|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Davs og spørgsmål? Fra : Ronni Hessellund
 | 
 Dato :  23-11-03 20:42
 | 
 |  | 
 
            Halløj gruppe,
 Efter en pludselig indskydelse i sommers bestemte jeg mig for at jeg ville
 have en motorcykel, så jeg gik straks i gang med at tage kørekortet. Det
 kapitel er nu vel overstået, så jeg må jo også hellere til at finde mig
 noget at køre på    Spørgsmålet er bare, hvad det skal være - og hvornår det skal være?
 Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn, og da jeg ikke er begavet med
 nogen videre mekanisk snilde er jeg blevet enig med mig selv om at en ny MC
 må være det rigtige, og efter hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet er
 Honda vist ikke noget dårligt bud på et generelt heldigt mærke.
 Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt klar
 over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg ikke i tvivl
 om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 Mit spørgsmål til jer, ærede gruppe-subscribers er, om det er en helt
 forrykt plan jeg har lagt? Er en CBR600RR (eller R6 eller...) helt skidt for
 en fornuftig begynder? Kan en utrænet hånd styre gassen på sådan en maskine?
 Og er der fornuft i at købe en ny MC med tanke på at forhandleren
 sandsynligvis kommer til at lave det meste vedligehold det første stykke
 tid?
 Så er der spørgsmålet omkring timingen - jeg ville jo allerhelst købe en MC
 NU! Men vejret dikterer vist at det må vente lidt, så hvor længe bør man
 vente?
 Hvis jeg f.eks. køber i februar, kan jeg så have den stående i en
 parkeringskælder i en eller to måneder, uden at skulle forholde mig til en
 masse "vinteropbevaringsteknik"?
 Tak for jeres input,
 Ronni Hessellund
            
             |  |  | 
  RacerNiels (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RacerNiels
 | 
 Dato :  23-11-03 20:57
 | 
 |  | 
 
            "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> wrote in message
 news:3fc10d93$0$9788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Mit spørgsmål til jer, ærede gruppe-subscribers er, om det er en helt
 > forrykt plan jeg har lagt? Er en CBR600RR (eller R6 eller...) helt skidt
 for
 > en fornuftig begynder?
 Så, Ronni... nu bliver du slagtet.... Det kunne kun ha været værre, hvis du
 havde sagt, at du ville købe en TL1000...
 "Fornuftig begynder" og "CBR600RR / R6" hænget ikke rigtig sammen.
 Få noget rutine på en mindre maskine først. De koster mindre og taber mindre
 i værdi. Har du undersøgt hvad du skal give i forsikring på en CBR600RR??
 /Niels
 S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk |  |  | 
  Ronni Hessellund (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronni Hessellund
 | 
 Dato :  23-11-03 21:13
 | 
 |  | 
 
            > Så, Ronni... nu bliver du slagtet.... Det kunne kun ha været værre, hvis
 du
 Jeg venter spændt    >
 > "Fornuftig begynder" og "CBR600RR / R6" hænget ikke rigtig sammen.
 > Få noget rutine på en mindre maskine først. De koster mindre og taber
 mindre
 > i værdi. Har du undersøgt hvad du skal give i forsikring på en CBR600RR??
 Forsikringen på en CBR gør avs - men det er noget billigere hvis jeg vælger
 en Ducati 748..??
 Hvad er det præcis der gør at en cykel er mere egnet som begyndercykel end
 andre?
 Er det et spørgsmål om hvor meget der sker når man giver gas, eller hur?
 /Ronni
            
             |  |  | 
   Martin Sørensen (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  23-11-03 21:26
 | 
 |  | >> "Fornuftig begynder" og "CBR600RR / R6" hænget ikke rigtig sammen.
 > Forsikringen på en CBR gør avs - men det er noget billigere hvis jeg
 > vælger en Ducati 748..??
 > Hvad er det præcis der gør at en cykel er mere egnet som
 > begyndercykel end andre?
 > Er det et spørgsmål om hvor meget der sker når man giver gas, eller
 > hur?
 
 Både det, men også kørestillingen har en del at sige. En Ducati 748 er nok
 en endnu ringere begyndercykel, da kørestilen på den er ekstremt sportsligt
 præget. Den tilgiver heller ikke kører-fejl i samme grad som andre modeller,
 da den er beregnet for kørere der ved hvad de vil, og vil have et præcist
 feedback fra cyklen.
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Annette Hansen (11-01-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Annette Hansen
 | 
 Dato :  11-01-04 18:41
 | 
 |  | 
 "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3fc114f1$0$9822$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > > jeg er startet på en lille GSX 750 R og det er gået helt fint
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten dahl (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten dahl
 | 
 Dato :  24-11-03 11:07
 | 
 |  | 
 "RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
 news:bpr325$rja$1@news.net.uni-c.dk...
 > "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> wrote in message
 
 >
 > "Fornuftig begynder" og "CBR600RR / R6" hænget ikke rigtig sammen.
 > Få noget rutine på en mindre maskine først. De koster mindre og taber
 mindre
 > i værdi. Har du undersøgt hvad du skal give i forsikring på en CBR600RR??
 
 hmm. jeg startede som 22årig (aldrig kørt knallert) på en Gixxer600.
 
 Og har aldrig et sekund fortrudt det.
 
 Selvfølgelig kan man starte på en halv hurtig maskine. den er altså ikke
 mere vild end man gør den til.
 
 Og man får hurtigt et naturligt forhold til kræfterne, selvfølgelig findes
 der individer.
 
 Men derfra og så til at fraråde alle at starte på noget 600cc sport. det
 mener jeg er overdrevet.
 
 Har sågar haft en kammerat der med sit nye pap i hånden lånte min gixxer600,
 nu med lidt modifikationer og 122hk på hjulet.
 
 Han havde den i 3 dage, og der har ikke været nogle problemer.
 
 En anden startede med at købe en Gixxer600, og da jeg så fandt en 750 motor
 i gemmerne røg den i stellet. og han har ikke haft nogle stunts i år..
 
 Så direkte at sige man ikke skal gøre det? det må være op til den enkelte.
 Men klart, sker der noget er de dyrere at reppe på.
 
 -
 Morten Dahl
 Gixxer600++
 
 
 
 
 |  |  | 
  m.grewy (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m.grewy
 | 
 Dato :  23-11-03 21:02
 | 
 |  | Ronni Hessellund wrote:
 
 >
 > Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn, og da jeg ikke er
 > begavet med nogen videre mekanisk snilde er jeg blevet enig med mig
 > selv om at en ny MC må være det rigtige, og efter hvad jeg har kunnet
 > læse mig til på nettet er Honda vist ikke noget dårligt bud på et
 > generelt heldigt mærke.
 > Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt
 > klar over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg
 > ikke i tvivl om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 >
 >
 > Tak for jeres input,
 > Ronni Hessellund
 Ja en CBR600 er nu et fint valg.
 Men undskyld jeg grinede altså meget højt, da jeg læste at du godt kunne
 styre dig for du er 28 år.
 Jeg fylder 28 om en måned og jeg kan ikke styre mig.
 I starten kan man godt styre sig.
 Men vend tilbage når du har lært maskinen at kende og fortæl så at det
 aldrig løber af med dig,
 
 Michael
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten dahl (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten dahl
 | 
 Dato :  24-11-03 11:01
 | 
 |  | 
 "m.grewy" <grewy@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bpr3n5$2k6o$1@news.cybercity.dk...
 > Ja en CBR600 er nu et fint valg.
 > Men undskyld jeg grinede altså meget højt, da jeg læste at du godt kunne
 > styre dig for du er 28 år.
 > Jeg fylder 28 om en måned og jeg kan ikke styre mig.
 Nej men nu kunne du jo reelt også underskrive dig med michael 8 år...    >  I starten kan man godt styre sig.
 > Men vend tilbage når du har lært maskinen at kende og fortæl så at det
 > aldrig løber af med dig,
 Det gør det for alle... en gang imellem så giver man da lidt (for)meget
 gas..
 Det kan jeg da heller ikke sige mig fri for.
 -
 Morten Dahl
 Gixxer600
            
             |  |  | 
   m.grewy (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m.grewy
 | 
 Dato :  24-11-03 14:44
 | 
 |  | 
 
            Morten dahl wrote:
 > "m.grewy" <grewy@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bpr3n5$2k6o$1@news.cybercity.dk...
 >
 >
 > Nej men nu kunne du jo reelt også underskrive dig med michael 8 år...
 >    He he ja sikkert men jeg er stadig 2 år ældre end dig . så hmmmmmmmmm hvor
 gammel er du så :)
 >
 >
 > Det gør det for alle... en gang imellem så giver man da lidt
 > (for)meget gas..
 >
 > Det kan jeg da heller ikke sige mig fri for.
 >
 Ja jeg syntes nok at jeg har lagt mærke til at du køre lidt hurtigt en gang
 imellem :)
 Michael
            
             |  |  | 
  Henrik Steen Larsen (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen
 | 
 Dato :  23-11-03 21:47
 | 
 |  | > Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt klar
 > over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg ikke i
 tvivl
 > om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 
 hæ hæ - jeg tror ikke du gør dig noget fornuftigt begreb om, hvor dyrt det
 er at vælte på sådan en. Jeg gider ikke flame dig, men blot sige at dit
 projekt er yderst risikabelt.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ronni Hessellund (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronni Hessellund
 | 
 Dato :  23-11-03 22:06
 | 
 |  | 
 > hæ hæ - jeg tror ikke du gør dig noget fornuftigt begreb om, hvor dyrt det
 > er at vælte på sådan en. Jeg gider ikke flame dig, men blot sige at dit
 > projekt er yderst risikabelt.
 
 Hej,
 
 Min post var ikke ment som flamebait.
 Hvilken cykel vil du anbefale?
 
 /Ronni
 
 
 
 
 |  |  | 
   Richard (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  23-11-03 22:18
 | 
 |  | 
 
            Ronni Hessellund wrote:
 >>hæ hæ - jeg tror ikke du gør dig noget fornuftigt begreb om, hvor dyrt det
 >>er at vælte på sådan en. Jeg gider ikke flame dig, men blot sige at dit
 >>projekt er yderst risikabelt.
 > 
 > Min post var ikke ment som flamebait.
 > Hvilken cykel vil du anbefale?
 Nå men, så køb en af de ældre CBR600 - CBR'ern har alle dage været 
 regnet for den mest omgængelig af de 4benede japanske sportscykler i den 
 klasse - eller, hvis det skal være en ny spritny cykel, så den nye 
 CBF600 - en droslet Hornet med 74hk svjh - det er alt *rigeligt* til at 
 få kørt gang i håndleddet.
 Bruger selv sjældent over 60-65 af min VFS' 84 hk, men til gengæld ofte 
 alle GB'ens 39    - og jeg har kørt +60kkm, men har ikke brug for flere 
 hypper for at svinge ude på de små sogneveje    Men selvfølgelig går du en bet på værditabet med en ny cykel som den 
 nævnte CBF600, hvis du sælger den efter 1-2 år for at få noget 
 hurtigere; men det gør du jo også, hvis du må sælge CBR600RR'en efter ½ 
 sæson, fordi den er for vild    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade |  |  | 
   Henrik Steen Larsen (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen
 | 
 Dato :  23-11-03 23:07
 | 
 |  | 
 "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> wrote in message
 news:3fc12147$0$9824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > > hæ hæ - jeg tror ikke du gør dig noget fornuftigt begreb om, hvor dyrt
 det
 > > er at vælte på sådan en. Jeg gider ikke flame dig, men blot sige at dit
 > > projekt er yderst risikabelt.
 >
 > Hej,
 >
 > Min post var ikke ment som flamebait.
 > Hvilken cykel vil du anbefale?
 Hæ hæ - selvom det ikke var flamebait, så lignede det noget sådant    Først og fremmest en uden alt for meget kåbe, for så slipper du en hel del
 billigere ved styrt - noget der sker for mange nye mc'ister (mig selv
 inklusive).
 Honda CB 500, Kawa ER-5, Suzuki GS500E ville jeg foreslå som begyndercykler.
 Der er måske ikke så meget street credibility over de tre maskiner her, men
 de vil garanteret kunne give dig noget erfaring. Desuden taber man ikke
 særlig mange penge på motorcykler, så hvis du vil opgradere efter f.eks. 1
 år, så taber du formentlig ikke de store penge.
 En faktor du måske har overset er, at CBR600RR, Ducati 749 og lignende
 cykler er ganske eftertragtede, så risikoen for at de bliver stjålet er
 rimelig stor... og mange selskaber har i den sammenhæng en selvrisiko på
 20%... ~35K for en ny CBR600RR for nu at tage et eksempel.
            
             |  |  | 
  Ukendt (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-11-03 22:18
 | 
 |  | 
 "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> wrote in message
 news:3fc10d93$0$9788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Halløj gruppe,
 >
 > Efter en pludselig indskydelse i sommers bestemte jeg mig for at jeg
 ville
 > have en motorcykel, så jeg gik straks i gang med at tage kørekortet.
 Det
 > kapitel er nu vel overstået, så jeg må jo også hellere til at finde
 mig
 > noget at køre på    >
 > Spørgsmålet er bare, hvad det skal være - og hvornår det skal være?
 >
 > Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn, og da jeg ikke er
 begavet med
 > nogen videre mekanisk snilde er jeg blevet enig med mig selv om at en
 ny MC
 > må være det rigtige, og efter hvad jeg har kunnet læse mig til på
 nettet er
 > Honda vist ikke noget dårligt bud på et generelt heldigt mærke.
 > Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt
 klar
 > over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg ikke i
 tvivl
 > om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 >
 > Mit spørgsmål til jer, ærede gruppe-subscribers er, om det er en helt
 > forrykt plan jeg har lagt? Er en CBR600RR (eller R6 eller...) helt
 skidt for
 > en fornuftig begynder? Kan en utrænet hånd styre gassen på sådan en
 maskine?
 > Og er der fornuft i at købe en ny MC med tanke på at forhandleren
 > sandsynligvis kommer til at lave det meste vedligehold det første
 stykke
 > tid?
 > Så er der spørgsmålet omkring timingen - jeg ville jo allerhelst købe
 en MC
 > NU! Men vejret dikterer vist at det må vente lidt, så hvor længe bør
 man
 > vente?
 > Hvis jeg f.eks. køber i februar, kan jeg så have den stående i en
 > parkeringskælder i en eller to måneder, uden at skulle forholde mig
 til en
 > masse "vinteropbevaringsteknik"?
 >
 > Tak for jeres input,
 > Ronni Hessellund
 >
 >
 Tillykke med realiseringen af din pludselige indskydelse, et nyt kapitel
 i dit liv er ved at forme sig    CBR600RR og R6 er nok lidt for "sjove" at forsikre, medmindre du er
 elitebilist og kan få din ancienitet med på MC-forsikringen. Desuden er
 de måske nok en aaaanelse voldsomme som første cykel, selv om du er
 voksen og følsom, så kan et enkelt forkert vrid på gassen i bare et
 sekund på sådan en cykel betyde styrt og smerte. Men jeg vil nu heller
 ikke stå og direkte fraråde dem, for de er da letkørte maskiner, man
 skal bare have enorm respekt, så med et kørekursus.. bob bob bob..
 måske.
 På den anden side tror jeg nu nok du vil få din lyst styret ganske pænt
 på en CBR600F, du vil ganske sandsynligt udbryde et højt "hold kæft!!"
 første gang du bare fyrer den moderat af, der ER masser af power.
 Ydermere vil en CBR600F give dig større komfort til længere ture, og den
 vil være mere "meddelsom" ved grænsepræstationer (selvom man nok skal
 være MC'ist i mange år for at kunne køre den på grænsen). Jeg vil
 foreslå dig denne.
 At købe ny cykel nu, er ikke såååe smart, med mindre der er et rigtig
 godt tilbud. Hvis du venter til foråret, vil du sikkert opdage sidste
 års modeller (altså dette år) til en pris 15-30 kilo under den
 udsalgspris du ser i dag. Der er nok kommet en ny model med en ny smart
 ting (Radialbremser.. HA!), som gør den "gamle" model helt ubrugelig og
 billig    Desuden slipper du jo også for 3-4 mdrs forsikring, da det jo
 er et krav fra financieringen at du skal have kasko og plader at all
 times... og du kan jo ikke køre alliwl    Men tillykke med beslutningen..
 mvh
 Kenneth S
 R1
http://www.kantanamc.dk/medlemmer/kenneth/kenneth.htm |  |  | 
  Martin Sjøstrand (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sjøstrand
 | 
 Dato :  24-11-03 14:24
 | 
 |  | 
 > CBR600RR og R6 er nok lidt for "sjove" at forsikre, medmindre du er
 > elitebilist og kan få din ancienitet med på MC-forsikringen. Desuden er
 > de måske nok en aaaanelse voldsomme som første cykel, selv om du er
 > voksen og følsom, så kan et enkelt forkert vrid på gassen i bare et
 > sekund på sådan en cykel betyde styrt og smerte. Men jeg vil nu heller
 > ikke stå og direkte fraråde dem, for de er da letkørte maskiner, man
 > skal bare have enorm respekt, så med et kørekursus.. bob bob bob..
 > måske.
 Det med at de er "sjove at forsikre" er netop den kedelige del af det. Men
 om de er for voldsomme at styre sig på, som 28 årig, ved jeg nu ikke.
 Selfølgelig behøves alder ikke at sige så meget om, hvordan man reagerer bag
 styret af sådan en    Jeg købte min R6 som 22 årig, og er skiftet til R1 nu her som 24 årig, og
 har aldrig haft problemer med det. Godt nok har jeg kørt lidt
 Virago/Dragstar inden racermodellerne her, men det er vel lidt begrænset
 hvor meget erfaring jeg har taget med der, da jeg syntes det er 2 ting der
 ligger så vidt fra hinanden som det næsten kan.
 Jeg vil næsten sige jeg heller ville starte på en R6 end den Virago jeg
 startede på. Da jeg skiftede fra chopper til racer, da var jeg målløs over
 hvor meget nemmere det var at køre mc, lige pludselig kunne jeg jo dreje,
 bremse og accelere når det var nødvendigt    Nu ved jeg godt det ikke er
 choppere i foreslår ham istedet, det jeg bare mener er, at jeg syntes at en
 R6 er en utrolig nem maskine at køre på
  > På den anden side tror jeg nu nok du vil få din lyst styret ganske pænt
 > på en CBR600F, du vil ganske sandsynligt udbryde et højt "hold kæft!!"
 > første gang du bare fyrer den moderat af, der ER masser af power.
 Det vil den helt sikkert, hvis det er første mc, men det lægger sig hurtigt,
 så vil man have mere    > Ydermere vil en CBR600F give dig større komfort til længere ture,
 Det er da helt rigtigt, men hvis man ikke skal gennem hele landet, så syntes
 jeg ikke en mere sportspræget er slem at køre langt på. Nu kommer det
 selfølgelig an på hvordan man definerer langt. Jeg kører jævnligt til
 familien på fyn, fra København af, og det syntes jeg nu ikke er slemt. Jeg
 hentede min R1 i Silkeborg i sommers, og kørte til København, det må jeg da
 indrømme var lidt længere, end hvad behageligt var
 Mvh Martin Sjøstrand
            
             |  |  | 
  Ukendt (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-11-03 22:26
 | 
 |  | 
 
            > Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt
 klar
 > over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg ikke i
 tvivl
 > om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 >
 ...Jeg er normalt en ganske behersket mand, men beherskelsen kan sagtens
 ryge ganske ad helvede til selv om man er over 30    ..det er simpelt
 hen for sjovt, og så tænker man ikke.... bare vent    Kenneth S
            
             |  |  | 
  IJ (23-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : IJ
 | 
 Dato :  23-11-03 22:41
 | 
 |  | 
 > > Derfor har jeg kig på en CBR600RR, eventuelt en CBR600F. Jeg er godt
 > klar
 > > over at det ikke er typiske begyndercykler, men omvendt er jeg ikke i
 > tvivl
 > > om at jeg kan beherske mig (er 28 år).
 > >
 >
 > ..Jeg er normalt en ganske behersket mand, men beherskelsen kan sagtens
 > ryge ganske ad helvede til selv om man er over 30    ..det er simpelt
 > hen for sjovt, og så tænker man ikke.... bare vent    >
 > Kenneth S
 >
 Selv når man nærmer sig de 50, er det sjovt liiige at vride
 en gang på gassen.
         Ib
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  24-11-03 14:43
 | 
 |  | 
 
            > Spørgsmålet er bare, hvad det skal være - og hvornår det skal være?
 >
 > Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn.
 Hej Ronni
 Man kan godt starte på en CBR 600. Min kæreste kørte på min CBR 600 da hun
 var meget uerfaren, og hun synes den var let at køre, da den kørte godt,
 bremsede fint og generelt set virkede og ikke havde nogen "ritualiteter".
 Den gik dog uhæmmet langt på literen når hun lånte den, så mit bud er hun
 har kørt pænt, selv om hun måtte indrømme hun havde haft den oppe på 140 på
 motorvejen. Det er ved omkring 1/3 gas eller sådan noget    Balladen er:
 Forsikringen er meget høj, og nok den faktor der kan tvinge dig til at købe
 en anden model.
 Hvis man vælter eller bare laver en parkeringsskade på en MC med fuldkåbe
 koster det det blege, og selv om det er dyrt kan det faktisk tit ikke betale
 sig at indblande forsikringen, da den så ellers så dyre forsikring bare
 bliver endnu dyrere.
 En CBR 600 har ikke for mange kræfter til en begynder, man skal bare holde
 den under en 5-8000rpm, så er den rimelig tam. Der er mere skud i den end en
 GS 500 E, men den tager ikke røven på dig. Giver du den fuld hane, og kører
 den ud i gearne, så kan den tilgengæld ret hurtigt bringe dig i seriøse
 problemer.
 Motorcykler taber ikke i værdi på samme måde som biler. De falder i pris i
 trin som på en trappe. Hvis du køber en MC der er et eftertragtet brugtkøb
 bliver den på det samme "trin", også året efter. Altså køber du en SV 650
 til 65.000kr der har gået 25.000km, kan du sælge den næste år når den har
 gået 35.000km til de samme penge.
 Jeg vil anbefale
 1. Det mest fornuftige er at købe en 500cc mellemklasse  mc. Jeg vil
 anbefale en Kawasaki GPZ 500 fra 94 og frem. Den ser sportslig ud og kan
 køre lige over 200km/t på speedometeret. Koster 14.000kr i tyskland (ca.)
 Går langt på literen (22-24km/L). Er billig i dæk, kæde og service. Finder
 du en til en rimelig pris, falder den heller ikke det store. Kør på den en
 sæson, "learn the ropes". Vælt den en gang eller to, og sælg den igen med et
 minimalt tab i forhold til en moderne 600cc sportsmaskine. Det er "gratis"
 erfaring og ancennitet. Når du er begynder ved man kun hvad man kan læse i
 MC-Revyen, og det er ikke den enegyldige sandhed der står der. Jeg er selv
 gået fra en mc med lige så mange heste som en GPZ 500 S til en CBR 600, og
 det er ikke fordi jeg synes min CBR er 3 gange så sjov at køre på, selv om
 den er 3 gange så dyr. Det "sjove" forgår bare med 3 gange så høj hastighed.
 Det gælder om at have noget at køre på. Hvad man kører på er ikke så
 vigtigt.
 2. En CBR 600 F2 fra 1991-1994. Den koster omkring 60000kr, og kører godt.
 En lignende MC i tyskland koster 20.000kr, så hvis man kun har ansvar på den
 kan den alligevel laves for et overskuelig beløb hvis uheldet er ude.
 3. En SV 650, Hornet 600 eller Fazer 600. Alle er meget velkørende og
 hurtige cykler. De koster i omengen af 60-70.000kr brugt, og holder prisen
 rigtigt godt. Skader bliver dyrt, men meget billigere end den samme skade på
 en R6.
 Det (i mine øjne) værste er at købe en ny CBR 600 RR (R6) til 180.000kr. Den
 falder omkring 40.000kr i værdi det første år efter 10.000km og en
 parkeringsskade. Det kan godt være den er ny, men det kan bare ikke betale
 sig. Som begynder kan du aldrig nogen sinde udnytte den. Det svarer til at
 få anlagt en 100M^2 swimmingpool i haven der er 4M dyb, og så kun gå ud til
 navlen.
 Det kan godt være du har nogle kammerater der siger at de 60hk en GPZ har
 slet ikke er nok, men som begynder kan de godt tage pusten, men ikke mangten
 fra dig. Det koster dig ikke noget særligt at køre på den, da den ikke taber
 det store. Prøv i dba at se prisforskellen på de forskellige årgange og
 kilometerstande. Det svinger ikke noget særligt, hvis den har kørt 10.000km
 ekstra.
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
             |  |  | 
  Anders Houmark (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  24-11-03 19:53
 | 
 |  | 
 
            Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > Hvis man vælter eller bare laver en parkeringsskade på en MC med
 > fuldkåbe koster det det blege, og selv om det er dyrt kan det faktisk
 > tit ikke betale sig at indblande forsikringen, da den så ellers så
 > dyre forsikring bare bliver endnu dyrere.
 Hvad hvis man benytter sådan nogle vælte-plastik-dimser, det er sådan nogle
 som bliver skruet på stellet og stikker ud, så det er dem der bliver
 skrammet hvis man vælter.. Håber i kan følge mig :)..
 Ved i om det er noget der virker, sådan man undgår at skulle ud og købe nye
 skjolde osv? Det ville da nok være smart at have på cyklen det første stykke
 tid.
 Tænker på Honda VFR750, har set nogle monteret på sådan en svend på et
 tidspunkt.. Men link kan jeg selvfølgelig ikke finde :)
 -- 
 Anders Houmark
www.AndersH.dk |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  24-11-03 21:28
 | 
 |  | > Hvad hvis man benytter sådan nogle vælte-plastik-dimser, det er sådan
 > nogle som bliver skruet på stellet og stikker ud, så det er dem der
 > bliver skrammet hvis man vælter.. Håber i kan følge mig :)..
 > Ved i om det er noget der virker
 
 Hej Anders
 
 De hedder framesliders, crashbobbins, magic mushrooms og lignende. De virker
 ok. De sidder der primært til at beskytte stellet i forbindelse med et
 styrt. Hvor meget de beskytter kåben i forbindelse med en parkeringsskade
 varier mellem MC model, og frameslider mærke. Jeg har set skader der
 varierer mellem at der kun kom en minimal ridse på frameslideren i
 forbindelse med en parkeringsskade til at stellet knækkede af i det gevind
 frameslideren sad i fobindelse med et større styrt. Alt i alt er det dog en
 god ide, og de tager for det meste de største skader på sig. Økonomisk set
 er er god økonomi i af købe sådan et sæt.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Anders Houmark (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  25-11-03 01:35
 | 
 |  | 
 
            Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > Hej Anders
 >
 Mange tak for svaret.. Jeg skal helt klart have sådan nogle på min vfr750
 (når jeg en dag får fat i maskinen    -- 
 Anders Houmark
www.AndersH.dk |  |  | 
  Ronni Hessellund (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronni Hessellund
 | 
 Dato :  25-11-03 13:15
 | 
 |  | 
 
            Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > > Spørgsmålet er bare, hvad det skal være - og hvornår det skal være?
 > >
 > > Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn.
 > Man kan godt starte på en CBR 600. Min kæreste kørte på min CBR 600 da hun
 > var meget uerfaren, og hun synes den var let at køre, da den kørte godt,
 > bremsede fint og generelt set virkede og ikke havde nogen "ritualiteter".
 > Den gik dog uhæmmet langt på literen når hun lånte den, så mit bud er hun
 > har kørt pænt, selv om hun måtte indrømme hun havde haft den oppe på 140 på
 > motorvejen. Det er ved omkring 1/3 gas eller sådan noget    Hej Jens,
 Tak for dit svar!
 Der er lidt forskellige meninger om CBR'erne, så der er jo ikke andet for
 end at finde en at prøve. Den cykel jeg tog kørekort på (Yamaha XJ600) var
 ihvertfald ikke for meget, så jeg tror der skal lidt mere til i længden.
 Jeg overvejer at flytte til Sverige (jaja, jeg ved det :), og der kan man
 faktisk få en spritny 600F for ca. 66.000 DKr (79.000 svenske) eller en
 600RR for ca. 75.000 DKr (90.000 svenske), så nypriserne er pludselig lidt
 nemmere  at forholde sig til.
 Det er selvfølgelig stadig mange penge, men med tanke på at jeg ikke har
 for fem flade øre mekanisk snilde (kan knap nok lappe en cykel), så virker
 det ikke så dumt at kigge på en ny.
 De her priser er et vintertilbud, så hvis jeg nu slog til i f.eks. februar
 måned, kunne jeg så bare låse den inde til engang i marts, eller skal jeg
 til at vinterklargøre den for nogle uger? Eller hvad vil du foreslå?
 /Ronni
            
             |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  25-11-03 16:17
 | 
 |  | > Jeg overvejer at flytte til Sverige (jaja, jeg ved det :), og der kan
 > man faktisk få en spritny 600F for ca. 66.000 DKr (79.000 svenske)
 > eller en 600RR for ca. 75.000 DKr (90.000 svenske), så nypriserne er
 > pludselig lidt nemmere  at forholde sig til.
 
 Hej Ronni
 
 Du kan stadig ikke forsikre dem selv om du bor i Sverige. Udersøg nu
 forsikringepriserne før du kun kan sen en CBR 600 RR som en løsning på dit
 transport behov. Jeg ville klart købe en fabriksny 2002 eller 2003 næste år
 til en lidt lavere pris. Delv om det er Sverigespriser vi snakker om synes
 jeg stadig ikke det kan betale sig at købe en ny MC. Så hellere købe en der
 er 2-3 år gammel. Så sparer du nogle "gratis" penge, og en få år gammel
 maskine er ikke noget der skal skruse på ude over slm service du kan få en
 forhandler til. Reservedelspriserne er lige så syge i DK som i Sverige, så
 det er lige så dyrt at smide en MC i Sverige som i DK, derfor er
 forsikringspriserne ikke en 1/3 af prisen i DK, selv om værdien af MC'en er
 det.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-11-03 16:41
 | 
 |  | 
 "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bpvh42$re8$1@abbeden.bunk.cc...
 > Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 >
 > > > Spørgsmålet er bare, hvad det skal være - og hvornår det skal være?
 > > > Jeg kan kun se mig selv på en sportslig kværn.
 >
 > > Man kan godt starte på en CBR 600. Min kæreste kørte på min CBR 600 da
 > > hun var meget uerfaren, og hun synes den var let at køre, da den kørte
 > > godt, bremsede fint og generelt set virkede og ikke havde nogen
 > > "ritualiteter".
 >
 > Tak for dit svar!
 > Der er lidt forskellige meninger om CBR'erne, så der er jo ikke andet for
 > end at finde en at prøve. Den cykel jeg tog kørekort på (Yamaha XJ600) var
 > ihvertfald ikke for meget, så jeg tror der skal lidt mere til i længden.
 Selvom netop CBR'erne er meget godmodigt styrende modeller uden ekstrem
 sportslig kørestilling, er det min absolutte overbevisning at man hurtigere
 bliver 100% dus med dyret hvis man starter op med en model der umiddelbart
 er let og har en decideret klassisk kørestilling.
 Derved at sådanne oftest er uden kåbe gavner det tillige forsikringspræmien,
 ligesom de mest uskyldige stunts á la parkerings og igangsætnings -tilt's
 (som alle(!) skal prøve et par gange i den første tid som motorcyklist!), er
 både lettere at (del-)redde og billigere at reparere følgeskaderne af :-|
 Det kan godt være at mc-typen ikke er forenelig med ens egen selvopfattelse;
 men der ér tunge argumenter for en regulær fornufts-mc som den første - Som
 Bager har været inde på, så er afskrivningen langtfra som man kender den fra
 biler, så der er ikke dét tilsæt at købe sig en brugt "basic-MC" med henblik
 på at sælge den igen allerede næste sæson    Jeg vil slutte af med at henlede opmærksomheden på den lille aktuelle
 historie om Lars-lodret, som jeg tidligere har postet her i gruppen:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=fa54688768 69079d&seekm=b0si6f%24r8f%242%40news.cybercity.dk#link5
 (Hvis hele linket ikke er hyperlink'et p.g.a. linieopbrud, så kopiér det
 manuelt over i
 webbrowserens adressefelt istedet)
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   /cni (26-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : /cni
 | 
 Dato :  26-11-03 09:43
 | 
 |  | 
 
            Ronni Hessellund wrote:
 > Jeg overvejer at flytte til Sverige (jaja, jeg ved det :), og der kan man
 > faktisk få en spritny 600F for ca. 66.000 DKr (79.000 svenske) eller en
 > 600RR for ca. 75.000 DKr (90.000 svenske), så nypriserne er pludselig lidt
 > nemmere  at forholde sig til.
 Check lige priserne i DK först - altså de sjove priser, dvs. uden moms og
 afgift og andre dikkedarer! 
 Jeg köbte ny bil i DK (uden moms og afgift), da jeg flyttede til Sverige
 (25% _skal_ moms betales i Sverige på nye köretöjer) og har sparet omkring
 20.000 (danske!) kr herved. Det skyldes, at bilforhandlerne i DK jo som
 regel har en lavere indköbspris end bilforhandlerne i andre lande.
 Det kunne jo väre det samme for MC. Nu kender jeg ikke Honda-nypriserne,
 men det kan ikke tage lang tid at checke hos hhv. de danske og svenske
 forhandlere. Spörg de danske forhandlere om prisen uden moms og afgift,
 läg selv momsen til samt et par tusinde i diverse omkostninger og
 sammelign så med de svenske priser (husk lige valutaomregningen).
 Held og lykke - man skal holde tungen lige i munden, når man skal
 indregistrere et (nyt) köretöj i Sverige! Jeg giver gerne en mere udförlig
 beskrivelse, hvis du er interesseret.
 --
 /cni
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=192 |  |  | 
    Jens Jacob Bager Jen~ (26-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  26-11-03 15:29
 | 
 |  | > Check lige priserne i DK först - altså de sjove priser, dvs. uden
 > moms og afgift og andre dikkedarer!
 > Jeg köbte ny bil i DK (uden moms og afgift), da jeg flyttede til
 > Sverige (25% _skal_ moms betales i Sverige på nye köretöjer)
 
 Der vidst noget med man kan spare det beløb, hvis maskinen har kørt 5000km?
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
     /cni (26-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : /cni
 | 
 Dato :  26-11-03 16:01
 | 
 |  | 
 
            Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > > Check lige priserne i DK först - altså de sjove priser, dvs. uden
 > > moms og afgift og andre dikkedarer!
 > > Jeg köbte ny bil i DK (uden moms og afgift), da jeg flyttede til
 > > Sverige (25% _skal_ moms betales i Sverige på nye köretöjer)
 > Der vidst noget med man kan spare det beløb, hvis maskinen har kørt 5000km?
 Nej - momsen skal altid betales    Spörgsmålet er bare, hvilken statskasse, du skal smide dine sparekroner i
 - den danske eller den svenske.
 I Sverige er reglerne sådan, at hvis et köretöj (importeret fra EU-land)
 er enten mindre end 6 mdr gammelt eller har kört mindre end 6000 km, så
 regnes det for värende et nyt köretöj. Og ved import af "nyt" köretöj i
 Sverige, _skal_ man betale momsen til den svenske statskasse. Det er
 heldigvis ikke noget problem at köbe et köretöj i Danmark uden moms.
 Betaler man alligevel momsen i Danmark ved köbet, så skal man betale
 momsen i Sverige også, og så få moms-pengene tilbage fra den danske
 statskasse.
 Klippet fra det svenske "Vägverket"s hjemmeside:
 --------------
 Mervärdesskatt (moms)
 När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla
 detta till Särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och
 betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens
 pris enligt faktura. Fordonet anses som nytt om något av följande är
 uppfyllt:
 det har vid köpet körts mindre än 600 mil 
 det har varit i trafik mindre än 6 månader 
 Exempel på när en bil betraktas som ny:
 500 mil och 5 månader 
 500 mil och 2 år 
 700 mil och 5 månader 
 --------------
 (1 svensk mil = 10 km)
 --
 /cni
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=192 |  |  | 
  SmaRTrxxv (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SmaRTrxxv
 | 
 Dato :  24-11-03 22:27
 | 
 |  | 
 "Ronni Hessellund" <rhessellund2_xxx_@hotmail.com> wrote in message
 news:3fc10d93$0$9788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Halløj gruppe,
 >
 >  Er en CBR600RR (eller R6 eller...) helt skidt for
 > en fornuftig begynder? Kan en utrænet hånd styre gassen på sådan en
 maskine?
 Alt for farlige maskiner........
 Prøv f.eks hellere med en TL1000S..... med fuld akrapovicsystem, fuldt åben
 indsprøjtningsprogrammering,  halvslidt 190 bagdæk, stram kæde, originale
 bremseslanger..
 Der får du en lille rar tilgivende begyndermaskine med et roligt temperament
 og en behagelig kørestilling, og så er den tilmed er let at forsikre...    Thore
            
             |  |  | 
  Henrik Steen Larsen (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen
 | 
 Dato :  24-11-03 22:52
 | 
 |  | 
 
            > Alt for farlige maskiner........
 >
 > Prøv f.eks hellere med en TL1000S..... med fuld akrapovicsystem, fuldt
 åben
 > indsprøjtningsprogrammering,  halvslidt 190 bagdæk, stram kæde, originale
 > bremseslanger..
 > Der får du en lille rar tilgivende begyndermaskine med et roligt
 temperament
 > og en behagelig kørestilling, og så er den tilmed er let at forsikre...
   >
 > Thore
 Yeeeehaaaaaaww...
            
             |  |  | 
 |  |