Hvornår stopper smerten (igen)
Fra : Jens

Dato : 26-11-03 20:45

Jeg har en ven som har mistet sin søn. Det er nu ved at være et halvt
år siden, men jeg er frygteligt bekymret for ham, han fortæller mig,
at han kan sidde alene om aftenen og skrige/kalde på sin søn. Når han
fortæller det er jeg lige ved at tude.

Er der nogen har i gruppen som kan fortælle mig om det er normalt,
nogen som har været det samme igennem, og hvor lang tid det varede???

Kærlig hilsen Jens

Fra : Stinne og Rune

Dato : 27-11-03 15:29

Jeg har selv mistet min søn for knap 6 måneder siden og tro mig smerten
bliver ved!
Jeg er godt klar over at på et tidspunkt, skal man gerne begynde og få det
bedre og de positive dage kommer i flertal, men jeg tror det er meget
forskelligt hvor lang tid man har behov for at sørge.

Jeg synes du skal foreslå din ven at få noget professionel hjælp, det er
ikke godt at gå uden at få sorgen bearbejdet - en dag rammer det ham hårdt,
hvis ikke han får det bearbejdet. Nu kender jeg jo ikke omstændighederne
vedr. dødsfaldet, men jeg kan anbefale nogle www-sider, hvis du tror din ven
er interesseret - jeg har selv haft stor støtte i sorggrupper på nettet.

Mvh
Stinne

---

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 13:38

Det gør mig ondt at høre...

Den smerte som er så svær at bære, *må* da en dag blive til at leve
med, selv om den ikke, måske aldrig, forsvinder helt - forestiller jeg
mig.

Han *har* faktisk været på et eller andet højskoleværk i en uge, hvor
der var foredrag og gruppediskussioner. Men han fortæller, at det ikke
var til at holde ud, han måtte flere gange gå en tur, fordi han ikke
kunne holde ud at være der.

Jeg kan se, at det rammer ham hårdt allerede nu, han har nemlig kun
dårligt tid til sin datter - som nu nærmest bliver overset.

Kender du sorggrupper jeg kan foreslå ?

Fra : Stinne og Rune

Dato : 29-11-03 01:25

Nu skriver du ikke noget om hvordan hans søn er gået bort eller hvor gammel
han var, men var det et spædbarn, vil jeg foreslå at han kontakter
landsforeningen ved spædbarnsdæd http://www.spaedbarnsdoed.dk/ - er hans søn
død af f.eks kræft kan han kontakte kræftens bekæmpelse vedr. relevant
sorggruppe. Er det efter anden længerevarende sygdom, kan han evt. henvende
sig på det sygehus han har været knyttet e.lign. Jeg har indtryk af, sønnen
ikke var voksen (?) i fald han var det, ved jeg faktisk ikke hvor han
umiddelbart skal henvende sig.
Han kan også henvende sig til sin praktiserende læge med henblik på at få en
henvisning til psykolog eller han kan bruge sin praktiserende læge til
samtaler.

Der findes mange sorggrupper på nettet, jeg har ikke indgående kendskab til
dem alle, men der er flere jeg kan anbefale.

Der er barnlille som er en gruppe under igroups.dk - det er en lukket
gruppe, hvor han skal søge om medlemsskab, det er udelukkende pga de meget
personlige ting vi taler om. Gruppen er for forældre som har mistet børn i
alle aldre.
Under igroups.dk findes også små stjerne, meget lig barnlille.
Der er flere grupper under yahoo.dk - alle lukkede grupper med begrænset
antal medlemmer. Jeg kender Englevuggen, jeg ved dog der er i hvertfald en
til, men kan ikke huske hvad den hedder. Jeg ved ikke om der er pladser i
nogle af grupperne, men han kan jo prøve at søge om optagelse.
På landsforeningens hjemmeside er der også et forum, hvor man kan møde andre
forældre - jeg kender det ikke særligt godt.
Der findes mindet.dk, hvor man kan tænde lys for sine savnede + der er et
forum, jeg ved ikke hvor meget aktivitet der er på forumet.
På netdokter.dk er der et forum som hedder "mistet et barn" - det er et
åbent forum.

Jeg vil lige understrege, at sidder der nogle nysgerrige og læser med, som
gerne vil ind og læse i grupperne - UDEN at have relations til det at miste
et barn - så bedes i holde jer væk. Det er meget undergravende for den
tillid der er os engleforældre imellem, når der sidder folk med opdigtede
historier og bare læser med i vores sorgudveksling.

Jeg synes det lyder til du er oprigtig bekymret for din ven - har du fortalt
ham om din bekymring? Jeg ved at vi alle sørger forskelligt, men en ting
skal du vide, du skal aldrig være bange for at spørge om det forkerte eller
sige en dum kommentar, tavshed er det eneste der er helt forkert. En ting
undrer mig dog - hvor er moren i dette??

Jeg håber din ven kan komme igennem sin sorg, hvis ikke han har lyst til at
melde sig i nogle af sorgrupperne, men alligevel trænger til at vende sine
tanker med en som ved hvad han gennemgår - så er han velkommen til at
konakte mig, også på min private mail.

Mange tanker

> [...]
>
> Jeg kan se, at det rammer ham hårdt allerede nu, han har nemlig kun
> dårligt tid til sin datter - som nu nærmest bliver overset.

---

Fra : FSJ

Dato : 29-11-03 20:13

> Er der nogen har i gruppen som kan fortælle mig om det er normalt,
> nogen som har været det samme igennem, og hvor lang tid det varede???
I visse kulturer er det almindelig at udstille at man er sørgende via sin
klæde dragt.
F.eks. kvinder der går i sorte klæder i et år.
For en sørgende i DK har vi desværre ikke denne mulighed.
Hvis det skal siges kort, alt efter tabets karakter, så er den sørgende
momentalt "sindsyg" i ca.1 år.
Hvis familie og venner kan rumme og tilgive denne abnorme adfærd vil de
efter et par år se en person med en indsigt de selv få glæde af.

VH
Finn