:YOJzb.3856$gV7.2762@news.get2net.dk,>:

> Jow det går

Hun se i hvert fald fin ud

> Hun har lige rundt 8 kilo, så hun er stadigvæk lille af sin alder...
> Kristine snakker og snakker og snakker og snakker.... Af sin alder at
> være er hendes sproig særdeles udviklet

*Grin* Jeg er også beriget med et yderst verbalt barn, jeg kan blive
noget så træt i mine ører

> Men hun gå og kravle har vi endnu ikke set noget til

Det lyder da ikke godt!

> [...]
> rygmuskulatur er for svag til at "bære" ryggen. Så hun har fået sig en
> skoliose, som vi håber er midlertidig, og kan bremses (eller helst

Det er jeg skisme ked af at høre - i har vel en specialist til at kigge
på ryggen ikk'? Mig bekendt er Steen Bach-Christensen på Riget
stadig en af de (måske den) mest kompetente børneortopæd udi
skolioser .

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 18:22

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> wrote:

>Har fabrikeret en skitse: http://www.lotte-m.dk/jpg/skitse.JPG

Der er jo en hel arkitekt gemt i dig

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 18:55

Lotte M skrev:

> Har fabrikeret en skitse: http://www.lotte-m.dk/jpg/skitse.JPG

Hvor bredt er dørhullet til badeværelset ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 19:08

Søren C. Fischer skrev i <news:SxKzb.3890$TZ.896@news.get2net.dk,>:

> Hvor bredt er dørhullet til badeværelset ?

Som soveværelsesdøren.

Fra : cybs

Dato : 04-12-03 22:21

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Som soveværelsesdøren.

A propos bredde af dørhuller:
Ved ikke, om dette vil kunne hjælpe dig, men
som jeg ser din tegning, fylder dine åbne døre
en smule af dine døråbninger ud. Dette kan måske
undgåes ved at skifte hængslerne til en anden
type, som svinger døren helt ud af døråbningen.
Spør ergoen, var jeg lige ved at sige.........

MVH

cybs/susanne

(x=1 for mail)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 20:38

> Øhhhh..... medmindre jeg misforstår et eller andet fuldstændigt, så kan
> Lottes nuværende Chairman 1 det idag...

I dag var det meningen, at jeg skulle have Balderen på prøve, så jeg
havde ergo-sammenkomst - jeg nævnte Permobil for HC-ergoen og den
havde faktisk været med på deres + liste fra starten, men blev fravalgt,
da der tilsyneladende ikke er fremadkip.

Hvad Roltecen angår, så har jeg fået byttet den forhjulshjulstrukne til en
baghjulstrukken - og så havde Roltec fundet en løsning, så ryglænet nu
kan ligges helt ned. Med hensyn til at komme rundt, så kan jeg godt
mærke den baghjulstrukne skal have lidt mere plads, men på min
soveværelse til badeværelse-rute, så er det den baghjulstrukne som
fungerer.

Balderen måtte de tage med igen, for den havde en for smal ryg og
rygpolster med lændestøtte - og så'n er min ryg altså ikke skruet
sammen (bogstavelig talt). Det var mit indtryk, at Balder havde lidt
svært ved at forstå, at siddestilling for mit vedkommende er det
afprøvningen handler om. Da HC-ergoen konkluderede, at jeg ikke
kunne prøve stolen uden justeringer, virkede Balder-fyren næsten lidt
muggen og det var en sær oplevelse, når jeg tænker på hvor megen
vægt Roltec tillægger tilpasning i forbindelse med afprøvningen.

Status er, at Balder vender tilbage og HC undersøger om Permobilen
har de ønskede funktioner - i så fald skal den afprøves.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

..

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 12:44

On Tue, 2 Dec 2003 22:18:07 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

>Realistisk set, så kan alle stole gå i udu. Af de Roltec-brugere jeg kender,
>mener jeg ikke, at nogen har haft problemer/mandags-stole - flere har
>valgt Roltec igen og igen.

Min første stol var en tysker - fra Ortopedia - siden KUN Roltec, og
jeg kunne aldrig drømme om at skifte. Har prøvet en fra Scandinavia
Mobility, men jeg synes stadig best om Roltec. Det tæller også for mig
at jeg kan nå til Århus og hjem igen på samme dag når / hvis den går i
stykker. Det er da sket nogle gange, men reperationerne er altid gået
smertefrit og hos Roltec føler jeg at de altid har taget meget stor
udgangspunkt i mine behov.

Den tidligere værkfører erkender endda at de har lavet et godt
produkt. Han har flere gange fortalt mig om en bruger, der gerne ville
have den nye model og spurgte Roltec, hvordan han kunne "ødelægge" den
nuværende (model magen til min) - Roltecs svar var at det eneste han
kunne gøre var at køre den i Grenå Havn *SS*

- blot et par strøtanker jvf. mine egne erfaringer.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 17:01

Søren C. Fischer skrev:
> Jeg har som sagt kun erfaringer via Lottes Permobil...

Og min Lotte udtaler:
"Hvis hun mener at hun kan undvære den, så skal hun vælge en Balder"
...... og det var vist ret ironisk ment

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-12-03 22:51

On Mon, 1 Dec 2003 14:19:08 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

> [...]
>som normalt følger af forhjulstrækket. Stolen har el-monobenstøtte,
>kan kippe både frem og tilbage, har el-ryg - hængslet så tøjet ikke ruller,

kender jo selv kun Roltec'en som jeg har meget gode erfaringer med -
men hvorfor er det en forhjulstrukken du skal have? Den skal jo have
lidt mere plads, og det var måske en fordel at du "sad" på de store
hjul?

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 01:48

Karsten Jensen skrev i <news:vqdnsv07dhk33m9n1c2fqvm803tee5l0dq@4ax.com,>:

> kender jo selv kun Roltec'en som jeg har meget gode erfaringer med -
> men hvorfor er det en forhjulstrukken du skal have?

For at jeg får bedst mulige kravle-op-ad-kanter-stol, men det er jo teori.
HC havde valgt en af hver og da jeg jo er vant til baghjulstrækket, valgte
jeg at afprøve begge stole med forhjulstræk, bla for at prøve om
Roltecen virkelig har bedre retningsstabilitet.

> Den skal jo have
> lidt mere plads, og det var måske en fordel at du "sad" på de store
> hjul?

Jeg sidder så'n set på de store hjul nu, men du har ret i den er meget
pladskrævende - den kan næsten ikke være på min lift og det kræver
endnu mere øjemål end normalt, at komme ud af hoveddøren - det
skyldes del den uvante styring, men reelt er Roltecen 3-5 cm dybere
end Velaen.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-12-03 12:10

On Tue, 2 Dec 2003 01:48:03 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

> [...]
>endnu mere øjemål end normalt, at komme ud af hoveddøren - det
>skyldes del den uvante styring, men reelt er Roltecen 3-5 cm dybere

Husk også at du kan indstille Roltec'ens køreegenskaber. Det er
vigtigt de står som du kan lide det. Det er inde i menuen "Stilbar
styring".

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 13:15

Karsten Jensen skrev i <news:plsosv0eagl0hfltblrnvkb4928q346i6b@4ax.com,>:

> Husk også at du kan indstille Roltec'ens køreegenskaber. Det er
> vigtigt de står som du kan lide det. Det er inde i menuen "Stilbar
> styring".

Hmm, det er svjks ikke nævnt i manualen, udover antal køretimer,
så er der "bare" funktionsbeskrivelser.

Fra : cybs

Dato : 02-12-03 22:24

> Karsten Jensen skrev i

> Hmm, det er svjks ikke nævnt i manualen, udover antal køretimer,
> så er der "bare" funktionsbeskrivelser.

Du kan finde den fulde manual på roltecs hjemmeside:
http://www.roltec.com/frame_dan.html
Gå ind under download, der er servicevejledninger for
både multiflex og vision, og der kan du finde det,
Karsten taler om!

kh

susanne

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 22:51

cybs skrev i <news:bqj04t$221145$1@ID-131260.news.uni-berlin.de,>:

> [...]
> http://www.roltec.com/frame_dan.html
> Gå ind under download, der er servicevejledninger for
> både multiflex og vision, og der kan du finde det,

Tak! Jeg havde kigget - men opdagede ikke, at hvor "min" manual
slutter på side 31 fortsætter hjemmesideversionen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 12:46

On Tue, 2 Dec 2003 13:15:04 +0100, "Lotte M" <post(at)lotte-m.dk>
wrote:

>Hmm, det er svjks ikke nævnt i manualen, udover antal køretimer,
>så er der "bare" funktionsbeskrivelser.

Hvis du sætter joystikket hen på punkt 5 Stilbar Styring - og skubber
joystiket frem i 3-4 sekunder kommer der en ny undermenu. Du kan også
læse om det i deres PDF'er på www.roltec.com

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 12:50

Karsten Jensen skrev i <news:p5jrsvk5m1u35r53deefvoj5af4pegi7n3@4ax.com,>:

> Hvis du sætter joystikket hen på punkt 5 Stilbar Styring - og skubber
> joystiket frem i 3-4 sekunder kommer der en ny undermenu. Du kan også
> læse om det i deres PDF'er på www.roltec.com

Det virker som om den del er frakoblet på demostolen

I morgen formiddag kommer Roltec med en baghjulstrukken stol, så
vil jeg spørge til justeringsmulighederne. De yder dælme en fin
service!

Hvad service og lytten/forståelse angår virker Roltec indtil videre
super-prof. Lidt salgsgassnak er der jo altid, men seriøsiteten er
der også, i høj grad.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 14:35

Karsten Jensen skrev:
> [...]
> men hvorfor er det en forhjulstrukken du skal have? Den skal jo have
> lidt mere plads, og det var måske en fordel at du "sad" på de store

Det må da være et problem specifikt for Rolltec, at forhjulstræk kræver mere
plads.
Min Lotte har idag en Permobil, og den er forhjulstrukket.
Hendes tidligere stol var baghjulstrukket, og meget meget lille i ydermål
(jeg kan ikke lige huske model/mærke)
Og det er hævet over enhver tvivl, at hendes nuværende Permobil kræver
mindre plads til bl.a. at vende.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 12:48

On Tue, 2 Dec 2003 14:35:06 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Det må da være et problem specifikt for Rolltec, at forhjulstræk kræver mere
>plads.

Ikke som jeg har forstået det og ser når andre kører rundt. Så skal de
forhjulstrukne altid have xtra meget plads.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-12-03 12:57

Karsten Jensen skrev:

> Ikke som jeg har forstået det og ser når andre kører rundt. Så skal de
> forhjulstrukne altid have xtra meget plads.

Det må da så være fordi de kører som en brækket arm...

Det er kropumuligt, at en baghjulstrukken stol har mindre vende-diameter end
en forhjulstrukket.
Med andre ord, en forhjulstrukket har lettere ved at klare snævre sving
indendørs, og kan desuden vende på MEGET mindre plads (på f.eks. et toilet).

Venderadius (180 grader) på en Permobil Chairman 2 Corpus er 730mm.
Hvad er den på en Roltec? (Det har den nemlig glemt at opgive i databladet,
eller også kunne jeg ikke finde det....)

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 12:58

Søren C. Fischer skrev i <news:yckzb.4224$1c2.1234@news.get2net.dk,>:

> Det må da så være fordi de kører som en brækket arm...

Min oplevelse er, at fordelen ved forhjulstrækket er, at jeg feks
umiddelbart kan rykke mig en smule ved bordet - der er ikke
en masse justeren frem og tilbage, som når forhjulene på den
baghjulstrukne "flakser".

> Det er kropumuligt, at en baghjulstrukken stol har mindre vende-diameter
> end en forhjulstrukket.

Det må da være det samme, stolens længde skal kunne være der hvor
man vender - eller? Kan du måske lave en pædagogisk tegning?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 15:32

Lotte M skrev:
> Det må da være det samme, stolens længde skal kunne være der hvor
> man vender - eller? Kan du måske lave en pædagogisk tegning?

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det
.....spekulérer lige lidt over hvor jeg får anskueliggjort det.
Men det er bestemt ikke for sjovt at en gaffeltruck er forhjulstrukken!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 15:47

Søren C. Fischer skrev:

> Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det
> ....spekulérer lige lidt over hvor jeg får anskueliggjort det.
> Men det er bestemt ikke for sjovt at en gaffeltruck er
> forhjulstrukken!

Mon det hænger sammen med at drivhjulenesidder tættere på stolens fysiske
midtpunkt på en forhjulstrukken stol...?
(spekulérer stadigvæk)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 15:54

Søren C. Fischer skrev:

> Mon det hænger sammen med at drivhjulenesidder tættere på stolens
> fysiske midtpunkt på en forhjulstrukken stol...?
> (spekulérer stadigvæk)

Her er specs på nøjagtigt samme stol mht venderadius for hhv for- og
baghjulstræk:
http://www.scooterone.com/pacesaver_scooters/scoutm1/scout_powerchair.htm
Forhjulstræk = 20,5" = 52 cm
Baghjulstræk = 28,8" = 73 cm

Jeg vil vove den påstand, at dér hvor en baghjulstrukken lige nøjagtigt må
give op, dér kommer en forhjulstrukken stol igennem...

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 16:17

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Mon det hænger sammen med at drivhjulenesidder tættere på stolens fysiske
>midtpunkt på en forhjulstrukken stol...?

Ja, det er der noget i, for stolen kan jo rotere omkring et punkt midt
mellem de trækkende hjul, og på en forhjulstrukken er der nogenlunde
ligemeget udhæng foran og bag, mens det på en baghjulstrukken
altsammen hænger foran.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 16:20

Leonard skrev:

> [...]
> mellem de trækkende hjul, og på en forhjulstrukken er der nogenlunde
> ligemeget udhæng foran og bag, mens det på en baghjulstrukken

Ja det er jo dét.
Min pointe er stadigvæk (baseret på dagligdagen med en kæreste der aldrig
ville vælge andet end Permobil) at forhjulstrukken kræver betydeligt mindre
plads end baghjulstrukken.
Og dem der siger modsat: lad det komme an på en prøve, vi stiller gerne op

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 15:54

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Men det er bestemt ikke for sjovt at en gaffeltruck er forhjulstrukken!

Nej, men den sammenligning kan du ikke bruge.
En gaffeltruck styrer ved at dreje sine baghjul, en elstol ved at
justere hastigheden på drivhjulene. En gaffeltruck kan ikke dreje så
skarpt at hjulene kører hver sin vej, det kan en elstol.

Umiddlbart vil 2 stole med hhv. forhjulstræk og baghjulstræk, hvis de
er lige lange og har samme størrelse hjul, kunne rotere om sig selv og
fylde det samme.

Forskellen på en om den trækker foran eller bagved er hvor udsvinget
'hænger'. En forhjulstrukket stol vil som Lotte M. har oplvet det være
nemmere at få præcist ind under et bord, da det der 'dingler' er ude
bagved i det frie område. Men når man skal gennem en dør og dreje med
det samme fordi gangen er smal, så vil den forhjulstrukne få et
problem, da den ikke kan komme langt nok igennem døren til at få
bagenden med, mens den baghjulstrukne kan begynde at dreje med det
samme forhjulene er igennem.
Der er altså fordele og ulemper ved begge konstruktioner og det
afhænger meget af omgivelserne hvad der er mest praktisk at manøvrere
med.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 16:06

Leonard skrev:

> [...]
> justere hastigheden på drivhjulene. En gaffeltruck kan ikke dreje så
> skarpt at hjulene kører hver sin vej, det kan en elstol.

Ahhh ja klart

> Umiddlbart vil 2 stole med hhv. forhjulstræk og baghjulstræk, hvis de
> er lige lange og har samme størrelse hjul, kunne rotere om sig selv og
> fylde det samme.

Den tror jeg ikke holder.
For udhænget foran forhjulene på en forhjulstrukken, sammenlignet med
udhænget bagved baghjulene på en baghjulstrukken vil være til fordel for den
forhjulstrukne for så vidt angår vendediameter.
Med andre ord: jeg tror bestemt at en forhjulstrukken stol har drivhjulene
siddende tættere på stolens fysiske centrum.

http://www.pridemobility.com/Rehab_Zone/Performance/performance.html
Nederst på siden er der et par udmærkede skitser der viser "typisk
vendediameter" for hhv for- og baghjulstrukken.

> [...]
> problem, da den ikke kan komme langt nok igennem døren til at få
> bagenden med, mens den baghjulstrukne kan begynde at dreje med det

Det tror jeg ikke på.
Da min Lotte byggede sommerhus havde hun en lille bitte rød baghjulstrukken
elstol som dælme godt nok var kort.
Døren til soveværelset blev placeret så hun lige nøjagtigt kunne svinge ud
på gangen. Men hendes Permobil som er betydeligt bredere og længere var der
overhovedet ingen problemer, selvom vi frygtede en større ombygning af
sommerhuset da hun skiftede stol
Taler du her af erfaring, eller ræsonerer du dig frem ?
Jeg er iøvrigt meget sikker på, at den relativt snævre plads der er fra
sidedøren i min Lottes Windstar til hen under rattet ikke vil kunne køres i
en baghjulstrukken stol...

> Der er altså fordele og ulemper ved begge konstruktioner og det
> afhænger meget af omgivelserne hvad der er mest praktisk at manøvrere
> med.

Enig, der er fordele og ulemper ved begge.
Men som jeg ser det er den eneste fordel ved baghjulstræk, at den har en
højere tophastighed...

Er der egentlig slet ingen der har specifik viden om den slags ??
En eller andet organisation burde da tromme nogle brugere sammen og lave en
praktisk test
Til gavn og glæde for alle brugere

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 16:42

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Taler du her af erfaring, eller ræsonerer du dig frem ?

Jeg har ingen erfaring i elstole, men har kørt gaffeltruck og meget
andet, så udfra de erfaringer ræsonerer jeg.

Men der burde laves en test, men den kommer nok ikke frem til en
egentlig vinder, for der findes jo mange af både for- og
baghjulstrukne elstole.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 16:55

Leonard skrev:

> [...]
>
> Men der burde laves en test, men den kommer nok ikke frem til en
> egentlig vinder, for der findes jo mange af både for- og

Nej det var nu heller ikke lige vinder/taber jeg sigtede efter, tværtimod
vil det da helt sikkert være umuligt. Der er jo også følelser med i spillet,
og nogle nægter at køre det ene eller det andet o.s.v.

Jeg syntes bare at denne debat viser med al tydelighed, at der hersker nogle
myter som kunne trænge til at blive aflivet
F.eks. at en baghjulstrukken stol skulle kunne bevæge sig på mindre plads
end en forhjulstrukken. Hvilket jeg så er en af dem der så absolut mener er
forkert.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 17:56

Leonard skrev i <news:o5iusv8psgqh4b13vi6fqa8bs5vkmo30i0@4ax.com,>:

> Umiddlbart vil 2 stole med hhv. forhjulstræk og baghjulstræk, hvis de
> er lige lange og har samme størrelse hjul, kunne rotere om sig selv og
> fylde det samme.

Det er også min foreløbige konklusion!

> [...]
> problem, da den ikke kan komme langt nok igennem døren til at få
> bagenden med, mens den baghjulstrukne kan begynde at dreje med det

Akkurat!

> Der er altså fordele og ulemper ved begge konstruktioner og det
> afhænger meget af omgivelserne hvad der er mest praktisk at manøvrere
> med.

Ude har forhjulstræk vel den fordel, at den ikke helt så let graver sig
ned i løst/blødt underlag, ligesom den bedre kan "kravle" op ad en
kant. Til gengæld er den, i forhold til den baghjulstrukne, retningsustabil.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-12-03 18:09

Lotte M skrev:

> Det er også min foreløbige konklusion!

Læs videre i tråden og révurdér din opfattelse

> Akkurat!

Wrong

> [...]
> ned i løst/blødt underlag, ligesom den bedre kan "kravle" op ad en
> kant. Til gengæld er den, i forhold til den baghjulstrukne,

Det første er jeg nu ikke helt så sikker på. Det afhænger vist mest af
vægten på hjulene (og den er vel nærmest den samme uanset stol og
for/bag-hjulstræk).
En forhjulstrukken kan sagtens grave sig ned også....
Mht. det med retningsstabilitet, så siger min Lotte, at det mest er et
spørgsmål om (kort) tilvænning, og iøvrigt mest udpræget ved max hastighed.
Ifølge min Lotte opvejes dette så rigeligt af de øvrige plusser ved
forhjulstræk