|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | yam dt125r Fra : Martin Faulkner
 | 
 Dato :  21-11-03 22:32
 | 
 |  | Jeg har et yamaha dtr125, når jeg giver den godt med gas, op med 6000omdr,
 så hakker den og vil ikke vider, dvs at den power ventil ikke kan kom igang.
 Jeg har skiftede tændrøret, renset carben, men det bliver ikke bedre. Hidtil
 har den kørt fint uden ændringer!
 Maskinen er kun brugt til vildt offroad/Trial og noget der ligner Cross, dvs
 den er kørt meget hårdt.
 Køblingen er Skiftede 2 gang, på 2år.
 Hvad mere kan jeg gøre; for at den køre ordentlig igen?
 Martin F
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Meyer (22-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Meyer
 | 
 Dato :  22-11-03 00:11
 | 
 |  | 
 "Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> wrote in message
 news:3fbe8478$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Jeg har et yamaha dtr125, når jeg giver den godt med gas, op med 6000omdr,
 > så hakker den og vil ikke vider, dvs at den power ventil ikke kan kom
 igang..
 
 Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til tænding?
 kan normalt nemt høres
 
 
 Mvh.Jan
 
 
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Wheeler (22-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wheeler
 | 
 Dato :  22-11-03 13:21
 | 
 |  | 
 Jan Meyer skrev i meddelelsen .
 >
 >Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til tænding?
 >kan normalt nemt høres
 >
 [KLIP]
 Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
 kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
 fingeren oppe i "udstødningsporten"    Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
 jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)
 Wheeler
 VFR 750F
 TRD 125R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler |  |  | 
   Armand (22-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-11-03 15:16
 | 
 |  | 
 "Wheeler" <bernhard_wheelerx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:owIvb.3383$IG2.1012@news.get2net.dk...
 >
 > Jan Meyer skrev i meddelelsen .
 > >
 > >Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til
 tænding?
 > >kan normalt nemt høres
 >
 > Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
 > kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
 > fingeren oppe i "udstødningsporten"    Advarsel!
 Mærk ikke efter under ventilens bevægelse - Den klipper fint en fingerspids,
 eller som mindstemål klemmer den voldsomt indtil man får afmonteret eller
 klippet kablerne og derefter drejet ventilen baglæns =   > Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
 > jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)
 Hvis ventilen hænger vil den enten være lukket => den er sløv om at nå op i
 topomdrejningerne; eller åben => den er vildt sløv indtil ~6-7.000 rpm for
 dér at komme med et spark!
 Hvis motoren overhovet ikke vil over 6.000 rpm, er det et andet problem!!
 Måske at det kán lade sig gøre at lirke den op i omdrejninger v.h.a. lavere
 gasgivning - Og måske at fejlen er opstået efter at du har været på
 reservetanken for første gang i længere tid!?
 Jeg tror at en tømning af svømmerhuset vil kunne løse problemet - Fyld evt.
 fornøden mængde karburatorsprit på tanken inden(!) at karburatoren genfyldes
 v.h.a. en given PRI-position på tankhanen (= påfylder fra bunden af tanken,
 og hvis du har vand liggende dér kommer det atter med ned i svømmerhuset!!)
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
   Hekto (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-11-03 10:18
 | 
 |  | 
 
            In article <owIvb.3383$IG2.1012@news.get2net.dk>, 
 bernhard_wheelerx@hotmail.com says...
 > 
 > Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
 > kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
 > fingeren oppe i "udstødningsporten"    > 
 > Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
 > jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)
 > 
 Jeg har gode erfaringer med rustløsende olie som fx Caramba til at 
 fjerne fastsiddende koks på aluminium. (Ikke kaustisk soda på alu!)
 Man sopper det godt ind og lægger det i en plastpose natten over. Så 
 kan det hele renses af med tænsvæske eller lampeolie.
 -- 
 /Hekto ... der føler sig sikker på at Armand forveksler YPVS-ventilen, 
 der er en rulle, med systemet på Aprilia/Suzuki RGV!!??
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
    Armand (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-11-03 17:33
 | 
 |  | 
 "Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1a2beb45c24a6f38989a83@news.cybercity.dk...
 >
 > /Hekto ... der føler sig sikker på at Armand forveksler YPVS-ventilen,
 > der er en rulle, med systemet på Aprilia/Suzuki RGV!!??
 NIX!
 Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så hvad
 tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
 finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =   --
 Armand.
            
             |  |  | 
     Hekto (24-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  24-11-03 18:15
 | 
 |  | 
 
            In article <bptce5$1nc5$3@news.cybercity.dk>, 
 armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
 > NIX!
 > Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så hvad
 > tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
 > finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =   > 
 Hvis stemplet er i bund, skal man have meget tykke fingre, for at der 
 sker noget, eller det skal være en meget lille Yamaha YPVS.
 Ventilens bevægelse er ganske beskeden, og endda roterende. Faktisk er 
 det forbløffende hvor lidt der skal til at lave så store ændringer i 
 motorkarakteristikken.
 Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par 
 hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen 
 faktisk drejer.
 Så umiddelbart skulle der ikke være noget til hinder for at leje YPVS-
 gynækolog! ( ... naaarj! ... det andet ville jeg nok lade ligge!!!)
www.stannakajak.com/skalmanmc/  rd350/mech/ypvs.htm
http://yam2stroke.free.fr/preparation/moteur/menu_moteur/ypvs/ypvs2.ht m
http://jclecat.free.fr/modification%20d%E9bridage.html -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
      Armand (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-11-03 12:09
 | 
 |  | 
 "Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1a2c5b09cc78bfdf989a84@news.cybercity.dk...
 > In article <bptce5$1nc5$3@news.cybercity.dk>,
 > armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
 > > NIX!
 > > Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så
 hvad
 > > tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
 > > finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =   >
 > Hvis stemplet er i bund, skal man have meget tykke fingre, for at der
 > sker noget, eller det skal være en meget lille Yamaha YPVS.
 > Ventilens bevægelse er ganske beskeden, og endda roterende.
 > Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par
 > hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen
 > faktisk drejer.
 Ud fra:  www.stannakajak.com/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm  , drejer ventilen
 ca 45° og hvis man overfører den vinkel til det senere billede af en
 gennemskåret ventil/cylinder ér det efter alt en pæn bevægelse :-|
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
       Hekto (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  25-11-03 13:15
 | 
 |  | 
 
            In article <bpvd9u$e2t$11@news.cybercity.dk>, 
 armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
 > Ud fra:  www.stannakajak.com/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm  , drejer ventilen
 > ca 45° og hvis man overfører den vinkel til det senere billede af en
 > gennemskåret ventil/cylinder ér det efter alt en pæn bevægelse :-|
 > 
 Hvis du havde skrevet ca. 30°, havde vi været mere enige. ;0)
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
      Hans Joergensen (25-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Joergensen
 | 
 Dato :  25-11-03 12:39
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par 
 > hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen 
 > faktisk drejer.
 > Så umiddelbart skulle der ikke være noget til hinder for at leje YPVS-
 > gynækolog! ( ... naaarj! ... det andet ville jeg nok lade ligge!!!)
 Man kan også læse denne artikel der sammenligner diverse systemer og
 forklarer hvordan de virker.. 
http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/ // Hans
 -- 
 UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv |  |  | 
       Armand (26-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-11-03 23:02
 | 
 |  | 
 "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnbs6fr1.os.haj@enterprise-server.dk...
 >
 > Man kan også læse denne artikel der sammenligner diverse systemer og
 > forklarer hvordan de virker..
 >
 >
http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/ Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode redaktør
 også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på sagen sidenhen,
 specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-serien, og
 derfor også på Aprilia's RS250!
 Systemet består af to cylindriske glidere, placeret ovenpå forrøret ved
 cylinderen, og som alt efter omdrejningerne forskydes skråt ned øverst i
 udstødningsporten!Derved fungerer enderne af disse, qua deres tilformning,
 som en sænkning/løft af udstødningsportens overant - og er derved det eneste
 system der følger Yamaha til dørs på dén detalje (Honda's = resonanskammer
 (som også det tidlige Suzuki-system!) og Kawasaki's = to ekstra og højere
 udstødningsporte som kan åbnes lukkes, samt et resonnanskammer)!
 Den senere RGV-serie, med nominelt 63HK har tillige fået delt funktionen op
 i to trin (= tre positioner incl. fuldt åben), hvor Aprilia har
 videreudviklet på sagen således at RS'eren har tre trins lukning (= fire
 positioner incl. fuldt åben); men alle er afarter af samme konstruktion!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
        Hekto (26-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  26-11-03 23:46
 | 
 |  | 
 
            In article <bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk>, Armand says...
 > Systemet består af to cylindriske glidere, placeret ovenpå forrøret ved
 > cylinderen, og som alt efter omdrejningerne forskydes skråt ned øverst i
 > udstødningsporten!Derved fungerer enderne af disse, qua deres tilformning,
 > som en sænkning/løft af udstødningsportens overant - og er derved det eneste
 > system der følger Yamaha til dørs på dén detalje (Honda's = resonanskammer
 > (som også det tidlige Suzuki-system!) og Kawasaki's = to ekstra og højere
 > udstødningsporte som kan åbnes lukkes, samt et resonnanskammer)!
 Jeg har haft både RD350 med YPVS og KR-1 med KIPS.
 RD'eren åbner i to trin ved 6.000 omdr. og 7.800 omdr., hvor alene 
 udstødningsporten gøres højere. KR-1 åbner ved 8.000 omdr.
 På trods af at YPVS umiddelbart er mere 'avanceret' da det har flere 
 trin, virker Kawasakien klart mere fleksibel end Yamahaen. Trækket i 
 bunden er bedre på Kawa'en end RD'eren, på trods af at den er en 250cc 
 mod den andens 350cc.
 Umiddelbart virker Kawa'ens afstemning med trin 1 resonanskammer/lav og 
 lille udstødningsport, og trin 2 med højere/større udstødningsport uden 
 ressonanskammer, som heldigere ved lavere omdrejninger, og selvfølgelig 
 med at ganske føleligt spark bagi, når KIPS'ne drejer ved 8.000 omdr. 
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
        Soren Lindholt (27-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Lindholt
 | 
 Dato :  27-11-03 11:57
 | 
 |  | 
 Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
 <bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk>...
 > >
 >
http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/ > 
 > 
 > Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode
 redaktør
 > også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på sagen
 sidenhen,
 > specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-serien, og
 > derfor også på Aprilia's RS250!
 Jeg har månedsbladet MCrevy fra 70erne hvor YPVS systemet omtales som noget
 helt nyt. Fin lille skitse er der også. Mein dovenskab forbyder mig dog at
 bladre stakken igennem for at finde det igen, men jeg så den for ikke så
 længe siden da jeg rodede op...
 Søren
            
             |  |  | 
        Armand (27-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-11-03 17:06
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode
 > redaktør også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på
 sagen
 > sidenhen, specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-
 > serien, og derfor også på Aprilia's RS250!
 
 
 - - - - På den anden side, så holdt optimismen til fremtiden ikke helt stik,
 derved at udviklingen som sådan stoppede med RGV/RS -motoren (det skulle da
 lige være Cross-scenen der har holdt gang i de sager!? ) :-/
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |